Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Tiptronic - käytätkö?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Sen verran olen kokeillu omassani että se toimii.

    Kerran firman pakulla käyttäny kun vedettiin auto jossa oli jarrut jumissa nahkoneen ladosta ulos.

    Ja eikös automaatin vaihteen vaihtelua säädetä kaasupolkimella?!? Mihin sitä tippiä tarvii? Enjymmärrä...

    Comment


    • #32
      Tipillä sinä määräät millon vaihdetan.
      D:llä ajettaessa laatikko päättää vaihtamiset. Sinä vain heität sille toiveen, että nyt pitäs päästä lujempaa ja laatikko sitten päättää tartteeko vaihtaa pienemmälle.
      On siinä vaan eroa, mutta jos on ostanut automaatin juuri automaatin takia niin ei ehkä anna arvoa tipille.

      Comment


      • #33
        Tosi vähän tulee käytettyä. Joskus leekaillessa ja kokeillessa jotain.
        Sama täällä. Ilmankin pärjäisi.

        Comment


          #34
          Kylläpä tuo V6-diisselin laatikko osaa arpoa numerot aika hyvin ihan itte. Jos paremmaksi haluais niin normiajolla sais heitellä isompaa matalammilla kierroksilla ja turhan herkästi vaihtaa pienemmälle esim ohittaissa. Turbiinilukon toiminnassa olis sitte vähä enemmänkin sanomista. Oon alottanu ajamiset aikoinaan 60-luvun Mopareilla ja edelleen oon sitä mieltä että tf904/727 toimii paremmin mitä hyvin moni paaaljon uudempi laatikko :P

          Menee koko automaatin idea hukkaan jos sitä rupiaa itte hämmenteleen :)

          Comment


          • #35
            Ite koodasin ton kanssa niin ettei vaihda tippipuolella itekseen ylöspäin. Hyödyllinen ominaisuus jos joskus lapsettaa talvikelillä.

            Samoin ohjelmoin tuon sporttisemman moodin, omaan makuun paremmin vaihdot nyt kohdillaan.

            Aika hyvinhän tuota vaihtamista oppii kontrolloimaan kaasupolkimella, eli polkimen liikkeellä voi houkutella alasvaihdon pykälällä tai kahdella, tai kevyellä nostolla ylösvaihdon.

            Tippipuolelle tulee mentyä lähinnä mutkapätkää sorvatessa, voi hyödyntää moottorijarrutuksen sisäänmenossa, vedon saa nopeammin päälle ja ulostulossa avatessa ei rupea hakemaan pienempää kesken kurvin (ei ollenkaan kivaa liukkaalla).

            Matka- tai kaupunkiajossa saa yleensä olla ihan D:llä, en ole itse huomannut mitään häiritsevää vaihdehumppaa.

            Comment


            • #36
              Pakkasilla kun lähden liikkelle, niin tulee käytettyä ja syy siihen on se että kierrosten noustessa yli 2000 tekee terävän nykäyksen vaihtaessa. Parin kilometrin ajon jälkeen vaihtaa pehmeästi.

              Comment


              • #37
                Koskas Jarkon tippi on viimeksi saanut uutta öljyä koneeseen? Omalla kohdallani tuo öljynvaihto teki hyvää näin talviajoa ajatellen. Eka vaihto 129tkm ja nyt toinen kerta 161tkm.

                Comment


                • #38
                  Öljyt ja suodatin vaihdettu suht säännöllisesti, viimeksi syksyllä 2010 ajettu jotain 5000 km sen jälkeen.

                  Comment


                  • #39
                    En oo vielä alkanut käyttämään isommin, mutta mielessä tuo on alkanut pyöriä, että tietyissä tilanteissa vois olla järkevää. Ainakin silloin, kun kickdownia käyttää, tuntuu laatikko ensin heittävän liiankin pientä pykälää ja vaihtaa sitten isommalle... aikaa tuhraantuu ja kiihdytyksen aloitus viivästyy. Samoin tuntuu, että voisi hiukan aiemmin heittää sitten isompaa päälle, eikä kierrättää ihan niin pitkälle. En ole käyriä nähnyt, mutta perstuntumalla kuvittelisin kiihtyvyyden olevan parempi, jos isomman tyrkkäisi sisään hiukan aiemmin. Mutta, viikko vasta takana oman Audin kanssa ja kyseessä eka automaatti itsellä. Isin A6 multitronicilla ajellut silloin tällöin, mutta se taas on ihan eri asia kuin tuo tippi.

