Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 90/-89 massivinen öljyvuoto

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi 90/-89 massivinen öljyvuoto

    5-sylinterisen koneen (ilmeisesti KV 2.2) öljyt valuvat maahan. Pakkasten ja lämpimien tilojen puutteen takia en ole jaksanut tutkia vuotoa tarkemmin. Vien vehkeen maanantaina remonttireiskalle, mutta olisi hyödyllistä saada arvailuja vuotokohdista, että voitaisiin keskittyä heti todennäköisiin kohteisiin.

    Ilmeisesti huohotin on jäätynyt ja paine kammiossa on pullauttanut jonkun tiivisteen rikki. Näyttäisi, että öljy tulee kuskin puolelta..eli onko koneessa öljynlauhdutin tms..Mitä veikkaatte

  • #2
    Voi olla, että pakkanenkin on tehnyt temput mutta se voi myös olla antautunut öljykellokin.

    Comment


    • #3
      Itsellä aikanaan kun huohottimen kuminen muotoletku oli imenyt itsensä ajan kanssa pysyvään kurttuun ja jäätyi, niin öljyä pukkasi etupään stefasta ulos. Moottori oli myös R5.

      Korjattuani huohotinletkun riitti öljynlisäys. Ei jäänyt mistään vuotamaan. Ja jos reiska tekee väliaikaiskorjauksen esim. niin, että huohotus on suoraan ilmaan, autossa ei ole tyhjäkäyntiä sen jälkeen.

      Comment


        #4
        Omasta exästäni tuli aikoinaan venakopan tiivisteen välistä kun huohotus putki jääty. Öljyn mittatikku on myös suosittu reitti. Tulee sieltä mistä helpointen pääsee.

        Comment


        • #5
          Eli mikäli oikein ymmärrä, niin välttämättä ei tule kovin isoa remonttia. Öljyähän näihin pitää aina siiloin tällöin lisäillä, mutta litra/20 km on liikaa. Se mittatikun polku voi olla oikea arvaus (toiveunta/halvin) tai etupään stefa..raportoin, kunhan asia selviää. Lisää arvauksia otetaan toki vastaan.

          Comment


            #6
            Voi olla, että pakkanenkin on tehnyt temput mutta se voi myös olla antautunut öljykellokin

            Minun autossa on öljynpaineanturi vuotanut 7-vuotta. Se on kuulemma tyyppivika. Anturi on niin ahtaassa paikassa, ettei sinne saa käsia eikä avainta millään konstilla, täytyisi purkaa koko keula auki.

            Comment


            • #7
              Syylliseksi paljastui öljykello, kuten Aki arveli. Eli ei nyt kovin paha (kallis) juttu.

              Comment


              • #8
                Muita paikkoja?

                Onko noissa 90:ssä muita vakio paikkoja mistä voisi vuotaa? Mulla tosin 7A kone. Moottoriin tehty täydellinen remppa vajaa parivuotta sitte. Sen jälkeen uusittu vielä venttiilikopatiiviste, öljypohjantiiviste, molemmat kampiakselin stefat ja laatikon taka stefa. Jostain moottorin takaosasta mielestäni öljy tulee ja öljypohjan pohjaan valuu. Niin ahdas konehuone tossa että ei pääse tutkimaan kovin hyvin, ylhäältä eikä alhaalta päin.

                Comment


                  #9
                  Tämä aihe liippaa sopivan läheltä omaa ongelmaa joten ei tartte aloittaa uutta topikkia. Eli oma lötkön NF-kone vuotaa öljyä nokka-akselin stefasta.

                  Vaihdoin tänään uuden stefan mutta vuoto ei asettunut. Nokka-akselissa näyttäisi olevan kulunut ura juurikin tuohon stefan kohdalle ja siksi ei uusi pääse tiivistymään kunnolla. Oireet tosin alkoi vasta kun huohotin oli jäätynyt umpeen.

