Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 ADR: Mihin kaikkialle tiivisteliimaa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 ADR: Mihin kaikkialle tiivisteliimaa

    Olen vaihtamassa A4:n ADR-moottoria ja vaihdon yhteydessä uuteen (siis käytettyyn) moottoriin vaihdan ainakin seuraavat tiivisteet:
    - öljypohjan tiiviste (puhdistan öljysiivilän)
    - öljynsuodattimen jalan tiiviste (nykyinen moottori ruiski öljyt hapertuneen tiivisteen pettämisen jälkeen pihalle, mikä aiheutti moottorivaurion)
    - vesipumpun tiiviste (vanhassa moottorissa on uusi pummpu, siirrän sen uuteen)
    - termostaattikotelon tiiviste (pitää huuhdella uuden moottorin lohkon vesitila ja siksi poistaa termostaatti - onnistuisiko muutenkin?)
    lisäksi joitakin stefoja ja paljon o-renkaita.

    Mitä muita tiivisteitä olisi hyvä vaihtaa varmuuden vuoksi?

    Stefoihin ja o-renkaisiin ei tietenkään panna mitään tiivisteliimaa, mutta miten on muiden tiivisteiden kanssa? Mitkä noista tiivisteistä ovat sellaisia, jotka toimisivat paremmin tiivisteliiman kera? Vanhassa moottorissa (285.000 km ajatussa) kaikki mahdolliset tiivisteet vuotivat öljyä.

    Jos tiivisteliimaa (jotain Loctiten silikoonia) käytetään, pannaanko sitä molemmille tiivistettäville pinnoille ja tiiviste siihen väliin? Liimaa varmaan tulisi käyttää hyvin ohuelti, ettei moottorin sisään joutuisi purskeita, jotka mahdollisesti tukkivat öljykanavia tms.

  • #2
    Unohda heti alkuunsa sana silikooni, se käy ainoastaan kauneuskirurgiaan.
    Valitse sellainen liima joka ei sisällä silikoonia ja on väriltään musta tai tummanharmaa niin työn jälki on siistimpää. Loctite on ihan käypänen.

    Comment


    • #3
      Tiivisteliiman purskeita öljyn joukkoon?

      Irroitin venttiilikopan. Aiemmin korjaamossa sen tiivisteen molemmin puolin oli pantu jotain vaaleaa massaa. Joitakin pitkiä purskeita roikkuin kannen öljykanavien reunoilla. Varmaan osa niistä on jatkanut matkaansa öljypohjaan. Entä sitten? Öljysiiviläänkö?

      Irroitan seuraavaksi öljypohjan ja tarkistan öljysiivilän tilanteen. Olisiko se voinut mennä tukkoon tuosta tiivistemöhnästä?

      Comment


        #4
        Öljypohjantiiviste on ainakin AEB:ssa sellainen peltinen, johon vulkanoitu kumia. Se kuuluu lisätiivistää tiivistemassalla. Alapään tiivistesarjassa tulee Reinzosil -tuubi, joka vaikuttaa olevan melko asiallista kamaa. Itse uusin kyllä myös tiivisteen vaikka se on ilmeisesti tarkoitettu uusiokäytettäväksi.

        Silikonia voi kyllä käyttää, jos se on aiheeseen soveltuvaa. Ei siis mitään vessan seinään tarkoitettua :)
        Esim: http://tuotteet.etra.fi/main.html?no...2317817&path=1
        http://tuotteet.etra.fi/main.html?no...42&style=view0
        Myös oranssia loctiten valmistetta olen käyttänyt. Sitä voi ostaa teollisuustarvikekauppojen sijaan autotarvikeliikkeistä.

        Ylikäytöstä ei ole tosiaan kuin haittaa. Reinzosil vaikuttaisi kuivuvan aika kovaksi, joten siitä todennäköisesti jää pysyvä makkara, joka ei lähde siivilään. Tietysti edellyttää hyvää kuivatusta.

        Termostaatti on irroitettava, jos tahdot härvelin oikeasti tyhjäksi. Saattaisi kyllä onnistua myös alaspäin sojottavasta letkulähdöstä, johon sähkölämmitin kuuluu kytkeä.

        Comment

        Working...
        X