                    Comment


                    • #40
                      Alkuperäinen kirjoittaja Jamaja Näytä viesti
                      Pakkasilla kun lähden liikkelle, niin tulee käytettyä ja syy siihen on se että kierrosten noustessa yli 2000 tekee terävän nykäyksen vaihtaessa. Parin kilometrin ajon jälkeen vaihtaa pehmeästi.
                      Oma tekee aivan samaa. Ja oon huomannu tuon nykäsyn vain kakkosella. Tosin öljyt rupeis pikku hiljaa olemaan vaihdon tarpeessa, ainakin mitä huoltokirjaan on luottamista.

                      Comment


                      • #41
                        Ainakin omassa huomaa kylmillä öljyillä 2->3 ja 3->2 vaihdon olevan hieman terävämpi kuin muut. Öljyt vaihdettu 100tkm kohdalla, nyt mittarissa 130tkm. Öljyjen vaihdolla ei ollut vaikutusta.

                        Lämpimillä öljyillä tuota ei enää huomaa (eikä tuosta ole kukaan lainakuskikaan koskaan kommentoinut).
                        Viimeksi muokannut Tombu; 11.2.2011, 07:55.

                        Comment


                        • #42
                          Alkuperäinen kirjoittaja EsaZX12R Näytä viesti
                          Pitää paikkansa. Silloin kun ajetaan normaaliajoa, vaihteisto vaihtaa ohjelman mukaan, joka on räätälöity pitkälle juuri kulutuksia ja päästöjä silmällä pitäen.
                          Tämä tosiaan aiheuttaa juuri niitä tilanteita, missä käsivalinnalla voi hieman auto älyä korjailla. Esim. allekirjoittaneen kasi pitää maantienopeudessa kuutosta päällä, mutta hyvin herkästi vaihtaa siitä alaspäin kun kaasua painaa hiukankin. Tämä joskus aiheuttanut sydämen tykytystä, kun auto on päättänyt vaihtaa juuri polannetta ylittäessä ja kun veto katkee, niin auto heilahtaa kivasti. Niinpä nuo tilanteet sujuu huomattavasti mukavammin yhdellä vasemman käden sormen koukistuksella, jolloin viitonen on valmiiksi päällä. Sekin kyllä täytyy kasin puolesta sanoa, että se vaihtaa melko pehmeästi ja nopeasti vaihteita verrattuna RS6:een, jossa on vanhemman sukupolven automaatti. Siinä tulee D asennossa enemmän ongelmia siitä, että vaihdot useamman vaihteen yli ovat semmoisia, että juodaan kupillinen kahvia välissä :D

                          Enimmäkseen tosiaan toimii hyvin, mutta tommosissa tilanteissa kuski on autoa älykkäämpi. Toinen on tosiaan nuo liukkaat risteykset tai juurikin vaikka valoihin lähestyminen. Niitä tosin todella harvoin jaksaa "optimoida".

                          Comment


                          • #43
                            Taitaakin nuo "korjaustarpeet" olla vain noilla suuritehoisilla autoilla tapeellisia, sillä omani on niin heikkovoimainen että se vaihtaa jo ohitukseen lähtiessä pienempää ja ei siten huomaa niitä polanteita lainkaan. Maanteillä, risteyksissä ja kaupungeissa en ole koskaan havainnut että olisi niin kiirettä kruisailua että vaatisi pelehtiä vedätysten kanssa, ainakaan siinä ei kovin paljoa aikaa säästä ja tuskin rahaakaan.
                            Multitroniceilla tai Tiptronicilla en ole myöskään havainnut vedon katkeamista eli lienee niin lyhyt ettei siihen ole tullut kiinnitettyä huomiota, tai ilmennyt mitään ongelmia tai johtuneeko sitten siitä ettei ole koskaan ollut niin kiire... ja kiirehän ei synny itsestään, kyllä se täytyy tekemällä tehdä...

