Vuosi on ajettu A1:llä jossa on SS-järjestelmä; toimii nopeasti ja jouhevasti. Ei mitään valittamista tähän mennessä.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Start Stop järjestelmä - kokemuksia?
Collapse
X
-
Bemarissa on nyt mahdollista koodata SS moodiin "last user mode" eli muistaisi mihin asentoon nappi on jäänyt. Onkos Audissa tätä mahdollisuutta?
Turhan usein tuo tuntuu konetta pysäyttelevän, vaikka on takalasin/peilin/penkin lämmittimet päällä ja Eberin käytön takiakin olisi hyvä akkua latailla. Ajoa nollakelilä tai pikkupakkasella kylmästä startista muutama minutti/km, niin ihan varmasti ei ole kaikki vielä lämpöisenä.
Comment
-
Nyt on itelläkin enemmän kokemusta ko järjestelmästä. Omasta mielestä aika turha ja vähän hankala omiin tottumuksiin keppivaihteisessa. Automaatissa toi voi olla paljon järkevämpi.
Aika usein, kun tulen valoihin ja auto just sammuu, niin ne valot jo vaihtuukin.
Jos olisi optio niin en sitä kyllä ottaisi.
Comment
-
Uusi A6 Avant ollu perseen alla, saa napista pois kyseisen toiminnon ja säästyyhän sillä KAI bensaa varsinkin kaupungissa liikennevaloissa seisoessa? Automaatin yhteydessä riittää jarrun nostaminen ja kone starttaa. Lähinnä mietin sitä, että kuinka paljon tuollaisessa järjestelmässä tulee vikoja tulevaisuudessa. Startti kuluu varmaan tavanomaista nopeammin, pieni ajo saattaa tyhjentää akun vielä entistä nopeemmin? Kyllähän tällä hetkellistä säästöä tulee, mutta tuleeko pitkällä ajalla yhtään mitään?
Comment
-
Suhailin taannoin jonkinaikaa autona MB e 250 diesel tomaatti vuosikertaa -12, jossa ko. toiminto. Koin toiminnon hitaaksi ajaessani Helsingin liikenteessä, teknisesti tuo toimi viatta. Toiminto oli oletusarvona aina päällä, ja napista sen sai pois, olisin halunnut toisinpäin. En siis tykänny, lienee tottumiskysymys tämäkin. Totean vielä, että ko. auto tiesi myös itseäni paremmin, milloin haluan kahvia, ilmoittaen siitä mittaristossa.
Comment
-
Aika vanhat Audit tietää kuskia paremmin, että 2 h välein pitää pitää tauko. :)
Appiukolla on Golf 1.2 TSI manuaalilaatikolla. Yritin monta kertaa, että olisin ehtinyt laittaa vaihteen päälle ja nostaa kytkimen ennen moottorin käynnistymistä. En onnistunut siinä. Enkä muutenkaan ole siitä mitään huonoa puolta löytänyt. Ja jos sammahtaa, niin käynnistyy automaattisesti painamalla kytkin pohjaan.Viimeksi muokannut pasi_; 12.5.2013, 07:52.
Comment
-
Aika vanhat Audit tietää kuskia paremmin, että 2 h välein pitää pitää tauko. :)
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja J-M Koopikka Näytä viestiVanhin kahvitaukoherjaaja mitä oon nähny, on -88 lötkö. Onko noita urkin digimittareis tai pre-feislift-lötköis?
Ettei mennä liikaa aiheesta ohi: Iltalehti: Start-stop auto ei kestä
Comment
-
-
Vieras
Minusta tuo Rönkön kirjoitus ei sisällä mitään uutta eikä oikein edes mitään asiapitoista. Täysin turha kirjoitus.
Comment
-
Kellä on varaa ostaa täydellinen S/S-moottori ja vastaava normaali moottori ja pistää molemmat HALT-testiin, sillähän ton kestävyyden voi testata hyvinkin äkkiä... :)
Comment
-
Vieras
Rönkkö ei taida tietää sitä, että esim. startit ovat erilaisia S/S-autossa kuin normaalissa. Samoin akku ja moni muu lataukseen liittyvä osa. VAG;sta puhuttaessa.
Comment
-
Taitaa täydellinen Start/stop systeemi olla vain sähköautoissa.
Passatin Start/Stoppi toimii ihan ok, vaikka en siitä liiemmin pidäkkään. Aina en sen logiikkaa tajua, mutta enpä ole sitä napista ottanu päältä pois kuin äärimmäisen harvoin. Joskus painan sen pois päältä, kun tulen kotia ja otan postin laatikolta. SS sammuttaa moottorin, mutta menee deadlockiin, kun ottaa turvavyön auki. Sillon moottori pitää käynnistää avaimesta uudestaan. Ihan turhaan, jos menee 10 sekunttia laatikolle ja takasin.
Comment
-
Stop&go toiminnallisuudesta
Eli stop&go:n toiminta vaikka liikennevaloissa menee näin: Pysäytys -> kytkin pohjaan, vaihde vapaalle -> auto sammuu. Ja sitten kun valot vaihtuvat vihreälle: Vaihde silmään, kytkin ylös: auto käynnistyy vauhtipyörän potkaisemana ja lähtee heti liikkeelle.
Mutta miten järjestelmän kuuluisi näkyä tai tuntua ajossa?
Oma kokemus on että esim. pitkässä mäessä jarruttaessa moottorilla (jolloin kulutusmittari heittää "negatiiviselle" eli vihreä akun kuvan puolelle) ilmeisesti vauhtipyörään kerätään tätä "mäkienergiaa", ja sitten kun koskee jälleen kaasupolkimeen, voi tuntua selvä nykäisy kun ilmeisesti tuo vauhtipyörän sisältämä energia annetaan takaisin voimansiirtoon. Toimiiko muilla samoin?
