Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 2,4 "epätasainen käynti"

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 2,4 "epätasainen käynti"

    Olen Audi A6 2,4 v6 multitroniic 2005 (140 tkm)onnellinen omistaja, mutta olen huomannut pientä häiriötä moottorin käynnissä. Kierrosluvulla 1900 - 2000 rpm moottori ravistaa hieman (kiihdytys, moottorijarrutus ja paikallaan moottoria kierrättäessä). Auto oli Laakksella päivähoidossä tehtaan kamppanjan johdosta ja pyysin heitä tutkimaan mistä vika voisi johtua. Heidän arvionsa oli että vika johtuu jäkopäänketjusta (kiristin, laahain..),. Se aiheuttaa ajoituksen heiton, joka taas aiheuttaa käyntihäiriön. Tällä hetkellä se on raja-arvojen sisällä ja ei siksi sytytä moottorin vikavaloa. Lisäksi he huomasivat, että tyhjäkäynti ei olisi tasainen samasta syystä.

    Ja niinkuin voi arvata he mielellään tarkastaisivat tilanteen, niin voitaisiin varmistua viasta. Hintaa tälle tulisi työt ja osat n 4000 €. Ajattelin tiedustela palstalaisilta kokemuksia samanlaisista oireista ja millä konstein tulikuntoon? En väitä etteikö syy voisi olla Laakkosen mainitsema, mutta mielellän varmistuisi ennenkuin sijoittaa remonttiin tuollaisen summan. Lisäksi ihmetyttä ketjun lyhyttä käyttöikää. Kiitos etukäteen kommenteista
    Viimeksi muokannut okkim; 8.2.2011, 09:48. Perustelu: Lisätty kappalejako luettavuuden parantamiseksi

    #2
    Aika helvatan kallis remppa. Osat maksaa noin 600€, ehkäpä allekin (kiristin ja ketju). Siihen saa paiskoa töitä aika kauan että tulee neljä tonnia täyteen ;) Siihen menee oikeasti ehkä pari-kolme tuntia kun sen vaihtaa.

    Kannattaisi katsoa VCDS:llä että mitä se kertoo nokkien asennoksi, olikohan se kenttä 91.

    Comment


    • #3
      Laakkosella arvioitiin 3-4 pvää. Moottori on sijoitettu siten, että jakopää on kuljettajaan päin.
      Tämä tarkoittaa, että laatikko joudutaan irrottamaan + muuta. Mutta oikeassa olet hinta on aika suolainen. Onko jollakin kokemuksia remontin kustannuksista??

      Comment


        #4
        Tais olla grouppi 93 mistä näki ne "sopeutusarvot", joiden pitäis olla n. 0 +-6.
        Viimeksi muokannut okkim; 8.2.2011, 10:22. Perustelu: korjattu 8 -> 6 ;)

        Comment


          #5
          Taitaa tuossa ketjukoneessa olla ne nokkien muuttuvat ajoitukset toteutettu ihan eri tavalla kuin näissä hihnavetoisissa. Ilmeisesti siis itse jakoketjun ajoitus olisi pielessä?

          Comment


            #6
            Jaah, se olikin erilainen 2.4. Perun pyhät puheeni, tuosta koneesta ei ole kokemusta.

            Comment


              #7
              Missä vaiheessa tuo 2.4 on muuttunut ketjukoneeksi? C5-->C6 vaihdoksessako?

              Comment


              • #8
                Riikka, siinäpä juuri. Ja jakopää tosiaan hyppäsi samassa koneen takapuolelle.

                Comment


                • #9
                  Katsoin kanavaa 93 ja arvot olivat:( E-skanner vag pro2, anturiarvot)
                  2.61 kw
                  3.35 kw
                  voisiko joku suomentaa arvot ja tuliko luettua oikeat???

                  Kiitos
                  -k

                  Comment


                  • #10
                    Onko siis ainoa vaihtoehto todeta mahdollinen ongelman aiheuttaja viemällä auto pajalle ja tehdä yllä mainittu remontti (ketjun, kiristimen, laahaimen tai ?????)? Ja toivoa että vika korjaantui.

                    okkim ja RistoEe katsoinko oikeat arvot? Ja mitä arvoista voi todeta?
                    Viimeksi muokannut salama; 10.2.2011, 08:01.

                    Comment


                      #11
                      Mitäs kanava 090 sanoo? Tästä taulukosta löytyy nuo paikat, mutta se vähän sotkee että samoille kanaville on erilaisia asioita. En nyt pääse tarkastamaan autosta tuota itse että mikä kanava on oikea, mutta illalla voisin yrittää.

                      Comment


                      • #12
                        Katsoin kanavaa 90 mutta siellä näkyi vain:
                        ---NA---
                        ---NA---
                        ---NA---
                        ??

                        Comment


                          #13
                          Mielenkiintoista. Itse katsoin eilen nuo arvot kanavalta 90, ja siellä näkyy molempien nokkien "live-arvot". Seilasi nollan ja ykkösen väliä.

