Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Tiptronic - käytätkö?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Tiptronic - käytätkö?

    Ystäväpiirissäni ja työtovereiden joukossa sattuu olemaan tällä hetkellä monta autonomistajaa, joilla on lisävarusteena Tiptronic vaihdelaatikossa.

    Viime aikoina olen pannut merkille, miten moni väheksyy tätä mahdollisuutta ja jotkut kertovat, etteivät he käytä sitä koskaan.

    Minullakin on usein alla auto, josta löytyy automaattivaihteisto Tiptronicilla. Mutta en käytä sitä koskaan, ellen satu vahingossa sitä tönäisemään:-)

    Miten on, onko sinun autossasi Tiptronic? Käytätkö? Hyödyllinen vai ihan turha lisävaruste mielestäsi?

  • #2
    Käyttelin harvoin kun vielä oli tippilootanen auto. Mukava "lisävaruste", mutta ei mitenkään viimesen päälle tarpeellinen. Ilmankin pärjäisi hyvin.
    A8:ssa sitä käyttelin ohituksissa joskus, koska sillä sai pykälän tai pari pienemmälle nopeammin ripeissä ohituksissa ennakkoon.

    Comment


    • #3
      Kyllä se taitaa olla melko vähän käytetty "lisävaruste". Ainoa käyttökohde itselläni taitaa olla parkkihallien ja vastaavien jyrkkien luiskien alamäkeen ajo, eli moottorijarrutus. Ykköspykälä pitää melko jyrkissäkin luiskissa menon ilman jarruja siedettävänä.

      Tokihan "rallireiskat" tykkää vispata käsin, sillä eihän se meno muuten "tunnu" miltään, onhan kuskin voitava vaikuttaa ns. "ajotuntumaan", kuitenkin näin aikuistuneena lienee pää jo niin kylmä ettei siitä enää moiset tuntumat kiehdo.
      Niin, voisihan sillä saada löpöä menemään hieman enemmän, kuten sillä ns. "hauskuudellakin" autoilussa...

      Comment


      • #4
        Koskaan en ole automaattivaihteista ajanut, mutta onko noissa vapaakytkin? Eli saako tipillä alaspäin vaihtaessa moottorijarrua?

        edit: Jahas, Pende vastasi kysymykseen samaan aikaan kun kysyin. Kiitos.

        Comment


        • #5
          Tulee kyllä aika usein käytettyä, varsinkin talvelle ;) ...toki rattivaihteet innostaa käyttämään hiukan useammin.

          Comment


          • #6
            Enimmäkseen tipillä tulee ajettua. Ei tule noita erikoisia vaihteiden välillä sompailuja (esim 4- ja 5- vaihteiden välillä ~60km/h vauhdissa), saa tilanteeseen nähden aina oikean vaihteen valmiiksi päälle ilman kick-downien hakemista, moottorijarrutusta alamäkeen ja risteyksiä lähestyttäessä jne.

            Comment


            • #7
              Käytän monessakin paikassa, esim:
              -maantiellä jonossa hetken päästä aukeavaa ohituspaikkaa odottaessa, ettei tomaatti ei arvo sisään liian isoa vaihdetta.
              -liukkaalla ajettaessa, kun lähestyn mutkaa tms, saadakseni ajaa mutkan lähestymisen ja poistumisen samalla vaihteella ilman kickdownia.
              -kiihdyttäessäni maantiellä vaikkapa 80-100 km/h ripeästi mutta ilman kickdownia

              S-moodi ei aja samaa asiaa, koska se ei osaa ennakoida tulevia kuskin liikkeitä yhtä hyvin kuin kuski :) Varsinkaan talvella se ei tyydytä, kun S:llä kierrätyttää liikaa, tekee kickdowneja yms levotonta. Eli välillä käytän käsivalintaa ajaakseni sporttisesti mutta isommalla vaihteella moottorin vääntöä hyödyntäen.

              Enkä ostaisi ihan herkästi autoa, jossa tuollaista vaikutusmahdollisuutta ei olisi.

