Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 80 2.0E -89 Tyhjäkäynti öröily+ nykiminen

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi 80 2.0E -89 Tyhjäkäynti öröily+ nykiminen

    Morjens.

    Eli audia alkoi vaivaamaan tyhjäkäynti aaltoilu. Silloin kun toimii kunnolla niin tyhjäkäynti on tasainen 900. Kun vika tulee esiin niin heijaa 900-1200 noin sekunnin välein, eli käyttää 900 ja pomppaa heti 1200. Tekee myös sellaista, että aaltoilun lomassa käyttää kierroksia melkein 2000:ssa ja sit tasoittuu 900 ja toimii hetken ok. Muutaman kerran on myös sammunut itsestään tyhjäkäynniltä.

    Isv venttiili putsattu ja omasta mielestä toimii, ainakin sisällä jännitelähteellä testattuna. Imuvuotoja tutkittu ja niitä ei näyttäisi olevan.

    Nyt autossa ilmenee myös sellainen vika että nykii ajossa niin perkeleesti, tätä ominaisuutta ei ollut aikaisemmin.

    Isv:ltä otettu liitin irti ja mitattu sinne tuleva jännite, joka oli 13,58v. Ja tämä arvo ei juurikaan muutu vaikka antaa koneelle kierrosta.

  • #2
    Sitä solenoidiventtiilistä ISV:tä ohjataan minusta pulssisuhteella. Perusmittari ei välttämättä näytä mitään järkevää jännitepuolella. Virtaa mittaamalla pitäisi saada jotain näkyviin.

    Irrotettuna ohjaus putoaa pois, joten irtoinaisella piuhalla ei sieltä kuulu mitään järkevää saadakaan.

    Comment


    • #3
      Noniin tämä selventää jo hieman tilannetta. Hitto ku näitä aina ymmärrä miten nää toimii.

      Comment


      • #4
        Vaihdeltu virranjakajankansi ja pyöriä. Ei apua tilanteeseen. Seuraavaksi tulpanjohdot ja tulpat. Oisko jollain hyviä vinkkejä? Lambda kai se vois olla tai sit toi lämpöanturi. Mikäs lämpökytkin se on mikä on imusarjan vieressä? Jakopäänkopan vieressä kiinni sellaisessa peltikiinnikkeessä.

        Comment


        • #5
          Taitaapi olla se kytkin joka laittelee flektit tulille. Esim, kun auto sammutetaan ja lämpötila nousee.

          Comment


          • #6
            Nykii ajossa -> saako myös soppaa? Esim. polttoaineensuodatin, kuinka tuore?

            Tyhjäkäynnin humppaaminen ja ajossa nykiminen voi johtua tykkänään eri syistä. Muutenhan se olisikin liian helppoa...

            Comment


            • #7
              Tuttu ongelma.
              Isv:tä ei saa missään tapauksessa rasvata millään. Jumittelee muuten koko ajan.

              Kai imuilman lämmitys on käytössä? ei toimi kylmällä kelillä ilman sitä.

              Ainakin omassa menopelissä tyhjäkäynti temppuilee ja nykii ilman esilämmitystä.

              Kaasuläpän tyhjäkäynti katkaisijan toiminta kannattaa tarkastaa.

              Comment


              • #8
                Laitappa hakusanas vaikka typ89 (eikös autosi se ole?, (b3) enkä tarkoita vuosimallia) löytyynee ainakin muistaakseni jonkunlaista juttua kyseisestä vaivasta. Ja paljon muutakin.

                Comment


                • #9
                  Itellä sama ongelmas :(! ja nyt etsintään.. ITe veikkaisin lanbda anturia. Bemaris itel meni kaikki muut oireet samat paitsi nykiminen. Nyt Audissa on kaikki samat vaivat kun sulla.

                  Tähän ei oikein löytynyt vastausta vaikka etsin montaki sivua. Löytyykös nyt immeistä jolla on ollut sama vaiva ja jonka on saanut nämä korjattua.. ettei tartteis montaa osaa turhaan vaihtaa ! :o

                  Hmmh ostin auton paripäivää sitten autokaupalta.

