Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Quickshift vapari, mitä mieltä?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Quickshift vapari, mitä mieltä?

    Hei,

    Audi TT Mk1 koppaseen olen etsimässä vaparia ja mietin että mitä on porukka tästä mieltä? Mietin että paljonkohan tosta menee pölyä läpi kun siinä ei ole mitään öljyä?

    http://www.quikshiftracing.co.uk/Air_Filters.htm

    #2
    Ihan turha. Ajele vakiolla niin pysyy pölyt oikealla puolella konetta ja imuäänet järkevänä.
    Vai onko viritetty niin ettei vakioboksin virtaus enää riitä?

    Comment


    • #3
      normiputsari orkkiskotelossa riittää +600hp luokkaan kunhan se suodatin on kondiksessa.
      ei sen korvaamiseen oikein kyllä ole vakio-konstruktioissa mitään syytä.

      Comment


      • #4
        Nyt on remuksen catback putki ja lastuttaa pitäs vielä, ja mietin että toi vapari antais vielä pari heppaa siihen kylkeen. Ja toi soundi tosta on vaan niin pähee! mut onko siitä haittaa koneelle?

        Comment


          #5
          Juurihan sait pari järkipohjaista asiantuntevaa mielipidettä. Mitään hyötyä koneelle ei ylimääräisestä pölystä ole. Jos tykkää "teiniäänistä", niin sitten varmaan on valmis myös ne mahdolliset riskit kestämään. Ihan sama juttu kuin dumpit ja niiden haitat vs. "hienot äänet". Lisätehoja ei kummastakaan saa, mutta toki asianharrastajilta rusan shellillä voi herua enempi kannatusta idealle :).

          Comment


          • #6
            Ihan omaksi iloksi tätä autoa kyllä rakennan ja Rusan shellillä ei ole tullut käytyä, paitsi syömässä.. :) Ja mulle kyllä auton soundilla on väliä, siksi tässä mietinkin "hyöty"- / haittasuhdetta.. Kiitos mielipiteestäsi.

            Comment


              #7
              Vitsit vitseinä ;). Soundit ovat makuasia, monet eivät "keinotekoisista" imuäänistä tykkää. Jos välttämättä haluat, kannattanee harkita paneelimallista "vaparia". Ja jos välttämättä haluaa kartiofilsun, niin järjestää asian niin että saa kylmää ilmaa jostain eikä myöskään tuhoa sitä orkkis filsuboksia - seuraava omistaja luultavasti haluaa sen boksin takaisin.

              Monesti tuntuu porukka laittavan kartiofilsun sen kummemmin miettimättä, että orkkisboksin yhteydessä ilma imetään viileänä konehuoneen ulkopuolelta. Jos boksin tilalle lyödään kartio, imetään lämmennyttä ilmaa konehuoneesta esim. turbon läheltä joka sitten vastoin odotuksia leikkaa tehoja.

              Comment


                #8
                Nuo on tarkkoja asioita- itse hämmästyin suuresti kun näin Golf GTI:n (2,0t) dynolaput bilsport-lehdessä:
                3" cat-back -2 hv, 3" downpipe ja racekat + 20 hv, BSR optiflow kartiofilsu lämpösuojineen +18 hv.
                Tuossa BSR:n setissä oli selvästikin mietitty mistä putket vedetään ja miten filsu sijoitetaan niin että saa riittävästi viileetä ilmaa.

                Comment


                • #9
                  Aika uskomattoman kuuloisia eroja.

                  Comment


                    #10
                    Alkuperäinen kirjoittaja Benkku Näytä viesti
                    Nuo on tarkkoja asioita- itse hämmästyin suuresti kun näin Golf GTI:n (2,0t) dynolaput bilsport-lehdessä:
                    3" cat-back -2 hv, 3" downpipe ja racekat + 20 hv, BSR optiflow kartiofilsu lämpösuojineen +18 hv.
                    Tuossa BSR:n setissä oli selvästikin mietitty mistä putket vedetään ja miten filsu sijoitetaan niin että saa riittävästi viileetä ilmaa.
                    Ensimmäinen menee virhemarginaaliin.
                    Toinen voisi olla ihan mahdollinen.
                    Kolmatta en jaksa uskoa.

                    Comment


                      #11
                      Tuo oli mielestäni ihan vakuuttavasti tehty testi- firma joka noita tekee päivittäin. Dyno oli mallia pyörännapoihin pultattava. Ajoivat useita vetoja sekä ennen että joka erillisen muutoksen jälkeen jotta ECU ehtisi sopeutua, lämpötilojen kanssa olivat tarkkoja yms.
                      Epäileville tuomaksille löytynee lehti vaikka kirjastosta- kannessa kuva sport quattro replikasta (syy miksi minä tuon ostin)

                      Numero 14/15 2010
                      Viimeksi muokannut Benkku; 15.2.2011, 09:06.

