Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Typ44 ei käynnisty

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Typ44 ei käynnisty

    Parempi puolisko ilmoitti, että auto (Audi 100 2.3E -88) ei lähde enää työpaikan pihasta käyntiin. Ilmeisesti töihin mennessä auto toimi normaalisti, mutta parkkiin pääsemisen jälkeen se oli sammunut (?) eikä suostu enää käynnistymään.

    Samalla kun kävin viemässä puolison kotiin unohtuneita tavaroita, testasin itsekin Satkua käyntiin. Startti pyörittää kunnolla, mutta auto ei meinaakaan käynnistyä. Käynnistystä yrittäessä palaa ainakin moottorin häiriövalo (keltainen/oranssi check engine -light). Vai pitääkös kaikkien varoitusvalojen palaakin käynnistettäessä?

    En kiinnittänyt huomiota siihen, lähteekö bensapumppu päälle. Se on ainakin pitänyt suhteellisen kovaa surinaa (onko ominaisuus, muistaakseni mulla typ85:ssa oli aika äänekäs pumppu myös?) ja lähtenyt ehkä vähän hitaasti päälle... Bensaa on noin puoli tankkia jäljellä.

    Pysyykö näissä jo vikakoodit muistissa?

    En tiedä, oliko tuosta vian kuvailusta mitään hyötyä vielä tässä vaiheessa, kun autoa ei ole vielä ehditty sen suuremmin tutkia. Itse ainakin olin vielä puoliunessa, kun seitsemän maissa kävin autolla joten ei tullut sen tarkemmin tutkittua tai kiinnitettyä huomiota yhtään mihinkään.
    Viimeksi muokannut angra; 29.12.2010, 09:49. Perustelu: lisäystä

  • #2
    Onks tää joku tuontipeli, jenkkimalli tms?.

    Ton pitäis olla K-jetronic, ja niissä ei tasan ole mitään diagnostiikkaa.

    Bensapumppu on hyvä ehdokas, toinen starttaamaan ja toinen konttiin kuuntelemaan suriseeko tankissa ellei itseltä löydy painemittareita.

    Comment


      #3
      Vaikka olisikin bensapuoli Kelju-Koota, niin kyllä sytkäpuolella voi olla vikadiagnostiikkaa - ja onkin, kerran vikavalo löytyy.

      Vikakoodit nollaantuu aina, kun käyttää virrat pois. Eli koita startata ja jätä virrat päälle. Sitten vain vilkuttelemaan Engine-valoa vikakoodien toivossa. http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...25&postcount=2

      Hall-anturi on aina hyvä ehdokas.

      Comment


        #4
        Elikkäs ilmottaudun itsekin kotiin saapuneeksi. Onneksi on kaksi autoa taloudessa niin voi toisella noutaa jos toinen jätättää.
        Tuo emännyys tuossa jo kuvailikin tilannetta hieman mutta tässä vielä tarkennus tapahtuneesta.
        Aamulla siis starttasin auton ja se lähtikin napakasti käyntiin ja kävi aivan normaalisti. Myöskään ajossa ei tuntunut mitään erikoista. Pääsin työpaikan parkkipaikalle jossa vekslasin kärryn ruutuun ja jäin vielä odottamaan että hyvä kappale kuuluisi loppuun ratiosta. Siinä ajatuksissani polkaisin hieman kierroksia (n.3000rpm). Kierrokset lähtivät laskemaan normaalisti mutta menivätkin nollille asti eli auto sammui tuohon. Tämän jälkeen yritin pari kertaa startata ilman mitään lupailua.

        Diagnosointia jatkettiin nyt iltapäivällä kun pääsin töistä ja emännyys toi hieman työvälineitä. Itselle oli päivän aikana tullut mieleen polttoainepumpun toiminta koska muistelen lukeneeni että sen kanssa on näissä hieman painittu. No autoa ei saatu käyntiin vieläkään ja akkukin siinä sahaillessa alkoi hiipumaan, joten tulin kotiin ja ajattelin ladata akun ja kysellä ohjeita täältä josko auton sais huomenna käyntiin.