                            Comment


                            • #44
                              Pende, huolimatta siitä, että tiedät kaikki aina paremmin kun itse asianomaiset, niin yhä minulla on tullut automaatiaudien, volkkareiden jne, siis myös muiden kuin profiilin kulkineiden kanssa näitä tilanteita missä automaatti ja luistonestoyhdistelmä on käyttäytynyt epäloogisesti. Ja minä en talvella ikinä kiirehdi liikenteessä, kaikki jotka minut tuntevat, pitävät ajotyyliäni mummomaisena, muutamat foorumiveljet ovat jopa kritisoineet, että miksi minulla on niin tehokkaita autoja, kun en käytä tehoreservejä, mutta periaatteena en paina sitä kaasua, mikäli se ei ole absoluuttisen turvallista.

                              Kaikki nämä ongelma tilanteet nimenomaan tulevat sellaisissa tilanteissa kun sitä kaasua painaa varovasti. Esim. risteyksissä kun painaa sitä kaasua enemmän, luistonesto puuttuu peliin ja auto ei vaihda vaihdetta vaan kierrättää korkealle, jolloin yhtäkkistä muutosta vedossa ei tule. Samoin jos tuolla maantiellä sitä kaasua painasee enemmän. Sen sijaan sopivassa liukkaassa risteyksessä kun se vaihteen vaihto tapahtuu, tulee aivan hetkellinen vedon löysäys ja siihen taas veto päälle. Tämä saa yhden renkaan pöyrähtämään ja luistoneston hieman puuttumaan peliin.

                              Ainakin allekirjoittaneen A8:ssa käy niin, että jos tuo tapahtuu noin samalla hetkellä kun kääntää rattia suoraksi, auto ei oikein tiedä, että ollaanko nyt vielä kääntymässä vai ei ja onko luistoa vai ei ja rusauttaa vähän sieltä sun täältä jarruja ja auto on ehkä kahden sekunnin ajan kiihtymättä yhtään mihinkään. No onko tämä iso ongelma? Ei ehkä ole, mutta ainakin minä kun työmatkalla käännyn vaikka tietylle 40km/h rajoituksella olevalle tielle, siinä on sellainen liikenne aamulla, että jos haluaa päästä sekaan, niin tuolla on merkitystä.

                              Se kaksi sekuntia sitä, että auto ei kiihdy siitä 10-20km/h vauhdista mihinkään tarkoittaa sitä, että se risteystä etuajo-oikeutetusta suunnasta lähestyvän auton kuski mitä todennäköisesti joutuu nostamaan jalkaa kaasulta tai jopa peräti koskemaan jarrupolkimeen. Maailma ei varmasti siihen kaadu, mutta tuon tilanteen estämistä niinkin vaivalloisella liikkeellä kuin hieman yhtä sormea koukistamalla sanotaan muiden huomioon ottamiseksi ja joustamiseksi liikenteessä, ei suinkaan kaahaamiseksi tai "urheilulliseksi ajotyyliksi", lainausmerkeillä tai ilman. Lisäksi se ajaminen on paljon mukavampaa kun auto menee ilman ihme temppuja, nimittäin joko tipistä vaihtamalla tai ESP pois ottamalla vastaavassa tilanteessa ei luistoa käytännössä edes huomaa perstuntumalla. ESP:n pois kytkeminen vaan on huomattavasti hankalampaa ja mielestäni vähemmän turvallista.

                              RS6:n suhteen olet ehkä oikeassa, että sillä vaihteen vaihdossa tapahtuvat hetkelliset pidonmenetykset voivat johtua tehokkaasta autosta, autossa on nimittäin aikamoiset erot vaihteiden välillä ja laatikko ei vakiona niin älyttömän pehmeästi vaihtanut. Siinä vaan ESP on urheillullisemmin suunnattu ja auto ei hyydy pienestä luistosta vaan ei edes puutu peliin. Lisäksi RS6:sta vaivaa, kuten muuten osaa muitakin edellisen sukupolven tiptronickeja, ikävä ominaisuus tietyissä tilanteissa. Jos ajelee aika tasaista hiljaista nopeutta tai kiihdyttää kevyesti, sopivissa olosuhteissa juuri vaihteen vaihdon aikana tai siis sitä edeltävänä tapahtuva kaasun löysäys tai painaminen saa vaihteen jysähtämään todella ikävästi ja kovakouraisesti päälle. Tällaiset tilanteet ovat usein sellaisia, että ne voi ennustaa ja välttää pienen vaihtonappulan hipaisulla.

