Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

2.0TFSI öljynkulutusmittaus aloitettu, mitä sen jälkeen?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 2.0TFSI öljynkulutusmittaus aloitettu, mitä sen jälkeen?

    Vein A4:n eilen huoltokorjaukseen polttoaineluukun ongelmien takia. Kysyin siinä autoa jättäessä, että missä vaiheessa kannattaa huolestua öljyn kulutuksesta, kun viimeinen iso tuopillinen öljyä meni 2000km ajon aikana.
    Miekkonen tiskillä ehdotti sitten, että voitas käynnistää öljynkulutusmittaus, eli lasketaan kaikki öljyt pois, laitetaan tietty määrä uutta sisään ja jonkin ajan kuluttua mitataan paljonko on jäljellä.

    Näin myös tehtiin korjaushuollon aikana, mutta onko kenelläkään kokemusta mitä tuon mittauksen jälkeen voi odottaa tapahtuvaksi? Jos auto todetaan syövän liikaa öljyä, niin meneekö motti remonttiin vai mitä? Minulla on onneksi vielä takuu voimassa, joten en siksi huolehdi, mutta kuitenkin kiinnostaisi tietää.

    Onko kukaan nähnyt tuommoista noin 40000km ajettua TFSI konetta avattuna? Jos sieltä on 4-5 litraa öljyä karannut sylinterin kautta, niin voisi sen olettaa olevan musta kuin yö ja täynnä karstaa?

    #2
    Onkos nää nyt niitä koneita mitä ei hoonata enää valmistuksessa vaan pytyt on porauksen jäljiltä?

    Todennäköisesti rengastavat männät ja hoonaavat pytyt

    Hieman eri kone mutta oireet samat

    http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=140103

    Comment


    • #3
      En osaa sanoa miten kone työstetään, mutta tunnettu fakta on, että nämä koneet syö jonkin verran öljyä. Eilen huollon vastaanottaja sanoi, että olis normaalia, jos kerran vaihtovälillä pitää lisätä öljyä. Meinasin rehellisesti nauraa moiselle luvulle, kun n 30000km long life vaihtovälillä minun autoon olisi pitänyt lisätä ainkin 6 kertaa öljyä. Vaihdatin öljyt 15000km kohdalla ja silti olin jo muutaman kerran lisännyt.

      Tuo kuva sun linkin takana ei todellakaan näyttänyt hyvälle.

      Comment


      • #4
        no siis vaggi autoissa käyttöohje kirjassa mainitaan öljynkulutus/km sallitussa rajoissa 0,5L/1000km (tämä oli ainakin FSI) aivan älytön voi olla.
        jos menisi takuuseen pitää olla öljynkulutus seuranta todiste siitä että syö yli sallitun rajan ja silloin yleensä männänrenkaat ja hoonaus. tietysti jos on väljä ni sen mukaan.
        eipä meillä ainakaan ole vielä yhtään FSI:tä avattu ja pari öljynkulutus seurantaa ollut. joten syöpöttely normaalia.
        ja onhan se hurjan kuulosta jos syö 0,5L/1000km ja öljyn vaihtoväli 30tkm niin 15L lisäys öljyä ja 25?/litra :D
        jos oma olisi niin max 15tkm ja normi 5w-30 tai 5w-40.

        Comment


        • #5
          0w-40 on paras vaihtoehto näin talvella näihin uudempiin fsi/tfsi koneisiin, ja 10tkm vaihtovälillä tietenkin.

          Monesti tuo kulutuskin pienenee "uusissa" autoissa ohuemmalla ölpällä.

          Comment


          • #6
            se nyt on vähän kyseenalainen juttu, uusissa n.2000 luvun jälkeen suositellaan jo käyttävän ohkasempia öljyjä moottorien pienten välyksien takia.
            mutta mistä päättelet näin että 0w-40 on paras vaihto ehto?
            todennut että 0w-40, 5w-30, 5w-40 ovat pysyneet aivan yhtä hyvin kaikki.
            Viimeksi muokannut JaniVaa; 24.11.2010, 23:17. Perustelu: EDIT

            Comment


            • #7
              EN väittänytkään että 0w pysyisi parhaiten sisällä, vaan että varsinkin talvella on todella hyvä öljy käytettäväksi uusissa autoissa joissa on pienet välykset, todella hyvä juoksevuus pakkasella ja hyvä kuumakesto

              Mutta väittäsin että koneessa on jo jotain vikaa jos vaihtovälillä joutuu lisäilemään litroja..
              Viimeksi muokannut juudas; 24.11.2010, 23:27.

              Comment


                #8
                Teoria jossain muualla oli se että välykset männänrenkaissa näissä uusissa TFSI-koneissa on niin pienet, että ellei käytä ohkaisia öljyjä rupeavat ne takertelemaan.

                Comment


                • #9
                  @JaniVaa, mä muistelen saman luvun mä muistelen manuaalista lukeneeni, mutta minusta se on jo lähinnä röyhkeä disclaimer, jolla väistetään vastuuta.

