Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 2.7Bit koneen lämpötilat

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 2.7Bit koneen lämpötilat

    Terve kaikille!

    Suht uutena käyttäjänä en haulla löytänyt kysymyksiini vastausta (=varmasti löytyy mutta on hakusanat vääriä), joten aloitin uuden aiheen.

    Elikkäs Autona on A6 avant 2.7bit q -00 joka on ollut mulla muutaman kuukauden. Nyt lähinnä huolestuttaa koneen lämpöjen nousu jota ei ole aikaisemmin tehnyt, eli mittarin mukaan lämmöt nousee todella nopeasti 90 ja n.20km ajon jälkeen jopa 115 asteeseen, tätä on tehnyt pari päivää. Tämä tuskin on normaalia?
    Autom.Ilmastoinnin näytöiltä luin myös sieltä kanava 51 lämpöjä ja sieltä näyttää suunnilleen saman kuin mittari, mutta kuitenkin VCDS-Lite ohjelmalla diagnostiikka portista luettuna näyttää kooneen lämmöiksi 93-96astetta.

    Eli mitä tässä nyt kannattaa uskoa?? ja onko noilla kaikilla omat anturit mistä mittaa lämmön koska eroja on noin paljon?

    toinen huolenaiheeni on flektit, eli miten ne kuuluu toimia. Tässä on kaksi sähköistä flektiä ja kolmas on se viskolla toimiva. Auton edestä katsottuna etummainen lähtee pyörimään kun laittaa ilmastoinnin päälle, viskolla oleva pyörii kokoajan, mutta sen vieressä oleva sähköinen flekti ei näytä pyörivän milloinkaan. Voisiko joku viisampi valaista miten noiden kuuluisi toimia?

    Vikakoodit olen lukenut ja antoi yhden vian:

    17861 P1453 Exhaust gas temp sensor 1 (G235) open or short to plus

    Mitä ikinä mahtaakaan meinata, mutta nollauksen jälkeen tämä tulee aina uudestaan.

    Kiitos jo etukäteen vastauksista!

  • #2
    Ainakin sinulla on pakokaasujen lämpötila-anturi numero 1 rikki...

    Eikös tuon sähköflektin tulisi toimia ilmastointi laitteen toimiessa, eli siis lämpimillä ilmoilla, näin olen antanut itselleni ymmärtää

    Comment


    • #3
      Onko tietoa missäpäin konetta mahtaa moinen sijaita? ja mihin vaikuttaa?

      Se flekti ei ole mielestäni kertaakaan pyörinyt mun nähden/kuullen, mutta tietty jos on jotenkin ulkoilman lämpötilasta riippuvainen niin voipi olla ettei kuulukkaan nyt pyöriä.

      Comment


        #4
        Ykkönen on tässä turbon pakopesän yläpuolelta vasemmalle ylös kaartuva johto, menee imusarjan takaosaan mustaan purkkiin. Kakkonen näkyy tässä kuvassa. Pakosarjan laipasta lähtee oikealle ylös kaartuva johto. Tuo on siis kuskinpuolella. Jos pakolämpöanturi on rikki, kone voi käydä rikkaalla eikä vedä kunnolla, ns rötää.

        Ilmastointi ei lähde käyntiin pakkasella. Etummaisen flektin pitää mennä päälle jos ilmastointi on päällä. Toinen sähköflekti ei käynnisty ihan helpolla-

        Comment


        • #5
          Jep kiitos! kuvat selvensivät todella paljon. taitaa olla aika veemäinen vaihtaa toi anturi? Kuinkahan paljon maksaa liikkessä vaihtaminen.
          Tietenkin vaihdan itse jos saa vaihdettua ilman isompaa purkamista.

          Joo toi flektin käytös taitaa siis olla ihan normaalia ettei pyöri kun tarpeeksi lämpimallä koneella tai kelillä.

          Comment


            #6
            Ykköspuolen, eli apukuskinpuoli on aika helppo vaihtaa. Sinne vaan kurkkimaan niin kyllä se selviää.

            Comment


            • #7
              Joo tarvii katella huomenissa.

              Mutta vielä otsikon mukaiseen kysymykseen, eli mitä mieltä kokeneemmat olette kumpaan lämpotila-anturiin voi luottaa? ja pitäiskö tosta mittarin lämpöjen noususta huolestua?

              Comment


                #8
                Ecu näkee todennäköisesti sen aidon tilanteen lämmöistä, kun taas lämpömittari ei viitsi ns normilämmöillä turhaan heilua ja hermostuttaa kuljettajaa. Mittariston viisarin edessä on siis suodatus.

                Comment


                • #9
                  Joo tarvii noita lämpöjä seurailla jonkun aikaa tuolta OBD:n kautta että miten käyttäytyy.

                  Vielä tuosta vikakoodista. Kävin katsomassa konehuonetta, että missä se EGT-anturi sijaitsee niin huomasin kaksi liitintä suunnilleen paisarin takana ruskean ja mustan josta toisesta on kokonaan piuha poikki jostain syystä, eli vikakoodi luultavammin tulee siitä, jos ne edes on niiden anturien liittimet?