                  Taitaa autokaupan virhevastuu täyttyä kun viat ilmeni jo parinpäivän sisällä.
                  Autoon piti olla tehtynä kuntotarkastus! Vikoina nyt ilmeni että auton lämmöt ei nouse kunnolla ( kuulema pakkanen vaikutti myyntitilanteessa niin paljon).
                  Vasen etujousi ilmeisesi katki? tarkemmin kun nyt katsoin niin on noin 5 cm alempana vasen keula. Auto ei vatkaa tai tee mitään ajettaessa kuuluu vain himmeä vinkuna vasemmalta edestä ( luulin että jarrut hankaa vähän).
                  Sekä autossa ilmeni nykimistä ja röpöttämistä ( 4-7 x 10)stä ajokerrasta jota se ei tehnyt auton ostohetkellä vaikka oli käynnissä tyhjäkäynniö ja heitettii 10 km koeajolenkki.
                  Jos näitä auton kuntotarkastuksessa ei muka olla huomattu niin huhhuh..
                  tai sitä ei ole tehty? Jolloin autokaupan virhevastuu pitäisi täyttyä :)

                  tossa autoliiton sivuilta tietoa.
                  http://www.autoliitto.fi/edut_ja_pal...a_virhevastuu/

                  Comment


                  • #10
                    noniin nyt autoa pikkasen lisää tutkailtu. Perjantaina kerkee vasta kunnolla syventymään kiusankappaleeseen.

                    Bensan saanti tuntuisi olevan ihan ok. Suodattimen vaihdan joka tapauksessa uuteen. Määräjakajan sihti tarkastettu, ok.

                    Tosiaan ensiksi vain tyhjäkäynti temppuili ja yleensä kun auton sammutti ja käynnisti uudestaan niin sitten käynti oli normaali. Sitten alkoi nykimään silloin tällöin esim. matka-ajossa saattoi muutaman kerran nykäistä. Nyt sitten nykiminen ihan jatkuvaa, ei meinaa pipo päässä pysyä.

                    Tänään sit testasin kylmämä toimimista ja oho sehän toimii niin kuin auton pitää. Sit kun kone lämpis(5min ajoa) niin johan vika tuli takaisin.

                    Laakkoselta tilattu ruiskun lämpöanturi, eli se alimmainen siihen mihin ylävesiletku menee. Ylimmäistä en tilannu koska laakkosella maksoi 150?. Ja saatavuuskin oli ei oo. Onkos tämä ylimmäinen nyt sitten kylmäkäynnistyssuuttimen kytkin? Ainakin lämpömittari menee nollille kun liittimen ottaa irti.

                    Seuraavaks sit vissiin lambda ja hall-anturi syyniin.

                    Comment


                    • #11
                      Noniin vikakoodeja luettu audista luettu ja tollasta löyty:

                      2232 Mikähän koodi tämä on?
                      2342 ja tämä on sit vissiin lambda.

                      Lambda on näköjään vaihdettu joskus ja kuvittelisin että on tarvike.

                      Mistä löytys edullinen bosch lambda? Kolmejohtoinen näky olevan. ja jos jollain on bosch tuote numero heittää kehiin niin sekin olis hyvä.

                      Vielä jos jollain olis tietoa mistä sais sen ylimmäisen lämpöanturin alkuperäisenä? Käytetty kelpaa myös jos jollain myydä sellainen on?

                      Eli tästä anturista saadaan tieto lämpömittarille ja ohjaa myös kylmärikastus suutinta.

                      Comment


                      • #12
                        http://www.autolib.diakom.ru/CARS2/p...l/vw_blink.pdf

                        Tuo 2232 on
                        "Air mass/flow sensor - No signal. Check wiring for break or short."

                        Tuon 2-napaisen voi alkeellisesti testata mittaamalla vastuksen. Tässä suuntaa antava taulukko .

                        Comment


                        • #13
                          Juu pitääpä anturia pikkasen mitata. Ja se alimmainen on nyt sit vissiin eculle moottorinlämpötilan kertova anturi? Tämä alimmainen on suht järkevän hintainen laakkosella 46?. Mutta sitten tämä ylimmäinen about 150?, mikä helvetti tässä maksaa.

                          Kylmän moottorin olen käynnistänyt ja samalla mitannut lisärikastussuuttimen töpselistä jännitettä mut ei sinne mitää tuu? Kuinkahan tämä systeemi sit toimii? Toi anturin toinen ns. puoli antaa eculle tietoa koneen lämpötilasta ja antaa suuttimelle sähköä? onko näin. Lämpömitta tuntuisi toimivan mutta ei kyllä ajossa nouse kuin 60. Lämpöä sisällä kyllä riittää joten taitaa heittää sekin.

