Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Öljynpainevalo-ongelma

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Öljynpainevalo-ongelma

    Kun auton starttaa, valo jää palamaan. Painaa hiukan kaasua ja päästää pois, niin valo sammuu. Kun taas uudelleen nostaa kierroksia, valo alkaa palaa.

    Molemmat anturit on vaihdettu. Alapaineanturi nyt 0,4 bar ja yläpaineanturi 1,8 bar. Alkuperäiset olivat 0,15-0,45 ja 1,8(+-)0,2. Yläpaineanturi on siis suodattimen alapuolella ja alapaineanturi yläpuolella??? Kun ottaa johdon irti suodattimen alapuoleisesta anturista (1,8 bar), valo ei syty ollenkaan.

    Moottoriöljyä on tikun yläreunaan asti, miltei pari milliä yli. Valo välkkyi vanhoilla antureillakin, vaikka öljyä oli vain mittatikun alareunaan asti.

    Joskus ajon aikana valo ei saata syttyä lainkaan.

    Mittatikun pidike on keskeltä murtunut, mutta se on korjattu kumiletkulla. Mittasin kaverin audista pidikkeen olevan 7,5 cm, tikun kaulus (3 mm) mukaan lukien.

    Voisiko vika olla kenties jossakin releessä, joka kytkee valon palamaan, kun virta kytketään?

    #2
    Tyhmä kysymys, mutta ootkos millon vaihtanut öljynsuodattimen? Jos se sattuu olemaan tukossa ja ei päästä öljyä tarpeeksi läpi, niin silloin rupeaa valo palamaan kun koneelle antaa kierroksia.

    Comment


      #3
      Öljynpaine on mitattavissa korjaamoissa siihen tarkoitetuin mittalaittein. Jos öljynpaine todella on noissa anturin kytkentärajoissa se voi pitemmän päälle käydä moottorin laakereiden päälle jne ...

      Alkuperäinen alapaineanturi näyttäs olleen "herkempi" tunnistamaan pieniä paineita.

      Minkähän verran lie kilometrejä ajettuna ... ?

      Comment


        #4
        Piuhat ristissä?

        Comment


          #5
          Mikä muu voisi nostaa paineet liian ylös, kuin suodattimen tukkeutuminen. Valo ei pala kuitenkaan jokaisella ajokerralla, eikä öljyvuotojakaan ole esiintynyt. Pysähtyessä tosin jostain pääsee pieneksi hajuksi öljyä pakosarjan ihan yläosaan.

          Comment


            #6
            Täytynee tarkistaa vielä, josko ne piuhat ottaisivat nipussa mm. tärinästä yhteen...

            Comment


              #7
              Harvempi on tosiaan tapaus jossa merkkivalo syttyy yläpaineanturin "hälyttämänä". Yleensä tuo paineen puute saa sen aikaan ...

              Comment


                #8
                Voisihan sekin tietysti olla mahdollista, että öljyä on liikaa koneessa. Jospa se tikun kumilurssupidike onkin vaikka lyhyempi alkuperäisenä. Kone on toistaiseksi ainakin kestänyt vaikka valo ilmoitteleekin ja kilometrejä kertyy. ...prkl!

                Comment


                • #9
                  Vika kuulostaa toivottavasti (mutu) sähköongelman aiheuttajaksi. Ei muuten valo pala kuten ilmoitit?(Positiivinen ajatus.) Jos öljypumppu olisi viallinen niin ongelma ilmenisi eri tavalla= valo palaisi aina koneen käynnistyttyä jonkin aikaa? Jos et havaitse sähköjohdoissa/liitoksissa/navoissa mitään, niin kannattaa mitata (kuten Arto mainitsi aikaisemmin) öljynpaineet varmuuden vuoksi ja valmistautua öljypumpun vaihtoon.

                  Comment


                    #10
                    Jos öljypumpussa olisi häikkää, niin ei yläpaineanturin luulisi sitä hälyyttävän. Tosiaan kun ottaa sen 1,8:n anturin piuhan irti, niin eipä syty mikään valo.

                    Comment


                      #11
                      No nyt on suodatinkin vaihdettu, eikä vanhakaan ollut likainen. Valo palaa entiseen malliin.

                      Kokeilin anturipiuhoja tyhjäkäynnillä suoraan runkoon.

                      Alipaineanturin piuhan osuessa runkoon valo syttyi välittömästi ja vastaavasti sammui heti johto irroitettaessa.

