Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A3 1.8 TQ -99 sammui suoraan ajosta

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi A3 1.8 TQ -99 sammui suoraan ajosta

    Elikkä kyseinen auto sammui suoraan ilman varoitusta suoraan ajosta, kun yrittää startata, kuulostaa siltä kuin pelkkä vauhtipyörä pyörisi, eikä kone ollenkaan, vauhtipyörän näkee, että se pyörii ihan oikein, eikä lonksua yhtään, eli on ainakin suunilleen paikallaa. Eli mikähän mahtaa olla vikana tai onko kellään ollut vastaavaa? Kampiakselin katkeamiseen en oikein jaksa uskoa, vaikka eipä sekään kai mahdottomuus ole. Autoon on vaihdettu spec stage 3+ kytkin sekä spec kevyt alumiininen vauhtipyörä. Muutakin osaa on vaihdettu, mutta ei mitään mikä voisi tähän vikaan suoraan liittyä.
    Eli mitäköhän kaikkea sieltä on voinut mahdollisesti tuhoutua? :D Mitään kolinaa tai pauketta ei kuulunut, eli tuskin sieltä ainakaan hirveästi on tavaraa hajonnut. Viikonloppuna on tarkoitus ottaa loota irti ja kattoa sitten lisää, mutta jos saisi hieman etukäteistietoa niin olisin kiitollinen. :)

    #2
    Nokkahihnan katkeaminen, tai mahdollisesti joku sähköhärö, kuten bensapumpun kuolema? Vikakoodeja on varmaan vinopino, joten niistä ei välttämättä selviä ihan ilman pientä tutkintaa.

    Comment


    • #3
      Nokkahihna on ihan äskettäin vaihdettu ja ei kai silloin kone lakkaa pyörimästä vaikka hihna meniski poikki? ja mitenkäs näissä audeissa, jos nokkahihna katkeaa, meneekö venttiilit myös solmuun?

      Comment


        #4
        Siis pysähtyikö kone kuin seinään, vai miten? Nokkahihnan katkettua alakerta pyörähtänee jonkun kierroksen, jos ei ole vaihteella ja liikenteessä. Venttiilit taitaa moikkailla männänlakia. Voihan se olla, että kiristin on pettänyt, tai jonkin rullan pultti irronnut/katkennut. Ei lie iso homma tarkistaa hihnan kireys ja ylipäänsä olemassa olo.

        Comment


        • #5
          kone sammui kuin seinään.

          Comment


            #6
            Mitä tarkoittaa ettei kone tunnu pyörivän ollenkaan? Pyöriikö se niinkuin tyhjää, eli ei ole puristuksia? Jos näin on, niin kyllä sitä jakohihnaa pitäisi vilkaista. Tuskin ekana kannattaa lootaa alkaa irroittelemaan.

            Comment


            • #7
              Alkuperäinen kirjoittaja mixfo Näytä viesti
              ...kun yrittää startata, kuulostaa siltä kuin pelkkä vauhtipyörä pyörisi, eikä kone ollenkaan, vauhtipyörän näkee, että se pyörii...

              ...Viikonloppuna on tarkoitus ottaa loota irti ja kattoa sitten lisää...
              Ota konepelti ensin auki. Sitä kautta selviää helpommin tuo, että pyöriikö koko kone vai ei.

              Tuo "ihan äskettäin vaihdettu" saa minut ainakin tarkistamaan ensimmäisenä juuri sellaiset paikat.

              Comment


              • #8
                Noniin vikahan selviski suht nopeesti kuhan sai auton roudattua tallille. Sieltä oli kampurasta jakopäänpuolelta lähtenyt hammaspyörä omille teille. Joku insinööri oli unohtanu varmaankin kiristyksen remontin yhteydessä joka on tehty viime heinäkuussa. En ihan vielä saanut kantta irti, että olis nähny kuinka monta venttiiliä on mutkalla tai montako mäntää menee uusiksi. Ihan mukava juttu kun kerkishän se jo viikon mulla olla. :D Koneen remonttiin/huoltoon oli laitettu viime heinäkuussa 4000 € ja yhden pultin kiristys unohtunut niin ihan jees. Mut elämä on...

                Comment


                • #9
                  Kaikki männät oli kohdannut kaikki venttiilit. :D männät menee uusiksi ja venttiilit + mahdollisesti nostimet ym... Vinkkejä kuunnellaan mitä kannattaisi tehdä? Ettiä purkaamolta uusi kone? S3 kone? Vai kunnostaa ko. kone vielä?

                  Comment


                    #10
                    Onko tää insinööri, joka on unohtanu kiristää mahollisesti peilistä löytyvä vai onko sen tehnyt jokin firma.
                    Jos on firma ja oikeen kuittikin olemassa niin kannattaa ehkä tiedustella sieltä myös, että kuinka tuo on mahdollista.