                  Nyt olisi sitten keksittävä miten tuon motin saisi pitämään öljy sisällään. Voisiko tuohon asentaa jonkin muun stefan joka olisi hieman leveämpi vai miten tuota kannattaisi alkaa ratkaisemaan.

                  Toinen aiheeseen liittyvä kysymys. Eli mitenkäs tarkka katsastussetä on tuosta koneen öljyn pitävyydestä. Olisi leima edessä parin viikon päästä ja ennen sitä ei oikein pääse tänne kotikonnuille korjailemaan. Tosin saahan sitä ainakin kuukauden lisäaikaa jos ei muuta.

                  Comment


                  • #10
                    Itse varmaan koittaisin vaihtaa sinne vähän leveämmän stefan, ettei stefan reuna tulisi tuon kuluman kohdalle.

                    Se on aikalailla katsastussedästä kiinni päästääkö vai ei, paha sanoa millä päällä ne milloinkin on :D

                    Comment


                      #11
                      Laita pohjamuovi paikalleen tai värkkää sellainen jos ei ole. Eipähän tipu öljyt leimakonttorin lattialle. :)

                      Comment


                      • #12
                        Oliko sinulla varmasti oikean kokoinen stefa? Kaukainen muistikuva on, että nokalla ja kampiakselilla olisi melko lähelle samaa kokoa olevat stefat? Että kampiakselin stefa menisi nokan stefan koloon, mutta jäisi akseliin löysäksi.

                        Yrittääkö kone sammua, kun avaa öljykorkin? Olettaisi, että alipaineinen öljytila ei ihmeemmin öljyä puskisi ulos.

                        Comment


                          #13
                          Tuota stefan kokoisuutta olen miettinyt itsekin.
                          En valitettavasti tullut katsoneeksi mikä stefa nokka-akselilla oli paikoillaan ennen kuin vaihdoin sen ensimmäisen kerran.
                          Uuden stefan vaihdoin kannenremontoimisprojektissa ja mielestäni se alkoi vuotaa vasta kolmen päivän kuluttua kun hujohotin jäätyi ja öljypuoli paineistui. Nyt vaihdoin viikon loppuna vielä uuden stefan jonka paikallinen varaosaliike antoi koneen tunnuksen perusteella. Koko tuolle stefalle oli muistaakseni 32X47X10 ja yhdellä huulloksella on tuo. Myös kansirempassa vaihdettu stefa oli tämän kokoinen ja päältä päin katsottuna samanlainen.

                          Tuli mieleen myös sellainen että jos jostain tiivistekeskuksesta tai vastaavasta löytyis kahdella huulloksella oleva stefa niin sekin saattais siirtää tuon tiivistävän kohdan paikkaa akselilla tarpeeksi.

                          Öljyä vuotaa melko rajusti. Eilen ennen kuin lähdin ajelemaan JKL:n suuntaa tarkistin että öljyä on koneessa noin mitta-alueen puoleen väliin. Ajoin noin 160km ja tarkistin uudelleen ja öljyt oli noin 5mm alle alarajan. Eli jos mitta-alue on noin litran verran ja mitta-alueen matka on alempanakin tikussa sen litran niin voisi päätellä että kone vuosi öljyä ulos 1L/160km.

                          Tietenkin sekin on mahdollista että tälläinen asentajan alku on saanut kahdesti tuon stefan väärin asennettua. Oikein päin se ainakin on sen on todennut kokeneempi henkilö kummallakin kertaa.

                          Comment


                          • #14
                            Uuden stefan huullos pitää voidella vaikka vaseliinilla ennenkuin paikoilleen laittaa,muuten se palaa pilalle...

                            Comment


                              #15
                              Alkuperäinen kirjoittaja Marrko Näytä viesti
                              Uuden stefan huullos pitää voidella vaikka vaseliinilla ennenkuin paikoilleen laittaa,muuten se palaa pilalle...
                              Ite otin pöntöstä 5W-40 moottoriöljyä ja pyyhin sillä huulen märäksi ennen asennusta. Olisiko tuo sen sitten pilannut?

