Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A4 (B5) vinkuu kylmänä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi A4 (B5) vinkuu kylmänä

    Autona siis vuoden -98 Audi A4 1.6 bensakoneella.

    Autostani kuuluu siis vinkuvaa ääntä joka häviää pois kokonaan kun takana on n. 10-15min ajoa. Kun auto on siis täysin lämmennyt niin ääntä ei kuulu. Vinkuminen on voimakkaampaa kylmemmällä ilmalla ja jos auto startataan niin ettei se ole ollut roikassa. Lämpimästä tallista lähtiessä vinkumista ei esiinny lainkaan.

    Vinkuminen ei ole sidoksissa moottorin kierrosmäärään vaan pikemminkin vauhtiin. Eli mitä lujempaa ajan, sitä voimakkaampi on ääni. Ei kuitenkaan koskaan kun auto on paikallaan.

    Voiko kyseessä olla laturin tai ohjaustehostimen hihna? Laturin hihna on viimeksi vaihdettu -09 joten sen kulumisesta ei pitäisi olla kyse. Voiko hihna kuitenkin olla löysällä ja näin ollen kylmänä luistaa jonkin verran ja lämmettyään pitää paremmin kiinni?

    Ideoita ongelman lähteestä ja sen taklaamisesta otetaan mielihyvin vastaan :)

  • #2
    Ongelmahan voi olla mitä vaan. Mutta tietysti se voi olla moniurahihna, mutta omassa Vw Polossa ilmeni sama juttu kunnes yks päivä se alkoi seisaallaan parkkiksella ja juoksin heti pellinalle katsomaan mikä tilanne ja se oli flekti! Laakerit tippuneet ja ilmavirranvoimasta kovemmissa vauhdeissa huusi niin, että sen kuuli sisään. Se ääni ei kuulunut vaikka flekti pyöri useaan otteeseen, mutta ilmavirta sai sen ulvomaan. Siis tämähän on vain yksi teoria! Mutta näin minulla vastaavan kuuloinen ongelma ratkesi.

    Comment


    • #3
      Tänään pientä lisähavainnointia.

      Kun reippaassa vauhdissa painaa jarrua kevyesti, loppuu vinkuminen ja kun löysää jarrun niin vinkuminen jatkuu.

      Rouva taasen kertoi että aamulla lumia puhdistellessa oli vinkumista kuulunut paikallaankin.

      Ostin tänään kitkasprayta ja sitä tarkoitus laittaa ensiksi (tod näk huomen illalla) ohjaustehostimen pumpun hihnaan. Pakko aloittaa tämä vian etsiminen jostakin.

      Comment


      • #4
        Voipi olla että kyseessä on vain ominaisuus. Rovaniemellä on kumminkin ollut jo kunnon pakkasiakin tälle syksylle? Omassa A4:ssa kitisee etupäässä joku aina pakkasella ja kitinä loppuu kun paikat vähän lämpenee. Vaatii semmosen vähintään 15 astetta pakkasta, että alkaa mitään kuulua. Nyt on jo 60 tkm ajeltu siitä kun vikinän huomasin, eikä mitään "oikeaa" vikaa ole kuitenkaan ilmennyt.

        http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=82788

        Comment


        • #5
          Luin tuossa noita muitakin vastauksia tarkemmin ja keksin yhden mahdollisen vikapaikan lisää, mutta aika kaukaa haettu...

          Mitäpäs jos sen kitinän aiheuttaa se keulalla oleva sähköflekti, joka pyörii ajoviiman vaikutuksesta ja sitten jarruttaessa siipi pyrkii vähän eteenpäin ja sen takia kitinä lakkaa hetkeksi. Pahvi keulalle ja kokeilemaan. Tai sitten joku puutikku siiven väliin, jos uskaltaa. Eikai se nyt talvella lähde pyörimään :)

          Comment


          • #6
            Alkuperäinen kirjoittaja kevinic
            Luin tuossa noita muitakin vastauksia tarkemmin ja keksin yhden mahdollisen vikapaikan lisää, mutta aika kaukaa haettu...