        Tähän asti selvitettyä
        -polttoainepumpun sulake ehjä ja pumppu surahtaa startatessa jonkin aikaa.
        -öljykorkista tarkistin että nokka-akseli pyörii joten hihna ei ainakaan totaalisen poikki ole. Kone pyörii startatessa myös normaalia vauhtia joten puristusten luulisi olevan tallella.
        -vikakoodeja yritettiin lukea mutta oli itsellä hiukan väärin ymmärrystä ohjeiden suhteen joten ei onnistunut. Huomenna uusi yritys tämän suhteen.

        Autona tosiaan Audi 100 2.3E koneella ja ilmeisestikin tuontipeli koska on kylmästöinti mutttei persegrillejä. Kolmatta päivää autoa omistan joten hieman on ominaisuudet outoja ja enkä muutenkaan ole mitenkään kummoinen tekniikan tuntija.
        Tuli vielä mieleen että appiukolla oli 2.3 koneisen 90 audin kanssa ongelmaa jonkin lämpötila-anturin kanssa. Tosin siinä tapauksessa auto ei meinannut lähteä käyntiin lämpöisenä. Voisiko tässä olla jokin saman tyyppinen vika kyseessä?

        Olen erittäin kiitollinen kaikille jotka tarjoavat ehdotelmia viosta joita huomenna kannattaa tarkastaa. Ohjeita ja vinkkejä myös eri vikojen tai vikakohteiden tarkastamiseen otetaan myös miellellään vastaan.

        Voisin vaikka laittaa tässä pienimuotoisen kisan käyntiin että auttavan ohjeen antajalle voin pullakahveet tarjota jääratapäivillä tai muussa sopivassa tilaisuudessa.

        Comment


        • #5
          K-jet on kyllä niin idioottivarma laite että lämpötila-anturivika tms. ei halvaannuta autoa, mutta rikkinäinen bensapumppu kyllä.

          -Tarkista tuleeko kipinää.
          -Bensapumpun tulee pyöriä niin kauan kun startataan, tarkista tuleeko painetta.

          Comment


            #6
            K-jet on kyllä niin idioottivarma laite että lämpötila-anturivika tms. ei halvaannuta autoa, mutta rikkinäinen bensapumppu kyllä.

            -Tarkista tuleeko kipinää.
            -Bensapumpun tulee pyöriä niin kauan kun startataan, tarkista tuleeko painetta.
            Nämä olikin tarkoitus tarkistaa huomenna.
            Kipinän voi luultavimmin tarkastaa perinteisin keinoin, eli tulppa irti ja silmällä katsoo vilkkuuko liekki.
            Mitenkäs tuon bensapaineen voi tarkistaa helpoiten?

            Comment


            • #7
              Hall-anturin hajoaminen hyydyttää todennäköisesti kipinän ja bensapumpun (Ei kuitenkaan pitäisi vaikuttaa hurahdukseen virrat päälle laitettaessa).

              Aloittaisin kipinän tarkastamisesta.
              Jos on irtonaisia, ylimääräisiä tulppia, niin väännä tulppaan kunnon kärkiväli, että voit todeta kipinän olevan voimakas.
              Ja ihan perinteisesti tulpanjohtoon tulppa kiinni ja kierreosa koneen kylkeen.

              Comment


              • #8
                Ja ihan perinteisesti tulpanjohtoon tulppa kiinni ja kierreosa koneen kylkeen.
                Juurikin näin, sit starttailemaan ja kattomaan et näkyyks kipunaa. Siitä tulpanjohdosta/tulpasta kannattaa pitää kiinni jollain sähköä johtamattomalla työkalulla ettei räpsy sormille.

                Koska jakohihna vaihdettu? Itelle tulis mieleen et josko hihnasta muutama hammas antautunu -> jaon hyppääminen...

                Comment


                  #9
                  Jakohihnaa epäiltiin ensimmäisten juttujen joukossa, koska edellisestä vaihdosta ei löydy mitään dokumentteja - oli tarkoitus vaihtaa se jahka ehtii viikonlopun ajaksi irtautua muista hommista. Mulla on kuitenkin ollut sellainen mielikuva, että jos jako on hypännyt, auto edes yrittäisi käynnistyä? Nyt se ei edes yritä.

