Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

TT Termostaatti

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Jos joku on katsonut svante:n linkittämää videota, niin siellä sanotaan kohdassa 0.36s näin "code number "51C is for Engine Temperature (the Climatronic does NOT know the oil temperature).

    Tästä siis voisi päätellä, että kanavassa 51C tuskin on kyseessä öljyn lämpötila?! Mitä tässä kohtaa tarkoitetaan moottorin lämpötilalla ja mistä se mitataan on sitten ihan eri asia? Liekkö siis juurikin se "mittaristolämpötila"?

    Comment


      #32
      Alkuperäinen kirjoittaja Tommi[FIN] Näytä viesti
      Ite ostin termostaatin ihan alkuperäisenä ja samalla kannaattaa vaihtaa se O-rengas siihen putkeen.
      Aikaa vaihtoon meni about 1 tunti ja älä katkaise sitä öljytikun putkea ;) Sit kun se katkee niin tässä on sen osa numero 06D 103 634

      hyvät ohjeet löytyy täältä:http://www.tt-forum.co.uk/forum/view...hp?f=2&t=56316
      On muuten 06A 103 663 B tuo pelkkä muoviosa tosta öljytikun putkesta. Makso 7e marmorilla, jos oisin ton tienny niin oisin samantien ostanu tommosen uuden. Katoin kummiski ton koko öljytikun putken (sisältää myös sen osan mihin tuo muoviputki tulee kiinni) numerolla sitä hintaa sillon etukäteen ja se on kait jotain n. 16e luokkaa joten jätin sen hankkimatta.


      ETKAsta tossa kattelin öljyn lämpötila-anturia niin en kyllä löytäny. Enkä kyllä sen koommin mitään muitakaan lämpötila-antureita ton jäähdytysnesteen lämpötila-anturin lisäks paitsi pakokaasun lämpötila-anturin BAM-koneisiin. (Ja tietty sisäilman ja ulkoilman lämpötila-anturit. :P)

      Comment


      • #33
        Alkuperäinen kirjoittaja svante Näytä viesti
        Tämän linkin mukaan:

        http://www.youtube.com/watch?v=gU6aiySTHpU

        49C=engine coolant temp
        51C=engine oil temp

        51C näyttää tasaista 90c lukemaa ja 49C vaihtelee 94-98 välillä (lämpimänä)
        Mulla on APX TT:n mittaristossa 95-110 astetta ajossa, kun kone lämmin. Ilmastoinnin kautta näkyvät lukemat ovat 49C: 73-83 astetta ja 51C: 90 astetta.

        Onko nuo 49C näytön lukemat normaalit vai onko termarissa häikkää? Vai onkohan vika mittaristossa tai lämpötilan mitta-anturissa?

        Comment


        • #34
          Moottorin lämpötila-anturi synnyttää yleensä vikakoodin vikaantuessaan. Vikakoodit lukemalla vois ainakin sulkee sen pois, jos se vika ei oo siinä. Itse en usko että vika on termostaatissa.

          Comment


            #35
            Juu itellä tuli sillon kans vikakoodi lämpötila-anturista kun se oli rikki. Auki jumittuneen termarin ainaki huomaa helposti kun lämmöt ei nouse sinne 90C:een muuta kuin paikallaan ollessa.

            Kannattaa ne vikakoodit tarkistaa ensin. Jos ei ole niin kyllä tuo "49C: 73-83 astetta" vois viitata auki jumittavaan termariin, mut sit taas tuo mittariston lukema/51C-kohta ei oikeen tue sitä teoriaa. Toisaalta TT:henhän on kahta eri termostaattia ja se alempana aukeava tais aueta just tossa 83 asteessa kuin toinen aukee 87 asteessa. Saattaa olla, että tota 83 asteessa aukeevaa ei marmorilta myydä suomen oloihin jos sieltä sitä menee kyselemään. Mut yllättävän alas lämpötila silti tippuis.

