Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Jäähdytinneste on vaaleanruskean väristä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Jäähdytinneste on vaaleanruskean väristä

    Ostin tänään s4 audin ja säikähdin sen nesteen väriä kun ajoin auton kotio. Se oli vaaleanrusekean väristä ( ei kuitenkaan öljyn värittämää) Ja eikun yhteys entiseen omistajaan, jolta sain kuulla, että oli 2 tuhatta km sitten laittanut nesteen sekaan crc:n korroosion ja happettumien poistoainetta. Ja tämä on nyt sitten saanut nesteen ruosteen väriseksi. Nyt kysynkin viisaammilta, että pitääkö noi heti vaihtaa vai annako vielä olla hetken ja sitten nesteen vaihtoon?
    Onko jollakin kokemuksia kyseisestä lisäaineesta nesteen seassa?
    Lämmöt ym koneessa ok!!!!!
    Tyhmiä kysellen ja anteeksi pyydellen....

    #2
    Ite kyllä vaihtaisin hetimmiten tuoreet nesteet tilalle. Pari huuhtelua vielä väliin ennen uusia nesteitä...

    Comment


    • #3
      Juuri tuossa sovin nesteiden vaihdon illaksi. Laitettiin sekaan vielä Forten puhdistusaine jotta saa paskat varmasti irti. Onkos siinä mitään kikka vitosia tuon 2.2 5 sylinterin ilmauksen kanssa? Automaatti-ilmastointi siinä ja vuosimalli 1994. Katselin asentajan kanssa, muttei löydetty ilmaruuveja mistään letkusta. Eli täyttö ylävesiletkun kautta, niin silloin häviää suurimmat ilmat nesteistä kokeneen asentajan mukaan.

      Samalla lyödään uudet ölperit koneeseen ja Castrolin Magnatecia ajattelin sinne talveksi istuttaa...

      Comment


      • #4
        Ilmausreikä todennäköisesti kabiininkennolle menevän letkun päässä palomuurin luona. Letkua löysätään ja vedetään sen verran pois, että reikä tulee näkyviin ja ilma pääsee pois. Kun neste tulee reiästä niin letku takaisin pohjaan ja kiinni.

        Comment


        • #5
          No nyt on uudet jäähdytysnesteet sisällä. Piti huuhdella 2 kertaa järjestelmä ja sitten vasta uudet punaiset sisään. Ja jopa alkoi myös lämmintä tyhjäkäynnillä tulla!!! Sitä ei oikein tullut vielä eilen...
          Ilmaus tehtiin näin: nesteet sisään ja hieman max merkin ylpuolelle. Sitten ajoa niin että termari aukee ja nesteen lisäys. Ei siinä ole sen kummempaa kikkailua.
          Kannattaa se järjestelmä silloin tällöin puhdistaa....
          Nyt sai mielenrauhan joulun pakkasia ajatellen....

          Comment


            #6
            Itse ilmasin A4 TDI:n niin että otin paisarin irti ja tunkkasin sen jollan kakkosnelosen palalla niin ylös kun sain ennen kun rupesin vetämään kabiinin letkuja. Tällä varmistin sen että nesteen taso on varmasti ilmausaukon yläpuolella.

            Verstasohjeissa käytetään vissiin jonkinlaista korotusputkea, joka ruuvataan paisarin korkin tilalle jotta saadaan se nestetaso riittävän korkealle.

            Kannattaa sitten hiukan varovasti vedellä niitä letkuja siitä kennon putkista, saattaa ottaa hiukan kupoliin jos tuossa (loppu)vaiheessa katkeaa kenno.

            Comment


            • #7
              tulipa riemuttua ennenaikaisesti... Tänään lähdin ajamaan töihin -20 pakkasta ( matkaa 25 km ) ja lämmöt ei nouse kuin vajaaseen 80 asteeseen. Kun saavuin ns taajamaan, lämmöt nousi lähelle 90 niinkuin pitääkin. Ja kaikki tämä nesteiden vaihto-operaation / pudistus-operaation jälkeen. Kysymys: onko järjestelmässä sitä pirun ilmaa vai onko termari jäänyt auki asentoon? Eli annako pyöriä lman paisarinkorkkia ja odottelen että ilmat poistuvat järjestelmästä vai mitä? Ei oikein hirveän lämmin Audi ollut niin kuin Audit yleensä....
              Kiitos etukäteen..