                          Sotkeekohan toi anturi muuten tota auton käyntiä jos ei toimi?

                          Missä tässä mallissa on muka tollanen ilmavirtaus anturi?

                          Comment


                          • #14
                            Eli kone on 2.0E Ja tyyppi 3A tai AKL?

                            Orggis huoltomanuskan eka sivulla on se tarra jossa lukee 3A -----AKL

                            Ruisku k-jet ja ruiskuboksissa lukee motronic.

                            Comment


                            • #15
                              Näyttäs olevan tarvike anturi myös tämä ylimmäinen lämpöanturi.

                              Ei ainakaan vw tai audin logoa ole kylessä niin kuin muissa orggis antureissa.

                              Täytyy etsiä käytetty alkuperäinen anturi jostain purku tai kolariautosta.

                              http://www.vpv-motorracing.com tuolla ois tarjolla bosch yleismallin lambda
                              BOSCH 0 258 005 729 korvaa lähes kaikki 1-4 johtoiset anturit.

                              Olisikohan toi käypänen audiin?

                              Tai sit toi Bosch 0 258 005 726 3-johtoinen yleislambda?

                              Comment


                              • #16
                                Rupesin vielä arpomaan mikäs ruisku systeemi tässä nyt sit onkaan? K-jetronic? vai joku muu?

                                Comment


                                • #17
                                  Mulla olis tossa 70 tonnia ajettu kolmijohtoinen alkuperäinen lambda. Numero on 0 258 008 234, jäi aikonaan B4 2.0E:stä.

                                  Comment


                                  • #18
                                    3A koneessa on ke-motronic ruisku. Syyllisiä tuohon nykimiseen voisi olla sytkän ohjausyksikkö tai hall-anturi. Tosin mulla hall oireili nykimisen lisäksi täytenä toimimattomuutena. Lämpinä jos sammutti ja lähti sitten uudestaan ajamaan, pääs random matkan, 50-300m ajamaan ja siihen jäi. Käynnisty vasta kun oli täysin jäähtyny.. Väsynyt bensapumppu voisi myös aiheuttaa nykimistä. Pyörijä ja virranjakajan kansi tarkistettu?

                                    EDIT: Tulpat, tulpanjohdot? Mitenkäs tyhjäkäynti asettuu kun koneen käydessä nyppäät isv:n sähköliittimen irti?
                                    Viimeksi muokannut Nikke_; 6.12.2010, 12:09.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Kansi, pyörijä, ja tulpat vaihdettu. Ei mitään apua. Pajalla tuli viihdyttyä perjantaina ja vikakoodeja luettiin ledin avulla. Lambdaa se sieltä antoi ja sitten tuota air mass sensor numeroa. TIedä nyt sitten mikä lista pitää paikkaansa tähän. Lambda on ainakin joskus vaihdettu kyseiseen autoon.

                                      Täytyy nyt vaihtaa lambda kun se kerran sitä vikaa tarjos.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Käyty pikkuajelulla autolla muutaman päivän seisonna jälkeen. Kylmällä koneella lähdetty liikenteeseen ja toimi moitteetta noin 15min. Ei oikein vaikuta bensansaanti vialta.

                                        Kierrokset jää huutamaan esim. kun vaihtaa vaihdetta. Siis pomppaa pikkasen ylöspäin ja sit vastaa laskee kierroksia.

                                        Tulpanjohdot mitattu ja niissä ei minusta ole mitään vikaa.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Nyt tilattu uusi bosch lambda....katotaahan mitä audi tuumaa siitä.

                                          Comment


                                          • #22
                                            lambda vaihdettu ei juuri ihmeelistä vaikutusta toimintaan.

                                            Tasakaasulla matka ajossa toimii suht hyvin, mutta kun lähtee kiihdyttämään niin alkaa nykimään. Voi nykäistä vain kerran tai sit enemmän. Ja edelleen tyhjäkäynti seilaa.

                                            Isv tuntuisi tyhjäkäynnillä heiluttelevan luistia ihan miten sattuu. Kuuluu oikein napsahdus kun vissiin menee tapista tappiin.

                                            Yrittääköhän se seoksia säätää kohdalleen vai?

                                            Olisikohan vika sitten ilmamäärämittarissa?