            Nyt kun mulla on molemmat vaihdettu, termari ja lämpötila-anturi niin mittaristossa oleva mittari näyttää kokoajan tasan sen 90C normaalissa ajossa. Kuhan se vaan kipuaa sinne 90C asti.

            Alkuperäinen kirjoittaja spadde Näytä viesti
            Tästä siis voisi päätellä, että kanavassa 51C tuskin on kyseessä öljyn lämpötila?! Mitä tässä kohtaa tarkoitetaan moottorin lämpötilalla ja mistä se mitataan on sitten ihan eri asia? Liekkö siis juurikin se "mittaristolämpötila"?
            Ei tuo kyllä ihan mahdottomuuskaan ole. Voi pitää hyvinkin paikkaansa.
            Viimeksi muokannut Kotzi; 4.2.2011, 18:12.

            Comment


            • #36
              Ei löytynyt vikakoodia TT:stä. Ja termari voi hyvin olla tuo 83 asteinen, tuontiautosta kun on kyse. Onko muuten normaalia et mittariston mittari näyttää 70 astetta heti ku laittaa virrat päälle vaikka kone on ihan kylmä?

              Comment


                #37
                Ei ole normaalia. Ainakin minulla lämpömittarin viisari alkaa nousta vasta parin kilometrin ajon jälkeen. Epäilen mittaristovikaa. Näissähän on tyyppivikana tuo mittaristo. Pakkanen hajottaa sieltä jotain, minkä jälkeen mittariston bensa- ja/tai lämpötilamittarit näyttää liikaa.

                Comment


                  #38
                  Sama homma, siellä 50C se pysyy vaikka ois ollu roikan päässäkin. Parin kilsan jälkeen rupee sitten kipuamaan. Kyl tuo vaikuttais, että viisarivikanen on. Amalin noita on korjaillu.

                  Tosta termarista vielä sen verta, että mulla oli 87 asteinen vaikka Saksasta on tuotu. Kun tuskin qreippi oli sitä vaihtanut siinä puolen vuoden aikana ennen mun omistajuuden alkua.

                  Comment


                    #39
                    Nostetaampas aihetta, mahtaiskohan omasta APX koneesta olla kanssa termostaatti sökö, kun normaalissa ajossa maantiellä lämmöt on normaalit 90 astetta, mutta tyhjäkäynnillä esim. valoissa seistessä nousee jonnekin 110 asteen tietämiin? Pysyy hetken aikaa korkeana, kunnes flekti menee täysille ja kohta laskee taas normaaliksi ja sama toistuu. Tyhjäkäynnillä kone tuntuisi hieman myös "jurnuttavan".

                    Huollossa moottorin lämpötila-anturi vaihdettiin kun oli antanut vikakoodia, mutta eihän se mitään auttanut...

                    Comment


                    • #40
                      Noista termarin vaihto hinnoista ni Tampereen AD-huolto otti noin 120€ hintaa termarin vaihto hinnasta eli voittaa Laakkosen mennen tullen.

                      Comment


                      • #41
                        Motonetissa on kaksi vaihtoehtoa TT:n termostaatiksi. 88 ja 92 asteinen. Mikähän on alkuperäisen termostaatin asteet? Auto siis TT1.8 TQ APX.

                        Comment


                        • #42
                          87 astetta. Osta suosiolla alkuperäinen. Tarviketermareissa on ollut paljon ongelmia.

                          Comment


                          • #43
                            Sellasta kyselisin, että kuin tarpeellinen termostaatin vaihto olisi kun lämmöt on siellä 75 asteessa. Kuluuko moottori enemmän vai minkälaista haittaa kokoajan 75 asteisesta moottorista on? Auto on menossa huoltoon, jakohihna ja muut hommat. Siiinähän sen huollossa voisi vaihtaa, vaikka kyllä ite mielellään :D