                              Ja muuten, minä olen ajaessa törmännyt sellaisiin polanteisiin ja uriin, että niistä venkoilematta yli tuleminen on vaatinut reilusti lisäkaasua vaikka on kuinka nelivetoauto. Näin jopa kuutostien nelikaistaisella moottoritieosuudella. Ja ennenkuin alat jankkaamaan siitä onko tuollaisessa tilanteessa ollut järkevää tehdä moista siirtoa, kyllä on ollut sellainen tilanne, en vain jaksa jokaista asiaa vääntää sinulle rautakangesta kaikkineen yksityiskohtineen, riittäkööt nyt selitys tuosta risteyskäyttäytymisestä.

                              Automaatti on oiva varuste, minä en automaatilla varustettuja autoja olisi ostanut, ellen nimenomaan haluisi sen tuomaa mukavuutta ja helppoutta. Silti se ei aina toimi täydellisesti ja kuskin on todella helppo asia korjata. ESP se vasta hyvä varuste onkin ja omat ajotaidot ovat sen verran surkeat, että en halua ikinä ajaa talvella autolla jossa ESP:tä ei ole, mutta silti minäkin RS6:lla aina loskakelillä käännyn yhteen moottoritien ramppiin aina ESP pois päältä n. 2 sekunniksi, koska sen kanssa auto ensi muuten puskee itsensä tangentin suuntaan ja sen jälkeen hyytyy siihen loskaan useammaksi sekunniksi. ESP pois päältä minun ei tarvitse ennen risteystä hiljentää ryömintävauhtiin, eikä siis takana tulevien tarvitse jarrutella, ja auto kääntyy hienosti kun vain pitää koko ajan vedon päällä. Tämä ihana puskuominaisuus on tyypillinen autolle, jossa helvetinmoinen malmikasa, lue moottori, on ripustettuna suurinpiirtein puskurin etupuolelle.

                              Sinulla on oikeus omaan mielipiteesi ja Sinun mielestäsi käsivalinnan käyttö on turhaa. Se on ihan ok. Varmasti se ei ole välttämätöntä ja harvoin tulee hankalia tilanteita käyttämättömyyden vuoksi. Mutta argumentointisi niin tässä ketjussa muiden käsivalinnan käyttöä vastaan kuin yleisestikin muissa ketjuissa on kuin oppikirjaesimerkki argumentoinnin virheistä. Oma napa ei ole maailma. Oma napa ei ole myöskään tilasto, kuten varmasti vihdoin ja viimein LL keskustelussakin ymmärsit. Mikäli sinulla ei tule tällaisia tilanteita ja ajat rauhallisesti, se ei tarkoita, että sellainen jolla tulee, automaattisesti ajaisi kuin heikkopäinen. Varmasti osan käyttötarkoitus on ns. sporttinen ajo, mutta se ei automaattisesti tee kaikesta käytöstä sellaista.

                              Comment


                              • #45
                                Ei kai tomaatilla tarvii leikkii. Täytyy sanoo, että nää tipit vaihtaa kyllä hitaasti. Kaipais niitä kunnon vaihtoja, kuin Moparin ja Chevyn vanhoissa laatikoissa. Silloin ties luistaako vai ei!!

                                Comment


                                • #46
                                  Pakko käydä mutka täälläki höpöttämässä.

                                  (ei tarvitse odotella, että auto reagoi/ arvailla, miten se reagoi)
                                  Se on tuo skynet kohta vallannut trasnformeritkin, ei niistä tiiä miten ne tekee.

                                  tai sitten ei ole ollut malttia ajella sillä automaagilla, että oppii sen auton käyttäytymisen.

                                  Comment


                                  • #47
                                    Pyydän nöyrimmästi anteeksi jos olen niitä harvoja joilla näyttää se multi tai tippi olevan kunnossa ja sen tekemiset voi jopa ennakoida ja siihen voi luottaa/on voinut luottaa ainakin tänne asti. Myös luiston esto, sehän ei toki lopeta vetoa vaan hillitsee sitä tyhjän pyöritystä tai ainakin kuuluisi niin tehdä, tokihan siitä sitten tahtoo tulla "mummomaista" kun ei voi "sudittaa" heman laajemmalla kaarella mutta noiden ESP:den oletushan lieneekin ettei ole tilaa sille laajemmalle kaarelle eikä ole katsojiakaan.

