Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

B5 1.8tq ei vedä kaikilla renkailla.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • B5 1.8tq ei vedä kaikilla renkailla.

    Eli siis autossa toimii neliveto normaalisti 1,2,3 vaihteilla, mutta nelosella ja vitosella kun alkaa ahtamaan niin kierrokset nakkaa vaan tappiin ja vauhtia ei juurikaan tule lisää.

    Osaisiko kukaan neuvoa missä olisi mahdollisesti vika??

  • #2
    Saakeli kun luistaa kytkin, ravintolaan kaipaan nytkin..

    Comment


      #3
      Renkaiden vetävä määrä varmaan ihan normaali, taitaa kytkin luistaa kun isommilla vaihteilla voimaa enempi.

      Comment


      • #4
        Niin minäkin alkoin ajattelemaan että kyllä se varmaan kaikilla renkailla vetää. Eli siis tarkennusta edelliseen kävin tuossa äsken vielä kokeilemassa niin 3 asti vetää ihan normaalisti mutta sitten ku laittaa nelosen ja vitosen niin niillä kuivalla asfaltilla nakkaa kierrokset noin 7000rpm eikä vauhdille tapahdu juurikaan mitään. Kuitenkin autossa on +200hp niin olisiko se nyt kytkin sanonut itsensä irti.

        Comment


        • #5
          Pikkuahtimella saatu alavääntö sen kytkimen tappaa.

          Comment


          • #6
            Selvä homma. Olisiko kellään tiedossa millaista uutta kannattaisi alkaa laittamaan tilalle ja mistä saisi tilattua jos joku laittasi jotain linkkiä mistä löytysi. Kiitos jo etukäteen vastauksista.

            Comment


              #7
              Tulevaisuutta ajatellen: http://www.speed-autoteile.fi/index....t01returnid=72

              Comment


              • #8
                Juurikin tuota itsekin katselin eilen illalla. Pitää koittaa etsiä vielä muutama vaihtoehto ja sitten pähkäillä että minkä siihen laittasi.

                Comment


                • #9
                  Osta Karalalta kiinteä vauhtipyörä, ja siihen S2 audin kytkinpaketti. Viskaa se alkuperäinen kaksoismassa vauhtipyörä roskakoriin. Itsellä on toiminut 3 vuotta hyvin. Maksoi silloin n.800? .

                  Comment


                    #10
                    B5 1.8tq ei vedä kaikilla renkailla.
                    Ei ole sitten pään aukomista tms, ihan yleistä OT tekstiä :)

                    Ihmisillä on aika hauskoja teorioita missä kun tulee autoon vikoja, olen kuullut ties miten monta erillaista "viisasta" vikaa. On tapauksia kun töyssyn jälkeen on auto ruvennut pärisemään niin asiakas tuumii olisikohan iskarit tms ottanut töyssystä kipeää, todellisuudessa se 20 vuotta vanha mätä putki meni poikki. Auto sammu risteykseen, varmaan tulpat meni, todellisuudessa tankki tyhjä tai jokin yhtä viisas vika.

                    Mukavia päivän piristyksiä tuollaiset tosi elämän yritä-se-itse miesten teoriat.

                    Comment


                      #11
                      Alkuperäinen kirjoittaja juudas Näytä viesti
                      Pikkuahtimella saatu alavääntö sen kytkimen tappaa.
                      Voisko joku selittää mulle, miksi alakierroksilla oleva vääntömomentti rasittaa yläkierroksilla olevaa, vastaavan suuruista momenttia, enemmän voimansiirtoa. Tähän kommenttiin törmää toistuvasti, mutta kun mä en oikein oivalla että miksi näin olisi.

                      Comment


                        #12
                        Alhaalla se on aika väkisten vääntämistä mutta kierroksilla mennään kevyemmin.

                        Comment


                          #13
                          Jokainen sytytys potkaisee voimalinjaan lisää vauhtia, eli antaa sille ikäänkuin pulssin. Pulssien välissä ei voimalinjalle anneta vauhtia, vaan päinvastoin sen kulmanopeus hidastuu, eli momentti on käänteinen syttypulssiin verrattuna.
                          Tuo kahden pulssin väliin jäävän momentin suuruus riippuu voimalinjaa jarruttavista seikoista (kaikki mikä hidastaa auton menoa esim. rullatessa). Mitä kovempi auton vauhti, sitä enemmän voimaa tarvitaan liikkeen ylläpitoon. Isolla vaihteella nopeus on kovempi kuin vastaavalla kierrosluvulla pienellä vaihteella, joten vastustava voimakin on suurempi. Myös pienen vaihteen tiheämpi välitys helpottaa voimalinjan taakkaa.

