Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Moottorin melu?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Moottorin melu?

    Kyseessä ei varmaan mikään vika, vaan ominaisuus. Eli siis kyse moottorin tai jonku muun aiheuttamasta melusta.

    Voiko pakkaselle olla suurikin vaikutus meluun auton sisällä? Nyt tullu muutaman päivien ajan ajeltuu kohta 2000 kilsaa ja alkanu tosissaan kyrsii toi kauhee melu. Melu on siis sellasta "jyrinää" ja se alkaa 80 vauhdissa. Kun pistät kytkimen pohjaan, niin loppuu. Ja ku miettii, niin ei aina kyl pidä noin selvää ja tuntuu et just pakkasilla pitää kovempaa. Lähin reissuun tallista ja en muista menomatklla kiinnittäneeni huomioo asiaan, mutta ku sit Helsingistä jatkoin matkaa ja auto oli seisonu pari päivää ulkona, niin en ollut ainoo joka valitti melusta. Ja sama parhaillaan ja hyvin kuuluu tänne takapenkille asti.

    Onko kukaan muu kiinnittäny huomioo kyseiseen todella epämiellyttävään mekkalaan samanlaisessa kulkineessa ja onko se tosiaan vaan ominaisuus? Vai olenko vaan luulosairas ;).

    Nyt ku alotin valituksen, niin pitää vielä mainita et ei seuraavassa autossa oo madallusta. Ihan kauhee kivireki ja joka "monttu" iskee selkään saakka, turhaa yrittää nukkuu matkan aikana :(

  • #2
    Vähän hankala sanoa mistä ääni voi tulla kun ei kuule. Olisiko niinkin yksinkertainen kuin vuoto pakoputkessa?

    Ja katoppa kun madalluksenkin voi tehdä monella tapaan ja jos siellä on iskarit tai jouset loppu, tai ne on muuten vaan sekundaa, niin varmasti on epämiellyttävä. Oikeilla (lue laadukkailla) osilla madalletukki auto on mukava ajettava sekä normi matka- että vähän kovemmassakin ajossa ;) Niin ja tietty riippuu kuinka paljon on madallettu.
    Viimeksi muokannut Maxpres; 16.12.2010, 19:09.

    Comment


      #3
      Nokun tuossa oli nimenomaan puhetta että loppuu kun kytkimen painaa pohjaan. Sehän siinä vaikeemmaksi sen vielä tekee arvuutella..

      Comment


      • #4
        olisko ihan niin yksinkertane ku pyöränlaakeri sökönä? auto ei varmaan quatro kuitenkaan ole joten kardaanin kannatinlaakerin voi sulkea pois. Ei välttämättä tule moottorista, meinaa pyöränlaakeri pitää juuri sillasta jyrinää/ jurnutusta mikä kuulluu koko autoon.

        Comment


        • #5
          Tuskin sentään pyöränlaakeri, jos meteli loppuu, kun kytkimen painaa pohjaan. Joskus tosin viallinen laakeri resonoi sopivasti juuri tietyssä nopeudessa, joten ei sekään taida ihan kokonaan pois suljettu vaihtoehto olla.

          Saako yhtään selvää, mistä päin ääni tulee? Kuuluuko kaikilla vaihteilla samassa nopeudessa?

          Comment


          • #6
            Juu toi "kivirekimäisyys", niin ilman muuta se on aika pitkälti sarjasta kiinni. Pistin ihan vaan vitsinä ku tosiaan oli aika "tuskaa" ajella 2500 kilsaa ku joka epätasasuus tiessä tuntuu selässä, heh. Ja myös autosta nouseminenkin jo alkaa "kyrsii", siis ku pitää äheltää sieltä alhaalta ;), taidan olla tullu liian vanhas liian varhain :).