                  Itselle tuli mieleen, että olisiko rikkinäinen tulpanjohto voinut aiheuttaa jonkun muun sytytysosan rikkoontumisen (jos nyt oletetaan että kipinää ei löydy)? Ainakin yksi tulpanjohto on selkeästi vaihtokunnossa.

                  Comment


                    #10
                    Jos jako on riittävästi pielessä, niin ei se silloin kyllä edes yritä käynnistyä.

                    Comment


                    • #11
                      Jussi,
                      voi olla että muistan väärin, mutta ne 3 K-jettiä mitä mulla on ollu, RT, KV ja yksi ei-VAG ei ole tehneet tuota bensanpaineen nostoa kun virrat kytkee päälle. Esim 16v 2-golf kyllä hurahtaa, samoin W126-mersu jne.

                      Paineiden testauksen vois varovasti koettaa siten että rättiä siihen etutolpassa kiinni olevan bensansuodattimen banjoliittimelle ja varovasti auki, lentääkö ainetta vai ei. Bensapumpun releen voi myös ohittaa johtolenkillä ja toinen starttaa jne.

                      Kokeilkaa mielellään suodattimen lähtöpuolelta, jos filsu olis tukossa tms, mulla olis kyl painemittarit ja tuplaleveät banjopultit, mutta ne on täällä Lahdessa..

                      Jos se on pumppuvika niin onneks sulla on vaan puoli tankillista, mulla oli melkein täys tankki kun pumppu särkyi kertalaakista, omaan talliin lauantaiaamuna.

                      Comment


                      • #12
                        Kyllä se ihan mahdollista on, ittellä rykäsee toisessa quattrossa pa-pumpun päälle heti kun virran kytkee. Ei ilmeisesti tehdasasetus mutta näähän on yli parikymppisiä kulkineita...

                        Kokemuksen rintaäänellä sanoisin että tässä kohtaa muutama euro sijoitettuna painemittariin, pariin banjoon ja letkun pätkään siirtää ennenaikaista hautaa monella vuodella. Sitä bensaa tulee kohtuu paineella vaikkei vielä suuttimille piisaisikkaan ja ennen pyhiä just huomasin että pa-puolelta voi hajota muitakin osia kuin pumppu. Jos siis tulppa nostolenkissä-operaatio näyttää hyvältä

                        Comment


                        • #13
                          Alkuperäinen kirjoittaja ramiv Näytä viesti
                          Jussi,
                          voi olla että muistan väärin, mutta ne 3 K-jettiä mitä mulla on ollu, RT, KV ja yksi ei-VAG ei ole tehneet tuota bensanpaineen nostoa kun virrat kytkee päälle. Esim 16v 2-golf kyllä hurahtaa, samoin W126-mersu jne.
                          Ihan totta K-jetin kanssa. Mutta!
                          Kyseinen auto on 2.3 koneella, moottorina ilmeisesti NF ja koska siinä on moottorivalo, niin ruiskutusjärjestelmä on ymmärtääkseni silloin KE-jet. Ja KE-jet tietääkseni ns. "esipaineistuksen" tekee. Näin ainakin profiilini NF:ssä.

                          Paineiden mittaamisesta sen verran, että suosiolla kannattaa mittaus tehdä mittarin kanssa.
                          Nämä liittimen välistä suoritetut lirutukset ovat yleensä vain hämänneet vian paikallistamisessa, kun on näyttänyt siltä, että painetta on ja lopulta kuitenkin on vika löytynyt pumpusta. Tuossa välissä on vaan vaihdeltu kassillinen osia turhaan.

                          Comment


                            #14
                            No niin ja tämänkin työpäivän jälkeen kotiuduttu, mutta ei vieläkään omalla autolla. Ihme ja kumma ei vielä ole alkanut vituttaa tuo kolme päivää kestäneen auton tilanne.

