Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
villi veikkaus nokan päässä olevalle hall anturille ne melkein poikkeuksetta tuntuu olevan ainakin itsellä syinä oireiluihin. 3.koneesta mennyt itellä. Motonetistä on mahdollista saada myös boschin tarvike eli alkuperäinen mut jos on osscaa jättäkee hyllyyn ei tuu kun pahamieli. Pidä vaikka yks tulppa mukana ja kato koneen kylkee vasten tuleeko kipinää kun vika on päällä jos ei tule niin hall vaihtoon,
Eli otsikon mukaisesti moottori sammuilee ainoastaan kuumilla säillä. Eli yli 25astetta ku on ja auto seissy auringossa ja lähtee ajelemaahan nii auto sammuu aina kun esimerkiksi risteyksee tulossa ja on pienempää vaihtamassa (kytkin pohjassa).
Auto ei anna VCDSn kautta minkää näköistä vikakoodia.
Autoon nyt ensiksi vaihoin tulpat, ilmanputsarin ja en nyt sen enempää lähteny vikaa tutkimaan. Auton öljynkulutus on n. 1L/2000km kohden, jäähdyttimen nesteet pysyy paikoillaan, bensaa kuluu mielestäni nyt enemmän kuin aikaisemmin.
Mitä kannattaisi lähteä katsomaan ekana? Vai pitäisikö vielä käyä jossain luetuttamassa koodit missä on ehkäpä parempi lukija?
Kannattaa putsata kaasuläppäkotelo ja moottorin alakerrasta tuleva huohotinputki/snorkkeli. Mulla oli huohotin täynnä toffeeta ja läppä oli musta töhnästä. Lisäksi uusin kaikki alipaineletkut eli alipainesäiliölle, bensanpaineensäätimelle ja imusarjan eteen menevälle turboluukulle. Vanhat letkut olivat aivan korppuja. Tämä siis V6-koneissa.
Ennen remonttia auto sammuili kylmänä useamman kerran, rötäsi pahasti eikä vastannu kaasuun kunnolla. Tyhjäkäynti ryntäili satunnaisesti todella villisti. Putsauksen jälkeen pelaa taas hienosti.
Eli 98 mallin Audi v6 kone sammuu ajossa,ja ei lähde heti käyntiin. Kun odottaa noin 30min niin taas lähtee ja pystyy ajaan jonkun kilometrin ja taas sama juttu.
pikkasen alle 400e oli ykk ja halli.... viikonloppuna vaihtuu katellaan sitten lähtikö pelaan. Myyjä sano että kato ykk:n johdot ne kuulemma hapettuu kuoren sisältä,jos näyttää siltä että ei lähde toimimaan.
Toimii!
Huomattii vaan että sielä oli 2 hal anturia,toinen kuskinpuolla takana ja toinen eessä apukuskin puolella,pitää se toinen vielä käydä ostamassa.
Oli kyllä kusisessa paikassa,just ja just kädet mahtu.
Nyt ei vaan tiedä kumpi oli syyllinen ykk anturi vai hal sensor 2 :)
EDIT: Onko kukaan muuten selvittäny koskaan mikä sen tai ne anturit yleensä rikkoo?Nuokin näytti kylmänä ihan oikeita arvoja mutta kun kuumailmapuhaltimella lämmittää niin se takimmainen halli näytti 0volttia,heti kun se jäähty taas näytti 7volttia. Se ykk anturi oli ehjä alkuperäinenkin,kun jälkeen päin testattiin. Etummaista hallia en vielä vaihtanut.
Hitto nyt täälläkin sammuilua ja käyntihäiriötä. Vähän hankala hahmottaa missä vika mutta vinkit kelpaavat kyllä. Kyseessä siis AAH 2.8 V6.