            Mulla ei mitään hajuu alustasarjasta, se oli siinä ku ostin ja on varmaan 40 millii laskettu. Montulle ajaessakin aina tarttuu öljykaukalo pohjaan kiinni ja se ei tuu ku latan verran kaiteen päälle...
            Oon jo jonku aikaa kattonu et perä kyl roikkuu jo alempana, eli alkais varmaan olee sarja vaihto iässä. En oo mikään pro asian suhteen, mutta oisko tohon ainut järkevä idea vaihtaa koko sarja jousineen ja iskareineen? En edes tiedä tarkalleen sitä madallusta, niin vähän vaikee ehkä vaan takajousia uusii.

            No melusta...
            Arvasin kyl et on käytännössä mahdoton sanoo teidän siihen ilman koeajoo. Mutta ainahan tossa on moottori alkanu kuuluu sisään ku kierrokset nousee sinne 3000 päälle, mutta kuitenkin sillai "lievästi", eikä tollasesti "juristaen". Mun pitää nyt testata ajaa pienemmillä vaihteilla päälle 3000 vauhtii ja kuunnella sekä myös pistää talliin lämpenee ja sit käydä kokeilee. Nyt ku tulin kotia ja pakkasta enää alle 10, niin ei kyl kuulunu läheskään yhtä kovaa. En tiiä kyl mikä maksaa, mutta on aika ärsyttävää, kun auto muuten ois suht hiljanen ajella ja siksi tietty tohon ääneen oikeen kiinnittää huomioo. Mut ois mielenkiintosta kuulla, että ootteko muut kiinnittäneet vastaavilla autoilla huomioo kyseisen tyyppiseen meluun, tai ylipäätään meluun. Onko teistä A4 b5 moottorimelultaan yleensäkin aika kovaääninen 1.8 pappamoottori)?

            Nyt taas ku pääsin valituksen makuun, niin jatkan sitä ohjauksesta...
            Olen itse pitemmän aikaa valitellu ton ohjausta ja nyt siskokin ku ajeli välilllä, niin yhty muhun. Siskolla -97 F Astra ja sekin parempi ajaa periaatteessa ja näinhän ei sais olla ;).
            Vaikee sitäkin selittää, mutta kummatkin tultiin siihen tulokseen, että ohjaus on tosi puuromainen ja tahmea. Se ei palauta ollenkaan maantieajossa, vaan se pitää kääntä aina käsin takas. Eli jos käännät vähän mutkaan ja lasket ratista irti, niin ratti jää siihen asentoon, eli pitää muistaa kääntää takas suoraan. Ajosta tahtoo tulla aika mutkittelevaa ja siiheen pitää "keskittyä". Perhepiirissä muut autot Opeleita ja niissä on kyl ihan erilainen ohjaus. Niitä voi ajaa yhdellä sormella ja ne palauttaa maantieajossakin ratin heti suoraan ja keskialueella on ihan oikeesti tuntoa ja "terhakkuutta".
            Ja taas tuntuu et toi ohjauksen puuromaisuus vaan korostuu pakkasilla, no tiettyhän pakkanen jäykistää, mut ei se nois muissa kyl tollai. Tuntuu et kesällä kesärenkailla toi audikin menee vielä joten kuten, mut talvella ei kyl yhtään nautittava ohjaus. Tiedän, että ei varmaan pysty taas sanoo oikeen mitään, mutta kysyn silti.
            Voisko autossa olla jotain "vialla", vai onko taas vaan ominaisuus? Vai onko vika taas kuskin korvien välissä? Millanen kyseisen audin ohjaus pitäisi olla? Ehkä paras ois, ku pääsis testaamaan itse jonku B5:sta ja vois saada jotain vertailupintaa.

            Ostin ton auton kesäl 2006 ja mittarissa 145 000 ja nyt 250 000. Ja olin kyl alus tosi tyytyväinen, mutta en tiiä mikä nyt ku koko ajan vaan keksin lisää moitittavaa autostani. Oisko 250 000 ajettuna sit jo aika kuskata paalaamoon ;).

