Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

ALT huohotinjärjestelmä uusiksi?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • ALT huohotinjärjestelmä uusiksi?

    Huomasin viikonloppuna konepellin alla askarrellessani että tuo venakopan kyljessä olevalta venttiililtä lähtevä letku oli halki. Tarkemmin tutkittuani se oli täysin haurastunut ja monesta kohtaa poikki:

    http://img149.imageshack.us/img149/6623/audi0511.jpg
    http://img98.imageshack.us/img98/9600/audi035.jpg
    http://img20.imageshack.us/img20/2662/audi039.jpg

    No irroittelin sit tuon venttiilin kokonaan irti ja suht karun näköistä tavaraa oli kertynyt sisuskaluihin:

    http://img152.imageshack.us/img152/8069/audi047y.jpg
    http://img340.imageshack.us/img340/9356/audi046.jpg

    Tuo ao. linkin kuvassa oleva letku, joka menee tuosta edellämainitusta venttiilistä alipainepumpulle, oli täysin tukkeessa mustasta öljykarstap*skasta.

    http://img72.imageshack.us/img72/8341/audi0512.jpg

    Tuo huohotinputki (joka on haurastunut) ja sen päässä, imusarjan alla oleva säiliö on ilmeisesti samaa osaa ja se täytyy uusia, se on selvä.
    Mutta kannattaako ruveta putsailemaan noita muita osia vai onkohan esim. tuo "Suction Jet Pump" ihan kuollut?

    http://img98.imageshack.us/img98/98/audi0513.jpg

    Mihinköhän asti tuo öljymönjä on kulkeutunut kun ainakin tuo alipainepumppu on kai yhteydessä ainakin jarrutehostimeen ja imusarjan kyljessä olevaan boxiin..
    Ja miten tuo ylipäänsä vaikuttaa moottorin toimintaan, se että tuo letku on halki, luulisi pistävän seosta laihemmalle..?
    Tuon venttiilin toiminta on muutenkin hieman epäselvä, olisko se niin että kun kaasuläppää avatessa alipaine imupuolella kasvaa (ja huohottimessa myös), venttiiliä ohjataan silloin kiinni ja täten rajoitetaan virtausta venakopasta imupuolelle? Tää oli arvaus.

    Tiedän että tästä huohotinaiheesta on juttua vaikka kuinka, mutta kaikki löytämäni aiheet olivat turbokoneisiin liittyviä.

  • #2
    No nyt se sitten heitti varoituksen moottoriöljyn määrästä, eli näyttää ainakin hieman öljyä syövän. Johtunee juurikin tuosta edellämainitusta huohottimen tilasta, autolla ajettu ~167tkm, ei pitäisi kauhean väljä olla.

    Comment


    • #3
      Kuvassa audi046 haarakappaleen sisällä ristikossa pitäisi häämöttää hento kumiläppä, tuossa taitaa jotain olla karstan seassa. Läpän häipyminen lisää öljykulutusta hitusen kuin myös vaikuttaa seossäätöön jopa vikavalon merkeissä.
      17545 - Bank1: Gemischadaption (add.) System zu fett
      P1137 - 002 - unterer Grenzwert unterschritten

      Comment


      • #4
        Mistähän ao. härpäkkeitä kannattaisi kysellä ja onko kellään hinnoista mitään hajua..?





        Comment


          #5
          http://www.speed-autoteile.fi/index.php?p=hintahaku

          Comment


            #6
            Sen koko venttiili,/letku paketin saa yhtenä pakettina, suosittelen vaihtamaan. Siis tuon joka lähtee sinne alipainepumpun suuntaan.

            Comment


            • #7
              Juu laiton kyselyä eteenpäin että saako tuota koko hässäkkää "kokoonpanona", jossa tulisi myös letkut mukana. Letkut ovat nimittäin kaputt.
              Ei ole tullut purettua imusarjalle asti, toivottavasti tuo karstamönjä ei ole ehtinyt sinne saakka..

              Comment


              • #8
                No niin osat saatiin talliin ja positiivinen yllätys oli se että tuon "suction jet pump"-letkuhässäkän mukana tuli myös uudet takaiskuventtiilit.

                http://img11.imageshack.us/i/audi056.jpg/

                Seuraavaksi pitäis tutkia mahtuuko tuon ison huohotusputken, joka menee imusarjan välistä öljysuodattimen jalkaan, vaihtamaan alakautta ilman että tarttis irrottaa imusarjaa. Se huohotinputken päässä oleva säiliö ei nimittäin mahdu mitenkään tulemaan siitä imusarjan kanavien välistä.

                Comment


                • #9
                  Paljonko tuo koko läjä kustansi ja oliko tuolle paketille omaa osanumeroa?

                  Comment


                  • #10
                    Kolme erillistä nimikettä:

                    06B103235G breather valve 10,10e
                    06B103211H putki 42,80e
                    06B133751AT suction jet 67,40e

                    Tepon kautta yht. 120e + rahtipussi.