                            Taas tuolla parkkipaikalla tutkittiin erinäisiä vikakohteita ja seuraavia tuloksia on saatu.
                            - Tarkastettiin ja vaihdettiin bensapumpun sulake. Ei tosin ole varmuutta, oliko sulake valmiiksi rikki vai rikoontuiko se kun räpelsin sitä irti liittimistä. Oli muuten 30A sulake, vaikka ilmeisesti pitäis olla 15A.
                            - Bensapumppu tekee sen esipaineistuksen kun virrat kääntää päälle
                            - Irrotin bensapumpun releen ja tein hyppyjohtopatentin nastojen 87 ja 30 välille. Tämän jälkeen pumppu pyöri jatkuvasti. Siis jopa silloin, kun muita virtoja ei ollut kytketty. Bensan tuoksu alkoi tulla konehuoneeseen, kun tuon kanssa touhusi.
                            - Kahdelta tulpalta tarkastettiin kipinä. Toiselta ei kipunaa tullut, mutta tähän saattoi olla syynä, etten heti hoksannut raaputtaa lakkakerrosta "auki" kohdasta, johon maadoitin. Toisen kanssa näin tajusin tehdä ja silloin kipinä vilkkui, tosin ei kauhean voimakkaana.
                            - Avasin virranjakajan kannen ja tarkistin silmämääräisesti kannen sisäpinnan ja pyörijän kunnon. Molemmat näyttivät suht tuoreilta.

                            Alkaa tässä omat rahkeet pikku hiljaa loppua, joten kävin parilla korjaamolla jo kysymässä vinkkejä ja mahdollista pajoituspaikkaa. Toisessa ei oikein sanottu juuta eikä jaata. Toisessa sanottiin, että kannattais tarkastaa WC-pöntön näköinen kapistus. Tarkemmin, että liikkuuko siellä jokin pyöreä levy. Myös hypännyttä jakoa ja kylmäkäynnistyssuutinta epäiltiin.

                            Huomiseksi täytyy hommata varmaankin tuo bensapainemittari ja näillä näkymin 15kg leka.
                            Jos tässä Jyväskylän alueella jollain enemmän ko. moottorin toiminnasta ymmärtävällä on mielenkiintoa ja aikaa, niin apua otetaan mielellään vastaan. Ainakin kolmen vartin pullon tarjoan, jos vika saadaan ratkaistua.

                            Comment


                            • #15
                              Kannattaa huomioida, että auto on sammunut "ajossa", eikä niin, että se ei vain lähde käyntiin. KK-suutin ei vaikuta millään tavalla käynnissä olevan auton sammumiseen.


                              - Kahdelta tulpalta tarkastettiin kipinä. Toiselta ei kipunaa tullut, mutta tähän saattoi olla syynä, etten heti hoksannut raaputtaa lakkakerrosta "auki" kohdasta, johon maadoitin. Toisen kanssa näin tajusin tehdä ja silloin kipinä vilkkui, tosin ei kauhean voimakkaana.
                              Alkaa tässä omat rahkeet pikku hiljaa loppua, joten kävin parilla korjaamolla jo kysymässä vinkkejä
                              Melko selkeitä vinkkejä sinulle on jo täällä annettu, että kun sinä niiden mukaan toimisit, niin ei jäisi esim. kipinän voimakkuus arvuutteluksi.

                              Comment


                                #16
                                Alkuperäinen kirjoittaja audiq Näytä viesti
                                Kannattaa huomioida, että auto on sammunut "ajossa", eikä niin, että se ei vain lähde käyntiin. KK-suutin ei vaikuta millään tavalla käynnissä olevan auton sammumiseen.

                                Melko selkeitä vinkkejä sinulle on jo täällä annettu, että kun sinä niiden mukaan toimisit, niin ei jäisi esim. kipinän voimakkuus arvuutteluksi.
                                Juu siis en tarkoittanutkaan että en olisi täällä saanut vinkkejä ja neuvoja riittävästi. Hyvin on amatööriä ohjeistettu ja olenkin kiitollinen kaikista neuvoista.

                                Olen vain luonteeltani sellainen että kun pääsen oikein livenä selittämään jonkin asian niin saattaa tulla kerrotuksi jotain mitä tänne en ole muistanut kirjoittaa. Myös suusanallisesti annetut ohjeet jää paremmin mieleen kuin tästä näytöltä luetut.

                                Itsekin "muistin" vasta nyt että autohan tosiaan sammui ihan lennosta eli tuskin se tuo lämpöantura vika on.
                                Toden näköisintä taitaa olla että jako on pompannut ja siksi ei auto käynnisty. On varmaankin tullut vedettyä mukavasti venttiilejä solmuun pari päivää kun olen starttaillut, mutta eipä tuosta voi syyttää kuin itseään.