                      Comment


                        #12
                        Itse en näe noissa tuloksissa mitään ihmeellistä. Jos jossain vehkeessä on jo tehtaalta lähtien optimaalisesti virtaavat pakoputket, imuputket ja suodatinkotelot niin eihän se tarkoita et kaikissa vehkeissä niin olisi. Eli joissakin malleissa voi jopa sillä kartiofilsulla ja hyvin toteutetulla ilmanotolla saada mukavasti potkua lisää vaikka monet toista mieltä ovatkin. :)

                        Comment


                          #13
                          Ainakin 165kw TT:ssä tuo filsuboxin kärsä näyttää pahasti alimitoitetulta (sama kuin 1.6:ssa?) , jostain luin että kyseinen konstruktio saa turbolle menevän pillin menevän kasaan jonkin verran, kun ei virtaisi tarpeeksi. Tiedä sitten tämän todenperäisyyttä.

                          Ite reijitin boxin pohjan muutamalla 6,5mm reijällä varmuuden vuoksi, tais pikkusen Bypass äänet koventua, mutta ei häiritsevästi ja mieltä rauhoittaa pikkusen tieto siitä, että ny ainakin boxi virtaa pikkusen paremmin ja filsua tarkastettaessa ei ole ylimääräistä kosteutta tai älyttömiä määriä pölyä ollut havaittavissa.

                          Comment


                            #14
                            Silti kuulostaa maksetulta BSR mainokselta :)
                            Tollanen nimittäin varmasti lisää lippispäisten (itsekkin lippalakkimiehiä kesällä) ostointoa.

                            Eli kartio toi putkistojen avartamisen jälkeen oletettua hyötyä, mutta vakioputkilla ei ollu testattu?
                            Miksi noi kartiofiltterit ei ole yhtä turvallisia kuin peruspaneelit? Ei nuo alkuperäsetkään ole tehty mistään erikoisesta materiaalista.

                            Imuputkiston virtaavuus on melko pitkälti sidonnainen siihen mikä on ohuin/kapein kohta.

                            Comment


                              #15
                              Pete, eli tuo kotelon imukärsä...

                              Comment


                              • #16
                                Ja mulle kyllä auton soundilla on väliä
                                Panosta mielummin kunnolliseen downpipeen ja kattiin. Ostat cat-backin kaveriksi 3" downpipen ja 200cel katin.

                                Comment


                                  #17
                                  Vaikka en ole autotehtaalla töissä tuntuisi että ainakin seuraavat asiat heidän on huomioitava tuon imuputkiston suunnittelussa: äänenvaimennus, pitkä huoltoväli, suodattavuus, toimivuus eri olosuhteissa helteestä pakkaseen, osien hinta sekä asennuksen työmäärä (yleensähän noissa pyritään valmiiksi kasattu konepaketti/apurunko/etuakselisto kokonaisuus tuikkamaan alakautta paikoilleen). Ja tietenkin päästöillä/kulutuksella on merkityksensä. Ilmaisia lounaita ei ole mutta jos tuota kokonaisuutta viilaa ja optimoi ja samalla luopuu useimmasta noista edellämainituista suunnittelukriteereistä huipputehon vuoksi on mielestäni ilmeistä että tuolta voi löytää lisätehoa. Miten paljon on varmaan riippuvaista siitä miten hyvä tehtaan alkuperäinen ratkaisu on ollut- eli siinä mielessä tapauskohtaista.
                                  Tuo BSR:n settihän on kokonainen imuputkisto lämpösuojineen, ei pelkkä filsu. Itse jäin tuosta testistä kaipamaan yhdistelmää vakioputki isommalla downpipella ja racekatilla- vakiokoneessa ei putki ollut ahdistava tekijä mutta pätisikö sama paremmin virtaavalla DP:llä ja katilla?
                                  Saksalainen tunaaja sai B5 diudista GPS:llä mittatuna n 20 km/h lisää huippunopeutta kun virtauspenkissä optimoivat joka osan ilmanotosta kaasuläpälle, mukaanlukien koteloitu vv-suodatin- tässä tosin oli aikaa ajojen välissä jolloin ei mitään takeita olosuhteiden samanlaisuudesta ole.
                                  Itse olen käyttänyt vv-suodatinta ainoastaan sellaisissa asennuksissa missä ei millekään järkevälle suodattimelle ole tilaa- sorateillä kun ajaa ja on muutaman kerran katsellut vv-suodatinta valoa vasten niin ei tunnu maailman parhaalta ratkaisulta

                                  Comment


                                  • #18
                                    Kyllä tuon kartiofiltterin tuoma hyöty laskee kuljettajan ikävuosien karttuessa.
                                    Laitoin aikanaan 1.8t b6:een tuon bsr:n kartiofiltterin, taisi olla oikeen kaksoiskartio mallinen. Ei kyllä ollut havaittavissa sitten minkäänlaista teholisää, ainoa asia mitä tuolla sai aikaan oli jatkuva moottorin huokailu ja häpeän tunne kun joku oli kyydissä. Kaverit kyseli että vuotaako moottorissa joku kun tuollainen tuhina kuuluu...
                                    Lopullinen tajunnanlaajentuma tapahtui kun vaihdoin tuon b6:n b5 s4:ään, siellähän oli samanlainen orkkis putsari kun 1.8:ssa ja tuo hönki kuitenkin jo 380hp.