                    Comment


                    • #11
                      Huohottimen osat vaihdettu ja aiheestakin, kaikki takaiskuventtiilit olivat kuolleita ja öljysuodattimen jalkaan menevä putki aivan hapero.
                      Lisäksi tuli vaihdettua FPR:n ohjauspaineletku joka oli myös entinen.
                      Samalla putsailin kaasuläppärungon ja MAF:n jälkeiset kanavat.
                      Jarrutehostimen letku ja takaiskuventtiili tuli kans tsekattua, ne oli ok.

                      Totesin ettei alakautta päässyt käsiksi siihen öljysuodattimen jalkaan, eli homma oli tehtävä yläkautta.
                      Vaihtoehdot: imusarjan boxi irti tai epävarmempi vaihtoehto eli läppärunko irti.
                      Päädyin kokeilemaan helpompaa, eli läppärunko pois. Ja sieltähän pääs loppujen lopuks aika hyvin käsiks sinne huohotusputken alapäähän.
                      Putki oli öjysuodattimen jalassa tollasella sokalla kiinni.
                      http://img146.imageshack.us/i/huohotinremppa008.jpg/

                      Putki ei ihan lähteny yhtenä kappaleena irti.
                      http://img573.imageshack.us/i/huohotinremppa010.jpg/

                      Putsattu istukka.
                      http://img121.imageshack.us/i/huohotinremppa012.jpg/

                      Vanha ja uusi huohotusputki.
                      http://img89.imageshack.us/i/huohotinremppa011.jpg/
                      Vaihtokunnossahan se jo oli :)

                      Halkileikattu letku joka menee "Suction Jet Valvelta" venakopan kupeessa olevalle venttiilille, melko huonossa kunnossa.
                      http://img831.imageshack.us/i/huohotinremppa003.jpg/

                      Nuo rojut vaihdettiin uusiin.
                      http://img508.imageshack.us/i/huohotinremppa023.jpg/

                      Ja nämä paikoilleen (poislukien työkalut & rätit).
                      http://img7.imageshack.us/i/huohotinremppa026.jpg/

                      Saas nähdä onko vaikutusta öljyn/bensankulutukseen.

                      Comment


                      • #12
                        Oliko vaikutusta kulutuksiin?

                        Comment


                        • #13
                          Eipä huomattavasti. Öljynsyönti loppui kun hankkiuduin eroon 0w-LongLife-litkuista. Bensa maistuu edelleen :)

                          Comment


                          • #14
                            Itsellä olisi sama operaatio edessä ALT-koneiseen Passatiin. Osat jo hommattuna.

                            Joo 0W-öljyt on kyllä aivan turha keksintö..

                            Comment


                              #15
                              Mitäs öljyä laitoitte 0w-litkujen tilalle? Normaaliöljyä siis. Tuossa omassa kiesissä on ollut longlife-ohjelma alkutaipaleella ja nyt on normaali huoltovälit. Tuntuu vähän turhan paljon syövän öljyä, ~2tkm välein pitää lisätä...

                              Ja tähän huohotin-aiheeseen, uudet putket ja venttiilit on tulossa. Voisiko johtua näistä samoista putkista aiheuttaa lievää öljyn käryä kabiinissa kun auto seisoo tyhjäkäynnillä? Entisessä 3B passatissa kärysi samalla tavalla paikallaan ollessa ja siinä oli hajalla huohotinputki. Tässä audissa ei ainakaan moottorin päällä olevat putket vielä ole hajalla ja en paikallistanut paikkaa mistä käry lähtisi.

                              Comment


                              • #16
                                Kiitos taas tästäkin ketjusta! Audiin vaihdettiin Jaskax:n mainitsemat letkut ja venttiilit ja nyt on moottorin käynti parempi.

                                Comment


                                • #17
                                  näyttää olevan vähän vanha aihe, mutta katsotaan olisiko kenelläkään vielä muistissa tähän liittyviä ongelmia tai samaa projektia ollut lähiaikoina.

                                  Itsellä siis 2.0 alt koneella oleva audi. Moottorin vikavalo siis palanut jo hyvän tovin. Vikakoodiksi antaa p0420 eli katalysaattorin teho liian alhainen... Tästä jo kyselinkin toisessa topicissa.

                                  Nyt autoa tutkiessani ja tätä foorumia lueskellessani huomasin katsoa moottorin huohotusletkut tarkasti. Huomasin että venttiilikopasta ylöspäin lähtevä letku oli poikki molemmilta puolelta sitä "mötikkä"
                                  Letkun toinen pää siis liittyy siihen ylhäällä olevaan "ilmanotto" letkuun ja toinen pää menee alas koneen syövereihin.

                                  Ilmavuodon sain tuolta osin paikattua väliaikaisella liitoksella. En ruennut heti vaihtamaan koko letkua koska en ollut varma saako sen koneen syövereihin menevän pään vaihdettua helpoiten ylä vai alakautta.