1. ei vikavaloja tai -koodeja
2. alkoi kunnon -15 - 18° -pakkaskelillä, kun käytin lohkolämppäriä: sammuilee, kun kiekat putoavat alas. Saattaa tulla semmonenkin häiriö, että alkaa nykiä eikä kulje kuin 50kmh kolmosella hana pohjassa, sammuu heti kun päästää kiekat alas.
3. ei mitään viivettä uudelleenkäynnistämisessä. Starttaa samantien.
4. seuraavana päivänä -18° ja ilman lohkolämppäriä 50km kiekka ja 3 starttia eikä yhtään mitään ongelmaa.
5. ja tänään -8°, ei lämppäriä ja alkoi taas nykimään kaikissa nopeuksissa 30-80kmh. Huomasin, että hetkellisen kulutuksen mittari putosi normaalista ~10ltr/100km alas 5, 3, 0 ltr/100km mutta kone pysyi käynnissä. Ja tämä ihan 80kmh pintakaasulla ajaessa. Kulutus nousi aina johonkin 14ltr/100, kun painoin enemmän kaasua mutta putosi taas sen jälkeen aina 0ltr/100 asti. Kone ei kuitenkaan sammunut tai en päästänyt sitä sammumaan. Pysähdyin ja sammutin koneen. Odotin 1min ja uudelleen käyntiin ja taas ei mitään vikaa.
6. silloin, kun vika on päällä tyhjäkäynti dippailee johonkin 4-500rpm ja siitä takas ylös 8-900rpm ja tätä eestaas.
EDIT. just kävin kaupassa, sinnepäin ei mitään ongelmaa. Takas tullessa ja pihaan kääntyessä kulutusmittari taas meni epäilyttävän alas (~1.7lrt/100) ja kone sammuikin, kun päästin kiekat alas. Heti käyntiin ja toimi taas ihan ok ja pysyi tyhjäkäynnilläkin tasaisesti käynnissä.
Nokka-akselin asentotunnistimen ei pitäisi sammuttaa konetta. Kampiakselin pyörintätunnistin sammuttaa, mutta siitä voisi kuvitella herkästi jäävän vikakoodin. En osaa sanoa kummalta tunnistimelta tulee kierroslukumittarille tieto. Ainakin tarkistaisin, että kierroslukumittari seuraa moottorin pyörintänopeutta loogisesti.
Joutokäyntimoottori voi aiheuttaa nykimistä ja etenkin sammumista, mutta en oikein usko, että se aiheuttaisi koneen hyytymistä.
Polttoainepumppu ei jätä vikakoodia ja se voisi aiheuttaa kuvatunlaisia käyntihäiriöitä. Kuulostelisin pumpun ääntä, että onko se terve sihinä vai korinaa. Jos on viime aikoina tyhjällä tankilla ajettu, niin sellainen on pumpun surma.
Sitten vielä perustarkastuksena tarkistaisin testerillä, että moottorin anturit näyttävät uskottavia tietoja.
Kiitti. Mielestäni kiekkamittari vaikuttaa ihan loogiselta.
Kun nuo tämänpäiväiset ongelmat alkoivat tarkistin ilmastoinnin näytöltä mitä moottorin lämmöt ovat ja oli jo normit 90°.
Bensapumppu ei ole pitänyt mitään kuultavaa ääntä viim. 18v aikana paitsi sen bzzzt -äänen, kun virrat käännetään päälle ja se paineistaa bensareilit. Eikä pidä nytkään - eli sisään ei kuulu moottorin käydessä tai ajaessa mitään pumpun ääntä.
Kummankin lämpöanturin uusin ehkä ~20tkm sitten. Toinen oli Bosch ja toinen Metzger mutta en suoraan muista kumpi oli kumpi.
En tiedä kuinka helposti vaikka polttoainesuodattimen kohdalle saisi painemittarin väliin. Esim. IKH:lla on banjoliitintä ja -pulttia, jos niillä saisi jonkun haaran patentoitua painemittarille. Sitä ennen ne anturien näyttämät tarkistaisin testerillä, koska niistä on helpointa aloittaa. En usko, mutta kannattaahan se jarrutehostimelle menevä alipaineputkikin tarkistaa, etenkin imusarjan päästä.