                          En tiedä onko tuossa moottorissa jotain niin erilaista ettei noita arvoja sieltä löytyisi, vai onko se joku vika.

                          Comment


                          • #14
                            Tänään kävin korjaamolla kyselemässä vapaita aikoja ja samalla huollossa kerrottiin ettei ketjun, laahaimen tai kiristimen ongelmat välttämättä näy testereissä? Ei edes moottorin varoitus valosyty. Pitääkö tämä paikkaansa? Olisiko mitään hyviä neuvoja yllämainitun vian selvitykseen? Vai pajalle ja kädetristissä toivoa että vika saadaan korjatuksi. Samalla voisin tiedustella hyviä pajoja tampereen alueella.

                            Kiitos

                            Comment


                            • #15
                              Mulla riittäisi tarinaa tästä aiheesta.. Tein/teetin omaan autoon täydellisen jakopää remontin viime talvena mulla moottori 3.2 mallia AUK. Mutta sama jakopää tässäkin moottorissa.. osat ovat huomattavasti kalliimmat kuin mitä aikasemmin oli kirjoitettu. Audi centeriltä kaikki tarvittavat osat olisivat maksaneet melkeen 5000€.. työt noin 2500€.. Hommahan on kyllä helpompi tehdä A6 kuin A4.
                              huom. En käyttänyt Audi centerin palveluja.. ;)

                              Comment


                              • #16
                                Joko vikaa korjataan?? Ei hirveesti ainakaan kannata konetta käyttää. Jako ku menee tarpeeks pieleen niin on hieman isompi remontti tiedossa. Tai eipä ne venttiilit nyt niin hirveen kalliita ole... ;)

                                Comment


                                  #17
                                  Kas tämähän tulikin kuin salama taivaalta.

                                  Samoja ongelmia osittain mun A4 -99 B5 2.4Q:ssa. Ja johtolankat ovat kans osoittamassa kohti ketjua.

                                  Totean tähän ensin että 2.4 V6 (ja kaiketi 2.6 ja 2.8) on hihnakone. Mutta siinä on 2 nokkaa per lohko ja nämä nokat on kiinni toisissaan ketjulla (siis yhden lohkon 2 nokkaa toisissaan).



                                  Mun auton ongelmat on seuraavat:
                                  -kesäisen kuumalla kelillä lähtee huonosti käymään (koneen ei tartte olla lämmin) tai kun ajaa talvella parkkihalliin
                                  -kuuluu lievää ääntä, rapinaa toisesta lohkosta. Alunperin jo aattelin että ihan kuin jakoketju vaikka on hihna, kunnes selvisi tuo "pikkuketjun" olemassaolo.
                                  -kun ajaa hiljaa esim parkkisella auto voi nykiä
                                  -ala kierroksilla todella tehoton. En tiedä onko vika vai ominaisuus kun ei ole vertailukohtaa, mutta häiritsee mua vahvasti risteysajossa (eikä ole muilla autoilla ollut samaa ongelmaa)
                                  -kerran tullut G163(?) nokan asentoanturin oikosulku plussaan vikakoodi, kun oli akku ollut irti. Liekö akku vaikuttaa tähän


                                  Tehtyä:
                                  -tulpat vaihdettu
                                  -kaasuläppä avattu ja putsattu. Ei ollu juurikaan likaa.
                                  -kaasuläppä sopeutettu
                                  -se perus jäähdytysveden lämpöanturi vaihdettu
                                  -testattu läppärillä ilmamassamittarin arvoja kiihdytyskokein ja konsultoitu tuttuja audiasentajia, joiden mukaan arvot ok.



                                  Koska koneesta tosiaan kuuluu lievää rapinaa, juurikin kuskinpuolen lohkosta mikä antoi nokan asentoanturin vikakoodin, niin ajatukset on suuntautunu siihen ketju kiristimeen millä nokkien ajotusta säädetään.




                                  Olisiko arvon raadilla kuitenkin jotain muuta sanottavaa tähän?

                                  Tai jotain mitä pitäisi tarkistaa. Mulla on vain halppis vagcomi mutta parin päivän varoajalla saan tuttujen kautta testattua hienompiakin vagcom ominaisuuksia.

                                  Comment


                                    #18
                                    ECUn measure group 93 kertoo nokka-akselien ajoituksista. Kaksi viimeistä kenttää pitäisi olla +/-6 sisällä, mitä lähempänä nollaa sen parempi.

                                    Comment


                                      #19
                                      Hieman jatko vielä kun tuli mieleen.


                                      Kun putsasin tuota kaasuläppää bongasin imuputksesta lämpöanturin. Etkan mukaan 058 905 379. Ohimennessäni hiukan mittailin sitä yleismittarilla. Antoi jotain 1,6 kohmin lukemia ja reagoi jotain kohmin kymmenyksiä vein työmaahalogeenin äärellä tms lämmitin.

                                      Onko jollakulla käsitystä missä luokassa anturin arvojen pitäisi pyöriä?

                                      Mun mielestä reagoi vähän laiskasti ja muutenki _ehkä_ voisi olla pienempi ohmi-lukema???