              Comment


                #8
                Onko toi lämpötila katottu ihan vaan lämpömittarista? Saattaa multianturi temppuilla..? Tuleeko silti lämmintä ilmaa kabiiniin?

                Comment


                • #9
                  lämpömittarista.. Ei tuo hirveän kuumaa sisälle puhalla, mutta tarkeni tuolla ajella....

                  Comment


                  • #10
                    Kato myös termarin kunto. Meillä oli 80:n kanssa samanlainen ongelma ennen termarin vaihtoa.

                    Comment


                    • #11
                      Onkos se siinä koneen alla vai onko siellä vesipumpun lähellä... Nyt ei autoa lähellä ja osais varautua pahimpaan... siis isompaan urakkaan... Anteeksi tyhmät kysymykseni...

                      Comment


                        #12
                        Imusarjan alla hydraulipumpun "takana". Kapeakätinen vaihtaa ilman minkään muun irroitusta alle 10min ;)

                        Comment


                        • #13
                          No niin! Kun just tulin kotio, niin ilmaa tuli paisarin korkista jonkin verran ulos... Eli käytin nyt niin kauan, että termari aukeaa ja kävin koeajolla. Nyt pysyi lämmöt niin maantiellä kuin kyläajossa jossakin 88 asteen tienoilla.... Eli ilmaahan se vain oli.... Emme käyttäneet eilen niin kauan, että termari olisi auennut vaan kiireissämme hosuimme taas tavanomaisesti....
                          Huomenna ostamaan Laakkoselta uusi paisarinkorkki, kun tuossa oli pieni halkeama kierteen alaosassa...
                          Kiitos kaikille vastanneille, josko nyt sais S4:llä ajella huolettomasti jonkin aikaa....

                          Comment


                          • #14
                            Ilmavaivoja(ko)?

                            Aikaisempaa aihetta läheltä liipaten, joten jatketaas hieman. Ongelmana on S2 ABY:n ilmaaminen.
                            Ollut muutaman kuukauden pukkien nokassa nesteittä ja eilen otin ajoon, joten eikun ilmailemaan. Ensin lisäsin -36 C kestävät nesteet paisariin max merkkiin ja odottelin termarin aukeamista ja lisäsin jälleen nestettä. Kävin ajelemassa ja lämpömittari alkoi nousta jo 90 asteeseen, raotin sisäkennon letkua ja seuraavaksi syylärin yläkulman ruuvia, molemmista tuli ilmaa.
                            Lisäsin hieman paisariin vielä nestettä ja samalla loput ilmat molahtivat paisariin.

                            Lähdin ajelemaan ja kokeilin vielä kerran varmuudeksi syylärin päältä ruuvista ilmata, mutta pelkkää nestettä tuhisi, joten matka jatkui ja lämmöt napottivat 90 asteessa mittarin mukaan. Multianturi on juuri vaihdettu, joten pitänee paikkaansa. Sisälle tuli lämmintä, mutta muistikuvien mukaan viime talvena ois tarennu paremmin, tosin keulasyyläri oli silloin pahvien takana.
                            Tänä aamuna läksin töihin hieman jännäten miten pelaa ja seurailin lämpömittarin nousevan 90 asteeseen parin kolmen kilometrin ja muutamien valoristeyksien ajon jälkeen, mutta lämmintä ei vaan tullut kabiiniin. No siihen ei sitten pystynyt heti pysähtymään tietenkään ja lämmöt nousi likemmäs sataa. Sain topatuksi pian ja kokeilin letkuja niin alavesiletku oli kylmä, samoin kennoille menevät ja keulasyylärin. Onkohan tuo termarin oireita vai ilmaa vieläkin?

                            Comment


                              #15
                              Kennolle menevät letkut ovat kuumat, aukesi termostaatti tai ei. Ei tuo pikkukorisen ilmaaminen ole koskaan ollut mikään ihmeellinen homma, joten sen puolesta on vähän outoa, että siellä ilmaa on. Koita nyt kuitenkin ilmata se siitä kennon ruuvista.