                              Comment


                                #16
                                Voin sanoa ettei varmasti oo. Pääasia ettei kuivana laita paikalleen.

                                Comment


                                  #17
                                  No edes jotain on siis tullut yritettyä tehdä oikein.

                                  Pitävämpää steeffania meinasin koettaa haeskella jostain perus teollisuustarvikeliikkeestä. ESIM: tässä yksi mitä olin miettinyt ja siis AS-mallisena.

                                  Comment


                                    #18
                                    B5 huoltomanuaalissa kyllä sanotaan ettei esim nokkien stefoja saisi asennusvaiheessa rasvailla. Mikä lie syynä? On ne toimineet kuivana, ja rasvattuna.

                                    Comment


                                      #19
                                      Tässä on herännyt toinenkin ajatus korjata tai oikeammin sanottuna "kiertää" tuo öljynvuoto-onkelma. Tarkoitus olis saada hieman lisäaikaa tuolle korjailulle kun ei taas vähään aikaan pääse hallille värkkäämään.

                                      Nimittäin kun auto rupesi vuotamaan öljyä hain hätäpäissäni motonetin 5-litran öljypöntön josta sai sitten lisäillä tarpeen vaatiessa. (lähes päivittäin) No kun viime viikonloppuna vaihdoin tuon stefan niin ja huomasin sen edelleen vuotavan, vaihdoin lisäily öljyksi Teboilin diamondin.
                                      Tuo tuntuu pysyvän paremmin koneen sisäpuolella. Enää ei tarvitse lisätä kuin kerran kolmeen päivään. Nyt mietinkin että jos keksisin vielä paremman öljyn tuolle koneelle niin josko tuo asettuisi sillä.

                                      Eli mitenkäs paksua ölppää tuohon koneeseen oikein uskaltaa laittaa. Tässä kumminkin tulee vielä jonkinmoinen pakkasjakso joten se varmaankin täytyy osittain huomioida.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Alkuperäinen kirjoittaja Lipponen Näytä viesti
                                        Tuota stefan kokoisuutta olen miettinyt itsekin... ...Koko tuolle stefalle oli muistaakseni 32X47X10 ja yhdellä huulloksella on tuo. Myös kansirempassa vaihdettu stefa oli tämän kokoinen ja päältä päin katsottuna samanlainen.
                                        Pystyisikö joku tarkistamaan tuon koon, että onko se oikeaa kokoa NF-koneen nokan stefaksi? Kun eihän tuo nyt voi alkaa noin vuotamaan yhtäkkiä litratolkulla, vaikka olisikin nokassa hieman kulumaa tiivistepinnan kohdalla.

                                        Mitä öljykorkin irroittaminen vaikuttaa käyntiin?

                                        Comment


                                          #21
                                          On se oikea koko, käytännössä jokaiseen aikalaiseen ja vähän uudempaankin moottoriin.

                                          Alas sitten tapaa olla 35-48-10.

                                          Comment


                                            #22
                                            Kun korkin ottaa pois niin auto varmaan sammuisi. En ole päästänyt sammumaan asti mutta kierrokset alkaa laskemaan kun korkin nostaa. Öljytikun nosto saa aikaan saman reaktion mutta lievempänä.

                                            Alkaa hiljalleen vaan hermo mennä kun en näemmä yksin kertaistakaan hommaa saa onnistumaan tuon auton kanssa. Kun ei noita omia tiloja ole niin joutuu aina viikonloppuna värkkäämään sen mitä ehtii ja sunnuntaina kasaamaan paketin edes jonkinlaiseen kuntoon jotta pääsee töissä kulkemaan.
                                            Viimeksi muokannut Lipponen; 10.3.2011, 22:08. Perustelu: Selkeytin hieman ajatuksen juoksua

                                            Comment

                                            Working...
                                            X