            Mitäpäs jos sen kitinän aiheuttaa se keulalla oleva sähköflekti, joka pyörii ajoviiman vaikutuksesta ja sitten jarruttaessa siipi pyrkii vähän eteenpäin ja sen takia kitinä lakkaa hetkeksi. Pahvi keulalle ja kokeilemaan. Tai sitten joku puutikku siiven väliin, jos uskaltaa. Eikai se nyt talvella lähde pyörimään :)
            Tuota... Niinkuin tosissaan jo kerran sanoin se vika voi olla mahdollisesti se flekti, mutta vaikea sanoa näkemättä ja se on vain yksi vaihtoehto, mutta kuvauksesi kitinästä ja sen ilmenemisestä kuullostaa samanlaiselta kuin itselläni oli kun flekti huusi.
            En nyt menisi sinuna kuitenkaan sinne mitään pahveja bensamoottorille virittämään(vielä keittää) tai saati sit mitään keppejä sinne flektinkään väliin työntämään, koska kyllä se pyörii myös talvisin tarpeentullen mm. parkkuhalleissa jne! Osaan kuvitella kun se flekti lähtee pyörimään ja siellä on joku keppi välissä mitä tapahtuu... :D
            Alkuperäinen kirjoittaja dasazo
            Ostin tänään kitkasprayta ja sitä tarkoitus laittaa ensiksi (tod näk huomen illalla) ohjaustehostimen pumpun hihnaan. Pakko aloittaa tämä vian etsiminen jostakin.
            Voihan se olla mm. myös moniurahihna joka siellä huutaa, mutta siinä tapauksessa sitä kannattaa hieman kiristää kun noi kitkasprayt yleensä toimii tasan 2 päivää. Mutta älä kiristä liikaa jottei mene poikki(nyrkki sääntö hihna pitää olla paikallaan käännettävissä sormin poikittais asentoon(90ast.).Voit suihkuttaa flektin laakereihin öljyä samalla jos auttaisi, mutta mulla se ei toiminut vaan hain lopulta varsaosatiskiltä uuden flektin ja ääni loppui.
            Ps. Mullakin ääni kuului eniten kun kylmänä lähti ajamaan. Kannattaa kokeilla itse käynnistää auto kylmänä ja odottaa jos kitinä alkaa moottorin ollessa lämmin ja katsoa/kuunnella onko se äänenlähde flekti.


            Katsoin, että siellä Rovaniemelläkin on myös Motonet niin esim. siellä on myytävänä autoosi sähköflekti ja tai visko!
            Onko autossasi sähköflekti vai visko? Kun näemmä Motonet tarjoaa myös joihinkin malleihin viskoa, en olisi uskonut, että vielä ton ikäsissä oli viskoja... :0

            2 erilaista sähköflektiä 80w tai 300w:
            Osa1: 13-1535 Jäähd puhallin VAG/iso 96- 80W(A4 Jäähd puhallin jos 80W) 124.00 €
            Osa2: 13-1536 Jäähd puhallin VAG/iso 96- 300WA4 Jäähd puhallin jos 300W) 79.90 €

            tai

            1 visko
            Osa1: 13-1585 Jäähd viskokytkin VAG A4-1,6/1,8/TDi Viskokytkin 69.50 €
            Viimeksi muokannut lowe low; 16.11.2010, 01:30.