                                No pitää tuo jako tarkistaa huomenna ja alkaa järjestämään hinausta jonnekin katon alle niin ei tarvitse tuolla lumisateessa asian kanssa kamppailla.

                                Kiitokset vaan vastanneille ja opastusta otetaan edelleen vastaan jos joku sitä tarjoaa. Myöskin tuo kolmen vartin pullo tarjous on voimassa. Kunhan vika selviää niin raportoin tänne jotta seuraaville vastaaville tapauksille olisi haunkäyttöön yksi osuma lisää.

                                Comment


                                • #17
                                  RT ei ainakaan ole moksiskaan, jos jako hyppii yli. Tietääkseni ei NF:kään siitä itseensä ota.

                                  Koita nyt ensin selvittää, mikä käynnin kannalta oleellinen seikka moottorista puuttuu/on poskellaan. Eli jako, kipinä vai polttoaine.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Mulla kävi vastaavan koneen kanssa lähes samoin. Useiden osien vaihdon jälkeen vikana olivat tulpat, jotka ei ilmeisesti antaneet kipinää paineessa eli siis ollessaan koneessa kiinni. Irrallaan kyllä toimivat tuolla perustestillä mutta suosittelen tulppien uusintaa ( eivät mene hukkaan vaikka vika ei niissä olisikaan).

                                    Bensapumppu on sitten seuraava todennäköinen mutta kalliimpi vika. Sekin voi pyöriä korvakuulolta normaalisti mutta paineet ei vain riitä.

                                    Tähän automalliin ei kannata hermostua, muutama vakiovikapaikka on mutta kun ne tuntee niin hyvää kyytiä saa kohtuukuluilla. Vähintään kaksi kulkinetta tarvii jos meinaa joka aamu Audilla lähteä, siksipä mulla on niitä enempikin.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Alkuperäinen kirjoittaja uuhi90 Näytä viesti
                                      Vähintään kaksi kulkinetta tarvii jos meinaa joka aamu Audilla lähteä, siksipä mulla on niitä enempikin.
                                      Heh, nii-i. :D

                                      Comment


                                        #20
                                        Koita nyt ensin selvittää, mikä käynnin kannalta oleellinen seikka moottorista puuttuu/on poskellaan. Eli jako, kipinä vai polttoaine.
                                        Nämä pitää huomenna tarkistaa. Eli otetaan pikku pika kertaus:

                                        - Mukaan siis ainakin yksi tulppa, jolla voi tehdä tuon kipinänvoimakkuustestin.
                                        - Bensapainetesteri? Bilteman nettisivuilta en ko. kapinetta enää löytänyt, joten suunnaksi Motonet? Motonetin sivut eivät nyt jostain syystä aukene, joten ei ole harmainta hajua millainen mittari sieltä pitäisi ostaa - taikka mitä tuon mittarin kuuluisi näyttää? Tässä FFP:n kakkos-Golfille tehdyssä ohjeessa puhutaan K-jetronicin tuottavan noin 5-6bar paineen. Ollaanko tässä samoissa paineissa?
                                        - Mitenkäs tästä laitoksesta jaon kohdallaan olo tarkistetaan?

                                        Onkos nyt käynyt niin onnellisesti, että tämän mallin koneessa on niin korkeat palotilat, etteivät venttiilit pääse lyömään mäntään, vaikka jako olisi pielessä? Muistaakseni vanhoissa 8-tappi tojotissa asia oli näin.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Eikö ne tulpat saman tien vaihda kaikkikin jos ei iästä oo mitään tietoo?

                                          Semmonen painemittari joka näyttää vaikka 10 bariin asti ja se mieluusti t-haaralla bensalinjaan kiinni. Itte tein semmosen että saa ruuvattua bensansuotimeen kiinni banjoliittimellä, sitten letku jossa t-haara ja toinen pää taas banjolla määränjakajaan. T-haaraan mittari kiinni. Aina tietysti paree jos ottaa ennen suodatinta. Tuolla määränjakajalle menevän pultin alla on muuten huhujen mukaan joskus nähty sihti, sekin kannattaa tarkistaa

                                          Ainakaan omalle K-jetille ei piisannu 4 baria avaamaan kaikkia suuttimia, siis tuosta ennen määränjakajaa mitattuna. 6 bar tuli paineeksi uudella pa-pumpulla

                                          Comment


                                            #22
                                            Ja tarina jatkuu...

