Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

lohkolämmittimen jälkiasennus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • lohkolämmittimen jälkiasennus

    Moro!

    Pakkaset sit saapuivat ja nyt tarttis sit asennella/asennuttaa lohkolämmitin autoon kun sellanen siittä puuttuu ja pahaa tekee aina kun kylmällä käynnistelee..

    Koitin jo haulla hakee mutta ei silmiin oikein sopivaa juttua tullut.

    Autona on siis A4 2.0TQ -05.
    Missä porukka on Tampereen seudulla asennuttanu lohkolämmittimiä autoihinsa ja paljon on ollu hintalappu asennuksen jälkeen?

    Millanenkohan homma toi olis ite laittaa paikoilleen ja paljonkohan sillä säästäis kuluissa?
    Viimeksi muokannut Gousti; 14.12.2010, 22:36.

    #2
    Alkuperäinen kirjoittaja Calix.se
    1. Poista jäähdytysneste.
    2. Moottorinlämmitin asennetaan öljynlauhduttajan ja vesipumppuputken
    väliseen letkuun.
    3. Irroita letku öljynlauhduttimen liitoksesta.Asenna mukaan tulleet 90
    asteen letkut kuvan mukaisesti lämmittimeen ja tarkista letku liittimet.
    Varmista että letkuklemmarit tulevat kokonaan lämmittimen liitosputkien
    korotuksien sisäpuolelle.
    4. Täytä jäähdytysjärjestelmä ja suorita ilmaus käyttöohjekirjan mukaisesti.
    Käynnistä moottori ja tarkista mahdolliset vuodot.
    www.calix.se

    Comment


      #3
      Eikös noinkin uuteen autoon suositella jo säteilylämmitintä?

      Comment


        #4
        Defa näyttää ehdottavan säteilylämppäriä ja Calix tyrkkää letkuun. Minun ei tarvitsisi noista paljoa miettiä kumman ottaisi... Moottorikoodia ei toki ollut ilmoitettu joten ihan rekisteröintivuoden(?) mukaan katsoin.

        Comment


          #5
          Eikös noinkin uuteen autoon suositella jo säteilylämmitintä?
          Uusi tai vanha moottori, samallalailla ne toimii. Olen ihmetellyt, miksi tuohon ollaan siirrytty. Lähinnä suositukset tulee kai siitä, että pidetään jotenkin hankalana asentaa ja riski sössiä on suurempi.

          Toki voi olla anturiongelmia, mutta se ei katso moottorin ikää.

          Comment


          • #6
            On kai molemmissa säteily/vesitilaan tulevassa lämmittimessä puolensa!? Säteily lämmitinhän yleensä lämmittää öljypohjaa/öljyä ja näin ollen moottorin starttaus lämpimillä öljyillä vähemmän kuluttavaa. Tietenkin sisälle ei ehkä ala tulla niin äkkiä lämmintä hönkäystä, mutta sitä vartenhan on sitten sisäpuhallin. On kyllä olemassa sitten suoraan lohkonkin kylkeen tulevia säteily-lämmittimiä. Helpompi ne on kyllä asentaa kun ei tarvii nesteiden kanssa lutrata, mutta ehkä hivenen kalliimpia kun vanhan malliset. Mietin vain että kuinka vesitilaan tulevat vastukset lämmitivät itse öljyä, että kuinka jähmeitä öljyt on kylmänä??

            Comment


              #7
              Kaipa ne öljyt lämpeää väkisinkin, kun koko lohko hohkaa öljypohjaan.

              Comment


              • #8
                tuppaa vesilämmitin käytännössä lämmittää lohkon yläosan, eikä käytännössä öljytilaa yhtään. siirtyvä lämpö lohkon alapinnasta öljypohjan kautta öljyyn on tooodella pientä.

                säteilylämmitinkin voi toimia kahdella eri tavalla, joko lämmittää ö-pohjaa tai sitten lohkon kylkeä.
                molemmissa omat puolensa.

                lämmön siirtyminen / teho säteilylämmittimessä heikompaa, asennus toki taas helpompaa (kumpaa sit arvostaa pitkällä juoksulla)

                vesiantureiden sekoaminen vesilämmittimen kanssa melko yleistä joissain autoissa ja tästä syystä moneen merkkiin ei edes vesilämmitintä saa. (vaikka ovat tehokkaampia).

                Comment


                  #9
                  Lohkolämmitin voi pistää vikakoodit päälle kun anturien arvot heittää volttia.

