Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 Avant 4.2 (ARS) jäähdytysneste karkaa, remontin hintaspekulointia ?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 Avant 4.2 (ARS) jäähdytysneste karkaa, remontin hintaspekulointia ?

    Nyt kun hyvään alkuun päästiin päästöjen kanssa (toinen thread), niin seuraava ongelma nostaa päätään...

    Jäähdytysnestettä tuntuu katoavan. Pinta paisuntasäiliössä on selkeästi
    alle MIN- rajan, tällä hetkellä jopa alle MIN tekstin.

    Helsinki-Turku välillä pinta ei havaittavasti alentunut tai sitten en huomannut katsoa lähtöpintaa tarpeeksi tarkasti (meni huomio akun elvytykseen), mutta sen jälkeen lisätty 0,8l ja ajettu ehkä 30-50km ja pinta on tippunut takaisin alas. Tällä hetkellä ei tule ajettua, kun yhden vetonivelen suojakumi pitäisi ensin vaihtaa (aika varattu ensi torstaiksi, kun omaan talliin ei mahdu ja ulkona ei innosta).

    Lätäkköä ei auton alla näy, eikä öljykorkissa tai tikussa näy myöskään kellertävää möhnää. Paisuntasäiliössäkään en ole öljyä havainnut enkä ylimääräistä painetta.

    Tällä ei muuten olisi kiire, mutta tänään pitää päättää aloittaako verotuksen tuon kanssa eli lähinnä kaipailen arvailujen lisäksi heittoja mahdollisista tulevista kuluista eri skenaarioissa:

    a) Letkuvuoto tai paisarin vuoto (tai edes syylärin vuoto) ei muihin verrattuna taida maksaa juuri mitään, mutta tällaista ei uskalla oikein edes toivoakaan.

    b) Vesipumppu falskaa, jolloin kai samalla tekee jakopään ? > 1000 eur ? Tämäkään ei kauhean todennäköistä, kun nestettä ei ilmene alla.

    c) Oliko näissä mahdollista syyläri hajota niin, että menee nesteet sekaisin laatikon öljynjäähdyttäjän kanssa ? laatikkoremppa + uusi syylari > 2000 eur tai tuurilla öljynvaihto ?

    d) Kannentiiviste mennyt siten, että vuotaa palotilaan, ??? eur

    e) Kansi halki palotilasta. Saako vaihtokansia ja mihin hintaan ? Onko korjattavissa hitsaamalla tms. ??? eur

    f) Lohko halki jostain sopivasti. Käytännössä vaihtomoottori, millaisia on edes tarjolla ja mihin hintaluokkaan ?

    Tässäpä tämän päivän ilouutiset...sääli sinänsä, koska auto muuten on pirun siistissä kunnossa ja hyvillä varusteilla.

    #2
    Kokeile ensimmäisenä vaihtaa paisarin korkki, voi olla ettei pidä kunnolla paineita. Jos vuotaisi palotilaan, niin aiheuttaisi todennäköisesti huonoa käynnistyvyyttä ja makean tuoksuisia pakokaasuja.

    0,8L/30-50km on sen verran paljon, että näkyisi kyllä öljyn joukossa helposti.

    Comment


    • #3
      Syyläri ja paisari letkujen liitoskohdistahan (halkeaa) ne yleisimmät paikat taitaa olla. Omaan A4:een tulee syylärin vaihto ja kyllä se siitä pikkuhiljaa aina nestetta hukkaa vaikka muuten paineet paisarissa tuntuu olevan OK. Toisesta päädystä tihkuttaa ja näkyy lähinnä vain lohkolämmitintä käyttäessä kun nesteet valuu pohjapanssaria pitkin maahan ja makea tuoksu nousee tyhjäkäynnillä lämpimänä. Tarkista noi nyt ihan kunnolla ensiksi niin ei tarvitsi vielä noita muita miettiä.

      Järjestelmä on ok ilmattu, ettei vain ilmaa ole tullut paisarille ja näyttää nesteet laskeneen?

      Comment


        #4
        Tietääkseni noista C5 S6 on mennyt kyllä kansipahveja jonkin verran, joten siellä linjalla lienee aika todennäköinen syypää. Onko huonoa käyntiä seisomisen jälkeen?
        Lambda-adaptaatioarvot voisivat myös kertoa jotain, jos polttaa vettä. Varmasti vaikuttaa seosmukautukseen.

        Comment


        • #5
          Tämä ei tietääkseni ole S, vaan ihan 220kW/299hv malli jos sillä jotain vaikutusta on. Arvausta mahdollisen kansirempan hinnasta ?