            Comment


            • #7
              Alkuperäinen kirjoittaja lowe low Näytä viesti

              En nyt menisi sinuna kuitenkaan sinne mitään pahveja bensamoottorille virittämään(vielä keittää) tai saati sit mitään keppejä sinne flektinkään väliin työntämään, koska kyllä se pyörii myös talvisin tarpeentullen mm. parkkuhalleissa jne! Osaan kuvitella kun se flekti lähtee pyörimään ja siellä on
              Tottahan bensakoneessakin on hyvä käyttää pahvia keulalla talvella. Silloin ajoviima ei suoraan pääse puhaltamaan, mutta jäähdytyksen tarpeessa flekti kyllä vetää ilmaa jostain sivustakin. Jos ei siis laita pahvia aivan suoraan syyläriin kiinni. Onhan noita huohottimiakin jäätynyt, ei se ollenkaan turhaa ole peittää keulaa jollakin. A4:ssa pahvit saa kätevästi piiloonkin: kun avaa konepellin, näkyy jäähdytin suoraan ja pahvin voi pudottaa paikoilleen. Sitten vain konepeitto kiinni ja mitään ei näy ulospäin. Ite oon jättäny toiselta reunaa vähän avoimeksi, niin tarvittaessa sähköflekti voi hoitaa hommansa. Ei ole kyllä kertaakaan talvella pyörinyt.

              Meinasin tuota keppiä lähinnä kokeilumielessä, ajaa vaikka 1km kylmällä koneella, niin näkee johtuuko kitinä siitä. Tai käyttää kepin tilalla vaikka kuminauhaa, niin ei mitenkään voi tulla vahinkoa, jos jostain häiriöstä johtuen flekti lähtis kylmänä pyörimään.

              Alkuperäinen kirjoittaja lowe low Näytä viesti

              Onko autossasi sähköflekti vai visko? Kun näemmä Motonet tarjoaa myös joihinkin malleihin viskoa, en olisi uskonut, että vielä ton ikäsissä oli viskoja...
              Mulla on ainakin molemmat tuossa -97 nokivasarassa. Visko riittää normaalisti, mutta parkissa ilmastointia käyttäessä sähköflekti lähtee avuksi pyörimään.

              Comment


              • #8
                Viskohan tuossa menopelissä on. Saattaapi olla myös se sähkökäyttöinen flekti. Tässä illan päälle hieman tarkoitus tutkia ja kuunnella kuuluuko parkissa ääniä.

                Kitkaspray lähinnä viänmäärityksen avuksi että saa eliminoitua pois hihnat vaihtoehdoista. Mikäli ongelma on hihnassa niin tottakai vaihtoon hetimiten. Tänä aamuna oli lämpötila -17C ja vinkumisen desibelit alko olla jo ihan hyvää luokkaa.

                Lisää testailuista ja kuunteluista myöhemmin.

                Nyt on ihmetelty muutama tovi ja en kyllä tullut yhtään viisaammaksi.
                Aluksi laitoin auton käyntiin ja odottelin josko ääntä alkaisi kuulumaan itsekseen auton ollessa parkissa. En erottanut mitään ylimääräisiä ääniä enkä huomannut mitään poikkeavaa käynnissä.
                Seuraavaksi suihkutin moniurahihnalle kitkanlisääjää ja lähdin koeajolle. Vinkuminen ja kitkutus pysyivät täysin ennallaan. Lisäsin vielä hieman kitkanlisääjää hihnalle, eikä sillä ollut vaikutusta vinkumiseen.
                Sen jälkeen askartelin pahvista koko jäähdyttimen kokoisen palasen jonka laitoin jäähdyttimen eteen. Kävin koeajokierroksella eikä myöskään tällä toimenpiteellä ollut vaikutusta vinkumiseen.

                Havaintoja:
                -Kiilahihnojen määrä riippuu ilmeisesti varustelusta ja niitä on 1-3 kpl. Minulla ei ole autossani ilmastointia joten ilmastoinnin kompressorin kiilahihnan voi jättää pois laskuista. Monissa malleissa vesipumppua pyöritetään lyhyemmällä kiilahihnalla joka on yhteydessä ohjaustehostimen pumppuun ja saa siitä käyttövoimansa. Onko tämä hihna näkyvissä ylhäältä päin? Ylhäältä tutkiessani en nähnyt muita kiilahihnoja.
                -Ajon päätteeksi moottorin lämpötila oli mittarin mukaan noussut 70C tietämille. Kävin kokeilemassa viskoa ja se ei ottanut ollenkaan kiinni vaan pystyin pysäyttämään sen pyörimisen vaikka auto oli päällä. Koska visko ei ole ottanut kiinni ollenkaan koko ajon aikana ja jäähdyttimen peittäminen ei aiheuttanut mitään eroa vinkumiseen, voin varmaan laskea viskon pois ongelmanaiheuttajien listalta??
                Viimeksi muokannut gedu; 16.11.2010, 21:44.