                                    En liene tarkoittanut että napani olisi enempää oikeassa kuin muidenkaan ja niiden läpysköiden ratissa tai tipin kepissä olevan turhia, olen kuitenkin ymmärtänyt niiden olevan sitä "sporttista" ajoa varten ja jokainen voi sitten omassa navassaan kehitellä sille sopivan argumentoinnin, siviilikäytössä kuitenkin nopeusluokat ja tieluokat vähentänevät noiden "apuvälineiden" käyttötarvetta, mutta en suinkaan ole estämässä niiden käyttöä.

                                    Siispä lähtökohtaisesti olen tavallaan "ylistänyt" noita Audin automaagilaatikoita ja systeemejä muutenkin ja ainakin omissani olen katsonut niiden pelaavan moitteitta ja ennakoitavasti.
                                    Toki on monta kertaa tullut tuolla tien päällä mieleen ne kauhukuvat mitä sitten jos jossain rekan rinnalla ohituksessa pääkallokelillä tuleekin se ongelma että nuo automaatit pettää totaalisesti...
                                    Toisaalta olen myös pohtinut sitäkin että aiheuttaako vaikkapa moottorin ohjauksen bittien järjestely uudelleen tehtaan jäljiltä noita täälläkin mainittuja ongelmia noihin hallintajärjestelmiin.

                                    Onhan se tietysti niinkin että miksi ei ajaminen olisi "vaikeaa" kun autojen vertailukin on sitä...
                                    Viimeksi muokannut Pende; 12.2.2011, 06:31.

                                    Comment


                                      #48
                                      En omista tippiautoa, mutta useilla sellaisilla ajaneena, ymmärrän niitä, jotka sitä käyttävät, esim. juuri ohitustilanteessa tai risteylähdössä.
                                      Aina se vaihteisto ei toimi kuten kuski tahtoisi/loogisesti. Ja vaihteistossa ei ole mitään vikaa. Tämä ei ole tullut ilmi "urheilullisessa" tilanteessa vaan täysin normaaleissa ajotilanteissa, joissa usein kyse on asiakkaan autosta, joilla ei ajeta urheilullisesti tai sladitella.

                                      Comment


                                      • #49
                                        No, vedetään nyt vielä yksi rautalanka suoraksi kun alamme niitä omia kokemuksia kirjaamaan.
                                        Tuossa päivänä muutamana satuin sellaiselle nelirantuiselle tielle, eli siinä oli neljä raitaa afalttiin asti, siis tavallinen maantie, leveys ei varmaan täyttänyt EU vaatimuksia. Ne urat olivat kaivautuneet reilun 10 sentin paksuiseen jäähän ja tienpitäjä oli lisäksi ajatellut ne jäät siinä uran reunassa suolata liukkaiksi.
                                        Se nyt tosin oli vain 60 aluetta ettei se varmaan täytä kriteereitä mutta kuitenkin eteeni ilmestyi jono autoja jotka paahtoi n. 30 vauhtia urissa, sitä en tiedä miksi jos eivät kerran päässet pois urista niin turvallistahan olisi ollut päästellä hieman kovempaakin.
                                        Minäpä sitten kyllästyin köröttelyyn ja ilmeisesti vaihteet muuttui sopiviksi ja Audi siirtyi kiltisti niihin vastaantulevien uriin ja löysäsin hieman ohjaksia ja sieltä se jonon keula löytyi ja palasin takaisin "oikeisiin uriin" eikä mieleenkään tullut alkaa vispaamaan keppiä...
                                        Niin, mitä tästä opimme, emme varmaan mitään, lehdessä näkyi olevan että jotain ongelmaa mainitulla tiellä oli olemassa ja autot oli kolaroineet tai karannet ojan puolelle kuulemma niiden urien vuoksi...

                                        Mutta eihän näistä pirukaan selvää ota, ainakin täytyisi olla virallinen uran- tai risteyksentarkastaja joka määrittäisi toleranssit...
                                        Toivotankin kivoja kolometrejä ja tiellä pysymistä niin muille kuin itsellenikin...