              Comment


              • #8
                Alkuperäinen kirjoittaja jpeltopuro Näytä viesti
                -liukkaalla ajettaessa, kun lähestyn mutkaa tms, saadakseni ajaa mutkan lähestymisen ja poistumisen samalla vaihteella ilman kickdownia.
                Juu tämä oli hyvä lisäys. Talvikelissä tullut pidettyä vaihde sopivana että voimavaraa on tehdä jotain eikä mennä jyskyttää tyhjäkäynnillä ja alkaa sitten kickdownin kanssa hakemaan vaihdetta armotta myöhässä...

                Enkä ostaisi ihan herkästi autoa, jossa tuollaista vaikutusmahdollisuutta ei olisi.
                Jep.

                Comment


                • #9
                  Periaatteessa olen sitä mieltä, että automaattivaihteinen saa ihan rauhassa olla automaatti, eli vaihtaa itsekseen. Jos haluaa kikkailla vaihteilla, voi ostaa manuaalin.

                  Kuitenkin joissain tilanteissa, kuten ohitukseen valmistautuessa (ei tarvitse odotella, että auto reagoi/ arvailla, miten se reagoi) tai vaikka risteykseen hiljentäessä käytän tippipuolta. Myös lumisella ja/tai liukkaalla, mutkaisella tiellä tykkään myös pitää vähän pienempää vaihdetta silmässä, kuin mitä auto on mieltä.

                  Itse ajan pääasiassa tuolla manuaalivaihteisella, mutta aika paljon tippilootallisiakin on tullut käytettyä.

                  Comment


                  • #10
                    En nyt malta olla kysymättä, ettei vain autoissanne ole jotain vikaa jos ei pykälät vaihdu ilman kickdownia.
                    Ainakin omassani pirssi kyllä löytää sopivan vaihteen risteyksestä ulostuloon jopa "näyttävyysmoodiin" asti jos sellaista haluaisi.
                    Taitaa olla millisekunneissa kun pykälät löytyy joten en pidä ainakaan itse mielekkäänä ulvottaa konetta valmiiksi pienellä pykälällä.
                    Perin harvoin sinne kickdowniin on tarvinnut tuolla nykyisellä mennä koska olen sisäistänyt ettei juurikaan kannata niin "tiukkaa" liikennekulttuuria harrasta koska valtaosa tiellä liikkujista ajaa aivan eri "moodilla" ja syntyy herkästi "konflikti" tilanteita. Jos vielä muut selviäisivätkin alta pois niin ainakin omille kilometreille tulee siten ylimääräistä kulunkia...

                    No, empä nyt ärsytä enempää, kaikillahan meillä on "tarpeemme"...

                    Comment


                    • #11
                      Tippimoodia tuli käytettyä kun sellainen oli edellisessä autossa 1.8T koneen yhteydessä. Lähinnä syynä oli liian helposti pienemmälle vaihtava aski, tippimoodissa pykälän sai "lukittua". Jokseenkin turhauttavaa huudattaa konetta punarajalla, vaikka keskialueellakin olisi riittävästi vääntöä. Tulihan tuota käytettyä välillä myös moottorijarrutukseen. Aika harvoin tuota tuli käytettyä ns. urheilulliseen räppäilyyn, aika nopeasti siihen kyllästyi.

                      Kyseessä oli vuosimallin '98 5-vaihteinen tippi, ehkäpä laatikon ohjelma oli noin varhaisissa versioissa vielä jokseenkin raakile. Uudemmissa luultavasti toimii fiksummin?

                      Comment


                      • #12
                        Välillä on kiva käyttää Tippiä ja todellakin jonossa ajaessa saa sopivan vaihteen päälle ennakkoon jos meinaa ohittaa. Meinaa vaan unohtua, kun laatikko pelaa todella hienosti D- asennossa.

                        Comment


                        • #13
                          Eipä ole vikaa lootassa, ehkä terminologiassa. Kutsun tuossa automaatissa kaasutettaessa tapahtuvaa vaihteen alaspäin vaihtamista kickdowniksi -vaikka kaasupoljin ei siis oliskaan ole kickdown-rajalla. Joka tapauksessa tuo vaihtaminen pienemmälle kesken mutkan on auton käytöstä epävakauttava homma, joka korostuu talvikelissä myös nelivetoisella autolla -vaikka olisi moderni ja pehmeästi ja nopeasti vaihtava laatikko.