                    Comment


                    • #11
                      ei kyllä tällä kertaa ole peilistä löytyvä, auto kerkesi olemaan mulla viikon verran ja sitte kolisi. edellisen huollon on tehnyt joku edellisen omistajan kaveri ja tuntuu aika toivottomalta alkaa sieltä mitään korvauksia kitisemään. kukaanhan ei kuitenkaan myönnä mitään.

                      Comment


                      • #12
                        http://www.nettivaraosa.com/auton-varaosat/1065912 Kuinka suoraan tuo kävisi normi 1.8T:n tilalle?

                        Comment


                          #13
                          Menee heittämällä, ainakin, jos ei turboa jne vaihda. Minusta aika kallis paketti. Tai no, onhan kaikki uutta, mutta saa itse kasatakin. Pitäsi noin puoleen hintaan löytyä kokonainen käytetty kone valmiiksi kasattuna.

                          Esim. så där. Rahteineen varmasti alle 2 k€, komeesti.
                          Viimeksi muokannut arto s; 9.2.2011, 00:56.

                          Comment


                          • #14
                            Onkos kellään kokemuksia tuolta ruotsista tilaamiselle? Onkos muita sivuja mistä noita voisi löytää?

                            Comment


                              #15
                              Itse ostin sieltä vaihdelaatikon Bildelsbasenin kautta. Maksoin Visalla ja kuorma-auto toi osan pihaan. Helppoa kuin heinänteko.

                              Comment


                              • #16
                                Alkuperäinen kirjoittaja okkim Näytä viesti
                                Itse ostin sieltä vaihdelaatikon Bildelsbasenin kautta. Maksoin Visalla ja kuorma-auto toi osan pihaan. Helppoa kuin heinänteko.
                                Itse tilasin kesällä A4:seen lattikon mös tuolta bildelbasenista.. Kävin haaparannan postista hakemassa 2pv tilauksen maksun jälkeen, paketti tuli jostain etelä ruotsista. Voin suositella

                                Comment


                                • #17
                                  Kiitos näistä, pitääpä sieltä kaivaa joku hyvä motti. :)

                                  Comment


                                  • #18
                                    Noniin, tutkailtuani noita vaihtoehtoja tuolta bildesbasenista, niin en kyllä tiedä yhtään mikä sieltä kannattaisi hommata. Autossani siis on AQA mallinen moottori 1.8 Turbo Quattro vm. 99, jos sillä nyt on merkitystä. Moottorista on otettu +300 hp näillä muutoksilla: - kansi koneistettu

                                    - Simota Cold air intake
                                    - Mpm-performance By-pass
                                    - 450x300x76 cooleri+2,5' ahtoputket
                                    - Home made 3' down-pipe
                                    - Catco 3' keraaminen katalysaattori
                                    - Jetex 2,75' cat-back
                                    - garret 2860rs ahdin
                                    - bosch 460cc suuttimet
                                    - bosch tehokkaampi bensapumppu
                                    - spec stage 3+ kytkin
                                    - spec kevyt alumiininen vauhtipyörä
                                    - xs-power pakosarja
                                    - 3" intake putki
                                    - custom lastu


                                    Eli kannattaako etsiä s3 kone ja mikähän malli tuolta, että kävisi suht helposti vanhan tilalle? s3 kone on kait ainakin vähän kestävämpi kuin perus a3? Kertokaa viisammat mikä kone tuolta kannattaa tuollaiseen kokoonpanoon laittaa. Onko tuolta ostetuissa koneissa jotain takuuta että ovat ehjiä vai omavastuu? Tässä linkki myytävänä oleviin koneisiin:


                                    http://en.bildelsbasen.se/?link=list...=120&page=1&vc[0]=106111101&vcx1=1341&vcx2=1341&pc[0]=120101100

                                    Comment


                                    • #19
                                      Auttakaas nyt miestä mäessä. :D

                                      Comment


                                        #20
                                        Takuut yms. riippuvat ihan kaupasta/myyjästä. Bildelsbasen ja Lagabasen ovat kauppapaikkoja - aivan kuten esim. Nettivaraosa. Myyjät ovat lähinnä purkamoita eri puolilla Ruotsia. Itse ostin aikanaan koneen vuoden takuulla ja toki hintakaan ei ollut Bildelsbasenin halvin.

                                        Noin isojen muutosten kohdalla paha sanoa mitä kannattaa tehdä. Yksi vaihtoehto on ostaa esim. alakertavammainen A3:n kone ja kasailla kahdesta rikkinäisestä uusi - ja samalla päivittää vaikkapa kanget jne. En tiedä miten S3:n peruskone eroaa tuosta, liekö vahvemmat kanget juurikin.

