Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Missfires kaikissa sylintereissä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Missfires kaikissa sylintereissä

    Terve!


    Ajattelin vaihtaa öljyt autoon mutta suunnitelmat muuttui. Avasin pellin katsoakseni saako öljynsuodattimen pois yläkautta. Samalla kummakseni huomasin että puolista toinen vasemmalta oli noussut paikaltaan. Noh, painallin puolan takaisin ja pistin auton käyntiin, se kävi normaalisti kuten edellisenäkin päivänä kun tulin kotiin. Lähdin liikkeelle, auto alkoi röpöttää ja yksi pytty tippui pelistä. Ajattelin että puola on paskana ja kunnon Audistina kaivoin kontista uuden puolan. Kävin sylinterit läpi mutta eipä tuo auttanut.

    Yksi puola siis ei ollut pohjassa.
    Auto kävi alussa kunnolla puoli minuuttia.
    Sitten tippui yksi pytty pelistä.
    Kokeilin uudella puolalla sylinterit.
    Vikakoodina antoi jotain sytytykseen viittaavaa (valitettavasti kone tilttasi kun olin clearannut koodit).

    Auto oli lämppärissä ehkä tunnin. Löin VAG-comin uudelleen kiinni saadakseni vikakoodin uudelleen. Laitoin auton käyntiin ja se kävikin yllätyksekseni paremmin (hieman röpöttäen). Loggasin nopeasti kanavat 14-15 (missifires). Antoi hetken joka sylinterille missfire ilmoituksia. Sitten ne loppuivat ja auto alkoikin käydä tasaisemmin. Auton lämmöt oli tässä vaiheessa jotain 50 astetta.

    Voisiko vika olla sytytyksen vahvistimessa? meinaan kun moottorin lämmöt alkoivat nousta niin vika heikkeni ja antoi kaikille sylintereille missfire ilmoituksia. Puolissa en usko vikaa olevan.

    Toinen mystinen homma oli puolan koholla oleminen. Mistäköhän tämä voisi johtua? Kaikki tulpat olivat tiukalla ja noin puolivuotta vanhat.

    Pitkä sepustus mutta mietin tässä että lähdenkö ostamaan sytytyksen vahvistinta vaiko en? Onko vahvistin vaikea vaihdettava ja kannattaako ostaa marmorilta vai Motonetistä? ---> kävin ostamassa Bosch:n vahvistimen, nyt kun vain löytäisin osan sijainnin (luulin että olis ollu isompikin palikka)..
    Viimeksi muokannut piitulam; 12.2.2011, 13:16.

  • #2
    Eihän sinne puolan väliin ole mennyt vettä? -> jäätyminen -> laajeneminen -> puola koholle?

    Comment


    • #3
      Ei ole vettä kun on yöt tallissa ja päivät lämpimässä tallissa.

      Nyt kaipaisin neuvoa missä tuo sytytyksen vahvistin sijaitsee? Auto on siis A3 1,8t AUM 2001.
      Vissiin ei kovin hankala vaihtaa kun on vaan liittimet molemmissa päissä ja parilla ruuvilla kiinni jossakin.

      Comment


        #4
        A4:ssa sijaitsee ilmanputsarikotelon päällä. Ei ole A3:sta kokemusta, mutta tutkaile tuo putsarikotelon päällys/kyljet.

        Comment


          #5
          Ei noiden painettavien puolien yhteydessä ole erillistä sytkävahvistinta, on käsittääkseni puolassa itsessään sekin.

          Comment


          • #6
            Hmm. tollasen allaolevan osan kävin hätäpäissäni hakemassa.
            Osaisko joku sanoa mitä tuli tarkalleen ottaen ostettua :)

            Sytytyspääteaste VAG 1,8T
            * 1,8T 98-> Bosch (riviliitin molemmissa päissä) [1998-2003]

            Mutta edelleen: mikä voisi aiheuttaa noita Missfire iskuja joka pytylle samanaikaisesti ja korjausehdotukset?
            Harmi kun en saanut sitä vikakoodia talteen.. Voiko vika olla yllä olevassa osassa?
            Viimeksi muokannut piitulam; 12.2.2011, 19:08.

            Comment


              #7
              Ne voi tulla ihan siitä että lämppäri on lämmittänyt hetken mutta vain anturia, eikä itse konetta. ECU luulee että kone on lämmin kun se ei ole sitä, ainakin oma 1.9 tdi käy vajailla jos on ollut tunnin letkulämppärissä kiinni. Kahden tunnin jälkeen rupeaa käynnistymään paremmin. Webastolla vuorostaan ei ongelmaa, 10, 20 tai 30 minuuttia on ok kaikki sillä siinä on vesipumppu joten ECU tietää minkälämpöinen moottori on.