                          Toki ajosta on varmaan 90-95% ajasta D- tai S-asennossa ajelua, mutta silti se muutama poikkeustilanne on hyvä pystyä hallitsemaan käsin. Näin ihan omana mielipiteenä, kukin taaplaa tyylillään.

                          Comment


                          • #14
                            Toi vaihteen lukitteminen oli hyvä huomio. Eli saa ajeltua vaikka nelosella, kunnes kierrosraja tulee vastaan.
                            Ehkä uudemmmat pelit vaihtaa jo nopeammin, mutta saa tipillä arpomista vähän lyhyemmäksi.
                            Jopa DSG laatikolla varustettu uusi Passat tuntuu arpovan jonkin aikaa.

                            Comment


                            • #15
                              Onko näissä enää edes mitään nappia siellä lattiassa? Ne uudehkot automaatit millä olen ajanut, kyllä heittävät pienemmän pykälän silmään ihan nopealla kaasun muutoksella. Enkä nyt tarkoita lattiaan hetkeksi tallaamista. Nopea nilkan ojennus yli ja takaisin, niin pienempää tulee silmään. Vai olenko ihan hukassa?

                              Omasta mielestäni kaikkein paras kombinaatio on nimenomaan automaatti puoliautomaatti mahdollisuudella. Ei sitä kytkinpoljinta kaipaa sporttisempaan ajoon ja vaikka vaihteilla haluaisikin leikkiä.

                              Comment


                              • #16
                                Kyllähän tuo automaatti enimmäkseen toimii melko oikein, mutta tietyissä tilanteissa tiptronic on varsin kätevä. Esim. liukkaalla ohittaminen on huomattavasti mukavampaa ja turvallisempaa kun vaihteen voi lukita. Aina tietysti pystyy automaagin toimintaakin ennakoimaan, mutta onhan se auto paremmin hallinnassa kun valmiiksi tiputtaa sen yhden pykälän alaspäin, eikä odota että sattuuko se auto tiputtamaan sen juuri polanteen kohdalla vai ei. Samoin sopivista risteyksistä lähteminen vilkkaan liikenteen sekaan toimii turvallisemmin kun luistonesto/vaihteen vaihtumisen yhdistelmä ei yhtäkkiä hyydytä totaalisesti autoa jne. Samoin kulutusta saa alaspäin, kun vaihteita voi vaihdella ennakoivasti.

                                Tietysti kuusikymmentäluvulle jämähtäneiden vaikea ymmärtää, että nämä ominaisuudet ovat tulleet automaattien yhteyteen, koska valmistajien mielestäkin niille on käyttöä. Vaikka kyllähän noita pakkovaihteita on ennenkin automaateissa ollut, nämä nykyiset vaan ovat monikäyttöisempiä. Nykyautomaatithan kulutuksen ja CO2 päästöjen vuoksi ovat varsin herkkiä vaihtamaan vaihteita edestakaisin. Onneksi tietysti automaatitkin kehittyvät ja alkavat ottamaan huomioon gps ja etäisyystutkatietoakin.

                                E: kyllä noissa vielä ainakin tuntuu se ns. kickdown pykälä.

                                Comment


                                  #17
                                  Automaatti on automaatti, sitä vartenhan se on tullut hommattua. Joskus harvoin kuljaillessa tulee vaihettua käsin, siinä on tippi kätevämpi mitä tavalliset pakkovaihteet.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Pitääkö tippi sen valitun pykälän kuinka hyvin? Vaihtaako jääräpäisesti väkisin isompaa reilusti ennen punarajaa ja pienempää, vaikka vääntöä vielä riittäisi?