                                        Comment


                                          #21
                                          En osaa eroista ihan faktaa sanoa, mutta laakerointi ainakin oli eri osanumeroilla jne. pientä. En nyt muista mikä pannu porkkiksen jääratahauskuuttimessa on, mutta siitä on polkaistu vakioalakerralla 3:lla alkavia ja painettu jäällä pari päivää pakosarja punaisena. Taisi kestää kotiin saakka, joten viksusti tehtynä vokaalinkin kone kestää kivasti.

                                          Toki jos hintaero konsonantin koneeseen ei ole ihmeellinen, en näe mitään syytä, miksei se olisi hyvä vaihtoehto.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Yhdeksi vaihtoehdoksi on tullut -99 vuosimallin S3 kone, APY
                                            imusarja ja teetetty pakosarja löytyy, uusi pensakisko ja paineensäädin sekä tiivisteet sarjoilla. Ajettu perimätiedon mukaan 60 tkm ja jakopään remmi on uusi, hinta 1800€. Kuinka kivuttomasti tuollainen paketti kävisi AQA:n tilalle?
                                            Ja tuo arto s:n ehdottama ruotsin konekkin kävisi heittämällä? Sitten kysyin hintaa yhteen huollettuun AMK koneeseen tuolta ruotsin sivuilta, siihen saisi vuoden takuun kaupan päälle. Vai olisiko fiksuinta ottaa AQA kone ja kasata niistä sitten yksi ehjä. Eli koneistettuun kanteen korvata ehjät venttiilit, nostimet ja ohjurit? ja männät alakertaan?
                                            Viimeksi muokannut mixfo; 14.2.2011, 18:43.

                                            Comment


                                              #23
                                              Luulenpa, ettei ihmeempiä komplikaatioita konsonantin ja vokaalin kesken asennusosissa ole. Apurungon ja puslien jne osanumeroissa näyttää olevan eroa, mutta käytännössä istunevat keskenään. Empiiristä tutkimustietoa tämä ei tosin ole.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Joops, nyt kävi niin että olin ostamassa suomen kaverilta konetta, mutta päättikin sitten olla myymättä, eikä noilta ruottin jannuilta saa tiedusteluihin vastauksia, niin kunnostan nykyisen koneen. Kansi menee ensi viikolla J.Kosuselle kunnostukseen ja muut pyritään tekemään itse. Saas nähdä kuinka äijän käy. :D Ainoa miinus puoli on ettei kerkeä kuin vkloppuisin rassaaman kun koulu painaa päälle. Tarkotuksena on laittaa wisecon takomännät nyt sitte saman tien. Mitenkäs kiertokanget, minkälaisia tehoja nuo vakio veivit kestää? Tarkotus on nyt ottaa noin 350hp, sen mitä tuo nykynen turbo antaa myöten.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Se taitaa olla vääntö kun tappaa veivit, mutta vakioillakin on ajettu 3:lla alkavia teholukemia. Eihän nuo tosin iso kuluerä tossa konkurssissa ole, jos ostaa H-profiili veivit. Näytti saavan alle 500€/sarja.

                                                  En nyt ole taas satavarma, mutta eikö alkuperäisetkin ole takomännät? Muutenkaan ei käsittääkseni ole mikään pakko vaihtaa niitä vielä noille tehoille.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Vääntöä viimesimpien penkkipaperien mukaan oli noin 450 Nm. männät menee vaihtoon koska niissä jokasessa on 5 venttiilin kuvaa. Alkuperäsistä en kyllä tiedä minäkään, mutta nyt ainakin tulee. Sarja mäntiä on noin 600€.
                                                    Viimeksi muokannut mixfo; 20.2.2011, 22:02.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      perkule se on alettava pistää konsonanttiiki kohta palikkaa ettei tallikaveri pääse edelle :D

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Hahah. :D Kuhan nyt laitat ton meikämannen vokaalin ensi kuntoo, ni katotaa sitte. :D

                                                        Jos joltain löytyy nurkista EHJÄ AQA moottorin kansi, ostan sen kirkuen kuin koulutyttö.
                                                        Rikkoutuneen kannen lähetin Kansiviritys J. Kosuselle ja korjauksen/parantelun hinta on lähempänä kahta tonnia. Siitä oli mennyt aika pitkälti kaikki paitsi nokat oli pintapuolisen tarkastelun jälkeen ehjät.

                                                        Kaikki vinkit ovat myös tervetulleita tähän projektiin. Kone on nyt tarkoitus laittaa sellaiseen kuntoon, että kestää noin 350-400hp, eli sen mihin tuolla turbolla päästään.

                                                        Tää on nyt vähän niin kuin henkilökohtainen näytönpaikka itselle, kun aina tulee mietittyä, että "Toiki olis pitäny itte tehdä." :)

                                                        Comment

                                                        Working...
                                                        X