Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

hydraulisista nostimista

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • hydraulisista nostimista

    Purkasin tuota varaosamoottoria ja sieltä paljastu 9 Inaa ja yks joku muu. Onko näillä jotain ratkaisevaa eroa?

    http://www.edu.kauhajoki.fi/~bauer/nostaja.JPG
    http://www.edu.kauhajoki.fi/~bauer/nostaja2.JPG

  • #2
    Mutu on, että vasemmalla (kuvassa) oleva on parempi= isompi öljyreikä?

    Comment


    • #3
      Nostetaas vanha topic ylös eli.

      Kävin toissapäivänä ihmettelemässä tuota Horchin varaosamoottoria. Havaittiin että kun tuon nostajan sisäosaa painaa sisäänpäin, sormiin tuntuu ihan selvä vastus, ikään kuin siellä olisi jousi sisällä. Kuitenkin niissä nostajissa jota olen omassa autossa ihmetellyt, tuollaista vastusta ei tuntunut ?

      Onko noita nostajia sitten monenlaisia ?

      Comment


        #4
        Tuohon samaan päätelmään on tultu tosi monta kertaa, mutta ei niistä käsin tarkastellessa juuri tolkkua saa ...

        Monta kertaa käsin kokeiltaessa "joustavan" tuntuinen nostin paikalleen asennettuna toimii äänettömästi /normaalisti niin kuin pitääkin.

        Audillahan on ainakin näihin vamhempiin versioihin (kasi venttiilisiin), nostimien testausohje olemassa, kun vielä löytäs sen jostakin. Sopisi tietysti muihinkin malleihin joissa samat nostimet.

        Comment


        • #5
          Nostetaanpa todella vanhaa aihetta ylös. 530tkm ajettu RT-moottori koki tänään uskomattoman uudelleen heräämisen. Vaihdoin jo 200tkm kilkattaneet nostimet uusin ja nyt käyntiääni on korvia hivelevä. Tosin ei korjattua vikaa ilman uuden löytymistä, pakosarjan ja putken välistä vähän sutsuttellee. Sitä lukuunottamatta saa uuden corollan ajaa viereen yhtään häpeilemättä =)

          Nostiemien sielunelämää tuli hämmästeltyä oikein tosissaan. Osa nostimista oli sormin painettavissa, osa kivi kovia. Kevyihin kun "pumppas" öljyä alkoi nekin kovettua. Siel on siis joku takaiskuventtiili. Tulipa yks vanha nostin rälläköityäkin halki. Laitan kuvat esiin vaikka huomenissa.

          Moottorin käynnistyttyä oli kilkatus melkoinen. Noin 10sec aikana hiljeni nostimet kahta lukuunottamatta. Toinen niistä hiljeni minuutissa, mutta toinen otti melkein 10 minuuttia. Lopputulos on kuitenkin täysin hiljainen. Samassa rytäkässä vaihtui venttiilien ohjurien kumit ja nokkaremmihilut vesipumppuineen. Työssä tais hurahtaa noin 8 tuntia. Today was a good day!

          Comment


            #6
            Ohimennen.. millaista ääntä kiertokangen laakeri pitää jos on ehtoopuolella? Niitäkin käsittääkseni mennyt 5 moottoreista.... Kuulostaako samalle kuin naputtava vent. nostaja?

            Comment


            • #7
              ei kokemusta vitos-koneen vastaavasta äänestä, mutta se kuulostaa kasissa sellaiselta "kolkutukselta", joka saattaa kuulua voimakkaampana kun kierroksia nostaa hieman yli tyhjä käynnin.

              Comment


              • #8
                Oliko kalsi kalliit osat? Joku puhu et ihan vaihtamalla oikeaan öljyyn (muistaakseni 5w40) pitäis loppua kalkatus. Ittellä aina välillä kilkattaa ja välillä loppu. Hetken päästä alkaa taas.

                Comment


                • #9
                  Nostimet oli kyllä niin väljät koloihinsa, että raskaampikaan kerma ei öljynpainetta siirtäisi oikeaan paikkaan. Auttamatta kuluneet ja vaihtokunnossa. Kononaisuudessaan melkein 300e remontti, mutta vaihdoinhan lähes kaiken irti olleen. (lupasin ne kuvat ja laitan ne vielä joskus)

                  Comment


                  • #10
                    Kiitoksia. Hyvä tietää, mutta näillä kilsoilla (227tkm) ei ole vielä ihan ajan kohtainen. Paitsi jos tuo öljyllä kikkailu ei auta ja olis rahaa niin.....