                                  Mitä oireita autoon aiheutuu tälläisistä ilmavuodoista joita on huohotinletkuissa?

                                  Osaatteko neuvoa kannattaako kaikki huohotinletkut uusia venttiileineen mistä ylemmissä viesteissä on ollut puhe?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Täällä ilmennyt myös moottorinvikavaloa aika ajoin ja koodilla P0171 elikkä liian laiha seos.
                                    Kyselinkin jo paikallisesta merkkihuollosta mahdollista remonttia ja alipaineletkuhässäköitä 'on kuilemma vaihdeltu' näihin koneisiin. Ja kyseessä siis ALT-moottori 2.0 ja vm.'01. Meinasivat että 'muutaman satasen projektihan tuo olisi...'! Ja yksityinen korjaamo meinas että ns. tarvikeosina näitä letkuja ei edes saa..?
                                    No, näyttihän noita löytyvän ja täytynee alkaa harkitsemaan remonttia. Vika esiintyy viikon/parin välein ja itse ajossa/tyhjäkäynnissä en ole mitään erikoista huomannut.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Speed autoteilen sivuilta löytyy osat, vaihtotyöhön arvioitiin menevän ainakin legendaarisella JT:llä tunnin työt eli 70€. Itsellä myös varmaan seuraavan vuosihuollon yhteydessä sama urakka edessä, kun tuo yksi pirun venttiili näyttäis hikoilevan öljyä. En sitten tiedä tämän hikoilun vakavuudesta kun muita ongelmia ei ole ilmennyt.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Audi A4 B6 huohotuksen putket...

                                        ...96kw 2.0 vm.2002 koneeseen tarvisin noita putkia, mistä löytäisin osanumerot
                                        että osaan tilata oikeet kilkkeet??? Ja mistä noi kandee hankkia??

                                        Comment


                                          #21
                                          Tässä valmis korjaussarja.

                                          Comment


                                            #22
                                            15 kannattaa ottaa myös. Uusi tiivisterengas. Ihmettelen miksei sitä ole noihin sarjoihin laitettu valmiiksi.

                                            Comment


                                              #23
                                              Ja olisiko myös tuo osa nro. 12? Kovin näyttäisi vaihdettavalta o-renkaalta.

                                              Comment


                                                #24
                                                Jep, vaihtaisin senkin.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Eilen vaihdoin alt koneiseen tuon huohotusputkipaketin, otin laturin irti (johtoja en irrottanut) ja siitä oli aika helppo tehdä tuo hankalin osuus.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Tervehdys. Audi A4 B6 Avant olisi kyseessä ja vikana tuo kampikammiotuuletuksen letku ajan saatossa hapristunut poikki. Huomenna pitäisi lähteä reissuun ja vajaat 1000km ajettavaa olisi. Mielipidettä kyselisin, että uskaltaako lähteä ajamaan niin pitkää matkaa ja millaiset jälkiseuraamukset moottorin suhteen asialla olisi? Pitääkö jotain pikapatenttia ruveta järkkäämään ku uuden osan toimituksessakin saattaa kuukausi vierähtää...

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Ei kai tuosta vuodosta sen kummempaa haittaa ole, haisee vain paikallaan tavallista enempi. Itse kyllä uskaltaisin ajaa.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Mahtaa sieltä kuitenkin imee mittaamatonta ilmaa, ensinnäkin sotkee seokset ja toisekseen se menee kaikki ohi ilmanputsarin.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Väliaikaisen patentin sain parissa tunnissa tehtyä. Biltemasta Volvon jäähdytysvesiletku (semmonen ässämutka) ja kaiversin sopivan pituiseksi sekä klemmareilla molemmista päistä kiinni. Kestää varmaan yhden reissun ajaa mut pitää itsekin viralliset osat tilata ja vaihtaa heti ku ehtii. Se vesiletku sen verran paksu että hiertää äkkiä puhki ittensä siellä välissä :D

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Edelliseen kirjoitukseen liittyen: Aiheuttaako vuoto huohotusjärjestelmässä releen naksutusta? Toisessa kirjoituksessa veikkailtiin alipainejärjestelmässä vuotoa ja alipainepumpun rele naksuisi. Äkkiseltään ei vuotoa löydy alipainejärjestelmässä...

                                                            Laitoin tilaukseen uuden huohotinventtiilin ja huohotusputken (joka menee öljynsuodattimen jalalle) + O-renkaat sekä venttiilikopan tiivisteen (yksi tulpista ui öljyssä edellisessä tulppien vaihdossa). Jos jollekulle tulee mieleen mitä kannattaa vielä vaihtaa huohotusjärjestelmään liittyen niin vinkkejä otetaan vastaan :)
                                                            Se iso putki, joka on heti ilmamassamittarin jälkeen, vaihdoin vuosi sitten...
                                                            Viimeksi muokannut MrBird83; 25.8.2020, 21:29.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X