Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kasi alkoi ulisemaan hasardin renkaanvaihto-operaation jälkeen.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Kasi alkoi ulisemaan hasardin renkaanvaihto-operaation jälkeen.

    Eli, pari päivää sitten vaihdatin Olarinluoman Vannecenterissä Audi A8 -95, Quattro 4,2 autoon viime talvena ostetut Nokian nastarenkaat.

    Katsoin vierestä vaihtoa kun pojat nostivat liian pienillä "korokepaloilla" auton ilmaan.
    Hätääntyneenä vanhempi pojista ärähti nuoremmalle tuomaan auton nopeasti alas kun huomasi auton roikkuvan mahasta nosturilla.

    Tämän vaihdon jälkeen autoni alkoi ujeltamaan tienpinnasta huolimatta, vaikka nyt on paljon lunta niin "metromainen" ulina kuuluu pienemmilläkin vauhdeilla. Eikä tasan varmasti kuulunut aiemmin, olen aika herkkä kaikille ylimääräisille äänille. Ääni kuuluu vaikka vauhdissa heittäis vapaalle, eikä moottorin kierroksilla ole vaikutusta asiaan.

    Osaako joku sanoa voiko tollasen jälkeen kardaani tai vaihteisto vai mikä osa olla ottanut kipeää? Heitin jo VanneCenteriin kyselyä asiasta.
    Viimeksi muokannut jta; 25.11.2010, 07:30. Perustelu: ei profiilin viittauksia!

  • #2
    Siis mistä kohtaa autoa nosteltiin?

    Edit: Tuossa omassa ilmeni saman tyyppistä ja projektin jäljiltä taka-camberit on päin prinkkalaa. Rengaskulmien säädössä eivät pitäneet lainkaan mahdollisena että kulmat olisi säätyneet renkaiden vaihdon yhteydessä mutta vastaavaa kesänakeilla karusti näkyvää "toinen kaaren sisällä ja toinen ulkona" efektiä ei ollut lainkaan. Tuo ulina on tosiaan mutta se on ilmestynyt vasta talvirenkailla ja olettaisin osasyyn olevan rengaskulmissa jotka katsotaan lähiaikoina kuntoon.

    Comment


    • #3
      Vaikea tosiaan kuvitella sellaista nosturia, joka saisi nostettua auton ylös niin että jokin osa ottaisi kiinni kardaaniin yms. Jos noin on kuitenkin käynyt niin eihän se mahdotonta ole, että esim kardaanin tukilaakeri on kärsinyt vahinkoa (jos koko auton paino on ollut sen varassa).

      Aluksi kyllä lähtisin etsimään vikaa noista renkaista, kulmista, perästä yms. Jos ei mitään löydy niin auto ylös ja ei muuta kuin kardaania yms. tarkastelemaan. Sen välykset yms. on helppo todeta.

      Comment


      • #4
        Onhan esim. jokaisessa katsastuskonttorissa ajettava rampillinen nosturi, jonka keskinostimella juuri saa nostettu ilman sopivia korotuspaloja helpostikin keskeltä. Tosin kardaanihan ei ole ihan ensimmäisenä osumassa mihinkään, mutta ei se mahdotonta ole. Omassa b7:ssa tosin vaimo soitteli perään kanssa nokialaisten vaihdon jälkeen, että onkohan kaikki kunnossa. Oli kyllä, mutta kumit eivät olleet ihan hiljaisimmat mahdolliset.

        Comment


        • #5
          Tuohonhan vaihdettiin syksyllä taka-akselille niitä säätöpultteja, pyöränkulmat tarkistettu/säädetty sen jälkeen ?

          Comment


          • #6
            Pari pv ennen renkaiden vaihtoa (takuuna, viimeks jättivät snadisti ratin vinoon) oli 4-pyöräsuuntauksessa autohuolto lieteellä. En jaksa uskoa rengasmeluun jos ääni kuuluu lumella, soralla jne. Päälle ajettava nosturi rengaspaikassa oli, lisää paloja joutuivat lisäilemään kun jo suht korkealle nostettuaan tajusivat ettei paino jakaudu vahvistetuille kohdille.
            Viimeksi muokannut kallio53; 25.11.2010, 09:53.

            Comment


            • #7
              kuuluuko ujellus jatkuvasti? Itsellä meni ojaanajon seurauksena tankin korvausilmaputken pidin lyttyyn ja johan vihelsi...

              Comment


              • #8
                No siis johonkin 10km/h asti alaspäin tultaessa kuuluu. Ääni ei siis ole mikään tuomarinpilli tai lapsenujellus. Lähinnä tulee sellanen "peruutusvaihde" + "metron" kaltainen saundi.

                Comment


                • #9
                  Alkuperäinen kirjoittaja LongJohn Näytä viesti
                  ...Rengaskulmien säädössä eivät pitäneet lainkaan mahdollisena että kulmat olisi säätyneet renkaiden vaihdon yhteydessä mutta vastaavaa kesänakeilla karusti näkyvää "toinen kaaren sisällä ja toinen ulkona" efektiä ei ollut lainkaan...
                  Ammattimiehiltä tietysti kaikki onnistuu, mutta kyllä aika saavutuksena pitäisin sitä, jos pyöräkulmat saa renkaita vaihtaessa muuttumaan.

                  Comment


                  • #10
                    Nyt kun on pakkasia, niin minunkin autoni on alkanut ujeltaa. Vie lämpimään paikkaan useaksi tunniksi ja kuulostele uudestaan.

                    Comment


                    • #11
                      Rengasliikkeillä on noita saksinostureita joissa nostokoneikko keskellä autonpohjaa... itse kävin hakemassa tuohon a6:een uudet talvirenkaat ja kävi ihan samoin. korokkeet liian matalat joten etupää oli korokkeiden varassa ja takapää oli jostain vaihdelaatikon takapuolelta keskeltä autonpohjaa kannatuksissa...eli kun auto oli ylhäällä sai takapään korokepalat otettua pois.

                      Mahdollista sun kasissa että siellä on joku lämpösuoja painanu kardaaniin kiinni ja ulisee sieltä.

                      Comment

                      Working...
                      X