                      Kun yläpaineanturin johdon laittoi runkoon, niin valo syttyi muutaman sekunnin viiveellä ja irroitettaessa valo sammui taas samalla viiveellä.

                      Mahtoiko alkuperäisen ylipaineanturin teksti 1,8(+-)0,2 tarkoittaa, että anturi saattaa ilmoittaa jo 1,6bar paineesta vai voisiko 0,2 kertoa jostain muusta?

                      Comment


                        #12
                        No no ... tuohan kuulostaa jo kohta liian vaikealta. ;)

                        Elikkä alapaineanturi toimii niin että, moottorin sammuksissa ollessa (tai anturi paineeton) sille tuleva sähkö kytkeytyy maihin -> elikkä valo palaa, vai mitä?

                        Kun siis moottorin öljynpaine "voittaa" anturissa olevan jousivoiman (laukaisupaine 0,4 bar)
                        valon tulisi sammua ... (anturin kärjet avautuu ... virtapiiri katkeaa, luonnollisesti )

                        Yläpaineanturi taas "odottaa" tilannetta jos vaikka öljynpaine nousisi yli tuon 1,8 bar (+- 0,2 bar)

                        Tonin kuvauksen mukaan tuntus
                        anturipuolella olevan kaikki ok.

                        Kannattaa tosiaan katsoa nuo Jorman jo maitsemat johtoliitokset jne ... ja MITTAUTA ne paineet !
                        saat silloin varmuuden rajata pois sähkövian tai öljynpaine vian.

                        Comment


                        • #13
                          Vielä mutu: Kuten Rami mainitsi-piuhat ristissä. Omassa Audissani remontin jälkeen öljykelloon menevät piuhat menivät väärin päin= valo paloi melkein kertomallasi tavalla.

                          Comment


                            #14
                            Menen huomis aamuna mittauttamaan ne paineet audin pikahuoltoon... saas nähä mitä selviää

                            Comment


                            • #15
                              Eikös sen niin sanotun yläpaineanturin tarkoituksena ole varmistaa, että kun kierroksia on riittävästi (3000?), on paine vähintään 1,8bar. Eli toisinsanoen kun nyppää yläpaineanturin johdon irti ja nostaa kierroksia riittävästi, valo syttyy. Näin homma toimii ainakin typ44 satkussa jossa on autocheck, mikäli muistan oikein.

                              Comment


                                #16
                                Paineet olivat tyhjäkäynnillä yli 2bar ja nousi kun, nosti kierroksia. Mittasivat alapaineanturin reiästä, mutta eivätkös ne molemmat anturit ole samassa kanavassa?

                                Vai satasessa valo syttyy, jos johto on irti. Sittenhän täytyy tarkastaakin vielä, ettei yläpaineanturin johto ole poikki.

                                Valo syttyy kuitenkin jo noin 1500:ssa, eikä aina sammu vaikka kierrokset laskee tyhjäkäynnille.

                                Comment


                                • #17
                                  Hieno juttu, että paineissa löytyi!

                                  Comment


                                    #18
                                    Hyvä että paineita löytyy .. kamppeet on tuolla moottorin puolella kunnossa, sähköpuolelta katastelet sen vian.

                                    Comment


                                      #19
                                      Eräs huoltomies oli törmännyt kerran sellaiseen tapaukseen, että öljypumpun sihti oli pikeentynyt ja ylemmillä kierroksilla paineet alkoivat hiipua sekä valo palaa. Ei olisi kuulemma itsekään uskonut.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Vastaavaa minäkin olen kuullut, mutta se kuulemma vaikutti vain hitailla kierroksilla. Omastasi voit ottaa, harrastuksen vuoksi, öljypohjan pois ja tutkia sihdin puhtausaste /puhdistaa. Mutu on, että se on aika puhdas? Samalla voi puhdistaa öljypohjaan (ehkä) kertynyt öljylima. Kokemusta on vain V6:n ko työstä-helppo homma.

                                        Comment


                                          #21
                                          Missä kohtaa typ44 satkussa sijaitsee ylä-paineanturi?

                                          Comment


                                            #22
                                            Siellä ne on kaikissa vitoskoneissa termarikotelon takana molemmat anturit.