                          Ollaan siis tilanteessa, jossa pulssien väli voimalinjaan on pidempi isolla kuin pienellä vaihteella, samalla kun liikettä vastustava voima on isompi, eli pulssien välissä ehtii meno hidastua pidempään ja enemmän. 'Piikin' ja 'laakson' väli kuvaajassa on siis isompi. Voitaneen verrata tilannetta jollain tasolla ravistamiseen. Jos moottorin vääntö mitattaisiin penkissä riittävällä resoluutiolla, tämä saataisiin näkyviin. Dynossa ajettu käppyrä on siis eräänlainen momentin keskiarvon kuvaaja.

                          Tämä pähkäily on se käsitys johon itse olen jäänyt ja on siis todella karkeasti ja jopa vähän huonosti selitetty. Sen saa vapaasti kumota ja sitä saa arvostella, varsinkin jos esittää perustelut perään. Väitän sitten vastaan jos osaan.
                          Viimeksi muokannut arto s; 28.11.2010, 22:39.

                          Comment


                            #14
                            Vääntövärähtelyä mietin itsekkin, mutta taas toisaalta "iskujen" lukumäärä per kytkimen/vauhtipyörän kierros on kuitenkin aina sama.
                            Viimeksi muokannut nomoreford; 29.11.2010, 11:08. Perustelu: Kirjoitusvihre

                            Comment


                              #15
                              On, mutta massalla on myös hitautensa. Asiahan ei ole ollenkaan yksioikoinen.

                              Itse taisin tuossa omassa selvityksessäni sotkea hieman näitä juttuja. Oma ajatus tuossa yllä oli siis tilanne noin käytännön tasalla, eli mitkä asiat vaikuttaa siihen, että kytkin menettää pitonsa tai vastaavasti vauhtipyörä alkaa jyristellä.

                              Kaipa tuo viimekädessä aiheutuu resonasseista tuo kuormitus ja sen haitallisuus.

                              Comment


                              • #16
                                Niin tuon tyyppinen selitys taitaa olla siinäkin että iso vääntö alhaisilla kierroksilla tuhoaa moottorikomponentteja (esim kiertokankeja luoden käkikelloja) tehokkaammin kuin sama numeerinen vääntö (luonnollisesti isomman tehon tuottaen) suuremmilla kierroksilla?

                                Comment


                                  #17
                                  Vääntö kyllä laskee kun kierrokset kasvaa, eli siksihän se keskialueen vääntö ne osat rikkoo koska silloin sitä on eniten. Harva moottori on sellainen jossa yläkierroksilla on yhtä paljon vääntöä kuin keskialueella.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Niin kysymykseni olikin periaatteellinen eli jos ajatellaan että käyrä muotoillaan esimerkiksi väännöltään nousevaksikin sen sijaan että niistetään siitä perinteiseen tapaan vain laki pois ja jätetään huippu suoraksi.

                                    Eli onko X nm pahempi vaikkapa 2000rpm kuin sama X nm 5000rpm?

                                    Comment


                                      #19
                                      Maalaisjärjellä ajateltuna en usko että sillä on eroa. Paitsi että isommilla kierroksilla on enemmän keskipakovoimaa, ja se osaltaan tekee kampikoneisolle enemmän "hallaa". Mutta mahtaako olla käytännön eroa? Kytkimessä tuskin vaikuttaa mitään.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Voiko vika olla tosiaan kytkimessä. Kävin äsken ajamassa niin kytkin ei luistanut yhtään, mutta koko ajan kun on vetoa niin kuuluu sellainen paukutus auton alta ja kun löysää vedon niin muuttaa aivan jumalattoman isoksi ja alkaa täristämään koko autoa. Tuntuu silloin ku löysää vedon että sieltä koittaa joku paikka hirttää kiinni tähän ei tosiaankaan vaikuta vaikka painaisi kytkimen pohjaan tai ei.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Kardaani siellä varmaan vipattaa..

                                          Comment


                                          • #22
                                            Pitää huomenna koittaa saada auto jossain nosturille että pääsisi katsomaan mikä sieltä on menny. Mutta jos jollain on ollu samanlaisia oireita niin eiku vaan kertomaan missä vika.

                                            Comment

                                            Working...
                                            X