                    Comment


                    • #11
                      Pelkät nostimet (INA-merkkiset) maksaa Motonetissa muistaakseni jotain 100-150e (10kpl), sen lisäksi tarvitet tiivisteet (venttilikoppa ja nokan tiiviste). Homma on suht helppo, jos pelkät nostimet vaihtaa.

                      Comment


                      • #12
                        Motonetin hinta nostajille näyttäis olevan 8,9 ?/kpl. Minun hyllystä nuo saa 6,5 ?/kpl

                        Comment


                        • #13
                          Tuli vielä tutustuttua nostimen toimintaan vähän suuremmalla antaumuksella.


                          Kuvassa halkaistu kuppi ja sen sisältö. Kupin reunallahan on ura, josta öljy syötetään kannesta nostimen sisään. Siellä paine kohdistuu ylemmän kupin pohjaan, jossa tuossa pienessä nöpössä on pienen pienen reiän alla jousikuormitettu kuula (takaiskuventtilinä). Sen kuulan ohitse paine pääsee pikkukuppien väliin ja venttiilin välys tiivistyy. Kun nostin on tyhjä, liikkuu tuo alempi pikkukuppi nostimen rungon suhteen kevyesti painamalla. Jahka pikkukuppien välissä on öljyä, on painaminen vaatii voimaa ja on hidasta.

                          Tuo nostin kuluu siis kahdesta paikasta, rungon ja kannen välistä (öljyn paine ei välity nostimen sisään vaan ruiskuaa venttiilikoppaan) sekä pikkukuppien välistä (ei pidä painetta venttiiliä painettaessa). Forte tms. puhdistuskäsittelyllä voi saada takaiskuventtilin takaa jonkin roskan pois ja paine pääsee oikeaan rakoon, mutta melkein todennäköisempää on saada roskat liikahtamaan takaiskuventtiilin tukkeeksi tai roskat pois kupin urasta, jolloin paine ruiskuaa venttiilikoppaan. Tuolla ei muuten ole mitää tiivisteitä, kaikki perustuu oikeisiin välyksiin.

                          Comment


                          • #14
                            Jes, olen ollut vähän "miettiväinen" kaikenlaisien "Fortejen" suhteen. Uudet nostajat ( kiitos Tepon) toimivat parhaiten. Niistä on kokemusta vaihdon (remppa öljynpaine) jälkeen. Ei kilise, ei kolkuta:)

                            Comment


                            • #15
                              Mitäs kaikkea kannattaa v6:n jakoremmirempan yhteydessä vaihtaa? Vesipumppu nyt ainakin, olikos termari kans siinä likellä? Tilasin varaosaliikkeestä myös nostajat, INAt. Entäs ne öljynpaineenrajoitusventtiilit? Tarviiko nokat irrottaa vaihtoa varten? Moniurahihna ei vielä mitään ääntä pidä, mutta kaiketi järkevä vaihtaa samalla..

                              Entä muuta? Okei, voisin käyttää tietty hakua..

                              Comment


                                #16
                                Niin, haun käyttäminen on ihan hyvien foorumitapojen mukaista...
                                Mutta tuossa juttua noista öljynpaineventtiileistä...
                                http://www.audiclub.fi/audifinns/viewtopic.php?t=5618

                                ja täällä hiukan juttua omasta rempastani...
                                http://www.audiclub.fi/audifinns/viewtopic.php?t=6083

                                Kansien rajoitusventtiilit kannattaa ainakin tarkistaa onko ehyet. Nokkia ei niiden vaihtoon tarvitse irroitaa. Nokkien stefojen kunto kannattaa tarkistaa josko vuotaa. jos vuotaa niin kasattessa ajoitukset laitettava työkalujen tms. kanssa kohdalleen. sepustusta noista tuolla minun sivuillani
                                http://personal.inet.fi/private/auto...ansiremppa.htm

                                Näistä kaikista asioista on täällä kirjoiteltu n+1 kertaa, hakusanoja AAH, V6, nostajat, kansiremppa...

                                Comment


                                • #17
                                  Joo, kiitoksia.. Tuota sinun remppasivuasi en ollut aiemmin huomannutkaan, siellähän on asiaa vaikka ja kuin. Eli ei ihan hukkaan mennyt tämäkään.

                                  Comment

                                  Working...