                              Helppo kikka on puhaltaa paisuntasäiliöön (korkki pois ja suu siihen kiinni) ja samalla avata tuo ilmausruuvi. Kannattaa tehdä viileällä koneella. :) Tuolla lailla olen itse ilmannut kaikki vehkeet (t89, A4, jne.) tallissa ja ei ole sen jälkeen tarvinnut enää mitään ilmailuja kuumalla koneella suorittaa.

                              Comment


                                #16
                                Jaa, luulin että sulla on botoksia huulessa mutta oletkin hard core DIY miehiä.

                                Comment


                                  #17
                                  Helppo kikka on puhaltaa paisuntasäiliöön (korkki pois ja suu siihen kiinni) ja samalla avata tuo ilmausruuvi.
                                  Erittäin suuri kannatus tälle kikalle. Evo 2 versio on sitten paisarin korkki josa tubeless venttiili, niin ei tarvitse keuhkoja pihalle puhkua.

                                  Joskus on ollut kyllä sangen hankala ilmaantumaan, kun on ihan tyhjää järjestelmää käynyt täyttämään.

                                  Comment


                                    #18
                                    Tuo Pasin käyttämä keino sopii myös muunmerkkisiin, alunperin muistaakseni bemaripuolella siihen törmäsin kun E39 523 oli vähän haastellinen.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Ilmailua

                                      Juu, en ole ennen ilmauksessa moiseen törmännyt, kun ei niin tähtitiedettä ole kuitenkaan.
                                      Kokeiltu on nyt tähän mennessä perinteisten systeemien lisäksi sekä yli- että alipaineella ilmausta. Alipaineella imaistiin letkut luttuun ja korvaus nesteellä paisarin piripintaan.

                                      Ennen viimeistä ilmausta tuli vaihdettu vielä orkkis termari ja tiivistekin. Syy termarin vaihtoon oli ettei alavesiletku lämmennyt vaikka ylävesiletku alkoi melkein polttelemaan kättä ja mittarissa lämmöt yli 90 asteen.

                                      Tilanne ei juurikaan termarin vaihdolla kummennut, vaan edelleen hailakkaa puhaltaa sisällä kierroksilla ja tyhjäkäynnillä melkeenpä viileää. Molemmat jäähdyttäjät kyllä lämpenevät kun aikansa käyttää, muttei sisäkenno juurikaan.

                                      Taidan kurkata vielä enshätään oisko vesipumpulta siivet irti, sitten pitää istua hetki ja tuumata..

                                      Comment


                                      • #20
                                        kylmä

                                        Vesipumpussa olivat siivet kiinni, joten yksi tekijä on suljettu pois..Kylmää puhaltaa edelleen sisään, satunnaisesti kyllä saattaa hetken puhaltaa hailakkaa ja tämä paremmin kierroksilla. Lämmöt mittarin mukaan pari piirua yli 90 astetta ajossa.

                                        Muuttujia remontin yhteydessä ennen ja jälkeen ovat;
                                        - uusi jälkikiertopumppu, oli aikaisemmin korvattuna 90 käyrällä, nyt piuha irti vielä kuitenkin ettei sekoita pakkaa
                                        - uusi multianturi 034 motorsport, aikaisempi audin leimoilla ja mittari seilaili jos näytti ollenkaan
                                        - vesihaaraan muutettu multianturin ja turbon vesikierron paikat ristiin uuden turbon letkusarjan vuoksi
                                        - uusi alkuperäinen termostaatti ja tiiviste sekä vihreät jäähdytinnesteet

                                        Autossa on minun omistushistorian aikana ollut aina vihreät nesteet ja lämpöä on riittänyt sisälle talvellakin, tosin silloin oli keulasyylärin edessä pahvia. Aikaisemmat nesteet eivät olleet mitenkään erityisen likaiset ja pakokaasut eivät haise nesteiden seassa tai painetta muodostu mitenkään erityisen paljon. Neste ei häviä ja öljyt ovat puhtaat.

                                        Onkohan tässä enää kuin kennon vaihto edessä, kokeilin tulipellistä tulevien lähtöjen kautta huuhdella ja tuntus kiertävän. Ideoita otetaan vastaan, esim. hyvistä huuhteluaineista? Tuo aavistuksen korkea lämpötila ihmetyttää, sillä infrapunamittarilla vesihaarasta ja anturin kupeesta mitattuna näytti alta 80 astetta.