                                            Tänään vaihdettiin kaikki tulpat ja yhdellä vanhoista tulpista tehtiin kipinätesti. Kaksi kolmesta kärjestä ihan vituralleen ja viimeinen kärki noin 5mm raolle. Kipinä löi tuosta vielä yli, joten luulisi sen puolen olevan kunnossa.

                                            Bensapainemittarikin tuli hommattua, mutta en viitsinyt alkaa pakkasen hapristuttamiin letkuihin sitä asentamaan parkkipaikalla. Samoin jakohihnan suojakotelon kuusiokoloruuvit oli aikaisempi asentaja pyöristänyt, joten jaon tarkistuskin jäi tänään tekemättä. Pitänee ottaa puskuri pois, jotta pääsee vasaran ja taltan kanssa noiden pariin ähertämään.

                                            Imuilmavuotojen varalta tutkin sen norsunkärsän näköisen kumiputken, joka menee kaasuläpälle. Ainakaan silmin havattavia repeämiä ei ollut ja letku tuntui olevan kummastakin päästä kunnolla kiinni.

                                            Yksi kaveri tarjosi sen verran apua, että auto saatiin hinattua hieman rauhallisempaan paikkaan. Huomenna saa mahdollisesti käyttöön trailerin, jolla auton voipi viedä kotipuoleen, jossa on appiukon hallissa hyvät tilat korjailla. Mutta se on ensi vuoden juttuja se.

                                            Nyt lähden ottamaan hapanta ja toivotan hyvää uuttavuotta kaikille, jotka ovat tätä topikkia seuranneet. Raportoin jatkossa tähän mistä vika loppujen lopuksi löytyi.

                                            Comment


                                            • #23
                                              En tiedä kuinka tässä satasessaon, mutta 2.2 KV ja 2.3 NG, näissä on nokan merkki myös hihnapyörän takaosassa joika tulee venttiilikopan tiivisteen tasolle (nokkapyörässä on siis pieni kolo joka on se merkki) kun samalla pitäisi vaihdelaatikon kurkistusreiästä näkyä 0 merkintä.

                                              Myös virranjakajassa on merkinnät, mutta sitä ei kannata siirtää jos on edes suurinpiirtein oikeassa kohdassa. Eikä muutenkaan, jos kerran auto on käynnistä sammunut.

                                              jassolla onkin paremmat kuvat, kiitos hänelle niistä :)
                                              Viimeksi muokannut Mehtala; 1.1.2011, 16:41. Perustelu: jasso laitto kuvat

                                              Comment


                                                #24
                                                Ei tarvitse mitään purkaa jaon tarkastamiseksi. Vauhtipyörän merkki nollaan ja jakopään merkki näkyy venttiilikopan ja jakopäänkopan saumasta (kuskinpuoli) katsomalla konetta pitkin kohti keulaa.

                                                Kaikki paineet mitataan oikeaoppisesti ohjauspaineen säätimen linjasta, mutta pelkän pääpaineen saa toki pääsyötöstäkin. Minä en kyllä lähtisi ensimmäiseksi paineita mittaamaan. Vasta kun kaikki muu on selvitetty. En oikein usko painevikaan perustuen siihen, miten vika ilmeni.

                                                Mikä kone tässä oli? NG? Löytyy tulpparivistön alta stanssattuna kannen ja lohkon saumasta.

                                                edit: Jaon tarkistukseen jotain kuvia skannasin pikaisesti. Ei hyviä, mutta sinne päin :)
                                                Attached Files
                                                Viimeksi muokannut jasso; 1.1.2011, 15:19.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  No niin hyvää uutta vuotta vain edelleen kaikille.