                                    Semmoista automaattia en vielä ole valitettavasti löytänyt, joka osaisi aina toimia niin, ettei kuljettajalle jää nipottamista. Milloin vaihtaa juuri isommalle, kun mäki nousee ja aina välillä tulee tilanteita, että tekisi mieli huutaa sitä pienempää kuin havuja perkele! :) Ennakoiden tyhjillä teillä toki ajaa vaikka manuaalilla ilman kytkintä.
                                    Viimeksi muokannut jasso; 9.2.2011, 15:07.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Niin, se on niin vaikeaa, joskus oli Audin asiakaslehdessä haastateltu jotain IT-miljonääriä jolla lienee ollut ensimmäisiä maassa 12 kuppisia A8 ja toimittaja kyseli että miten se nyt noilla kitkarenkailla pysyy käsissä talviliukkailla. Muistaakseni omistaja vastasi ettei hän mitään erikoista ole havainnut.
                                      Itse olen myös oppinut luottamaan tuohon myöhempien vuosikymmenien tekniikkaan, eli vaikka tuo vaatimaton onkin siihen 12 kuppiseen nähden niin voi huoletta antaa jenkaa liukkaallakin ohittaessa ja polanteita ylittäessä, ei vielä ole väärään suuntaan "arponut" eikä arponut yleensäkään, eli ei siinä näy eikä kuulu ne vaihteenvaihdot joten tuskimpa se polannekaan niitä huomaa.
                                      Taitaa useinkin olla että se kuljetettava enemmänkin luulee "auttavansa" sitä autoa kuin todellisuudessa tekisi niin, eli automatiikka se on joka pelaa.
                                      S-asentokin on turhan kulmikas po. luokan auton kuljettamiseen, sillä ainakin minä muistan vielä hyvinkin ettei mesestäkään ollut ralliautoksi vaikka Vilkas sitä yrittikin käskyttää, eli enemmänkin ns. "herrasautoja" nämä lienevät ja taitaa kuski enemmänkin häpäistä autonsa ja itsensä jos näillä alkaa töytyilemään...

                                      Comment


                                      • #20
                                        Punarajalla vaihtaa, ei ennen. Ainakaan omassa -95 A8.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Heh, täällä on kyllä humoristeja. Ei kannata käyttää tippiä, kun IT-miljonäärikään ei käytä nastarenkaita. Ja sillä "häpäisisi" autonsa, kaikkea sitä kuuleekin :)

                                          Jasson kysymykseen, aika hyvinhän se suostuu vaihteen pitämään tippiasennossa. Itseä korpeaa vähän se, että esim liikkeelle lähtiessä ei voi lyödä kakkosta sisään yhtä matalilla kierroksilla kuin D-asento tekee. Sehän heittää rauhallisesti lähtiessä todella nopeaan 1-2-3, tipillä ei pysty samaan, vaikka kuinka vipstaakeista vetelee. Vaihtoja ei voi vetää varastoon, vaan pyyntö hylätään kokonaan, jos kierrosluku ei ole sovelias vaihtaa.

                                          Noissa ominaisuuksissa on toki eroja mallien välillä, esim RS6 piti vanhemman sukupolven lootasta huolimatta tiukemmin sen valitun vaihteen tip-asennossa kuin tuo taksimalli 3.0tdi, ja luistatti vähemmän.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Nykyautomaatithan kulutuksen ja CO2 päästöjen vuoksi ovat varsin herkkiä vaihtamaan vaihteita edestakaisin.
                                            Pitää paikkansa. Silloin kun ajetaan normaaliajoa, vaihteisto vaihtaa ohjelman mukaan, joka on räätälöity pitkälle juuri kulutuksia ja päästöjä silmällä pitäen.

                                            Pitääkö tippi sen valitun pykälän kuinka hyvin? Vaihtaako jääräpäisesti väkisin isompaa reilusti ennen punarajaa
                                            Siinä punarajan tienoilla se lykkää väkisin isomman vaihteen päälle.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Metka juttu mutta ainakaan omassa kasissa tuo ei vaihda punarajallakaan isompaa jos kuski ei älyä vaihtaa eli hakkaa vapaasti rajoittimeen. Ja alakierroksilla luonnollisesti vaihtaa tippipuolelle isommalle vasta kun aletaan olla ns alueella eli alle 1000rpm ei juurikaan anna väännättää.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Sen saa ainakin A8 tippilootassa koodattua siten, ettei vaihda vaihdetta.
                                                Muitankin moodeja löytyy ja vag-com/vcds muutokseen tarvitaan.
                                                Ohessa hieman lisätietoa, http://www.audipages.com/Tech_Articl...nsmission.html