          Viikonlopun aikana oli pinta hieman vajonnut, vaikka auto ei ole ollut
          käynnissäkään. Vieläkään ei näy mitään alla. Paljonko se pohjapanssari
          vaimennusmateriaaleineen voi nestettä imeä annen kuin valuu näkyville ?
          Viimeksi muokannut js71; 24.1.2011, 17:02. Perustelu: kirjoitusvirhe

          Comment


          • #6
            Nosta auto ylös

            otat pohja/moottorin suojamuovin pois ja katsot, että vuotaako ja mistä.

            Voit myös tarkastella asiaa sitten, että ajat kylmän auton nosturille ja annat käydä lämpimäksi samalla tiiraillen vuotoja alhaalta/ylhäältä.

            Jos ei vuoda ulos taitaa palaa ulos tai kertyä sisään.

            Comment


            • #7
              Näissä ARS ja ARJ koneissa on kuulemma jokin muoviputki jäähdytyskierrossa, joka vanhemmiten halkeaa ja alkaa vuotamaan. On ilmeisesti aikalailla tyypillinen juttu.
              En ole aivan pomminvarma missä sijaitsee, mutta on tiettävästi ilkeä vaihtaa.

              Comment


              • #8
                Joo tänään satuin googlettamaan samasta aiheesta. Taisi olla
                öljynjäähdyttimeen menevä putki, joka on muovia ja halkeaa jossain vaiheessa
                ja/tai o- renkaat pettävät. Osat eivät olleet pahan hintaisia, mutta oli jotenkin hankalassa paikassa koneen takapäässä hanttarin puolella ja on useamman tunnin työ vaihtaa.

                Comment


                • #9
                  Tätäpä juuri tarkoitin, kiitos tarkennuksesta / muistinpalautuksesta.
                  Omaa autohankintaa harkitessani juttelin erään yli 30 VAG-laitteita harrastaneen expertin kanssa ja mieleen jäi vain tuon muoviputki tyypillisimpänä vikakohtana. Ei vaan jäänyt osan nimi ja sijainti mieleen, mutta juuri tästä oli kyse.

                  Comment


                  • #10
                    No niin, alkoihan sitä nestettä tippua näkyville, kun tarpeeksi lisäsi.
                    Näyttäisi tulevan hanttarin puolelta suht takaosasta, mutta ihan varma ei voi olla, kun ei tiedä mihin suuntaan se pohjapanssari sitä valuttaa. No tänään selvinnee enemmän, kun saa auton huoltoon ja pukeille.

                    Comment


                    • #11
                      Semmoinen endoskooppi, jonka saa 40 eurolla Clas Ohlsonilta, ei ole huono vehje. Nämä asiat selviävät monesti melko äkäisesti sillä.

                      Comment


                      • #12
                        Vielä joutuu vähän aikaa odottamaan diagnoosin kanssa. Eivät huollossa
                        ehtineet paikallistaa tarkkaa kohtaa (vaatii vähän purkamista). Moottorin etupäästä kuitenkin tippuu ja epäilyksen alla tällä hetkellä vahvimmin vesipumppu, termostaatti ja öljynjäähdytin.

                        Comment


                        • #13
                          Tällä hetkellä vaikuttaa siltä, että ei ole vesipumppu, vaan tulee jostain moottorin etukiinnikkeen takaa. Vielä ei ole saatu purettua niin paljon, että nähtäisiin, mistä tarkemmin ottaen tulee.

                          Comment


                            #14
                            Eikös siellä liene ihan lohkossa tulppa niillä main?

                            Comment


                            • #15
                              Sen mitä sitä näin siinä nosturilla nopeasti, niin tuntuisi tulevan hieman
                              ylempää kuin ihan lohkon alaosasta. Saattaisi olla netin perusteella muutamankin ongelman aiheuttajana mainittu öljynjäähdyttimen liitos.

                              Loppuviikolla on toivottavasti viisaampi tuon suhteen, kun saan vietyä
                              huoltoon, jossa työkaluja vähän enemmän (endoskooppi mm.) ja aikaa tutkia
                              vähän tarkemmin.

                              Kun tuossa pitää joka tapauksessa piakkoin tehdä jakopäähuolto ja koneen
                              takaosassakin on ahtaassa paikassa muutama vuotoherkkä o-rengasliitos, niin
                              tuli mieleen, että millainen homma olisi koko koneen nosto nokalta ? Vai tuleeko alakautta pois ?

                              Comment


                              • #16
                                Mulla tiputti nestettä webaston kuoresta, kun se oli halki.

                                Comment


                                  #17
                                  Onhan siinä koneen pois ottamisessa oma hommansa, mutta kyllä se sieltä kiltisti irtoaa kunhan jaksaa väkertää. Eteen/ylöspäin se tulee, toki voi sen pudottaakin mutta sitten joutuu apurungon ja pyöränkulmien säätöön.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Ilman nosturia tiputtaminen ei vaihtoehtona oikein toimi (Vanhassa Fiat 127:ssa vielä sai alta uitettua...).

