Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

UrS4 2.2t moottorin lämmöt talvella.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • UrS4 2.2t moottorin lämmöt talvella.

    Mitä pitäisi olla moottorin lämmöt talvikeleillä? Itellä ei mittari saavuta normaalisti pakkasella edes 80 astetta, joka maallikosta tuntuu turhan alhaiselta. Pahvi keulalta löytyy.

    Tuossa pidempää matkaa ajaessa seurasin lämpöjä pisempään, niin 10 asteen pakkasella kojetaulun lämpömittari näyttää koko ajan vähän alle 80 astetta, ja ilmastointilaitteen mukaan (kanava 51) lämpö heittelee nopeuden mukaan 81-83 astetta (80-90 km/h). Eikös lämpöjen pitäisi olla korkeammat, kun termostaattikin pitäisi alkaa aueta vasta 87 (täysin auki 102)?

    Eli onko autossa vikaa, vai yritetäänkö taas korjata ehjää?

    #2
    Mittari näyttää muutaman asteen vähemmän kuin ilmastoinnin kanava 51. Mut tosiaan pitäisi lämpöjen nousta ajossa sinne 87-90. Eli oisko termarin vaihto edessä. Kovalla pakkasella mittariston lämpötilanäyttämä voi jäädä vieläkin alhaisemmaksi, koska ajoviima jäähdyttää multianturia.

    Comment


    • #3
      Omassa pysyny kylmästöinnin näytön mukaan 90 asteessa koko ajan. Niin matka ajossa kuin parkissa ollessa, myös viime viikon kovien pakkasten aikana.

      Comment


        #4
        Pakkasta kun on niin omassa se 85, niin mittarissa kuin kylmästöinnin näytölläkin.

        90 nousee kun käyttää paikallaan tovin.

        Comment


        • #5
          Täällä samaa, maantiellä näyttää n. 80 astetta. Liekö sitten anturin vai nesteiden lämpötila. Kai tuo silti ihan järkeen käypää on että ~100 vauhdissa yli 20 asteen pakkasilla viima myös koko mottia hieman enemmän jäähdyttää. Nyt kun ollaan taas kymmenen pakkasasteen kieppeillä niin lämpömittari pysyy nätisti siinä 90 asteen kohdilla...

          Comment


            #6
            Onko lisäjäähdytintä keulalla?
            Pari RS2;sta nyt ainakin joissa ei lämmöt nouse, ennen kuin pahvittaa lisäjäähdyttimen ja tai poistaa kokonaan kierrosta. Termarit on kyllä kunnossa. Koskee siis -20c pakkasia.

            Edit: Mahtoko UrS4 lisäjäähdytintä olla tarjolla, en tiedä, mutuilin ennen asian tarkistamista.

            Comment


              #7
              Ei suinkaan noissa ursseissa ole ollut erillistä lisäjäähdytintä saatavilla. Aika torpattu tuo keula ilmastoinnin kennon kanssa.

              Tarkoitatko siis RS2:ssa lisäjäähyllä erillistä syylaria, motin vieressä olevan syylarin lisäksi?

              Comment


                #8
                Alkuperäinen kirjoittaja terroristiristo Näytä viesti
                Tarkoitatko siis RS2:ssa lisäjäähyllä erillistä syylaria, motin vieressä olevan syylarin lisäksi?
                Kyllä vaan.

                Comment


                • #9
                  Omasta RS2:sta otin lisäkennon pois, lämmöt on kesällä ja talvella samat 90 astetta mutta eipä tuota ole tullut helteelläkään pahasti riivattua kuin hetkellisesti. En ole päässyt ajamaan yli 30C pakkasessa maantiellä mutta seka-ajossa RS2 tuntuu työntävän lämpöä sisällekin aika nopeasti nyt kun lämmönsäätöläppä toimii. Jäähdyttimen puhallin vaikuttaa tehokkaalta ja käy kesällä usein, pitää laittaa taas keväällä takaisin tuo kenno ettei nouse turhaan lämmöt. Termostaatti vaihdettu keväällä uuteen kun oli paikat sopivasti auki vaikka vanhakin toimi.