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Tosi vähän tulee käytettyä. Joskus leekaillessa ja kokeillessa jotain.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Sellainenhan se periaattessa saisi ollakin, että pitää pykälän päällä kunnes itse vaihtaa. Kaverin -05 Baijerilaisessa kirottiin tuota pakkovaihtamista, kun ei 0-100 vetoa meinaa pystyä tekemään kunnolla. Pakkovaihtaa isompaa ennen punarajaa jossain 90 tuntumassa, vaikka punarajalla pääsisi kyseisellä pykälällä juuri yli 100. Samoin kakkosella lähtien pääsisi parempaan vetoon, mutta pakkovaihtaa alaspäin. Alaspäin pakkovaihtaminen toki suojelee laatikkoa väännöiltä, mutta silti.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      ...kuten moni muukin yllä: ohitustilannetta ootellessa jonoissa käytän tuota "tippipuolta". Toimii yhtä hyvin kolmosella 70 kuin satasen vauhissaki (jos nyt satasen vauhista joskus joutuisi esim. moottoritiellä ohittamhan toisen takaa ;o) ). Ei tuli sitä sekunnin kymmenyksen tms viivettä ja lähtee ihan varmasti ilosesti. Ja ainaki mulla tuo vaihtaa keppiä tönimättä neloselle kun punaselle mennee jonku matkaa.

                                                      Ja jos joutuu ohittelemhan letkassa auto kerralhan, niin kolmosella mennee nätisti ja saa sitä moottorijarrua sopivasti monesti ettei tartte ees jarrutella ja kun paikka taas alle nopeusrajotuksen ajavien ohitukseen tullee, niin vähän painaa oikialla jalalla ja taas mennään =o)

                                                      Muuten ei tule käytettyä kun tuo vaihteisto jouhevasti toimii muutenki.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        peräkärryjä vetäessä tippi hyvä. Turhaan käyttää suurinta vaihdetta ja sormilla helppo laittaa oikea vaihde sisälle.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Moi! Mulla on tällanen multitronic uudempaa mallia oleva vaihteisto jossa on myös se itsevaihtamismahdollisuus. Aika vähän sitä tulee käytettyä mutta sillon ku sitä joskus tulee käytettyä, niin joka kerta tulee mieleen kuinka hieno tällainen nykylaatikko voikaan olla. D-asennossa ajellessa auto on aina hieman laiskan tuntuinen ja kaasua saa kyllä paljo reilummin polkea ennenku mitään tapahtuu. S-asento on taas omaan makuuni liian herkkä ja vaihtaa korkeammille kierroksille liian herkästi. Se manuaalipuoli sitten taas on jo todella lähellä perinteistä manuaalilaatikkoa kaasuvasteellaan sekä moottorijarrutuksellaan, jonka kanssa tosiaanki ne ohitukset on turvallisen tuntuisia tehä. En kyllä itte vois oikeestaan enää hienompaa laatikkoa kuvitellakkaan. D-asennosta vielä sen verran että multissahan ei ole vaihteita ollenkaan vaan se variaattorisysteemi ja on se niin pirun hienoa kun teet esim ihan normikiihytyksen tonne 100km/h niin kierrokset pysyy koko ajan siinä reilussa 1500 eikä siis tosiaankaan mitään nykäisyjä tapahdu niinku perinteisessä automaattilootassa. Hienoa!!
                                                          ps. pitää vaan toivoa että laatikko kestää, koska ongelmiahan näissäki on ollu

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Täällä sama kuin useimmilla aikaisemmilla kommentoijilla. Joskus lähinnä ohituksissa ja moottorijarrutuksessa. Oikeastaan tarve olisi enintään moottorijarrutuksessa käyttääkin. Ohituksissa multi ei kauaa ala arpomaan ja vetokin pysyy päällä koko ajan, joten kyllä se yleensä tarpeeksi rivakkaan liikkuu.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X