Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 80 2.0E -89 Tyhjäkäynti öröily+ nykiminen

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Audi 80 B3 2.0E 3A 1990

    ​Moi. Nyt alkaa ideat loppua kesken ongelman kanssa. Aina silloin tällöin ajaessa moottori menee jonkinlaiseen vikatilaan ja kierrokset nousevat noin 1200rpm ja seilaavat siinä ripeästi edestakaisin noin 1100-1300rpm ja myös kaasuvaste muuttuu erikoiseksi. Oletin, että ongelma johtuu venttiilikopan päällä olevasta tyhjäkäyntimokkulasta 048133455, joka säätää tyhjäkäynnillä saatavaa ilmanmäärää. Ostin uuden mokkulan, uuden lambdan ja uuden veden lämpötila-anturin. Moottori käy ja toimii muuten erittäin hyvin ja vedot on tallessa. Tätä tyhjäkäynnin ongelmaa on nyt tullut useasti ja vika korjaantuu aina ainoastaan käynnistämällä auto uusiksi. Vika tulee esille myös, jos irroittaa tyhjäkäyntimokkulasta johdot, mutta ei korjaannu takaisin laittaessa. Oletan siis, että auto menee jonkinlaiseen vikatilaan? Googlettelemalla löysin, että joissain malleissa tyhjäkäyntiä ohjaa iso relettä muistuttava yksikkö 443 907 393 L. Kerran ajaessani olin kuulevinani releen naksuntaa ratin alta, juuri kun ongelma tuli esille. Koitin etsiä tuota kyseistä releen tapaista osaa, mutta en löytänyt sitä. Onko mahdollista, että tyhjäkäynnin ohjaus tulee suoraan ECU:lta, eikä tässä mallissa ole tuota kyseistä yksikköä? Alan todella turhautua ongelmaan ja vaihdan kohta moottorin, jos en keksi, mikä on vikana.
    Viimeksi muokannut Killeri; 7.4.2025, 18:37. Perustelu: Otsikko ei ole osa viestiä.

    Comment


    • #32
      Minulla teki 80 omia kuvioitaan tyhjäkäynnin kanssa ja 10 vuoden tutkimisen jälkeen tulin siihen tulokseen, että tyhjäkäyntimoottorin liitinpinnit kadottaa kontaktin satunnaisen säännöllisesti. Vikatilaan asti se ei mennyt mutta signaali sekoaa sopivasti. Liittimen irti käyttäminen korjaa ongelman hetkeksi. Pinnit kai siitä pitäisi vaihtaa uusiin.




      Comment

      Working...
      X