Löysin keskustelun, jossa sanottiin ADR-moottorien ketjunkiristäjissä olevan sellaisen eron, että vanhemmissa ei ole nokkien säätöä ja vm 98:ssa (varmaankin 07/97 alkaen) olisi. En oikein ymmärrä tällaista säätöä, koska ainakin toinen noista nokka-akseleista pyörii tarkalleen kampiakselin ohjaamana ja toinenkin ketjun välityksellä. Eroa näillä kiristimillä kuitenkin on: vanhemmassa ei ole ulkoista liitäntää jollekin tunnistimelle ja uudemmassa on. Mikä tämä liitäntä oikein on?
Miten voi päätellä ketjunkiristimen kunnon? Silmämääräisesti ketju on kunnossa ja muoviosassakaan ei näy kulumia eikä säröjä? Kuitenkin venttiilikoneistosta kuului kova rapina ja rallatus aiemmin, mikä sai minut avaamaan venttilikopan tarkastusta varten.
Tämä moottri kävi jonkin aikaa kuivana öljyjen valuttua pihalle öljynsuodattimen jalan tiivisteen murruttua. Autolla oli ajettu siihen mennessä 285.000 km ilman ainuttakaan moottoriin liittyvää vikaa.
Miten voi päätellä ketjunkiristimen kunnon? Silmämääräisesti ketju on kunnossa ja muoviosassakaan ei näy kulumia eikä säröjä? Kuitenkin venttiilikoneistosta kuului kova rapina ja rallatus aiemmin, mikä sai minut avaamaan venttilikopan tarkastusta varten.
Tämä moottri kävi jonkin aikaa kuivana öljyjen valuttua pihalle öljynsuodattimen jalan tiivisteen murruttua. Autolla oli ajettu siihen mennessä 285.000 km ilman ainuttakaan moottoriin liittyvää vikaa.
Comment