Juu siis onhan siellä vielä jotain pielessä, mutta pahimmat oireet hävisivät (misfiret ja tyhjäkäynnin tärinä). Kuten jo mainitsinkin niin toisen puolen tarkistus on myös tarkoitus tehdä.
Kyllä siinä jako on kohdillaan, se on varma :) Imunokka oli pykälän pielessä. Voi olla että toinenkin puoli on väärin, mutta se jäi nyt katsomatta. Saattaahan siinä olla ketjutkin venyneet.
Kun nokka oli väärin, kone vapisi aika paljon tyhjäkäynnillä.
Sulla on siis bank 2 tuo +11 eli kuskin puolella missä oli tuo imunokka pykälän pielessä?
Mitäs ne alkuarvot sulla olikaan tuossa kuskinpuolella? Yli +20? Eli silloin on ketju venynyt aika reippaasti jos se jako on kohdallaan. Pikkuisenhan sitä voi sievistellä ja saada tuota ajoitusta lhemmäksi nollaa kun kääntää sitä pakonokkaa eli muuttaa ajoitusta hiukan.
Jaaha, nyt sitten alkoi itseäkin tuon kutosen sielunelämä epäilyttämään..
Eli koneena mulla ACK ja autona a6q -95, joka sitten lykkäsi tälläiset vikakoodit pihalle:
17800 - Camshaft Position Sensor Bank 2 (G163): Open Short to Plus
P1392 - 35-00 - -
16711 - Knock Sensor 1 (G61): Signal too Low
P0327 - 35-10 - - - Intermittent
00561 - Mixture Adaptation
12-10 - Adaptation Limit (Mul) Exceeded - Intermittent
Näistä nollauksen jälkeen jäi tuo ensimmäinen eli 17800 voimaan ja tietenkin ensimmäisenä sen enempää tutkimatta (laiska&saamaton) pistin hall-anturin tilaten ja asentaen. Eihän se tietenkään mitään auttanut. Koetin myös heittää anturit puolelta toiselle ja samaa koodia antaa jahka koneen käynnistää. Muita koodeja ei ole ainakaan n.40km testilenkkeilyllä antanut. Oireita olisi ajoittainen puhdittomuus niin pikkukierroksilla kuin talla pohjassakin sekä perstuntumalta reippaahko kulutus.
Kovasti koetin sitten tuolla kiinanversio vag-comillani kaivella kanavia läpi, mutta olemattomalla tietotaidollani en tuolta mitään hälyyttävää löytänyt. Tredissä aiemmin mainittuja kanavia 093 yms. ei kyllä löytynyt ollenkaan? Ainakaan tyhjäkäynnillä ei misfirejä yms ollut, mikäli tuota nyt oikein luen.
Elipä elipä, nyt otettaisiin oikein roimia neuvoja vastaan, jotta mites tästä eteenpäin? Lisää vag-comin kanssa säheltämistä ja johtojen/liitännän tutkailua? Luovutanko ja kiikutanko spesialistille? Mikäli joku ihmemies löysi juuri itsestään laupiaan samarialaisen ja haluaisi tuota tässä lahden lähiseuduilla tai porvoossa tutkiskella niin voin pientä vaivanpalkkaa tai vaikkapa saunan ja oluset tarjota :)
Niin, ja itsehän en näistä paljon mitään ymmärrä, mutta se ei estä yrittämistä ja opettelua.
Mittaile se hallin liitin sytytysvirran ollessa päällä. Siinä on ne kolme kontaktia, vasemmalta oikealle 1=Käyttöjännite, 2=Signaali, 3=Maa (katsottaessa liittimeen niin että kiinnitysklipsi on yläpuolella, kts. kuva).
Ykkösen ja maan välillä pitäisi olla n. 5V.
Kakkosen ja maan välillä pitäisi olla n. 12V (ts. akkuvirta).
Jos näyttää nollia, niin kokeile ottaa maa vaikka moottorista.
Jaahas, nyt on sitten mittailtu ja yhtään viisaampi olo ei ole, eli nyt en ole varma onko vika mittarissa, mittaajassa vai autossa..
Eli vikakoodia antavalta puolelta antoi 1+3 10.6V ja 2+3 samat 10.6V, oletettavasti ehjältä, ei vikakoodia antavalta puolelta tuli 1+3 11.6V ja 1+2 9V.
Tosin mittaaja on mittaria käyttänyt viimeeksi joskus pikkupoikana, mutta ei kai sitä kovin pieleen osaa käyttää.
Uskaltaisikohan tuolta mennä mittaamaan auton käydessä, kun kuitenkin koodinkin antaa vasta tyhjäkäynnillä?
Mitäs raati sanoo tälläisiin lukemiin? Minun mielestäni ne ovat pielessä aivan riittävästi, eli jos joltain löytyy ja on halua lainata nokka-akselien ajoitusrautaa, niin olisin kiinnostunut lainaamaan korvausta vastaan.
Jakopäästä se vika löytyi, eli apukuskin puolella oli jakohihna hampaalla sivussa. -22 vaihtui -6 lukemaan kun siirsin jakoa hampaalla. Onko tuo mahdollista saada ihan nollille jollain poppakonstilla, vai onko se vain ikuisesti tyydyttävä lähes 0 arvoon? Jakohihnaa ei siis uusittu, kun oli 20tkm sitten vaihdettu. Alakerta oli lukittu tapilla lohkon kyljessä, mutta nokkien väliin ei ollut laittaa sitä työkalua, joten silmällä katsoen jakoa siirsin.
-6 on toleranssissa, joskin ihan rajoilla. En välttämättä lähtisi onniarviolla kokeilemaan mihin suuntaan menee jos ei oikeita kalikoita hommaan ole. Ei yhtään tiedä mihin asentoon se tuosta menee jos nyt käyttää rattaat auki ja kiristin vetää remmistä löysät pois.
Kyllä sen saa nollille jos jaksaa kikkailla. Aina ne ei mene ihan kohdilleen vaikka käyttääkin rautaa. Syynä voi olla hieman löysä nokan kohdistava prikka, tai venynyt nokkien välinen jakoketju. Jos lähtee pakonokkaa kääntämään että sen saa nolliin (eli imunokkaahan siellä tarkistellaan), niin mistä voi olla varma että pakonokka on oikein? Koska silloinhan on tiedossa vain imunokan asento joka on VCDS:llä katsottuna nollissa. Tietty sen pakonokan näkee avaaamalla venakopan, mutta aika paljon saa kikkailla että ne osuu just nolliin.
Mutta ilman tuota nokkien lukitustyökalua on vähän sama kuin potkis itseään nillkaan.
Pitää tuo moottori nostaa ylös tuolta jossain vaiheessa ensikesänä kuitenkin, niin koitetaan silloin laittaa tuo jako kohdilleen uudella hihnalla. Nokkien väliset ketjut tuli tuossa auton mukana, joten nekin taidan sinne samalla laittaa silloin.
Comment