Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ei käynnisty kylmänä, 80 1993 V6 ABC

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Ei käynnisty kylmänä, 80 1993 V6 ABC

    Akussa on hyvin virtaa. Virta-avainta kääntämällä kuuluu "naks" ja tuulettimen pyörähdys, jonka jälkeen mittariin syttyy akun merkkivalo.

    Eli startti ei pyöritä ollenkaan, kun auto on seissyt kylmässä tarpeeksi kauan ajon jälkeen.

    Pystyykö tuota starttimoottorin toimintaa jotenkin, jos siitä lähtisi ongelmaa ratkomaan? Itsellä ei tule mieleen, mistä muusta tuo voisi johtua..

  • #2
    Akun navoista vois aloittaa eli hieman vaikka harjata, aika usein johtuu tuommoset ihan huonosta liitoksesta akun navoissa, sitten tietysti akulta lähtevien "paksujen johtojen" toisten päiden liitokset.

    Comment


    • #3
      Voisikohan vika olla virtalukon pohjassa?

      Comment


      • #4
        Mäkistartti, jos se sillä lähtee käyntiin niin sit on varmaan vika startissa.
        Kokeile laittaa startin päästä vaikka ruuvarilla käyntiin, jos ei lähde niin vika on varmaan siinä.
        Koputtelu voi auttaa myös, mut ite vaihtaisin uuden startin, maksaa varmaan satasen.

        Comment


        • #5
          Nyt kun luin tuon uudestaan mielessä, niin vika on tosiaan startissa. Omassa teki samaa, se vinkasee naksauksen jälkeen, niinku löis tyhjää?
          Korjaantu startin vaihdolla.

          Comment


          • #6
            Joo, toi vinkasu taitaa olla se, mitä kuvittelin tuulettimen pyörähdykseksi. Ja mäkilähdöllä lähtis varmasti käyntiin, jos olis mäki.

            Toisaalta mietityttää, että mikä siinä startissa ei siedä kylmää (tai pikemminkin jäätymistä). Jämähtääkö se jotenkin kiinni viallisena?

            Comment


            • #7
              Ysikympissä hapettui viime talvena akkukaapeli startin päästä, sanoi vain että naks eikä pyörittäny. Vajaa 8V meni silloin startille kun startilta mittasin, akkujännite oli noin 12.5V.

              Comment


              • #8
                Kiitoksia vinkeistä! Missä tässä vempeleessä sijaitsee startti? Edellisessä autossa se oli sellainen musta pötkylä, liekö samannäköinen?

                Koetan katsoa nuo liitokset ekaksi. Motonetistä näyttäis löytyvän tuohon korjaussarjaa 20e, mutta ei kokonaista käynnistinmoottoria. Mistä Pasi löysit uuden startin?

                Luin jostain, että irrotukseen tarvis erikoistyökaluja, eli pitänee viedä korjaamolle pahimmassa tapauksessa tuo.

                Comment


                  #9
                  Ei tarvi erikoistyökaluja, on vaan ahtaassa paikassa apukuskin puoleisen pakosarjan alla. Laturi irti ja pois tieltä (vähän letkuja joutuu siirtelemään) ja sitten startti pois (kaikki alakautta) Jotain vetonivelen suojaa yms joutuu irroittelemaan mutta perustyökaluilla onnistuu.
                  Startteja myy ihan mikä vaan tarvikeliike- varmaan samaa käytetty monessa Vagineessa.
                  Mullakin löytyy suoraan käytöstä toimiva startti- ovat vaan sen verran edullisia ettei käytettyä kannata mielestäni laittaa. Itselläni ongelma oli moottorin huono maadoitus

                  Comment


                  • #10
                    Jep, elikä tänään pakkasta oli n. -7 astetta ja kone lähti ekalla käyntiin. Silloin viime kerralla, kun yritin eikä edes luvannut, oli pakkasta ehkä -13 astetta. Vaikea uskoa, mutta tuntuisi tuossa olevan joku maaginen yhteys...

                    No tilasin uuden startin kuitenkin. Johdot näyttivät olevan ok kunnossa. Ainoa, mikä pisti silmään oli se öljypohjan vieressä takana menevä kotelo, missä startinkin johto kulkee. Se oli aivan öljyinen/jäähdytinnesteessä sisältä, joten putsasin sen ja johdot ensiavuksi.

                    Comment


                    • #11
                      Vielä olis yhdellä pultilla ilmeisesti kiinni startti. Sitä ylempää pulttia ei näe mitenkään, eikä sinne väliin mahdu edes kädellä koettamaan missä kohtaa se on.

                      Avasin jo yhden pultin toiveekkaasti ilmeisesti vaihdelaatikosta, kunnes välistä alkoi valua öljyä, jolloin tajusin sen olleen väärä.

                      Kysymys: Kummalta puolelta se ylempi pultti olis helpompi avata? Kummaltakaan puolelta sitä ei näe..

                      Comment


                      • #12
                        Et kai sinä nyt vaan mitään siirtäjien pultteja ole avannut? Suosittelisin olemaan tarkkana laatikon pulttien kanssa, ettei pääse itku, kun siirtäjä tipahtaa laatikon pohjalle.
                        En tiedä, onko kyseisen auton vaihteistossa sellaisia ansapultteja, mutta monessa Volkkarissa on.

                        Comment


                          #13
                          Itse avasin sen vaihdelaatikon puolelta joku useamman nivelen hylsyhässäkkä tms avulla. Vaati kärsivällisyyttä ja vetonivelen suojuksen poiston että pääsi käsiksi. Kyseessä oli toki c4-koppa eli ehkä tilaa sitten hieman enemmän. 80-sestä oli juniori ajanut keulan kasaan joten siinä purin mm startin pois jakkaralla istuen - edestäpäin aloittaen ja purkua kunnes tuli vaihdelaatikko vastaan....

                          Comment

                          Working...
                          X