Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 1.8TQ -03 täristää n.90km/h vauhdissa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 1.8TQ -03 täristää n.90km/h vauhdissa

    Ärsyttävä oire ilmaantunut profiilin mukaiseen A4:seen. N. 90km/h +- 10km/h vauhdissa auto tuntuu hieman tärisevän, tuntuu etenkin rattiin ja jalkaan jos on keskikonsolissa kiinni (paikat ei kumminkaan putoa hampaista). Välillä ratti hieman ravistaa ja useimmiten voimistuu jos aavistuksen kääntää oikealla ja etenkin kun ohjaus palautuu takaisin keskelle.

    Sama ilmiö toistuu sekä kesä- ja talvirenkailla, ilmanpaineet ja rengastasapainot on tarkistettu. Mitään ylimääräisiä kolinoita eikä rohinoita kuulu ja ei paikat tuntunu väljiltäkään. Epäilin jo omaa nuppivikaa, kun vikakoodejakaan ei ole mutta ei tuollaista edellisellä etuvedolla ilmenny.

    Ideoita missä vika voisi olla? Vetoakseli tulee itselle ensimmäisenä mieleen mutta niiden vaihtaminen on sen verran tyyristä, että tarkistuttaisin ensin muut halvemmat vaihtoehdot.

  • #2
    Kyllä se sieltä rengas/vanne seudulta se vika löytyy.Esim nyky pehmytkylkirenkaissa on mm.sellaista vikaa, että rengas on yksinkertaisesti soikea ja eipä se sitten pysy vanteellakaan tasapainotuksen jäljiltä kauan kohdillaan.Toinen on vanne ja tietty jos on soviterenkaita, täytyy olla tiukat.Lisäksi aluvanteilla pultit oltava oikeat (kartiotyyppi) ja kiristyksen tulee olla tasainen.Voihan toki olla vetolinjassa joku vialla, mutta aika kaukaa haettua, ei sieltä sellaista tärinää tule jos nyt ei oikein jotain silminnähtävää ole rikki tai irti.Juuri tuo kertomasi nopeus
    viittaa renkaiden suunntaan.

    Comment


    • #3
      Oletko tsekannut takavakaajatangon helat onko väljää ?

      Comment


        #4
        Tarkistappa ettei jarrut laahaa, ittellä oli vastaava vika ja korjautui jarrupääsylinterin vaihdolla, jätti painetta toiseen piiriin.

        Eli kokeile kädellä vanteet läpi, lämpiääkö mikään kun hieman pitempään ajat. Pysäytä nätisti moottorijarrulla ennen testiä.

        Comment


        • #5
          Renkaita alunperin epäilin itsekkin mutta sama ilmiö toistuu sekä kesärenkailla 225/45/17 ja talvirenkailla 205/55/16. Molemmat sarjat on käyty rengasliikkeessä tasapainottamassa ja paineet tarkistamassa. Molemmat rengassarjat olivat myös edellisessä autossa alla, joten näistä tuskin ongelmat johtuu tällä kertaa.

          Soviterenkaat menee tiukasti vanteisiin mutta hieman väljät "sylinteri/rumpu" kiinnityksessä. Pultit ovat kartiotyyppiset.

          20km työmatkalla ainakaan tällä sade/7 asteen kelillä vanteet eivät lämmenneet yhtään. Jarrulevyt voivat olla vääntyneet mutta ainakaa sitä ei pikaisesti silmämääräisesti huomannu.

          No perjantaina saan auton halliin pukin päälle niin pääsee tarkistamaan helat ja etupään rojut ellei muita ideoita tule mitä voisin tarkistaa ennen sitä.

          Comment


          • #6
            No vika viimein löytyi tai oikeastaan kaksi. Vasemman eturenkaan vetonivel aavistuksen väljä mutta ei selitä täristämistä. Kuten Eero tuossa jo veikkaili, että vika on rengaspuolella... jos kerran renkaat on tasapainossa niin päätettiin vaihtaa uudet rengassovitteet, siihen loppu ravistelu. Ei kahteen otteeseen rengasliikkeessä tuota huomannu mutta pääasia, että korjaantu.

            Vetonivel saa toistaiseksi jäädä laittamatta, kun ei näytä isompaa häiriötä aiheuttavan.

            Comment

            Working...
            X