Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

1.8t agu kuluttaa liikaa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    1.8t agu kuluttaa liikaa

    Eli potilas on golf gti -98. 1.8t agu
    Auton kulutus on siellä 14-15L/100km. Tämä siis tietokoneen mukaan.(myös tankkaamalla tarkastettu) puolella tankilla bensaa pääsee siis noin 200km. (kaupunki ajoa, ei raskaimmalla jalalla)
    Pässi oli seula mutta nyt ehyt ja painetestissä ei suurempia vuotoja löytynyt. (antoi kovasti painetta kampikammioon kun oikein suhahti kun otti öljytikun pois)
    -Vikakoodeja ei anna.
    -Vaihdettu: tulpat, ilmansuodatin, lämpöanturi, n75, forgen pässi, lambda (bosch)

    -Logilla katsottuna antaa maf-arvoa vain n:140, mikä vähän ihmetyttää kun auton (pitäisi) olla lastutettu. Toisaalta auto ei myöskään ahda kuin n:0.9bar
    -Tyhjäkäynnillä maf: kylmänä n:5,0g/s ja lämpimänä n:2,5g/s

    Auto leimattu vuotavalla pässillä lokakuussa ja päästöt tuolloin ok. Vaihdon jälkeen tyhjäkäynti alipaineet laski 0.5bar --> 0.7bar

    Mistä muista arvoista pitäisi olla kiinnostunut?

    Seuraavaksi menee tulppaukseen kompuran letku ja katsotaan antaako oikeasti painetta, myös hukkaportin tankoa täytyy näppäillä onko kunnossa. Myös auton älyboxista täytyy lastu kaivaa esiin josko näkis mikä siellä on.

    Mitäs sitten tutkitaan?

    #2
    Onko se syönyt aina tuon verran vai vasta ilmennyt? Jos on vaikka niin pirun huonosti lastutettu?

    Comment


      #3
      Itsellä myös käyny mielessä tuo huono lastu kun myös edellinen omistaja valitteli kovaa kulutusta. Ymmärtääkseni kuitenkin harvinaisia nuo lastu viat? Pystyykö tuota millään toteamaan ilman lastun vaihtoa?

      Comment


        #4
        No ei ne lastut hajoa, mutta mitä sinne on sisälle syötetty on eri asia :) Selviää, kun tietää kenen lastu siellä on.

        Mutta kyllä saa olla todellinen banaaniviritys noilla juomishaluilla.

        Comment


          #5
          Nyt on boxi käytetty auki ja lastusta muutamat kuvat näpätty. Eihän tuossa muuta näy kun tuo erikoinen kehikko missä piiri on ja numeroita piirin päällä.
          Osaako kukaan sanoa tuosta mitään?
          Myös hukkaportin tankoa tuli näppäiltyä mutta ei havaittavaa väljää.

          http://kuvablogi.com/nayta/2932231/
          http://kuvablogi.com/nayta/2932229/

          Comment


            #6
            Nyt on kokeltu kaverin auton maffilla ja sytkävahvistimella. Maf arvo kävi maximissaan 151g/s. Eli ei isoa muutosta. Ahtoja ottaa entisen lailla.

            Uskaltaisko seuraavaksi kokeilla tuota hukkaportin tangon säätöä hieman kireämmälle? Kierros kerrallaan kiristää tankoa ja logittaa vaikuttaako maf arvoon/ahtoihin

            Antakaa jotain vinkkiä mistä lähteä selvittämään kun loppuu kohta nuo vaihdettavat osat.
            Viimeksi muokannut tapza_s; 18.2.2011, 11:26.

            Comment


              #7
              Tulipa tuossa mieleen että mitä auto tekee jos g62 lämpötila-anturin johdon nyppää irti. Ohjaako kyseinen anturi "ryyppyä". Auto ei varmaankaan lähde kunnolla käyntiin vaikka lähtis lämpösestä tallista?

              Comment


                #8
                Sitähän se juurikin ohjaa. Ohjainlaitteissa tapaa olla varatoiminnallisuuksia tuonkin suhteen eli todennäköisesti hyödynnetään imulämpöanturin näyttämää starttilämmön päättelyyn ja sen jälkeen jonkin kiinteän ajan jälkeen oletetaan käyntilämpöiseksi.

                Comment


                  #9
                  Täytyypä vag-comilla tutkailla noita lämpötila-arvoja.

                  Lisää vinkkejä kulutuksen pienentämiseen kaivataan!

                  Comment


                    #10
                    Ulkona noin -2c. Moottori ottaa lämmöt tasaisesti 90c. Toinen lämpötila-arvo minkä vag-comilla näkee on ilmeisesti imuilman lämpö joka näytti tyhjäkäynnillä n. 14c ja taajama-ajossa n. 8c.

                    Mitähän noiden lambda-arvojen tulisi olla kun itsellä arvo pomppii kaasun mukaa -3% -->-10%. Ja mitä tuo arvo kertoo?