                            Comment


                            • #44
                              Moikka, itselläni oli Audi TT 250 heppasessa lämmöt 60-75 ajossa ja jos pysähtyi ja antoi moottorin käydä lämmöt nousivat 90. No vaihdoin sitten termarin 92 asteiseen joka ei ollut niin paha homma mitä olin ymmärtänyt keskusteluista. No nyt lämmöt seilaa siinä 100 tuntumassa ajossa ja paikallaan ollessa. Tänään ajoin pikkuteillä hieman räväkämmin ja pihaan pysäköitäessä olivat lämmöt joku 120 astetta. Annoin auton käydä hieman ja laitoin lämppärin kuumimmalle ja puhaltimen täysille ja sillo sain lämmöt 90 asteeseen ja uskalsin sammuttaa auton. No lähdin jonku 20 min kuluttua uudelleen liikenteeseen ja huomasin, että lämmöt olivat 90 asteessa ja auto ei suostunut pysymään käynnissä vaikka käynnistyi ihan normaalisti, kuitenkin sammui. Hieman kovemmalla kaasutuksella se jäi käyntiin ja toimi ihan normaalisti. Ilmeisesti kandee vaihtaa orkkis 87 termari takaisin?

                              Comment


                                #45
                                Laittakaa vaan orkkis 87 paikalle niin laitteet toimii oikein.

                                Comment


                                • #46
                                  Lainataanpa hiukan ketjua.

                                  Potilas on 1.8T AWT. Lämmöt nousevat kyllä 90 asteeseen (talvella tosin aika nihkeästi) ja yleensä pysyvät siinä normaaliajossa sekä taajamassa että maantiellä. Sen sijaan moottorijarrutuksessa esim. motarilta rampille hidastaessa lämmöt alkavat tippua, putoavat ehkä yhden viivanvälin, eli johonkin 75-80 asteeseen. Sitten kun taas antaa kaasua tai jättää koneen käymään tyhjäkäyntiä esim. liikennevaloissa, lämmöt alkavat taas nousta normaaliin 90 asteeseen. Tuntuu että viime aikoina vika on pahentunut. Lämmöt laskevat nyt sellaisissa "rauhallisemmissakin" moottorijarrutuksissa, missä eivät ennen laskeneet.

                                  Termari, lämpöanturi, mikä? :)

                                  Comment


                                    #47
                                    Alkuperäinen kirjoittaja Garcia Näytä viesti
                                    Termari, lämpöanturi, mikä? :)
                                    Termari!
                                    VCDS:llä voit katsoa lämmöt realiaikaisesti, lämpöanturista jää yleensä vikakoodi.

                                    Comment


                                      #48
                                      Tietenkään aina ei jää lämpö-anturista koodeja ja silti lämpötila hyppii.
                                      Kannattaa sen verran vilkaista anturia, että jos on musta, niin laittaa suosiolla senkin samalla sotkemisella.

                                      Comment


                                      • #49
                                        Pysyykö kellään vakaasti siinä 90 vai onko se lämpöjen vaelteleminen ihan tyypillistä. No onneksi tuo termarin vaihto menee jo rutiinilla.

                                        Comment


                                          #50
                                          Kyllä pysyy.

                                          Comment


                                          • #51
                                            Pysyy.

                                            Comment


                                              #52
                                              Tarkoitus on pysyä, koska mittaristo on ohjelmoitu pitämään viisari 90-asteen kohdalla aina, kun koneen lämpö on jotain 85-105 välillä.
                                              Asteet on ulkomuistista heitettyjä, paremmin muistavat tarkentakoot. Hehtaarilla ollaan kuitenkin.

                                              Comment


                                              • #53
                                                Ok, täytynee sitten henkisesti varautua termarin vaihtoon (tai on jo varauduttu :) Vien kuitenkin auton vielä suosikkipajalleni, niin saavat tutkia asiaa huollon yhteydessä.

                                                Ei varmaankaan kannata edes harkita muuta kuin orkkistermaria? Ja ilmeisesti termarikotelo + tiivisteet tulevat automaattisesti orkkistermarin mukana?