                                    Mihin tuossa kannattaa nostokorvat kiinnittää ?

                                    Comment


                                      #19
                                      Eiköhän siinäkin koneessa korvakkeet ole kansien nurkissa.

                                      Comment


                                      • #20
                                        yläkautta nousee, mutta miksi.
                                        voi meinaan olla ihan melko varma että joku vaihteiston pulteista on Tosi Jumissa, ja osa pakosarjan pulteista katkeaa kanteen.

                                        kasissahan ton öljy/vesilämmönsiirtimen korjaukse voi hoitaa paikallaan, samaten jakopään niin miksi turhaa sohlata ?

                                        Comment


                                        • #21
                                          Ei sitä ehdoin tahdoin ole tarkoitus pois ottaa. Jos rempassa menee kaikki ok, niin olkoon kiinni. Jos taas tulee jotain komplikaatiota, niin aika paljon mukavampi on touhuta, kun koneen ympärillä on tilaa ja samalla voisi hoitaa muutkin ikävissä ja ahtaissa paikoissa olevat vuotoherkät liitokset kuntoon.

                                          Comment


                                          • #22
                                            tuolta kattomaan mallia kuvien kanssa.
                                            http://www.freewebs.com/ltooz/98audia8.htm#421989509

                                            Comment


                                            • #23
                                              Tämä homma näyttäisi tulleen kuntoon. Lopulta ei koko moottoria tarvinnut irroittaa, mutta aika paljon oli keulaa purettuna ja useampi koneen kiinnike, että pääsivät käsiksi.

                                              Vian aiheuttaja oli se 2.5cm mittainen muoviputki, joka oli rikki.
                                              Osat, jotka tarvittiin:
                                              077 121 437 O-rengas (näitä otin varmuuden vuoksi kaksi, kun ei ollut selvää, onko tiivistesarjassa toinen pää valmiiksi)
                                              077 117 411 A Vesiputki
                                              077 198 405 Tiiviste sarja

                                              Osien hinta luokkaa 50-60eur ja työtä sitten ~10 x osien edestä.

                                              Comment


                                                #24
                                                Todennäköisesti uudempaan ässään sama homma edessä. Otin neuvosta vaarin ja tilasin tuollaisen halvan endoskoopin, sillä saa sit toivottavasti varmistettua vuotokohdan.

                                                Jos tässä samaan hommaan joutuu ryhtymään niin oliko tuo yläkautta tehtävä operaatio vai pitääkö tehdä nosturilla. Koneena AQJ josko sillä on ratkaisevaa merkitystä.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Etkös sen just autoliikkeestä kotiin raijannut? Ei liene sun ongelma siis.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Raijasin. Autossa oli vähän muutakin ylimääräistä fiksattavaa ja automyyjän kanssa sovittiin ylimääräisiä remontteja laskutettaessa että laitan laskuun sen verran ylimääräistä että on vähän pelivaraa. Eli tuttu korjaamo laskutti autoliikkeeltä pari hunttia extraa joka on tuolla nyt "piikissä". Ei hotsita seisottaa autoa jossain verstaalla päiväkausia liikkeen laskuun vaan tähänkin remonttiin tehdään kirurginen täsmäisku hovikorjaamolla kunhan vaan saan ohjeet.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Porkkiksen arvaus osui tällä kertaa oikeaan. Kone on ulkopuolelta kuiva kuin latinan kielioppi. Silti nestettä on saanut kuukauden aikana lisätä yli kolme litraa. Tänään co2 indikaattorilla paisuntasäiliöstä testasen selvitetty kansipahvin/kannen viaksi.

                                                      Pilasin vissiin automyyjän kesälomapäivän kun soittelin uutisia. Ei voi mitään, korjattavahan tuo on. Mitäs olette mieltä, onko järkevää korjata vain rikkinäinen puoli vai käyttääkö molemmat kannet auki samalla kertaa?

                                                      Itse kallistuisin ehkä varmuuden vuoksi tekemään molemmat puolet jos kerran kansipahvien kanssa on enemmänkin ollut ongelmaa.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Ei taida olla enää kummoinen kustannus ottaa se toinenkin hattu pois ja vaihtaa se pirun pahvi sinnekin. Samalla toki kannen pultit. Joku yläpään tiivistesatsi voisi olla ihan pätevä hankinta tuossa yhteydessä.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Pultit ja hihna toki uutta kun kerran auki käytetään. Yläpään tiivistesetistä on kysely laitettu.

                                                          Comment

                                                          Working...
                                                          X