Sillä mietin noita pyörintänopeusantureita, jos kulutusmittari sekoili kanssa. Koska pyörintänopeustieto ohjaa myös suuttimia ja suuttimien aukiolosta taidetaan laskea kulutustiedot. Silti ainakin nokka-akselin anturilta jää koodi herkästikin, että luulisi siellä koodin olevan, jos olisi noissa.
Tyhjä akku aiheuttaa tuollaisessa tyhjäkäynnin aaltoilua. Ei varmaankaan tässä ole siitä kyse. Suuttimille on yhteinen maadoituspiste imusarjassa. Tuon pisteen heikko liitos saattaisi aiheuttaa käynti häiriötä. Tuo audiq:n mainitsema bensapumpun kyykkäämimen on myös oikein todennäköinen vaihtoehto.
Minäkin vähän epäilen, että josko bensapumppu alkais olla vainaa. Se on noin 300th ajettu ja yksi talvi ajettu E85:lla - tosin Red Linen lisäaineella, joka voitelee pumpun. Voiskohan se oirehtia niin, että välillä jaksaa lähteä käyntiin kunnolla ja välillä ei? Mutta, tosiaan mitään epänormaalia ääntä en siitä kuule.
Ps. tässähän on muuten eFlexfuel -konversio, joka tietty voi tuoda omaa jännitystä vianetsintään. ;)
C4 on vähän hankala ajonaikaisesti tarkkailla anturien arvoja, koska se pistoke on konehuoneessa eikä vika ole päällä jatkuvasti. Täytyy kattella josko saisin piuhat riittämään ikkunan kautta ohjaamon puolelle. En muista, että pystyikö Vgate Scanilla kattomaan anturiarvoja mutta OBDeleven Pro:lla mielestäni kyllä. Mahtaisiko siinä kantaa BT-signaali konehuoneesta ohjaamoon? Siinä ei lähetysteho tunnu kovin kummoselta.
Kahden audin kanssa jäänyt tielle bensapumpun takia, viimeksi viikko sitten Compella, oireilu ollut just tuon tapainen ja vasta viime viikolla rupesi ääntelemään kun laitettu virrat päälle, ajossa ei mitään. Vaihda se pumppu vaan, eikä ole edes kallis.
Jees, mulla on tommonen. Muuten ihan hyvä adapteri, mutta on niin nafti, että ei siihen 39mm pumppu mene, ainakaan käsivoimin. Täytyy vielä koittaa josko pakastin + uuni -kombolla onnistuisi. ;)
Muutaman kerran on tullut vastaan tapauksia, joissa käyntiongelmat aiheutuu etanolisarjasta. Ja onhan se suomalainen jälkiasennussetti varmasti heikoin lenkki tuossa.
Siinä etanolisetissä ei vissiin ole mitään itsediagnostiikkaa itselleen? Kyllä se vika löytyy, kun vaan alkaa pois sulkemaan asioita.
Tähän pieni päivitys: nyt pari pv ajellut eFlexfuel-sarja irtikytkettynä eli luomuna käytännössä. Vielä ei ole tullut kertaakaan käyntihäiriöitä tms. Täytyy pitää peukkuja, että se olisi tästä kiinni. Näin talvella ei huvittaisi alkaa sitä bensapumppua vaihtamaan - vaikka onhan sekin väistämättä edessä vielä jossain kohtaa.
Kysyn vielä uudelleen, onko siinä etanolisarjassa jotain itsediagnostiikkaa? Siinä on ilmeisesti etanolianturi. Mitähän sellaisen vikaantuminen aiheuttaa, jos ohjainlaite ei enää tunnista etanolin määrää?
Comment