                    Nyt kokeiltu ajaa ajaa hukkaportin letku irrotettuna ja n75 tulpattuna. Kiihtyy paremmin? ja ahdot käy 1.1 ja jää 1.0bar:iin täytyy vielä ottaa logi maffin näyttämästä jos nuo tiet on sulat vielä illalla.
                    Viimeksi muokannut tapza_s; 3.3.2011, 16:01. Perustelu: uusia arvauksia?

                    Comment


                      #11
                      Nyt päivä ajettu letku tukittuna, maf tuli mitattua eikä muutosta (140g/s). Eikös koneen pitäisi ottaa enemmän ilmaa kun ahtaa enemmän?

                      Eikös tuon hukkaportin voi testata niin että ruuvaa vaikka rautalangalla sen nivelen/läpän kiinni?
                      Viimeksi muokannut tapza_s; 4.3.2011, 17:40.

                      Comment


                        #12
                        Hukkiksen voit testata vaikka niin että irroitat vain ohjausletkun siitä.

                        Comment


                          #13
                          Noinhan sen juuri testasin mutta entä jos tanko on väljä ja portin läppä ei kunnolla kiinni niin taas pakokaasut virtaa ahtimen ohi? Sillä meinasin tuota läpän varmistamista.

                          Testattiin tänää kaverin a3 1.8t. tulpattiin tuo hukkiksen letku eikä käytännössä mitään vaikutusta. Ei ahtanut enempää eikä kulkujakaan tullut lisää. Suhinat kaasu päästettäessä voimistuivat ja rupesi suhisemaan jo -0.3bar "alipaineilla". Kyseinen auto kuitenkin toimii aivan normaalisti ja kulutuskin on eri kymmen luvulla kuin minulla.

                          Miksi noissa ei ahdot pomppaa tappiin?
                          Viimeksi muokannut tapza_s; 6.3.2011, 19:49. Perustelu: uusia havaintoja

                          Comment


                          • #14
                            Itsellä aivan samanlaista ongelmaa. Kaikki oireesi tuntuvat tutulta. Melkolailla kaikki samat asiat tutkittu. Uudella maffilla en ole tosin koittanut, enkä tulpannut hukkiksen letkua. Itsellä on porkkiksen tekemä ohjelma, siinä ei pitäisi olla mitään häikkää...

                            Comment


                              #15
                              En tiedä pitäisikö käydä oma maffi vaihtamassa uuteen kun tosiaan nuo max massa arvot jäivät vähän alemmas kuin kaverin maffilla. Onko tuo 10g/s mitenkään ratkaiseva? Ja voiko maffi muuten vaikuttaa kulutukseen, vaikka ei anna koodeja?

                              Comment


                              • #16
                                Itselle vaihdettiin bensapumppu ja suodatin. Ei vaikutusta. Seuraavaksi katotaan, onko katti tukossa ja varmistetaan vielä hukkaportin toiminta.

                                Mukavaa, kun ei anna mitään vikakoodeja, ihan arpapeliä kaikki. Rahaa palaa, mutta eikös kaikki harrastukset maksaa...
                                Viimeksi muokannut Olli; 17.3.2011, 21:07.

                                Comment


                                  #17
                                  Kerro kun saat hukkaportin testattua. Miten se sulla vaikuttaa. Joo hauskaa tää osien vaihtelu;)

                                  Comment


                                    #18
                                    testasin vielä kolmannella maffillakin vakio suodattimella ja edelleen arvo on n:143g/s joten vika tuskin on maffissa. Otin myös maffin liittimen irti jolloin arvo ei noussut kun reiluun sataan mutta ahtoja otti yli baarin 2 ja 3 vaihteilla. Myös kulkuja tuntui olevan enempi kun liitn oli irti.

                                    Comment


                                      #19
                                      Taitaa seuraavaksi lähteä pakoputki irrotukseen. Tuossahan täytyy ottaa katti irti ja taitaa irrota siitä turbon laipasta ja toinen pää onkin sit vasta ennen ekaa änkkää?
                                      Ei varmaan pysty toteamaan katin kuntoa kuin helistelemällä? Ajattelin käydä ajolenkillä kun katti irti josko tuntuis vaikutusta tehoihin. Häipyykö alavääntö kokonaan kun ottaa putken irti?

                                      Comment


                                      • #20
                                        Mulla vähän on vianhaku jäänyt. Ei edelleenkään ahda mitä pitäisi. Jotenkin vaan ei tiedä, mitä seuraavaksi kannattaisi vaihtaa/kokeilla.

                                        Tehty:
                                        -Painetesti (huohotin vaihdettu tämän jälkeen)
                                        -N75
                                        -Bypass
                                        -Lämpötila-anturi
                                        -Bensapumppu
                                        -Ilmansuodatin
                                        -Hukkaportintankoa heiluteltu, ei tunnu mitään välystä
                                        -Ei vikakoodeja
                                        -Päästöt ok

                                        Engine load ja maf arvo jää alle sen mitä pitäisi olla.

