Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 B7 1,8T luistonesto

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 B7 1,8T luistonesto

    Onko toi luistonesto tarkoituksella jotenkin epäherkkä, kun ykkösellä sutii kyllä ihan kunnolla. Ei minkäänlaista luistonestoa. Ykkösellä luistonesto alkaa toimimaan vasta, jos alkaa ajamaan ympyrää. Kakkosella kun lyö suoralla kaasun pohjaan, niin silloin sutimisen esto toimii.
    En ymmärrä mitä hyötyä on luistonestosta, jos se ei toimi liikkeelle lähtiessä?

    #2
    Kuulostaa vialliselta järjestelmältä, jos et ole painanut ESP napista vetoluistonestoa pois päältä.

    Comment


    • #3
      En ole laittanut ESP:tä pois päältä. Miten se voi toimia käännöksessä ja isommilla vaihteilla mutta ei ykkösellä liikkeelle lähtiessä?
      Jostain SAAB-foorumilta luin, että niiden sporttimalleissa luistonestoa on laitettu epäherkemmäksi, jotta tulisi "sporttinen" tuntuma. Tuntuu kuitenkin jotenkin typerältä....

      Comment


        #4
        Kerropa vähän tarkemmin miten "toimimattomuus" ilmenee, ja miten ESP poiskytkentä vaikuttaa tilanteeseen. Vilkkuuko ESP-valo kun liukkaalla yrittää lähteä nopeasti? Onko auton muistiin jäänyt vikakoodeja?

        Luistonestohan ei tiedä luistoa olevan ennen kuin rengas sutii. Tämän havainnon jälkeen (kun siis rengas on jo sutaissut tyhjää), sutimista voi vähentää kahdella keinolla: rajoittamalla moottorin tehoa (jolloin se vähenee myös siltä puolelta joka ei sudi) ja jarruttamalla sutivaa rengasta. Täydellisesti sutimista ei voi mitenkään estää, vaan usein lähdössä voi varsinkin vajaavedon kanssa tuntea vedon selvää hyytymistä tai pätkimistä.

        Toimintaperiaatteen ja usein liian herkkyyden takia luistonesto päällä ei välttämättä paikaltaan lähtö ole nopeinta, moottorin tehoa rajoitetaan ja jarrua tarjoillaan turhan hanakasti. "Tosiliukkaalla" quattronkin kanssa hyydyttää menon varsin pahasti jos kaasua käyttää vähänkin liikaa (erityisesti vanhemmissa autoissa).

        Comment


        • #5
          Silloin kun sutimisen esto toimii, niin se merkkivalovilkkuu. Huomasin ongelman kun ensilumi tuli ja mulla oli vielä kesäkumit alla. Auto jäi tallin eteen sutimaan tyhjää ja piti työntää talliin.
          Kerran yhdellä parkkipaikalla testasin siten, että ajoin ensin 1-vaihteella ympyrää esp päällä kaasu pohjassa. Tämän jälkeen kytkin espin pois ja tein saman tempun, jolloin auto lähti ihan täysin lapasesta. Luistonesto toimii siis ykköselläkin kun ajaaq ympyrää.
          Pahin sutiminen tapahtuu juuri liikkeelle lähtiessä, jolloin renkaat sutivat ihan kunnolla, jos antaa kaasua. Jos lähtee varoen liikkeelle, niinkuin ilman luistonestoa olevilla autoilla, ja nopeus kasvaa, niin sitten ykköselläkin varoitusvalo alkaa vilkkua jos kaasua yrittää antaa liikaa.
          Faijan S mersu ei liiku mihinkään, jos liikkeelle lähtiessä laittaa kaasua liikaa ja on liukasta, joten tämä mun A4:n esto toimii jotenki eri tavalla tai sitten siinä on jotain vikaa...

          Comment


            #6
            Siis kysytään nyt vielä kerran, ymmärsinkö oikein:
            - Jos lähtee ykkösvaihteella paikoiltaan siten että lyö kaasun pohjaan ja nostaa kytkimen, ESP-valo ei vilku ollenkaan eikä siis myöskään toimi. Luistonesto ei aktivoidu missään vaiheessa ennen kuin kaasun nostaa ja antaa kevyemmin hanaa.
            - Rauhallisemmin lähtiessä valo vilkkuu, luistonesto toimii

            Mikäli kyllä, vikakoodit lukuun.

            OT: Lappu lattiassa lähteminen on toki hölmöä talvikeleillä (ihan yhtä lailla kuin ESP:hen luottaminen mutkiin ajaessa), koska kevyesti vireistetyn q:nkin saa sutimaan ensimmäiset vaihteet läpi jos luistonesto pois - ja muutenhan sitten mennään tökkien kun tietokone koittaa keksiä mitä pitäisi tehdä. Kuten sanottu, lähtökohtaisesti vaikea keksiä tilannetta jossa luistonesto auttaisi merkittävästi liikkeellepääsyä.

            Comment

            Working...
            X