Eli nykäisy on normaalia, eikä tarvitse miettiä esim. kytkimen kuntoa?
Koneen tyyppi: (EA189) 2.0 TDi, vaihteisto: 6-lovinen manuaali, etuveto.
Auto on A6 C7 avant.
Comment
-
Vauhtipyörään on aina varastoituneena liike-energiaa moottorin kierrosnopeudesta riippuva määrä, ei siihen voida varastoida mitään energiaa joka vapautettaisiin sitten myöhemmin. Kun moottori on sammuneena, se myös käynnistyy jollakin muilla keinoin kuin "vauhtipyörän potkaisemana". Sammutetun moottorin vauhtipyörän energiasisältö on nolla.
Nykäisy johtuu siis jostain muusta.
Comment
-
Niin joo, joo mutta kyllähän sitä varastoitunutta energian määrääkin (ja toisaalta vauhtipyörän pyörittämisen aiheuttamaa vastusta) pystytään säätelemään näin "tuplamassa" vauhtipyörillä, joissa kierrosluvusta riippuen eri määrä massaa tarttuu matkaan pyörimään. Vaikutusta vääntöön ja kierrosherkkyyteen tätä kautta.
Start&go toiminteessa moottori nimenomaan sammuu pysähdyksissä, mutta vauhtipyörä jää pyörimään, sen sisältämällä liike-energialla auto potkaistaan taas liikkeellelähdössä käyntiin. Esim. starttimoottoria ei tarvita tässä lainkaan saamaan auto uudelleen käyntiin. Sikäli se energiasisältö ei mielestäni voi olla nolla.
Voisiko nykäisy liittyä tuplamassavauhtipyörän toimintaan? Jos vaikka moottorijarrutuksessa 2.000 rpm ja sitten alkaa painamaan kaasupoljinta (tulee hienoinen nykäisy) kun kierrokset taas nousevat (2.500-3.000 rpm).
Comment
-
Ei se vauhtipyörä kyllä pyöri jos auto on sammuksissa.
Tuossa on SSP Start-Stop -systeemistä. Siitä saa hyvin lisää tietoa järjestelmästä. Nykäykseen en osaa sanoa mitään. https://www.scribd.com/doc/146998344...op-System-2009
Comment
-
Vieras
Ei jää vauhtipyörä pyörimään, ei ole mitään formula tyyppistä kinetic- liikkeen ja voiman varastointia.
Kaksimassavauhtipyörä on vain tasaamassa moottorin värinöitä voimalinjaan.
https://en.wikipedia.org/wiki/Dual-mass_flywheel
Se vihreä on jarrutus/ moottorijarrun kanssa tehtävää energian varastointia akkuun. Laturia ohjataan lataamaan enemmän ja tällöin se myös tekee hieman lisää moottorijarrua ( tuskin huomaa missään mutta amppeereita menee akkuun enemmän.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Zac73 Näytä viestiEli stop&go:n toiminta vaikka liikennevaloissa menee näin: Pysäytys -> kytkin pohjaan, vaihde vapaalle -> auto sammuu. Ja sitten kun valot vaihtuvat vihreälle: Vaihde silmään, kytkin ylös: auto käynnistyy vauhtipyörän potkaisemana ja lähtee heti liikkeelle...
Comment
-
Saako tota startstop sammuksissa olo aikaa säädettyä jollain. 3.0tdi pysyy sammuksissa aina about 30 sekuntia, oli takana 200km tai 10km. Muilla vastaava autot pysyy sammuksissa pidemmätkin liikenne valot.
Comment
-
Mä en ymmärrä s&s logiikkaa tuoreessa DSG Skodassa. Autohan lähtee virtalukon paikalla olevasta napista käyntiin ja siitä myös sammuu mikäli on käynnissä kun pysähtyy.
Hyvin usein vain s&s sammuttaa moottorin kun pysäköin ja laitan vaihteen P:lle. Nyt jos painan sitä start/stop nappia tarkoituksena sammuttaa auto, niin sepä käynnistyy uusiksi.
Miten saan auton sammumaan niin että mittaristovalot ja muut sammuu kuten kuuluukin? Vai onko se tarkoitettu että avataan vain ovi ja laitetaan ovet lukkoon niin auto sammuttaa lopulta kaikki sähköjärjestelmät automatik, eikä esim. hörähdä käyntiin kun hyttiin tarvisi lisää lämpöä...
Comment
-
Ai noita on vielä tuollainenkin logiikka olemassa... Meillä on kokemusta kahdesta MQB-pohjaisesta autosta ja niissä logiikat menee näin. Molemmissa keyless:
A3 8V 2014:
Kun pysähtyy ja laittaa vaihteen P:lle, moottori sammuu ja sisävalot syttyvät. Virrat katkeavat kun oven avaa. Mitään nappeja ei tarvitse painella auton "sammuttamiseksi".
Passat B8 2016:
Kun pysähtyy ja laittaa vaihteen P:lle, moottori sammuu mutta sisävalot ovat sammuksissa. Kun oven avaa, alkaa pimputus että autossa on virrat päällä mutta sisävalot syttyvät. Auto pitää siis "sammuttaa" painamalla Start/Stop -nappia (ei siis Start/Stop -toiminnon pois kytkevää nappia).
Audin toteutus voittaa Volkkarin toteutuksen arjessa ihan 100-0.
Comment
Comment