                Comment


                • #9
                  Voi olla vähän tyhmä kysymys, mutta ootko varma ettei etujarrut laahaa ja ääni tule jarrupaloista/levyistä? Jos ääni tulee vaan liikkeessä, muuttuu ajonopeuden mukaan ja jarrua polkasemalla ääni loppuu ja ajaessa pikkuhiljaa lämpölaajetessaan vinkuminen hiljenee?

                  Comment


                  • #10
                    Alkuperäinen kirjoittaja TomKat Näytä viesti
                    Voi olla vähän tyhmä kysymys, mutta ootko varma ettei etujarrut laahaa ja ääni tule jarrupaloista/levyistä? Jos ääni tulee vaan liikkeessä, muuttuu ajonopeuden mukaan ja jarrua polkasemalla ääni loppuu ja ajaessa pikkuhiljaa lämpölaajetessaan vinkuminen hiljenee?
                    Ei ollenkaan tyhmä kysymys. Aivan ensimmäinen epäilys minulla olikin että jarrujen välissä olisi jokin pikku kivi tms joka hankaa. Kuitenkin unohdin mielestäni nuo jarrut kun ajattelin ettei kylmyyden pahentava vaikutus sovi kuvaan.

                    Testattiin vaimon kanssa että minä kuuntelin kitkutusta ulkoa kun hän ajoi autolla ohi niin kitkutus kuului merkittävästi voimakkaampana auton toisella oikealla puolella. Jarrutuksen aikana jarrut ovat pitäneet kihinää/hankaavaa ääntä koko ajan ostamisen jälkeen(elokuu 2010).
                    Tämän jälkeen jarruttelin jarrut melko kuumiksi niin kitkutusta ei kuulunut ollenkaan. Normaaliajossa kitkutuksen "kynnysnopeus" nousee koko ajan korkeammalle. Auto kylmänä kitkutus saattaa kuulua jo 30km/h vauhdissa, mutta työmatkan lopussa vasta 60km/h vauhdissa.

                    Mikäli syys on jarruissa niin mikä tuon laahaamisen/kitkutuksen aiheuttaa? Miten lämpötin muutos vaikuttaa siihen? Onko jarrulevy kiero tms? Miten varmistan ongelman lähteen/korjaan sen?

                    Edit: Unohtui mainita että jarrupaloissa on kyllä kulutuspintaa kohtalaisen hyvin vielä jäljellä.
                    Edit2: Tutkin korjausopasta jarrujen kohdalta ja etujarruissa on ilmeisesti neljä jarrupalaa. En siis mene enää takuuseen siitä että kulutuspintaa olisi tarpeeksi jäljellä. Etureunassa sitä on tarpeeksi mutta en ole tutkinut miten takana on.
                    Viimeksi muokannut dasazo; 16.11.2010, 22:27.

                    Comment


                    • #11
                      Mulla laahasi jarrut, kun jarrusylinterit oli vaan yksinkertaisesti jumissa. Ei vinkunut, mutta jarrubalanssi oli ihan pielessä. Herkistely ja jarrupalojen vaihto (vaikka pintaa oli ihan reilusti) korjasi asian.

                      Se vinkuminen voisi EHKÄ olla myös pyörän laakeri... tuo kylmän vaikutus ääneen on kyllä vähän omituinen, mutta voisi olla, että jotain jarru- / laakerihässäkkää siinä on. Jotkut rasvat jähmettyy tai joku laahaa, kun pakkanen iskee. Pyöränlaakerista tosin useimmiten ehkä kuuluu semmonen jurnuttava ääni ja se on helppo todeta, jos on paljon välystä.