                                    Joku voisi kaivella tähän väliin sen kuvan orkkis ja kartiofiltterin suodatinkankaista levitettynä pöydälle, alkuperäisen pinta-ala on aika iso vrt. näihin tuhinan aiheuttajiin. Kommenttini saattavat olla kärjistettyjä mutta kantani lienee selvä;) Jos yhtään epäilyttää niin ei pelkkien imu äänien takia kannata riskeerata. [jag har talat]

                                    Comment


                                    • #19
                                      Kartiofiltterin laitan kyllä jossain vaiheessa.. eniten tässä mietin vaan tota quickshift mallia joka on siis ohutta rosteri verkkoa ilman öljyä! että onko asiantuntijaa tai fiilistelijää joka osaisi kertoa paljonko sitä pölyä pääsee läpi ilman öljyttyä filsua ja kuoleeko mun rakas audini siihen pölyyn?

                                      kiitos!

                                      Comment


                                        #20
                                        Juuri tuon heikon suodattavuuden takia kukaan täällä ei kyllä tukemaan sinua päätöksessäsi asentaa vapari. Valitan.

                                        Comment


                                          #21
                                          Tuossa on jotain vertailua suodatustehosta muutaman filsun osalta:http://mkiv.com/techarticles/filters_test/2/

                                          Näkee ainakin että tuollaisessakin testissä noissa tulee eroja- mitä kuukauden ajo kevätpölyisillä suomen teillä aiheuttaisi on vielä mielenkiintoisempaa. Ja joku alkuperäinen paperifilsu tuohon rinnalla olisi tietenkin mielenkiintoista- luultavasti olisi paperi vain täysin valkoinen.

                                          Comment


                                            #22
                                            K&N:llä pääsee ainakin miljoona mailia. :) http://www.knfilters.com/news/news.aspx?ID=157

                                            Ite hommasin AEM Dryflow kartiofilsun. Nykyistä filsua suuremmalla kaulalla ja jonka laitan kiinni kun saan isommat imuputket tehtyä.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Tuota suodatintestiä kun katsoo niin eipä näytä paljon jäävän kakkaa apexin filtteristä. Tosin tuosta blitzistä joka rakenteeltaan vaikuttaa aika samalta kuin Quickshift näytti pääsevän huomattavasti enemmän roskaa läpi.
                                              Ainoa todiste mikä minulla on VV suodattimen tehon "lisäyksestä" on että likainen KN vv kartiosuodatin vähentää moottoritehoa 5hv (n 2,5%) volvon 2.0l turbokoneessa verrattuna siihen ettei suodatinta ole laisinkaan. Ja koneessa oli alumiinista valmistettu lämpösuoja joka oli laboratorio-olosuhteissa testattu toimivaksi (kesällä parkkipaikalla kädellä kokeiltaessa tuntu viileemmältä pellin toisella puolella).
                                              Silti aion kevään tullen repiä tuon alkuperäisen ilmansuodattimen helvettiin, askarrella lämpöpellin jollain tuulenohjaimella ja nauttia suhinasta. Suodattimeksi ajattelin tuota apexin versiota.
                                              Laittaahan ihmiset jotain helkutin 58" kromivanteitakin autoihinsa jotka tuhoaa autoa pikkuhiljaa ja pilaa ajettavuuden sekä kiihtyvyyden. Toiset taas tykkää että autonsa pitää hassuja ääniä moottoritehon kustannuksella.

                                              Comment


                                                #24
                                                Ja tuskin se kone hajoaa kuitenkaan ihan heti, vaikka paskaa päästääkin läpi.
                                                Tietysti jos siitä pääsis pääskysetkin sisälle niin asia olisi eri, mutta eiköhän sen partikkelin koko joka läpi pääsee ratkaise jo paljon.

                                                Menipä tässä muutama vuosi sitten Venäjälle yksi uusi moottori puuhommis olleeseen rekkaan, joka oli paskasen ilman takia kulunu väljäksi. Ei mennyt kuin vajaa vuosi ja uusikin kone oli entinen.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  No turboautossa pienikin epäpuhtaus sää äkkiä nannaa aikaan turbon siivissä ja bonuksen VAG autoissa pöly tappaa MAFfin.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Pistetäänpäs omatkin kokemukset aiheesta. Edellisessä kotterossa (mk3 kolopallo) oli asennettuna K&N kartiofiltteri, jota huolsin 10-15tkm välein (suositus ~50tkm) ja kahdesti jouduin maffin puhdistamaan 60tkm aikana. Oli imuputkikin sen näköinen että sontaa oli mennyt läpi aika urakalla. Ja ei, kyse ei ole siitä etteikö olisi huollettu oikein.. motocrossia harrasteltu useampi vuosi joten filtterin putsaus ja öljyäminen on jokseenkin tuttua puuhaa.

                                                    Comment

                                                    Working...
                                                    X