                  Comment


                  • #10
                    Lisään tähän sen verran, että tuon pakokaasuanturin nro. 2 vaihto liikkeessä oli pelkästään työn osalta n. 250€.
                    Ei onnistunut sen vaihto kotikonstein ja oli melko veemäisessä paikassa.
                    Ykkös anturi tosiaan on helpompi

                    Comment


                      #11
                      EGT 2 onnistuu perus pienehköllä jakoavaimella parhaiten, ainakin mulla. Tiedä sitten miten ne lämpösuojat irrotusta hankaloittaa, kun itse olen ne ottanut pois.

                      Comment


                        #12
                        En tiedä onko A6:ssa jotenkin tilaa erilailla mutta itselle olen nuo molemmat vaihtanut monta kertaa. Ei siinä kuskin puolessa sen enempää aikaa mene, irrottelee päällimmäisiä putkia yms tieltä pois. Tuo liikkeen työveloitus on jo aivan liikaa, jos aikaan vertaa.

                        Lämpöpellin pultin kun avaa, niin siirtyy pelti riittävästi sivuun ja ihan lenkkiavaimella (joskus pitänyt jatkovarsia tiukuuden kanssa viritellä) se lähtee auki. Toki erittäin ahdasta on :)

                        Comment


                        • #13
                          Allroadissa tuntui tuo kakkosanturi olevan tosi hankalassa paikassa ja en sitä itse saanut vaihdettua.... liekkö vika ollut sitten asentajassa.

                          Comment


                            #14
                            Joo kyllähän se sellainen sokkopaikka on S4:ssakin eli ei oikein näe samaan aikaan, kun työkalua tarjoaa sinne ja sekin osuu vain mutterin kulloisesta asennosta riippuen yhdestä tiukasta paikasta kerrallaan. Lämpöpeltiä jos ei löysää, niin ei onnistu ainakaan omilla työkaluilla. Koneen päällä yleensä joutuu konttailemaan, että ylettää ja näkee. Kuitenkaan ei ajallisesti tulppien vaihtoa kauempaa vie.

                            Comment


                            • #15
                              pitääpä tännekkin päivitellä..

                              eli vika tuli korjattua ja vian aiheuttaja tosiaan oli moottorin lämpötila-anturi (se vihreä 4. napainen).

                              Ihmettelen edelleen, että onko eculle oma anturi jossain vai onko samassa paketissa kaksi erillistä anturia? koska VAG-COM:lla luettaessa antoi lämpötilaksi n.90c ja samalla mittaristossa seisoi n.115c ja rupesi info näytöllä hälyttämään moottorin lämmöistä. Samalla taisi jokin "hätäohjelma" mennä päälle, koska auto oli huomattavasti tehottomampi ja nyki/heijasi ihmeellisesti tasakaasulla. No nyt n.40km koeajon jälkeen voi todeta taas toimivaksi.

                              Onneksi muuten tuli uusi tiiviste sen anturin mukana, koska vanhasta ei paljon jäljellä ollut ja näytti että oli jo vuotanut sitä kautta.

                              Samalla kysyin merkkiliikkeessä sen EGT-anturin hintaa niin sanoivat 230€ melko kallista, mutta pakko kai sekin on vaihtaa.

                              Comment


                                #16
                                Kyllä siinä on kaksi anturia, toinen mittarille, toinen ECUlle.

                                Comment


                                • #17
                                  Lainaan tätä threadia, kun aihe siihen sopii. Ihmettelin kun ilmastoinnin näytöltä, kanavalla 58 näyttää lämmöiksi n. 96°C. Saattaa vaihdella 94-98 välillä.. mutta suurimman osan aikaa tuossa 96°C. Katsoin VAG-COM:lla, niin siellä näkyy sama lukema. Saattaa vaihdella jollain 1 asteella ero.. Auton lämpötilamittari nököttää kuitenkin kokoaika nätisti 90°C kohdalla. Kannattaako tässä huolestua?

                                  Lämpötila-anturin olen vaihtanut. 2.7T motti RS4 ahtimilla kyseessä.

                                  Comment


                                    #18
                                    Ei syytä huoleen. Mittaristo on rakennettu osoittamaan kuljettajan haluamaa tasaista 90-asteen lukemaa.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Ok, ja toi 94-98°C on ilmeisesti vielä normaalia? Missä lämpötiloissa kannattaa alkaa huolestumaan? Vai sittenkö vasta, kun se mittariston neula alkaa hivuttautua 90-asteen yläpuolelle?

                                      Comment


                                        #20
                                        Kyllä se on ihan normaalia. Jos viisari alkaa näyttämään esim noin satasta, kone on kuuma mutta en vielä pelkäisi, silmä tarkkana vaan. Siitä ylöspäin voisi ehkä vähän huolestuakin.

                                        Comment


                                          #21
                                          Radalla on joskus käynyt mittari 100 pinnassa ja öljyt samalla 130-140 eli silloin sanoisin koneen olevan liian kuuma. Se ei helpolla tuosta 90 mittarilukemasta nouse ellei todella ole kuuma.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X