                                            Comment


                                            • #23
                                              Nollaa ecu pitämällä akunkenkiä irti 10-15min. Vanhalta lambdalta opitut arvot häviää ja kone rupee hyödyntämään nopeammin uusia arvoja. Varsinaista ilmamäärämittariahan tuossa ei taida olla? Isv taisi saada ohjauksen määräjakajalta ( "ilmamäärämittari") jossa olevasta potikasta kuluu kontakti pinnat jolloin isv:n ohjaus on poskellaan..

                                              Näin minä muistelen asioiden kulkevan. Kovemmat tietäjät puhukoon lisää..

                                              Comment


                                              • #24
                                                Tarkistappas haitarikumi,osaa mennä halki just sieltä mistä ei osaa katsoa/pääse näkemään kunnolla purkamatta ja sieltähän se sitten repii ilmoja

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Haitarikumi ehjä. Tänään käyty kunnolla läpi mahdolliset vuotokohdat, eipä löytyny vikaa.

                                                  Olisko jollain tietoa kuinka mitataan ja millaisia arvoja pitäs saada tästä määräjakajan potikasta? Ei tulis suotta ostettua määräjakajaa.

                                                  Ja toinen juttu mites tästä olis helpoin mitata bensanpaine ja paljon se pitäs olla?

                                                  Tänää testattu bensapumpunrelettä, puolaa ja sytkäyksikköä. Millään ei vaikutusta.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    millaisia arvoja pitäs saada tästä määräjakajan potikasta
                                                    Kunhan muuttuu tasaisesti ja suoraan koko matkalla, niin silloin se on erittäin suurella todennäköisyydellä ehjä.
                                                    Viimeksi muokannut jasso; 16.12.2010, 23:57.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Nyt vaihdettu moottorin lämpötila anturi, alkuperäinen bosch tuote. Yllättäin ei apua.

                                                      Seuraavaks sit määräjakaja vaihtoon mutta sitä ennen vielä bensanpaineen mittaus. Vaikuttasko tämä bensanpaine tohon tyhjäkäynnin aaltoiluun?

                                                      Kun kuuntelee määräjakajaa auton käydessä niin se pyöreälevy tuntuu vatkaavan edes takaisin siellä. Pitäs vissiin pysyä paikoillaan tyhjäkäynnillä?
                                                      Mikäs tän aiheuttaa?

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Kierrosten ailahtelu toki muuttaa moottorin imettävää ilmaa yhtälailla eli toki se lautanen hyppii, jos jokin ensin aloittaa humppaamisen. Jos ohjauspaine vispaa, niin voisi lähteä hyppimään noin ikään kuin ennen kuin kierrokset jo humppaa.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Tyhjäkäynti heittelee

                                                          Itellä coupessa joskus, yleensä hieman innokaammaan ajelun jälkeen näin talviaikaan, jää tyhjäkäynti humpailemaan hetkeksi juuri tuohon 900-1200 kierroksen välille. Hetken aikaa kun on tyhjäkäynnillä pyörinyt niin loppuu mutta kevyellä kaasun painamisella saattaa taas aloittaa. Kylmänä pyörii aina ongelmitta ja yleensä lämpinäkin enkä ajossa ole mitään ongelmia huomannut. Vikakoodeja ei anna ja imuvuotoja en ole löytänyt. Isv mielestäni kunnossa ja ilmamassamittari myös.

                                                          Voisi liittyä kahteen kärähtäneen näköiseen irtonaiseen johtoon akun vieressä, mitään paikkaa en ole johdoille löytänyt enkä keksinyt, ovat siis samassa kuoressa kuin kaksi kaasunsäätimen (mikä lienee virallinen nimitys) tyhjäkäynti kytkimelle vievää johtoa.

                                                          Noista johdoista vielä että voisivatko olla lämpöanturin johdot? Kun pitäisi kuulema imusarjan kyljessä tai siinä jossain lähellä olla "after run thermoswitch" tai jokin vastaava. Ei vain autosta löydy mitään anturia kyseiseltä kohdalta, ainoastaan kaksi alipaineletkujen liitosta?

                                                          niin ja moottorina siis tuo 2.3 20v
                                                          Viimeksi muokannut Hutt; 20.12.2010, 14:47.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Oisko kellään linkkiä missä näkyis nuo kaikki anturit? itsellä samanlaisia oireita 2.3 20V koneessa. :(

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X