                      Comment


                      • #12
                        Vapaapäivä kului auton kanssa värkätessä ja saldona jotain löytyi ja korjattiinkin!
                        Käytin etujarrut auki ja oikealta puolelta laahasi jarrut pahasti. Toinen liukutappi oli ruostunut todella tiukasti kiinni ja jarrupalat kuluneet epätasaisesti. Kokoajan laahanneet, joten ei ihme että on vinkunut. Vasemmalla puolella oli kaikki kunnosa. Vaihdoin silti molemmille puolille uudet liukutapit, tappien haitarikumet ja uudet jarrupalat. Kävin ajolenkin ja uudet jarrut pelitti hienosti. Nyt sitten odotellaan iltaa/huomisaamua että auto on kauttaaltaan kylmennyt -20C lämpöiseksi niin voi varmistua äänen katoamisesta. Nyt se on kuitenkin ollut koko päivän lämpöisessä tallissa.

                        Comment


                        • #13
                          Pientä päivitystä.

                          Jarrujet kitkutus ei tainnut sitten loppuakaan jarrujen fiksauksella. Kitkutus ei tosin ollut läheskään yhtä voimakasta kuin aikaisemmin. Seuraillaan tilannetta että lähteekö tuo kitkutus ajokilometrien mukana pois kun jarrupalat mukautuvat jarrulevyihin.

                          Voiko laahaamisen aiheuttama kuumeneminen saada jarrulevyn kieroksi, josta tuo kitkutus voisi johtua nyt kun jarrut eivät enää laahaa?

                          Edit:
                          -Jarrulevyt muuten näytti ihan hyväkuntoisilta päällepäin. Ei ollut merkkejä laahaamisen aiheuttamasta kulumisesta kun paloissa oli melkoisesti kulutuspintaa vielä jäljellä.
                          -Nyt jarrut itsessään toimii kuin unelma. Ei kuulu kahinaa eikä hankausta jarrutellessa ja tuntuma on todella hyvä.

                          Comment


                          • #14
                            Eilen kävin viilailemassa etujarrulevyistä ruostetta pois ja ei ollut vaikutusta silläkään kitkutukseen.
                            Pitää varmaan kohta nostaa auton etupää pukeille ja pyörittää renkaita niin että auto on käynnissä. Jos sitten pääsis kuuntelemaan mistä se ääni tulee.

                            Comment


                            • #15
                              Nytpä se taisi äänen lähde löytyä!

                              Eilen ajelin Rovaniemeltä Ouluun ja n.40km jälkeen ihmettelin kun ei nouse moottorilämpötilamittari ollenkaan. Tässä vaiheessa mietin että liekö termari paskana. Seuraavan kaupan pihaan sitten pysähdyin ja konepelti auki. Visko pyöri vimmatusti ja ei saanut kädellä pysähtymään kun visko siis otti tiukasti kiinni vaikka lämpötila ulkona -19C. Pahvia keulaan ja lämmöt nousi pian 90C kohtaan ja viisari pysyi suorana siinä koko loppumatkan ajan. Termostaatti siis pelittää.

                              Tänään sitten tutkin tuota viskoa parkissa ja kaasuvaijeria vetelemällä sain aikaiseksi tyhjäkäynnillä kitkutusta kierrosalueilla n. 2500-3500 ja +4000. Viskossa siis kytkin sekä laakeri viallisena. Ilmeisesti ääni kuulosti ajaessa tulevan enemmän vänkärin puolelta koska sieltä moottori on avonaisempi kuin kuskin puolelta ja näin ääni kuuluu siellä voimakkaampana. Visko lähteen -18C pakkasella pyörimään välittömästi ja ottaa kiinni kohtalaisen lujasti! Auton ollessa kylmä ja sammuksissa pyörii kädellä pyörittäessä heikonlaisesti.

                              Kannattaako uusi visko hakea Motonetista vai marmoritiskiltä? Onko tietoa paljonko visko maksaa marmorilla? Motonetin viskolla hintaa 69,50e.

                              Comment

                              Working...
                              X