                                                  Tänään tuli tuo appiukko auttamaan ja toi tullessaan hieman työkaluja.
                                                  Saatiin tuossa aamun ähellyksellä aikaiseksi seuraavaa.
                                                  -Jako oli kuin olikin hieman hypännyt pois kohdaltaan, joten käännettiin merkit kohdilleen.
                                                  -seuraavassa kuvassa olevan kohdan 16 osoittama letku oli ampunut irti ja roikkui irrallaan. Mikäköhän putki on kyseessä? Määräjakajaa kohti se suuntasi.



                                                  Kun jako oli saatu kohdilleen, mutta tuota letkun irtonaisuutta ei oltu vielä huomattu, tehtiin välikäynnistyskoe ja kone antoikin pientä lupailua. Tällä hetkellä ladataan akkua ja annetaan tulppien kuivaa, jos vaikka sattuivat kastumaan.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Oliko hihna löysällä? Kannattaa koittaa selvitää, miksi se jako pääsi hyppäämään.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Hihna oli mielestäni melko löysällä. Ainakin sen verran löysällä, että sen sai sormin kammettua nokka-akselin pyörältä sivuun ja saatiin siitä pyörästä käännettyä jakomerkkiinsä. Luultavasti hihnan kiristin alkaa olla ehtoo puolella, vaikkakin itse hihna näyttää vielä ihan hyvä kuntoiselta. Tarkoitus on joka tapauksessa tehdä hihnan vaihto kaikkine oheishiluineen.

                                                      Kohta olisi tarkoitus mennä vielä kertaalleen kokeilemaan autoa käyntiin. Jos ei sitten lähde niin trailerin vuokraus alkais tulla ajankohtaiseksi. Onkos kellään lainata traleria. Vaikka jonkin kokoista korvausta vastaankin. Nouto onnistuisi kivuttomimmin Jyväskylän alueelta tai Jyväskylästä Viitasaarelle akseliltakin.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Onko tässä erillinen kiristin, vai kiristetäänkä hihna vesipumpulla?
                                                        Näissähän ei kannattanut laittaa hihnaa ihan sika kireälle, tai alkaa lämpöösenä pitämään ääntä. Itelle kävi niin ekalla kerralla.

                                                        jasso laittoi nuo kuvat niistä ajoitusmerkeistä, on muuten hyvät kuvat. Kiitos noista kuvista.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Ilmeisesti tuo omani on jo NF koneella, jossa on erillinen kiristin hihnalle. Vanhemmissa kiristys on vesipumpulla.

                                                          Taas siis palattiin tuolta auton säilytyspaikalta ja eipä lähtenyt vieläkään. Traileria koetan tässä nyt metsästää, jotta saisin auton tuonne kotipuoleen halliin, jossa voi jatkaa pajoittamista.

                                                          Päävika on nyt kumminkin bensapuolella, koska kun avattiin suutinputkien lähdöt auki määräjakajalta ei yhdestäkään herunut bensaa. Suodattimen lähdön banjoliittimelle asti se bensa todistetusti tulee.
                                                          Vika on siis joko vioittuneessa määräjakajassa tai sitten bensapumppu ei sittenkään saa muodostettua tarpeeksi painetta.

                                                          No, joka tapauksessa alkaa nuo vikakohteet mennä sen verran syvälle moottorin uumeniin, ettei enää viitsi pajoittaa tuolla pihalla pakkasessa.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Ei niistä suutinputkista tule bensaa muulloin kun auto on käynnissä tai startatessa, eli kun se hommahan perustuu sen läpän nousuun koneeseen imettävän ilman mukana.
                                                            Parhaiten saat testattua kun otat sen kummiputken määränjakajan ja kaasuläppäkotelon välistä irti ja nostat sitä läppää, ohita ensin vaikka se p-a pumpun rele niin että se p-a pumppu pyörii jatkuvasti, ja noiden jälkeen koita avata niitä suutinputkia (edelleen pidät sitä läppää koholla)

                                                            Jos ilmamääränmittarin läppä liikkuu suht kevyesti ja bensaa tulee kun tekee tuon ohjeistuksen mukaan, niin kannattaa alkaa metsästämään imuvuotoja.

                                                            Määränjakaja menee kuitenkin Todella harvoin rikki, lottovoittokin on melkein helpompi saada... Määränjakaja on sitten rikki jos sen menee avaamaan, alkaa vuotaa eikä sitä saa tiiviiksi enää koskaan.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X