                                        Comment


                                          #21
                                          Mulla oli aikoinaan hieman samanlaisia ongelmia ja nesteet alkoi lopulta kiertää kun ilmailin keula pystyssä tarpeeksi monta kertaa ja käänsin termostaatin niin että tukirauta on pystysuorassa. Heti kun joku paikka vuoti pikkusenkin nestettä niin oli ilmalukko sisäkennolla

                                          Mitäs kylmästöinnin kanava 51 näyttää? Mulla huomasi siitä heti kun ei enää neste kiertänyt kunnolla kennolla

                                          Comment


                                          • #22
                                            kanava 51

                                            Keula oli äskettäin kohti taivasta. Ilmausta ennen kanavan 51 arvo 70-73 ja ilmauksen jälkeen 83-86 about, nämä siis tyhjäkäynnillä paikallaan. Huomasi myös hytissä, että alkoi tarkenemaan paremmin eli kyllä siellä taas ilmaa oli..

                                            Äkkiä vaan edelleenkin ajon jälkeen paikallaan tyhjäkäynnillä tippuu alle 80 tuo näyttämä ja alkaa puhaltamaan hailakkaa vaikka mittaristossa nousee sen pari-kolme pykälää yli 90. Ulkona kuitenkin + asteita näillä korkeusasteilla tällä hetkellä. Matka-ajossa pysyy mittariston mukaan 90 ja kanava 51 näyttäs reipas 80.

                                            Comment


                                            • #23
                                              kylmä edelleen

                                              Talviautoilu ei nyt oikein ota ässän kans onnistuakseen, liekö kohta jää takas talviunille..Tänä aamuna kattelin lämpötilan kehittymistä työmatkan aikana eli noin vartin ajon aikana.

                                              Auto oli ollut lohkolämppärissä ja lämmöt oli lähtiessä 20 ja siitä kohosivat kohtuu nopeasti 50 tuntumaan, mutta puhalsi edelleen vain kylmää eli ilmaahan siellä taas on. Mistähän tuota ilmaa aina kehittyy kiertoon, kun useamman kerran olen kuvitellut saaneeni lukon jo syrjäytetyksi?
                                              Lämpöjen noustua 76 asteeseen alkoi puhallus tuntumaan noin käden lämpöiseltä.

                                              Eikös tuo kanava 51 saa tiedon sisäkennon letkussa olevasta lämpötila-anturista? Sisäkennolla kiertää ilmeisesti koko ajan lämmin ja lämmönjako toteutetaan läppämoottoreilla eli mitään hanaa ei letkuissa ole?

                                              Sais lämmöt pois päiväjärjetyksestä, niin pääsis paneutumaan puuttuvan kilon ylipaineen metsästykseen, mutta siitä tarvittaessa myöhemmin ja toiseen topiciin..

                                              Comment


                                                #24
                                                Toi kanava 51 alkaa mittaa oikeaa lämpöä vasta ton 50 asteen jälkeen, eli kun näyttää yli 50 astetta niin sitten siellä on sen verran.

                                                Ilmaa siellä on ja ilmalukko kennolla, mulla normaalisti näytti kanava 51 83 - 88 asteen lukemia ja kun tarpeeksi käytti tyjäkäyntiä niin 92 asteen kohdalla käynnistyi flekti

                                                Kun eeberi oli viellä paikoillaan niin lämpösellä autolla välillä alkoi puhaltaa haaleaa niin eeberin kiertovesipumpun käynnistämällä alkoi taas lämmintä tulla

                                                Syylärin ja kaikki letkut vaihtaa niin loppuu ilman tuleminen

                                                edit: http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...3%A4%C3%A4h%2A
                                                Viimeksi muokannut pipo_esa; 4.2.2011, 09:58.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Jaaha, jostain vuotaa itseltä nesteet pihalle, valo nimittäin syttyi kun kotipihaan äsken kaarsin. Uskaltaako tuonne lykätä "likaista" vesijohtovettä, vai pitääkö käydä kaupassa? Meinasin vaan että mitä esim. kennot tykkäävät kalkista yms. ylimääräisistä aineista?

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Uskaltaa laittaa.

                                                    Comment

                                                    Working...
                                                    X