                                                Comment


                                                  #54
                                                  Alkuperäinen kirjoittaja Garcia Näytä viesti
                                                  Ei varmaankaan kannata edes harkita muuta kuin orkkistermaria? Ja ilmeisesti termarikotelo + tiivisteet tulevat automaattisesti orkkistermarin mukana?
                                                  Marmorilla hinta syksyllä 46 euroa, ilman alennusta, ja mielestäni ei tarvi koteloa vaihtaa. Tulee se tiiviste mukaan.
                                                  Osanro 050121113C.

                                                  Comment


                                                    #55
                                                    Alkuperäinen kirjoittaja Garcia
                                                    Ei varmaankaan kannata edes harkita muuta kuin orkkistermaria?
                                                    Kyllä se orkkistermari kannattaa laittaa jos ei halua vuoden päästä vaihtaa sitä uusiksi. Täältäkin löytyy niin miljoona ketjua jossa on todettu tarviketermarien olevan aika kehnoja. Tämmönen kuva mulle ainakin on syntyny lukemani perusteella.

                                                    Sitten tosta mittarin pysymisestä 90-asteessa, niin emmä ainakaa ole huomannu sen liikahtaneen mihinkään siitä ajossa termarin(+lämpöanturin) vaihdon jälkee.

                                                    Comment


                                                      #56
                                                      Tarvikkeena Wahler ajaa myös asian. Lienee kympin kaks halvempi. Ja tais olla originaalinkin valmistaja.

                                                      Comment


                                                      • #57
                                                        Jep vaihdoin uuden 88 asteisen ja nyt pysyy täydellisesti 90 asteessa. Se termari on kyllä varsin helppo vaihtaa. Purkaa imusarjan ja öljytikun läheltä rautatuen pois ja irroittaa sen ison keulan muovin. Siitä vaihto kestää joku 15-20 minsaa.

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          Alkuperäinen kirjoittaja Garcia Näytä viesti
                                                          Potilas on 1.8T AWT. Lämmöt nousevat kyllä 90 asteeseen (talvella tosin aika nihkeästi) ja yleensä pysyvät siinä normaaliajossa sekä taajamassa että maantiellä. Sen sijaan moottorijarrutuksessa esim. motarilta rampille hidastaessa lämmöt alkavat tippua, putoavat ehkä yhden viivanvälin, eli johonkin 75-80 asteeseen. Sitten kun taas antaa kaasua tai jättää koneen käymään tyhjäkäyntiä esim. liikennevaloissa, lämmöt alkavat taas nousta normaaliin 90 asteeseen. Tuntuu että viime aikoina vika on pahentunut. Lämmöt laskevat nyt sellaisissa "rauhallisemmissakin" moottorijarrutuksissa, missä eivät ennen laskeneet.

                                                          Termari, lämpöanturi, mikä? :)
                                                          Ja termarihan se oli. Nyt ei enää lämmöt seilaa, vaan pysyvät 90 asteessa myös moottorijarrutuksessa.

                                                          Comment


                                                          • #59
                                                            Vielä jatkoa tarinalle. Korjaamon kysymättä vaihtama tarviketermari kesti yhden kuukauden, kun alkoi taas tiputella lämpöjä. Nyt on orkkistermari tilalla ja lämmöt pysyy taas kuosissa. Samaan syssyyn vaihdettiin myös moottorin lämpöanturi, joka antoi vääriä arvoja ja sytytti vikavalon.

                                                            Comment


                                                            • #60
                                                              Nostetaan vanhaa aihetta.

                                                              Voisiko 8N TT:n omistajat katsella kanavasta C49 mitä lukemia näyttää esim. 10km tasaisessa ajossa ajettaessa 100km/h? Vaihdoin juuri termarin ja nyt oma näyttää lukemia 94-96 astetta. Tuntuu korkealta, mutta jos joku voisi vahvistaa onko lämpötila oikea, vai mistä on kyse? Vaihdettu termari 87 asteinen.

                                                              Yllä tässä ketjussa jollain ollut sama tilanne, mutta kaipaisin vähän isompaa otosta? Kotin metsästää netin syövereistä tietoa, mutta mistään en löytänyt vakuuttavaa vastausta.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X