Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

ADR:n ketjunkiristäjien erot ja kunnon tarkistus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • ADR:n ketjunkiristäjien erot ja kunnon tarkistus

    Löysin keskustelun, jossa sanottiin ADR-moottorien ketjunkiristäjissä olevan sellaisen eron, että vanhemmissa ei ole nokkien säätöä ja vm 98:ssa (varmaankin 07/97 alkaen) olisi. En oikein ymmärrä tällaista säätöä, koska ainakin toinen noista nokka-akseleista pyörii tarkalleen kampiakselin ohjaamana ja toinenkin ketjun välityksellä. Eroa näillä kiristimillä kuitenkin on: vanhemmassa ei ole ulkoista liitäntää jollekin tunnistimelle ja uudemmassa on. Mikä tämä liitäntä oikein on?

    Miten voi päätellä ketjunkiristimen kunnon? Silmämääräisesti ketju on kunnossa ja muoviosassakaan ei näy kulumia eikä säröjä? Kuitenkin venttiilikoneistosta kuului kova rapina ja rallatus aiemmin, mikä sai minut avaamaan venttilikopan tarkastusta varten.

    Tämä moottri kävi jonkin aikaa kuivana öljyjen valuttua pihalle öljynsuodattimen jalan tiivisteen murruttua. Autolla oli ajettu siihen mennessä 285.000 km ilman ainuttakaan moottoriin liittyvää vikaa.

  • #2
    ADR / ketjunkiristinten erot

    Kyselin asiaa Espoon Audi Centeristä:
    - vanhemmassa kiristimessä ei ole nokka-akselien (imupuoli?) nokkien ajoituksen säätöä, hinta 198 euroa
    - uudemmassa on tämä säätö, 623 euroa

    Minulla on tämä vanhempi kiristin toimivassa moottorissa (-96). Jos liitän siihen uudemman (-98) moottorin ohjauselektroniikan ja kaapelisarjan (töpseli siihen ketjunkiristimeen jää siis liittämättä), mitä mahtaa tapahtua? Toimiiko moottori nyt ilman nokkien ajoituksen säätöä?

    Comment


    • #3
      Kiristäjän liittimen liittämättä jättämisellä saa ainakin vikakoodeja aikaiseksi, jos ylipäätään toimii. Imunokan muuttuvalla ajoituksella lisätään ala- ja keskikierrosalueen vääntöä, joten ei se mikään turhakaan laite ole.

      Ajoitus muuttuu sen mukaan, kummalta puolelta ketjua kiristetään. Se halvempi kiristin (ilman muuttuvaa ajoitusta) kiristää vain toiselta puolelta.

      Comment


      • #4
        Uudempi malli säätää kylmäkäynnistyksessä nokkaa, "saastelaite". Ei osallistu säätöihin mitenkään lämpöisenä. Vikakoodin varmaan heittää silti.

        Comment


        • #5
          Tulkitsen tähänastisen selvitykseni/saamani vastaukset siten, että voisin ottaa käyttöön -96 ADR-moottorin -98 ADR:n tilalle vaihtamatta ketjunkiristintä. Tällöin menetän "saasteettomuuden" kylmäkäynnin aikana ja saan vastapainoksi paljon vikakoodeja. Nämä vikakoodit eivät kuitenkaan käyttöä estä.

          Olisiko mahdollista saada tämän virattomaksi jäävään ketjunkiristimen liittimeen jokin tulppa, joka riittävästi simuloisi ketjunkiristintä ja poistaisi näin nuo tarpeettomat vikakoodit? Taitaa olla ihan hölmö idea.

          Toinenkin kysymys nousee mieleen. Näitten koneitten imusarjat ovat hieman erilaiset. Rakenteellisen eron en usko vaikuttavan toimintaan, mutta uudemmassa (-98) on sellainen sähköliitin imusarjan etuosassa (siis siinä puolessa, joka osoittaa auton keulaan), jollaista ei vanhemmassa ole. Liittyykö tämäkin näihin kiristyneisiin saastemääräyksiin ja niiden vaatimiin uusiin toimintoihin?

          Juu, ymmärrän kyllä, että helpompi olisi vaihtaa moottori toiseen samanlaiseen, mutta kun nyt erinäisten tapahtumien seurauksena työpöydällä on nämä kaksi erilaista moottoria!

          Comment


          • #6
            Kyllä niitä vikakoodeja ja sitä toiminnallisuutta sieltä voi poistaa myös sähköisesti.

            Comment


            • #7
              Eli jos todella on näin että vaikuttaa vain kylmäkäynnistys päästöihin, niin 058109088K:lle mikä olis vastaava ilman tuota säätötoimintoa ? Onko tuo muutos vaikea softan tekijälle ?

              Comment

              Working...
              X