Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Quattron tärinä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Quattron tärinä

    Oltiin ostoaikeissa kattelemassa yhtä 100 quattroa 2.2l -86, kilometrejä aika reilusti. Muuten vaikutti ihan ok peliltä mutta motarilla kun vauhti meni yli 100, alkoi ratti ja koko auto täristää melko reilusti. Tärinä tiheni vauhdin kasvaessa, ilmeisesti jotain voimansiirrosta johtuvaa. Mikä siellä voisi olla hajoamassa, ja mikä on nelivedon varaosien saatavuus ja hinta, noin yleisesti.

  • #2
    Yksi vikakohde voisi olla kardaanin tukilaakeri. Aiheuttaa yleensä ko. oireita, eikä ole hirvittävän kallis korjata. Toinen voi olla esimerkiksi etupään raidetangon pallonivel, joka on lopussa. Ei kallis sekään.
    Quattron voimansiirto yleensä on aika pommin varmaa, ja jos korjaamaan joutuu niin kyseessä on yleensä jokin luonnollinen kulutusosa, joka kuluu myös etuvetoisessakin. Tosin puolet nopeammin. =)

    Comment


    • #3
      Kiitos vastauksesta. En usko että johtuu etupään nivelistä, tärisee auto sen verran reippaasti. Eli ilmeisesti tukilaakeri. Huomaako kulahtaneen tukilaakerin jos ottaa kardaanista kiinni ja heiluttelee, saako kardaani liikkua minkä verran jos on kaikki paikat ehjänä. Ja jos tuolla on jo pidempään ajeltu ravistelevana niin kuluttaako se esim. perää tai muita osia.

      Comment


        #4
        Vaikeata sanoa mitään toleransseja laakerille. Rikkoutuneen laakerin kumi on yleensä revennyt ja sen voi havaita kardaania heiluttelemalla. Voimaansiirtoa tuo ei helpolla vahingoita.

        Onko aivan satavarmaa ettei tule renkaista?

        Comment


        • #5
          No eihän siitä nyt aivan varma voi olla ettei tulisi renkaista, tai jostain muualta. En vain ole ikinä etuvetoisessa vastaavaa tärinää havainnut, muita tärinöitä kylläkin. Omien kokemusten mukaan etupään nivelien aiheuttama tärinä tuntuu pääosin ratissa, ja jos rengas ravistaa, pystyy yleensä jotenkin päättelemään mistä päin autoa se heiluttaa. Kyseisessä satkussa lattia hakkasi jalkoihin kun kyydissä istui, sama juttu etu ja takapenkillä. Auto tuntui tutisevan tasaisesti joka puolelta.

          Comment


            #6
            Mm. riittävän kiero vanne saa auton tutisemaan kauttaaltaan ja jossain tapauksissa huomattava tutina alkaa vasta jonkun rajanopeuden ylityttyä resonanssin alkaessa.

            Vaikka sopiihan tuota tukilaakeriakin epäillä, mutta ei ehkä ensimmäisenä.

            Comment


            • #7
              Vanhemmillani oli joskus hetken aikaa kohtuullisen tuore Nissan, joka kolaroitiin ja kolarikorjauksen jälkeen autoon jäi samanlainen vika: 100km/h tai kovempaa, niin koko auto tutisi. Renkaat oli tasapainossa ja mittarissa 25tkm. Ilmeisesti jokin koria jäykistävä jännitys oli menetetty. No, se romu meni pian vaihtoon.

              Comment


              • #8
                Joo. Oli muuten kyseinen auto myös joskus kolaroitu joten se saattoi hyvinkin olla syynä tärinään. Mutta jokatapauksessa kaveri joka tuon satkun ostoa harkitsi, ostikin jo toisen auton joten eipä enää tarvitse tuolla päätän vaivata. Kiitos silti kaikille hyvistä vastauksista.

                Comment

                Working...
                X