Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kauanko kestävät kytkin, vaihdelaatikko ?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Kauanko kestävät kytkin, vaihdelaatikko ?

    Kulkine 1,9 Tdi A6 (2001) ajettu 410 tkm itse olen ajellut n. 200 tkm. Tuli mieleen, kun on hyvin toiminut, milloin alkaa kytkin luistaan ?? Turbon vaihto ??, vaihelaatikon kesto (5 v. manuaali). Onko näkemyksiä ?

  • #2
    Eipä varmaan kellään vastausta tuohon ole.. Mutta jos kaikki pelaa niin huollat vaan ajelet. :)

    Comment


      #3
      Ei tuohon oikeastaan ole vastausta. Kytkin kuluu ajotavan lisäksi myös olosuhteiden ja ehkä materiaalieränkin mukaan.
      Luistattamalla ja rajulla ajotavalla saa kytkimen varmasti kulunuu nopeammin. Mummut ja paapat+ tätit käyttää kytkintä luistattamalla ja se ei ole se paras tapa. Sellasella ei varmaan 400tkm pääse.

      Mulla on omassa C4 A6:ssa nyt 330tkm mittarissa ja kytkin ottaa melko ylhäältä. Ja kesällä yritin jarruongelmaista golffia nypätä hiekkapihassa liikkelle niin kytkin alko luistaan. Eli mulla se alkaa läheneen vaihtoikää.

      400tkm on jo kuitenkin sen verran matkaa, että kannattaa ottaa se asenne, että vikoja voi tulla ko paikkoihin. Mikään ei ole tuossa vaiheessa enään yllätys mun mielestä.
      Pihassa on 430tkm ajettu 1.9tdi golffi jossa kaikki on vielä alkuperästä. Enemmän minä ihmettelen miten startti, laturi, ilmastointi yms vielä pelaa.
      Kytkimen akselin laakeri tai painelaakeri rallattelee kylmänä, mutta tokenee siitä kunhan painaa kytkintä tai antaa vähä kiekkoja.

      Comment


      • #4
        Järkikäytöllä dieselin kytkin kestää tänä päivänä ihan mahottomia kilometrimääriä.

        Tutulla IV-Golfissa päivittäisessä postin ajossa pitkälti yli 300tkm, ja on pikkusen lujemmalla kun matka-ajossa.

        Laatikkoon suosittelisin öljynvaihtoa, jos et ole koskaan vaihdattanut/vaihtanut. Se on kuitenkin halvin laatikkoremontti, ja VAG:n huolto-ohjelmaan moinen toimenpide ei kuulu ollenkaan.

        Turbotkin kestävät useinkin hyvin pitkään. Taksi-transportereissa tavattu 700-800tkm ajettuja avaamattomia TDI:tä, alkuperäisin turboin.

        Comment


          #5
          Omassa dieselissä on nyt jotain 504tkm eikä kytkimessä tai vaihteistossa ole havaittavissa minkäänlaista vikaa. Sanoisin että vaihteisto on oikein käytettynä ja öljyt säännöllisesti vaihdettuna lähes ikuinen. Kytkimen nyt joutuu varmaan jossain kohtaa uusimaan koska se on selkeä kulutusosa. Satoja tuhansia kyllä kestää sekin, jos ei luistattele. Samoin turbo on alkuperäinen ja tuntuisihan sekin toimivan. Kyllä ne vikansa sitten ilmoittaa. :)

          Comment

          Working...
          X