                  Comment


                  • #10
                    no onhan se näin että suuri tuo kulutus on. näin ne tehtaat väistelee :)

                    Comment


                      #11
                      Asiahan on niin että tuolla huoltokirjan lukemalla ei ole mitään tekemistä "normaalin" kulutuksen kanssa.

                      Asia varmaan etenee niin että suoritetaan mittaus ja ilmoitetaan maahantuojalle. Sieltä pyydetään mittaamaan ohivuodot, öljynpaineet sekä katsomaan takalamppujen kunto ja tekemään ohjelmistopäivitys. Tulokset raportoidaan taas ylemmälle taholle jossa aikansa mietittyään päädytään ratkaisuun X.

                      Comment


                      • #12
                        näinhän se voi olla. vähän riippuu myös onko tapauksia ja valituksia ollut paljonkin. nissan merkkisiin tehtiin pari vuotta sitten öljynkulutus seurantaa tiettyihin konemalleihin ja jos todettiin että kuluttaa ni pienellä vaivalla tehtaalta lupa että kone auki ja männänrenkaat ja hoonaus sillä tuli kuntoon.
                        kerroppa sitten mrmojo77 mitä audin kanssa tehdään.

                        Comment


                        • #13
                          Juu, jouluviikolla on seuraava huoltokäynti, jolloin mitataan jäljellä oleva määrä. Sittenhän sen näkee.

                          Comment


                          • #14
                            Pistänpä tänne nyt oman autoni tarinan (lyhyt versio) tähän aiheeseen liittyen...Autona siis A6 2.0TFSI vm 06, tuolloin 59 tkm ajettu, LL huolto-ohjelma, kaikki tehty ajallaan. Mulla oli myös öljynkulutus sitä luokkaa että sitä mittailtiin. 1000 km:n öljynkulutus oli 7,5 dl, testerissä ilmoitus "jatkotoimenpiteitä vaaditaan". sen jälkeen tehtiin ohivuotomittaukset ja endoskooppitähystykset joiden perusteella meinattiin että sylinterien hoonauksen + mahd. männänrenkaiden vaihto pitäisi auttaa. Auto pajalle, kone auki --> suunnitellut toimenpiteet eivät auta, koneen yläpää + sylinterit siinä kunnossa että koko motti vaihtoon, muuta ei pystynyt tekemään. Näin sitten tehtiin, onneksi meni takuun piikkiin ostoliikkeen toimesta. Syytä moiseen vikaan ei (tietenkään) marmorilla kerrottu, itse epäilen häikkää öljynkierrossa, viisaammat voi valaista oliko kyse siitä vai jostain muusta.

                            Uuteen koneeseen heti kiinteä huolto-ohjelma, LL on mielestäni täyttä huuhaata sekä näköjään myrkkyä ainakin tälle koneelle tuollaisessa lyhytkestoisessa kaupunkikajossa jollaista edellisellä omistajalla oli enimmäkseen ollut. Jos tietäisin koneista enemmän niin öljykorkin kunnon olisi pitänyt kilkutella kelloja, se oli nimittäin sellaisen valkoisen vaahdon peitossa. Uusi kone (tehdaskunnosteinen) toiminut nyt moitteitta vajaan vuoden, 15 tkm huolto kohta tulossa. Tänä aikana olen kaadellut koneeseen 1 litran castrolia mikä on mielestäni normaalia.
                            Viimeksi muokannut tommir; 29.11.2010, 21:55.

                            Comment


                            • #15
                              No, saatiin mittaus päätökseen ja tuloksena oli 0,4l/1000 km, joka ei aiheuta minkäänlaisia toimenpiteitä, koska on normaalia kuluttaa aina 0,4999l/1000km. Jos olisi sattunut menemään tuon 0,5l/1000km rajan yli, niin sitten olis kuulemma kampikammion tiivisteitä vaihdettu tai jotain muuta pientä.

                              Hieman jäin kyllä epäilemään, että huollossa ei katsottu mittarilukemia mittauksen yhteydessä. Ajoin mittausvälillä hitusen vajaa 2000km ja se öljypalkki näytöllä hupeni aivan ylärajasta hieman puolenvälin yläpuolelle. Se tarkoittaisi, että mittarin ensimmäinen puolisko tarkoittaa noin 1l määrää ja alempi puolisko n. 0,5l määrää. Tiedän sen, koska muutaman kerran olen lisännyt öljyä 0,5l palkin jo kadottua näytöltä ja se on sitten noussut siihen puoliväliin.

                              Tällä hetkellä ei ole Audin omistamisen nautinto kovin korkealla ja jos ei vaan se ajamisen nautinto olisi niin suurta, niin auton vaihto olisikin varmaan edessä.

                              Lupasin huollossa palata asiaan ennen kuin takuu umpeutuu 3kk päästä, notta mittaus suoritetaan uudestaan.

                              Comment


                                #16
                                Heh. Normaalilla öljynvaihtovälillä vaihtuu tuolla kulutuksella öljyt jo kahdesti ihan itsekseen :)

                                Suomeksi paskaahan nuo tehtaiden sallitut lukemat ovat, mutta niin ne ovat olleet aina ja kaikilla merkeillä.

                                Comment

                                Working...
                                X