                  Comment


                  • #10
                    Säteilylämmittimiin siirtyminen johtuu ymmärtääkseni siitä, että lohkojen valut ovat nykyään ohuita (painon ja kolari kasaanpainumisen takia) että on riski halkeamisesta jos käytetään pakkasroppuun lyötävää vastusta. Jostain vaan joskus kuullut, tiedä sitten. Alumiinilohkoissa voi olla ihan oikeastikin näin.

                    Comment


                      #11
                      Itse asiassa ne pakkasproput alkavat olla harvinaisia. Siksi ei ole myöskään propun tilalle laitettavissa vastusta.

                      Tattis vissiin omaan projektiin keksiä jostain joku öljypohjanlämmitin. Ei siinäkään näyttänyt enää proppuja olevan vaikka on ysäriä. Vihjeitä tasaisista elementeistä otetaan vastaan. Käytettyjä defoja saa tarjoillakin.

                      Mielestäni öljyn lämmittäminen on erittäin fiksua valuraudan lämmittämiseen verrattuna. Eihän se lämmintä sisälle tarjoa niin nopeasti, mutta on moottorille hyväksi.

                      Comment


                      • #12
                        tasainen elementti on ainakin b5 a4 2,5 tdi:ssä. konetyyppiä en valitettavasti muista, mutta defan sivuilta katsoen asennusohjeita ton alta löytyypi varmaan tyyppi.

                        se korrelaatio lohkon ohuuden ja halkeamisriskin kanssa ei taida olla mitenkään järkevästi perusteltavissa, vaan syy on porkkiksen mainitsema. nykytekniikalla ei tarvita valusyistä niitä isoja stressiaukkoja keskelle lohkoa.

                        ihan hyvä kombo olisi jos saisi öljylämmityksen ja vesilämmityksen samaan pakettiin. kokonaisteho noilla ei ois paha, vesilämmitin yleensä 500w, säteily 200-300w. omassa autossa on vesilämmitin ylävesiletkussa ja se tuntus aika hyvin veden lämmittävän (jopa niin hyvin että eku on joissain sopivissa tilanteissa sekaisin). tähän kun ymppäisi vielä ö-pohjan lämmityksen niin kyl kelpais parantaa maailmaa kasilla.

                        Comment


                          #13
                          Jos oikein haluaisi jatkokehittää, niin haluaisin tuollaisen säteily-lämmittimen torsen-laatikkoon myös. Se laatikko voi olla melko nahkea jos on kunnolla pakkasta, ja ellei muuta niin auto liikkuisi kevyemmin alkukilometrit pienellä sähköisellä esileikillä.

                          Taisin jopa jossain vaiheessa mailailla norjaan (?) asian tiimoilta. Ymmärsivät kyllä idean, ja pitivät vissiin hyvänäkin mutta mihinkään se ei tietenkään johtanut.

                          Comment


                            #14
                            Lämmin autotalli on helpompi/toimivampi/paloturvallisempi ratkaisu, eller hur ;-)

                            Comment


                              #15
                              Niin tuolla landella noita tallejahan voi harrastaa...

                              Muoks; saman asian ajaa ehkä webaston pakoputki sopivasti laatikonkannakkeeseen kiinnitettynä. Pakoputkesta tuleva hukkalämpö nousee siihen laatikon ympäristöön joka tapauksessa. Kai.

                              Comment


                              • #16
                                Omakohtaisesti en laita noita defan/calix letkuläppäreitä kovin mielellään enään omiin kulkuneuvoihin. Tosiaankin nuo anturaviat/vikakoodit alkoivat tympimään. Sekä käynnistymisongelmat riippuen siitä, oliko 1- tai 2-tuntia tolpassa kiinni :(

                                Comment


                                • #17
                                  Ny olis sitten AD:lta varattu aika lämppärin asennukseen ja defan säteilylämppäri pitäis asentaa koska letkulämppäriä ei ainakaan defan sivun mukaan meikäläisen autoon saa. Säteilyläppärin toimivuutta on foorumilla moneen kertaan kehuttu aika toimimattomaks suomen olosuhteissa mutta nähtäväks jää onko siittä minkään näköstä hyötyä.

                                  Joka tapauksessa on se kai tyhjää parempi kun ei toi kylmästä käynnistelykään ihan hirveesti mieltä lämmitä.. Tossa letkulämppärissäkin näköjään noita miinuspuolia löytyy.. Ittee ei ainakaan hirveesti kiinnosta noi murren kertomat anturiviat/vikakoodit mitä näköjään ton letkulämppärin kanssa on vähänväliä..