                                        Ahdot jää 0.9, vaikka pitäisi olla n.1.2-1.3. Mielestäni nykii hieman aivan maksimi arvossa isommalla vaihteella kiihdyttäessä.

                                        Itselle tullee mieleen seuraavat tsekkaukset/osavaihdot

                                        -Katti (tarkastus, ettei tukossa)
                                        -Maf
                                        -Puolat
                                        -Sytkävahvari

                                        Olisikohan jollain pirkanmaalaisella aikaa/halua lainata ehjää maffia testauksen ajaksi? Meneeköhän AEB / AJL sama maf?

                                        Comment


                                          #21
                                          Sellaisen huomoin tuossa tein että katin kohdalta auton alta kuului sellaista särisevää/resinoivaa ääntä. On kuulunut kerran aikasemminkin? Kenties jotain siellä irti.

                                          Comment


                                            #22
                                            Alkuperäinen kirjoittaja tapza_s Näytä viesti
                                            Sellaisen huomoin tuossa tein että katin kohdalta auton alta kuului sellaista särisevää/resinoivaa ääntä. On kuulunut kerran aikasemminkin? Kenties jotain siellä irti.
                                            Mulla meni katti vaihtoon kun oli sisukset irti ja resonoi. Ahtopaineet oli jo puolet normaalista siinä vaiheessa kun pääsin vaihtamaan sen :D

                                            Comment


                                            • #23
                                              No toihan vois olla ihan järkeenkäypää. Tsekkasin tossa pienen kiihdyttelyn jälkeen, että mutka käy melko lämpöisenä väristä päätellen. :)

                                              Toi katin tsekkaus voi olla eka rasti. Voiko sen tyhjentää vai sekoaako siitä joku muu kuin katsastusmies? Onko muuten mahdollista, että katti on osittain tukossa, mutta silti päästöt ok?
                                              Viimeksi muokannut Olli; 19.4.2011, 09:20.

                                              Comment


                                                #24
                                                Voihan katin tyhjätä mutta mut tuskin menee enää päästöistä läpi. Täytyy putki napata pois kun pääsen kaverin nosturille. Voi olla hankala ottaa lattialla irti.

                                                Ihan näin varmuudelta kyselen että mistä sitten uus katti tilalle? Tekeekö noillo motonetin/muiden varaosaliikkeiden kateilla mitään?
                                                Viimeksi muokannut tapza_s; 22.4.2011, 10:38.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Auto katsastettu juuri, kerkeehän sitä vuodessa uuden katin hommata :) Jos vaikka päivittäs koko putkiston samalla.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Käytin putkea irti ja helinää aiheutti kivet katin suojapellin päällä. Otin liitoksen auki siitä katin ja änkän välistä. Katalysaattori näytti ehjältä. Kävin heittämässä lenkin putki irti ja menot ihan samat kuin normaalistikin.

                                                    Tänään myös kävin hakemassa paikalliselta huoltamolta päästölapun. Tuumasi kaveri, että tyhjäkäynnillä on hieman reilusti jäännöhappea ja tunki toiseen pakoputken reikään hanskan ja näin saatiin hyvä tulos. Kierroksilla ei mitään ongelmaa.
                                                    Viimeksi muokannut tapza_s; 2.5.2011, 18:17. Perustelu: Päästöt tsekattu

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Edelleen painin saman ongelman kanssa. Olisko kellään nyt heittää jotain ideoita vielä.
                                                      Sen verran olen huomannut että, auto silloin tällöin nykii kun höllää ja uudelleen kiihdyttää siinä about40km/h nopeudessa. en tiedä liittyykö mitenkään mihinkään.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Päivitystä vielä. Taas kun ilmat viileni tuonne reiluun kymmeneen plus asteeseen, rupes kone käymään korkeaa tyhjäkäyntiä (n:1500rpm) kun kylmiltään lähtee... Jokin siellä vielä kränää.

                                                        Imulämmöt: ulkona N:14-16c ja imulämmöt tuossa taajamassa "vedätettäessä" 25-30 välillä. Normaalit?
                                                        Viimeksi muokannut tapza_s; 15.6.2011, 22:41.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Löytyisikö joltain ideoita AGU:n tehottomuuteen? Oletettavasti vakio-ohjelma ecussa.
                                                          Auto ei siis liiku siihen tahtiin, kuin voisi olettaa ja ahtopaineet jää 0,4bar.
                                                          Bypass venttiili ja N75 toiminta on tarkistettu, imu- eikä ahtovuotoja ole, maksimi maf arvo oli 130g/s @5krpm.
                                                          Turbon alipainekellolle menevä letku on tukittu ja sitten koitettu, jolloin ahtoi reilusti, eli ei siis pitäisi olla hukkaportin läppä karkuteillä?.
                                                          013 kanava ei näytä missään vaiheessa mitään hälyyttävää.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Onko tuo maf arvo vedossa vai paikallaan poletettuna? En ole 1.8t:een maf arvoja tutkinu, mutta melko alhaselta vaikuttaa ja ylempänä viesti ketjussa on saatu 140 ja 150.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X