                                            Comment


                                              #23
                                              No nyt on molempien anturien piuhat irti. Kun kierrokset nousevat ajossa yli 3250, niin öljynpainevalo alkaa palaa ja summeri huutaa muutaman kerran. Nyt valo syttyy kuitenkin aina vasta silloin, kun kierroslukumittari on toiminnassa. Kirroslukumittarikin toimii täysin satunnaisesti. Löytyisikö keltään ehjää mittaristoa, jota voisi testata?

                                              Comment


                                                #24
                                                Toni,
                                                kiinnostaisi kuulla miten tämän jutun kanssa kävi loppujenlopuksi?
                                                Epäilen että itsellä olisi samantyyppisiä haasteita edessä...

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Itsellä oli samantyyppinen vika vanhassa satasessa (100 -83 1,9 5syl) eli kylmänä pelasi ok mutta kun ajoi n.20km alkoi valo välillä hiipua ja välillä paloi yhtäsoittoa ja summeri huuti samalla. Mittasin paineet ja ne olivat kierroksista riippuen n.2-6bar ja kun yläpaineanturin johdon otti irti paineita mitattaessa alkoi valo palaa vasta kovemmilla kierroksilla, en tiedä paljon kierroksia oli kun ei ole kierroslukumittaria varusteena, mittailin yläpaineanturia ja se näyttäisi toimivan niin että paine kytkee anturin kiinni eli johdon maihin, mystisiä nämä audin sähöt, varmaan aivan selviä jos vähän kehtaisi tutustua niihin. En viitsinyt syventyä vikaan sen enempää kun kerran paineita oli ja auto oli jo ehtoopuolella joten jatkoin ajoa kunnes laatikosta pakki lopetti toimintansa ja ostin nykyisen tuoreemman ja mikä parasta AUTOMAATIN ja loppu typerä vaihteiden vatvominen :)
                                                  Eli vika jäi selvittämättä ja auto jatkaa eloa koirankoppina pihan perällä.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Edelleen ...Kun kierrokset nousevat ajossa yli 3250, niin öljynpainevalo alkaa palaa ja summeri huutaa muutaman kerran.

                                                    Tosin kiekkamittari on toiminut talvella, eikä valokaan ihan aina enää ala palaa kyseisillä kierroksilla.

                                                    Ylemmän anturin piuha on edelleen irti, enkä ole puuttunut asiaan kesän jälkeen. Ei ole kone ainakaan vielä kilahtanut, eikä mitään erikoista ole esiintynyt. Öljyäkin on kulunut melkein 4L/10000km:llä, vaikka mistään ei tiputa. Aikamoisia sähkön kiusaajia nämä audit!

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Ihan piristävää kuulla että vastaavaa on muissakin sukulaisissa, ettei toivo lopu. Olisi tietysti ihan mielenkiintoista joskus tietää, mistä juotoksesta yms. tämä mittariston kiukuttelu johtuu. Voihan se olla joku ihan pikkujuttu.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Purin juuri viikko sitten mittariston kosketushäiriön vuoksi. Vikaa oli nopeusmittarissa ja löysin sieltä huonon tinauksen. Katsoin myös kaikki muutkin tinaukset. Mittarin purku, tinaus ja kasaus vei aikaa n. 2-3 tuntia. Jos sulla ei ole kunnon kolvia tai muuten kokemusta tinausten tarkastukseen, niin ota piirilevy irti ja vie se tv-huoltoon. Piirilevyn voi tinata helposti korjauskelvottomaksi (huono kolvi, tina, oikosulut jne). Piirilevyllä oli jonkin verran elektroniikkaa eli jotain se sielläkin järkeilee... Suosittelen myös lamppujen vaihtoa samaan syssyyn...

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Kaverin kasikympissä oli vähän samanlainen vika, valo syttyi ja sammui kierrosten mukaan. Vika oli öljynpainejärjestelmän releessä.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Voisi mitata piuha irti suoraan anturilta kytkeekö se vai ei. Saisi selville onko vika vasta mittariston puolella. Tosin ei tietoa millainen tuo anturi sitten loppujen lopuksi onkaan, mutta oletan sen olevan vain perus kaksnapainen avaava kytkin (tai sulkeva, yleensä toimivat toisinpäin, jotta johtojen poikkeaminen näkyy valon palamisena).

                                                            ohitse: Oletettavasti kyseessä sama audi ja ongelmat, joiden parannukseen taisin itse suositella erinäisten välikäsien kautta tätä palstaa...kö? (eli tämä nyt oli vain niille, jotka tästä jotain tuttua tunnistivat...) Oli tai ei, koitetaan löytää ratkaisu.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X