                                      Läppärillä nuo paljonpuhutut nokkien ajoitus/korjaus tms arvot eivät olleet, ainakaan tyhjäkäynnillä, normaalista poikkeavia.

                                      Comment


                                        #20
                                        0°C = ~5,5 kOhm
                                        20°C = ~2,4 kOhm
                                        40°C = ~1,1 kOhm
                                        60°C = ~0,6 kOhm

                                        Comment


                                          #21
                                          Kiitoksia nopeasta vastauksesta!


                                          Mun täytyy varmaan repiä toi lämpöanturi viel erikseen irti josain vaiheessa ja tutkia kunnolla. Toi 1,6 kohm on ihan ulkomuistista. Mut laitoin sen mitatun arvon kyl ylös, mut laput on tallilla tietty.

                                          Noita +-6 arvoja katteltiin ja ne piti olla ok. Mutta kun en ite sillä hetkellä näpelöiny konetta ni en varmaksi sano et mitä siellä mahto lukea.

                                          Ketjusta http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...d.php?t=104701 löytyi mielenkiintoista juttua tulpanjohdoista ja niiden läpilyönnistä. Mulla kun vielä keväällä oli melkonen öljykylpy sielllä ku venakopan tiivisteet vuosi huolella.


                                          Täytyy tehä lisätutkimusia uusien ajatusten voimalla.

                                          Lisää ajatuksia otetaan vastaa isojen kiitosten kera.

                                          Comment


                                            #22
                                            Ja vielä kerran.

                                            Osaisko joku opastaa munt Etkassa sen jakoketjun säätökiristimen jäljille. Ois kiva vähän kattelta miltä näyttää. Mut en oo pal tota ohjelmaa käyttäny enkä löydä semmosta kuvaa kannesta missä olis noi osat eriteltynä.

                                            Comment


                                              #23
                                              Olisko tämän näköinen ?
                                              Attached Files

                                              Comment


                                              • #24
                                                Tässä jakopää kuva 2.4 , 3.2 , 4,2 ja uudesta 3.0 tfsi moottoreista..
                                                http://www.audizine.com/gallery/data/500/untitled.JPG

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Alkuperäinen kirjoittaja Kenzu Näytä viesti
                                                  Tässä jakopää kuva 2.4 , 3.2 , 4,2 ja uudesta 3.0 tfsi moottoreista..
                                                  http://www.audizine.com/gallery/data/500/untitled.JPG
                                                  Toi näyttää kyllä aika vieraalta. Mun koneessa hihna etupäässä ja nokkien välinen ketju takapäässä.

                                                  Vai oisko tossa kuvassa jotenki havainnollisuuden vuoksi tehty koneesta "läpinäkyvä". Muutenkin kyllä ni vaikuttaa erinäköseltä koko motti.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Alkuperäinen kirjoittaja KimmoL Näytä viesti
                                                    Olisko tämän näköinen ?
                                                    Vaikuttaa hyvinkin tutulta. Kiitoksia!

                                                    Nyt täytyy taas mennä aiheen vierestä. Kuvittelin että kun nyt sain tuosta pdf:stä osanumeron. Vaikkapa tuon ajotusketjun ja laitan sen etkan hakuun pääseen tohon vastaavaan kuvaan.

                                                    Ohjelma hyppääkin suoraan johonkin tilausruutuun. Onko olemassa jotain toista hakua, millä pääsee osanumerolla räjäytyskuvaan?

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Jep toi sinun 2.4 onkin aikasempaa mallisarjaa..

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Alkuperäinen kirjoittaja alpi Näytä viesti
                                                        0°C = ~5,5 kOhm
                                                        20°C = ~2,4 kOhm
                                                        40°C = ~1,1 kOhm
                                                        60°C = ~0,6 kOhm
                                                        "Alpi" sulta tuli tää vastaus ku apteekin hyllyltä. Oletko sattumoisin tehny jonkun labraraportin ko. anturista vai löytyykö tälläistä tietoa netistä/etkasta ?

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Autodatasta löytyy melko hyvin nuiden tunnistimien mittausarvot eri lämpötiloissa.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Alkuperäinen kirjoittaja Latexi Näytä viesti
                                                            "Alpi" sulta tuli tää vastaus ku apteekin hyllyltä. Oletko sattumoisin tehny jonkun labraraportin ko. anturista vai löytyykö tälläistä tietoa netistä/etkasta ?
                                                            Heh, en sentään. Mulla on aika kattava läjä ELSAsta tulostettuja pdf-filuja liittyen mm. eri antureiden mittaamiseen. On tullut tutkittua lähes kaikki anturit tuosta omasta 2.8:sta käyntihäiriöitä etsiessä.

                                                            Kannattaa muuten tsekata Vag-comilla myös lambdan sopeutukset Measure Group 32:sta, jos ei ole vielä katsottu. Pitäisi olla +/- 10% sisällä.
                                                            Viimeksi muokannut alpi; 8.10.2011, 11:54. Perustelu: lambda

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X