                                  Comment


                                    #18
                                    En tiijjä kuvittelenko vaan, mutta: Tää meitin Audi on nyt kolmas auto jossa on tuollanen säteilylämmitin. Jotenkin on sellanen fiilis, että tuo ko. lämmitin
                                    toimii nyt paremmin Audissa jossa on "pohjapanssari", kuin aikaisemmissa ´02 ja ´05 Focuksissa, joissa ei minkäänlaista suojaa koneen alla ole...
                                    Tuon nykyisen kulkineen kanssa ei ole ikinä jäänyt "märkää länttiä" auton alle, vaikka olisi useamman tunnin ollu roikan päässä, kun taas aikaisempien
                                    autojen kanssa tuo läntti on auton alle ilmestynyt jo vähän pienemmästäkin lämmittämisestä!

                                    Ett kaippa tuon(kin) kikkaran toimivuus on vähän autokohtaista...

                                    Comment


                                      #19
                                      Vaikuttaahan se kansikin veden kiehumiseen kattilassa.

                                      Comment


                                        #20
                                        lol - no näinhän se tietty on!

                                        Comment


                                          #21
                                          Jos oikein haluaisi jatkokehittää, niin haluaisin tuollaisen säteily-lämmittimen torsen-laatikkoon myös. Se laatikko voi olla melko nahkea jos on kunnolla pakkasta, ja ellei muuta niin auto liikkuisi kevyemmin alkukilometrit pienellä sähköisellä esileikillä.
                                          Eipä huonompi ajatus. Ja moottorin osalta, kun itsellä taas ei kestä nuo vesitilan lämmittimet vuotta pidempään, niin olen jo oikeesti harkinnut säteilylämmitintä. Pitää kokeilla, kun tilaisuus tulee, erästä säteilylämmitintä...

                                          Comment


                                          • #22
                                            On noita öljynlämmitäjä vastuksiakin, mutta lähinnä ehkä ilmajäähdytteisissä ;) ^^

                                            Comment


                                              #23
                                              Mitenhän kävisi jos pistäisi urssiin geneerisen letkulämppärin (vaikka raskaan kaluston puolelta lainatun 2kW version) ja sen parina pyörittäisi jälkijäähypumppua ;)

                                              Comment


                                                #24
                                                Lähtis varmaan jo flekti jäähdyttään ku pari tuntia lämmittäs :) Aika hyvä idea kyllä.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Tuohonhan saisi vielä yhdistettyä sopivalla askartelulla automaatti-ilmastoinnille signaalin, että alappas puhaltamaan sisälle ;)

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    ihan hyvinhän tuommoinen toimisi. samaan syssyyn pitäisi / kannattaisi laittaa akkulaturi mistä saisi :
                                                    -herätteen vesipumpulle
                                                    -herätteen puhaltimelle
                                                    -akun latauksen.

                                                    2kw vaatii vaan 10A sulakkeen seinään, että jos on jaettu parkkitolppa naapurin kanssa voi tulla propleemeja nallien keston kanssa.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Noh, kotona en tuota tulisi edes käyttäneeksi, tolppapaikoille se 3v jono tai jotain :D Töissä sitten taas on 16A nalli per pistorasia, ja ryhmäkeskus+kaapelointi jaksaa täyden kuorman joka pistokkeesta (tullut selvitettyä, kun jossain kohtaa vastasin meillä laitetilan sähköistä) Vaikka paikkoja on rajoitetusti töissä, niin joku on sentään tajunnut, että saattaapi olla koko kerros työsuhdeautoja jotka helposti haukkaa jokainen täyden kuorman.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Calixilla ainakin on noissa PH-sarjan lämmittimissä (750W, 1000W, 1500W, 2000W mallit saatavilla) termostaatti ja ylikuumenemissuoja. Lämmitin menee päälle kun vedenlämpö on alle 60 astetta ja menee pois päältä kun lämpö nousee yli 80 asteen. 2000W suositellaan yli 30 litran jäähdytysjärjestelmiin... :) Kyllähän tuolla koneen varmasti lämmittää, mutta se kiertovesipumppu voisi olla hyvä ajatus lisätä myös.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Kyllä kyllä, ei tuollaista möhköä ilman veden avustettua kiertoa henkilöautoon voi laittaa :D

                                                          Onhan noissa polttoainelämmittimissäkin vesipumppu, ihan syystä.

                                                          Myös Defalta löytyy 1kW, 1,5kW ja 2kW mallit letkulämppäristä. 2kW malli on suositeltu alkaen 22l järjestelmiin.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Alkaa tämäkin aihe kohta olla ajankohtainen. Mikäs lohkolämppärimalli tuohon meikäläisen kärryyn kannattaa asennuttaa (A4 B7 BRD)? Löpölämmittimeen ei nyt lompakko pysty.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X