              Nolla misfiret, käy ajamassa lämpimäksi ja katso ne sitten uudestaan.

              Katso nyt vielä ettei se puola ole löysällä.

              Comment


              • #8
                Tsekkasin kaikki puolat ja ne on kyllä pohjassa ja liittimet myös. Auto aloitti siis vajaalla käymisen noin puoliminuuttia ekan käynnistyken jälkeen ja tällöin ei ollut lämppärissä. Sit oli piuhassa jotain puolituntia jonka jälkeen rupesin loggaamaan uudelleen sitä vikakoodia jota en saanut talteen. Tällä käynnistyksellä antoi misfiret ja pikkuhiljaa käynti tasaantui ja kävin myös ajamassa. Autossa ei ole letkun sisäistä lohkolämmitintä vaan säteilylämmitin - en tiedä voiko se sotkea anturin?

                Jotain häikkää tuolla sähköpuolella tuntuu kyllä olevan. Niin ja edelleen kiinnostaisi tietää mikä tuo ostamani "sytytyspääteaste" on? Pitää huomenna pistää käymään ja katsoa alkaako pätkiä vai käykö normaalisti... Jos jollakin on ideoita niin ilolla otetaan vastaan!

                Comment


                  #9
                  Ostit melko varmasti sen sytkävahvarin joka menee esim mun audiin. Mulla kun on ne vanhan malliset (paremmat) pulteilla kanteen kiinni tulevat puolat niin siitä löytyy erillinen vahvistin.

                  Itse vikaan, kokeile vaihtaa tulpat, ties vaikka olisi yksinkertainen tulppa vika.

                  Comment


                  • #10
                    Minä luulin että tossa on erillinen vahvistin.. Pitää heittää takaisin kauppaan tuo vahvistin. Jos haluan varmistua että auto saa kunnon kipinää minun täytyy siis periaatteessa vaihtaa tulpat ja puolat? Meinaan jos jokaisessa puolassa on erillinen vahvistin voi se tarkoittaa sitä että jokainen puola alkaa olla elinkaarensa päässä (puolat on kohta 10 v. vanhat) --> auto alkaa käydä huonosti? Onko jotain muuta sähköhärpäkettä joka voisi tämän aiheuttaa?

                    Tulpilla on ajettu noin 10 000 km

                    Puolille menevät johdotkin voisi tietysti vaihtaa niin olis ainakin niiltä osin kunnossa.

                    Lukasin illalla vikakoodit ja eipä noita ollut ilmaanutunut tuolla eilisellä pikkulenkillä.
                    Viimeksi muokannut piitulam; 13.2.2011, 21:15.

                    Comment


                    • #11
                      Nyrkkisääntö: kirjoita ylös vikakoodit, äläkä nollaile niitä, sillä viat eivät korjaannu sillä.
                      Toisena ongelmana on joissakin tapauksissa, kun jotkut vikatyypit sulkevat toiset diagnoosit, vain koska järjestelmä on jo löytänyt vian ja näin vikakoodi ei tule takaisin heti.

                      Tavallinen tapahtumien kulku: Komponentti x sanoo irti sopimuksensa ja laukaisee vikakoodin, jonka johdosta moottorin sylinterit käyvät epätasaisesti ja koodit sylintereihin laukeavat myös. Asentaja Z lukee koodit ja toteaa pari koodia + sytytyshäiriöhin viittaavat koodit.
                      Koodien poiston jälkeen Z toteaa, että kone käy yhä epätaisesti, muttei pysty lukemaan muuta kuin sylinterien sytytyshäiriöt, mutta ei mistä ne johtuvat. Tämän seurauksena sytytyspuolen komponentteja vaihdellaan sitten summissa, koodeja nollaillaan, mutta kone käy yhä epätasaisesti ja lomakko laihtuu.

                      Ehdotus: Irroita akun + kaapeli. Palauta sen jälkeen auto siihen kuntoon, kuin mitä se oli pannessasi vian merkille. Kaapeli takaisin paikoilleen ja käynnistä auto. Jos vikavalo vilkkuu, sammuta moottori. Ellei vikavalo vilku, nosta kierroksia mitenkään liioittelematta. Aja vähän, jos tuntuu siltä että sen voi tehdä ilman että jää tielle. Lue sen jälkeen vikakoodit. Älä poista niitä, vaikka onnistuisitkin paikallistamaan vian. Toista sen jälkeen sama proseduuri, eli aja taas autolla. Lue taas koodit. Tee vielä sama juttu kolmanteen kertaan. Syttyykö vikavalo? Lue koodit. Mikä koodi sytytti vikavalon?

                      Comment

                      Working...
                      X