            Comment


              #7
              Tohon ohjaukseen, että tehostimen öljyjen vaihdon vois ens alkuun tehdä jos ei oo ihan äsken tehty eikä oo tietoa. Ja toisekseen, oiskohan entiset omistajat säädelly sitä ohjaustankoa liian tiukaksi jos ei palauta mutta tämä vaihtoehto sitten viimesimpänä jos ei muilla konsteilla eka selviä. :) Itselläni kun viime talvena halkesi ohj.teh. letku ja kaikki ölpät tuli pihalle jotenka joutui uudet öljyt laittaa niin muutos oli kyllä huomattava.

              Comment


              • #8
                Tohon ohjaukseen, että tehostimen öljyjen vaihdon vois ens alkuun tehdä jos ei oo ihan äsken tehty eikä oo tietoa. Ja toisekseen, oiskohan entiset omistajat säädelly sitä ohjaustankoa liian tiukaksi jos ei palauta mutta tämä vaihtoehto sitten viimesimpänä jos ei muilla konsteilla eka selviä. :) Itselläni kun viime talvena halkesi ohj.teh. letku ja kaikki ölpät tuli pihalle jotenka joutui uudet öljyt laittaa niin muutos oli kyllä huomattava.
                No tunnustan et oon joskus ihan pikkusen tiukannu sitä, muta ei se tollases jääny. Pitää kokeilla vähän sit löysätä nyt, vai oonko jo pilannu jotain. Ja öljyt vois kyl vaihtaa, mutta lisänny oon välil, ku vuotaa pikkasen niitä johonkin.
                Viimeksi muokannut teemuval; 17.12.2010, 12:03.

                Comment


                • #9
                  Kyllä sen ohjauksen pitää tietenkin palauttaa, sillä autohan on muuten vaarallinen ajaa. Vaihda nyt ensi alkuun tosiaan ne tehostimen öljyt, se voi tehdä kokemusten mukaan vanhassa autossa ihmeitä.

                  Alusta kannattaa minusta laittaa kerralla kokonaan uusiksi, kun on jo noinkin paljon ajettu, niin tulee hyvä.

                  Comment


                  • #10
                    Mun MB 290 väyrysessä viime talvena kabiinin melutaso nousi merkittävästi ja viaksi paljastui ohjausakselin kabiinin ja mootoritilan välissä olevan kumitiivisteen pullahtaminen paikoiltaan. En tiedä minkälainen konstruktio Audissa on mutta mesessä tämä on kuulemma tyyppivika/ominaisuus.

                    Comment


                    • #11
                      No nyt ku kävin pesee auton, niin tuli katottuu nesteen taso ja alarajassa taas. Siitä säiliön alta lähtevät letkut ihan öljyssä, eli taitaa vuotaa jonku verran jostain. Pitääpä alkaa paikantaa tota vuotoo. Mistä muuten ne vanhat öljyt saa parhaiten veks ja miten ilmauksen laita. Ilmaantuuko se vaan ku korkki auki käännetään äärilaitoihin?

                      Pitää myös katella läpiviennit ja kokeilla pikkasen löysätä sitä ohjaustankoa. Tiedän kyl et liika kiristäminen tekee tollasta, mutta kyl mä sillo siitä säätelin ja koeajoin useemman kerran ja sain mielestäni sen suht ok asentoon.

                      Mutta joo, pitää nyt eka tosiaan vaihtaa öljyt ja tukita vuoto. Niin alustasarjahan se ois poikaa, mutta ei kauheesti raaskis tohon pistää rahaa, kun ei sillä arvookan liieemmin enää oo. Saisko tonnilla jo kohtalaisen satsin, vai jopa alle? Kohta vois tilille tipahtaa muutama tonni ylimäärästä ja pitää sit miettii oikeesti sen vaihtoo, kun ei tässä ehkä kannata uudempaakaan vielä hankkii...

                      Comment

                      Working...
                      X