                                        Comment


                                        • #50
                                          Lueskelin tätä vanhaa ketjua, enkä huomannut, että kukaan olisi käyttänyt D-asennossa rattivaihteita. Mielestäni se on ehdottomasti paras tapa vaihtaa peinemmälle milloin haluaa. Autohan pitää ko. pienen vaihteen tietyn ajan (aika pitkän), kunnes taas vaihtaa isommalle.
                                          S-moodi ei ainakaan omassa Allroadissa toimi kovinkaan hyvin, töksahtelyä tapahtuu aika paljon. Vanhassa Allroadissa oli pakkovaihteet ja ne toimi tältä osin paremmin.
                                          Tiptronic on varsin hidas vaihtamaan eli ei sillä auto nopeammin kiihdy , vaikka kuinka käsin koittaisi vaihteita vaihtaa.
                                          Viimeksi muokannut vepek; 11.8.2014, 14:18.

                                          Comment


                                          • #51
                                            Onkos tuo noissa uudemmissa mahdollista? Omassa ei ainakaan tapahdu mitään, jos D:llä painelee ratin nappeja. Eikä myöskään ole S, on sen verran vanha tippi.

                                            Comment


                                            • #52
                                              On, tuota manu puolta tulee aika harvoin käytettyä, koska rattivaihteista saa vaihdettua laatikon ollessa ihan d-, tai s-asennoissa.

                                              Comment


                                              • #53
                                                Itse vaihdan usein ratista vaihteita pienemmälle kun lähestyn risteystä, saa käytettyä moottorijarrua eikä turhaan tarvitse kuluttaa jarruja.

                                                Joskus harvoin kun kasilla tulee ohitettua, vaihdan valmiiksi pienempää pesään jos on "kiire".

                                                Comment


                                                • #54
                                                  Käytän tippiä aika paljon, joskus ihan normiajossakin, mutta erityisesti rajummissa ohitusvedoissa. Käytän mieluummin kepillä - ratin napit jääneet vähemmälle.

                                                  Comment


                                                  • #55
                                                    Aika vähän tulee tuota ominaisuutta käytettyä (ja vielä vähemmän niitä vaihteiden rajoittamisia). Oon niin mummo, että pyrin vaan etenemään suht taloudellisesti (siis pääasiallisesti). Mahdolliset ohitukset sitten erikseen. Nekin tulee tehtyä sellaisilla turvamarginaaleilla, että se miettiminen mitä vaihteisto harrastaa ei haittaa. Vähän se tuo vokkelon automaatti "tyhmältä" tuntuu aika ajoin, mutta tulee sen kanssa toimeen. Ja tämä nyt vaan on oma mielipide ja kokemus. Jollain muulla voi olla jotain muuta.

                                                    Comment


                                                    • #56
                                                      Kyllähän tuota tulee aika runsaasti käytettyä kun hommasin läpyskäratin ihan tätä varten. Ja tosiaan toimii D- ja S-moodissa.

                                                      Comment


                                                      • #57
                                                        Eipä tule juuri käytettyä, ratin napit ei pelitä kuin tippipuolella niin ei tule niitäkään juuri käytettyä.

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          Tulee vaihdettua melko säännöllisesti isommalle (vitoselle) kaupunkiköröttelyssä, kun tuo lotjake pitää muuten melko sitkeästi nelosta päällä. Muutenkaan käsitä tuon lootan aivoituksia, kun moottorissa olisi vääntöä risat 500Nm siellä tuhannen kierroksen jälkeen, niin pitää suristaa niillä pikku vaihteilla...

                                                          Comment


                                                          • #59
                                                            Alkuperäinen kirjoittaja Mazan Näytä viesti
                                                            Eipä tule juuri käytettyä, ratin napit ei pelitä kuin tippipuolella niin ei tule niitäkään juuri käytettyä.
                                                            Mulla toimii kyllä D- ja S-asennossa ratin napit. Ovat käytössä, kun tippi ei joskus osaa vaihtaa alemmas vitoselta noin 60 km/h nopeudesta (1200 rpm) ja atoisaalta ohitusta hitusen nopeuttamassa.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X