                  Olen aina ihmetellyt noita pahveja keulalla, toimiva termostaatti pitää lämmöt sopivana ja se pahvi jää kuitenkin helposti paikalleen kun ulkoilma lämpiää. Jos suojan laittaa se pitää olla riittävän kaukana kennosta ettei satu vahinkoa kun ilmat lämpiävät.

                  Termarin vaihdolla lienee syytä aloittaa jos ei lämmöt nouse, kannattaa laittaa tietysti se laatutermostaatti niissä kun on oikeasti eroja.

                  Comment


                    #10
                    Lainataas vähän aihetta. Onkohan se nyt termostaatti mennyt vai mikä tämä on? Tuntuu vaan jännältä, että lämmöt nousee mukavasti 50c asti, mutta siitä ei sitten nousekaan ennenkuin ajaa vähän urheilullisemmin. Tämä siis kanava 51:n näyttämä arvo.

                    Lämpöjen nousu tyssää kuin seinään tuohon 50c asteeseen, vaikka siihen asti nousee melko ripeästi. Olisiko mahdollista, että termari on mennyt "sekaisin" ja aukeaa siinä kohtaa, vai onko joku anturi mennyt rikki. Viisarimittari näyttää kyllä samoja lukemia kuin ilmastoinnin kanava.

                    Comment


                      #11
                      Jos termari falskaa koko ajan, niin tuo voi ihan hyvin olla se lämpötila, johon moottorin tuottama lämpö jaksaa riittää. Tuossa vain tulee lämpötasapaino vastaan.

                      Comment


                        #12
                        Aika tarkka on tuo aan kehittämään sen tasan 50 astetta. Jos tuosta on kyse. :)

                        Comment


                        • #13
                          Eikös ilmastoinnille ja kojetaulun lämpömittarille ole oma anturinsa? Että sillä perusteella se lämpötila on oikeasti sen 50 astetta. Tuskin kahteen anturiin samanlainen vika tulee yhtäaikaa.

                          Comment


                            #14
                            Näin minäkin olen käsittänyt. Ihmetyttää vain tuo tasaluku. Termari menee jokatapauksessa vaihtoon.

                            Comment


                              #15
                              Olikohan se niin, että C4:ssä ei ole ilmastoinnille lämpöanturia, vaan se keksii/laskee/arpoo sen lämpötilan jostain. Siksi se näyttää 50, kun ilmastointi päättää alkaa puhaltamaan ja alkaa siitä nousta päätyen 90:een. Ainakin kaverin Urssissa oli näin. En tiedä, että mistä se päättelee tuon lämpötilan. B4:ssä tuo anturi on ja siinä lämpötila heiluu 90 asteen molemmin puolin jatkuvasti normaaliajossa. Ja näyttää myös miinusasteita pakkasella.

                              Comment


                              • #16
                                Joku sumea logiikka siinä ilmastoinin lämpötilanäytössä on. Itselläni toimiessaan kipusi siihen 50°C tasatahtia, siitä ylöspäin vaikutti näyttävän ihan oikeita arvoja, vaihteli ees taas ajon mukaan. Nyte kun anturi G110 pashana kokonaan niin kiipeää 90° asteeseen ja jämähtää siihen. Bentleyn aapinen sanoo lämpötilamittauksest näin;
                                Alkuperäinen kirjoittaja Bentley Publishers
                                Engine coolant temperature is calculated if sensor should fail or is not installed.

                                Comment


                                  #17
                                  C4:n ilmastointi on kuitenkin pitkälti facelift lötkön ilmastointi. Niissä ilmastoinnille tuli erillinen lämpötila-anturi vasta ihan viimeisimmissä kappaleissa siihen termarin vesiletkun venttiilin yhteyteen. Sitä ennen veti jollain aikalaskurilogiikalla.

                                  Comment

                                  Working...
                                  X