Terve.
Aikaisemmin ei ole kokemusta Audista. Mutta nyt sitten myin edellisen kulkineeni, ja vaihdossa tuli otsikon mukainen Quattro. Auton vaihtokauppaan olen tyytyväinen, vaikka viestissäni selviää, että autossa muutama "pikku" vikakin jo alkanut ilmenemään.
JUU KYLLÄ, hakuakin jo käytin, mutta jotenkin vain en löytänyt kysymyksiini vastauksia. Ajattelin, että jos teen kokonaan oman ketjun, johon yritän laittaa selkeästi mieltäni askarruttavia asioita.
Ja toivoisin saavani asiallisesti apua...
Auto tuotu joskus saksasta, eli käyttöohje/huolto kirja tuli mukana, josta minä en kielimuurin takia ymmärrä juuri mitään.
ACF:n memberi tarra ikkunassa, eli tälläkin foorumilla varmaan joskus ollu. Ja edelliselläkin omistajalla useamman vuoden ollut.
Aloitetaan vaikkapa huolto valosta (tekstistä). Saksan kirjasta epämääräisesti yritin sanakirja apuna suomennella ja ymmärsin että:
-OEL, olisi perus öljyn vaihto
-IN 1, öljyn vaihto + erillaisia tarkistuksia
-IN 2, isompi huolto.
Kirjassa mainittiin huolto välit 30 tkm, 60 tkm ja 90 tkm. Kuitenkin öljyn vaihto minun mielestäni olisi syytä tehdä jossain 10 tkm kohdalla?? Jossain netin syövereissä törmäsin 15 tkm vaihtoväliin.
KYSYMYS 1:
-minkälaisilla kilometri määrillä tulee mikäkin öljyn vaihto.
Kuinka monta tuhatta kilometriä "uskaltaa" moottori öljyillä ajaa.
Mites perä ja vaihteisto öljyt, missä kohti vaihto.
Jakohihna ja tulpat on vielä yksi tärkeä, joita kannattaa vaihtaa...milloin??
Autossa nyt mittarissa 208 tkm. Kuittien mukaan jakohihna (ja tarpeelliset kilkkeet, ja vesipumppu) vaihdettu 186 tkm kohdalla. Eli siitä ei nyt ihan heti pitäisi olla hätää.
Öljyjen vaihdoista en ole ihan sata varma milloin viimeksi, ei "luotettavaa" dokumenttia ole. Muutenkin minulla on käytettyjen autojen suhteen ollut tapana, ostamisen jälkeen melko pian vaihtaa kaikki öljyt, jotta itse tietää mistä kilometri määrästä rupeaa vahtoja seuraamaan...
--------------
Mittaristossa vilkkuu IN 1 huolto teksti.
Haualla löytyi sen verta, että -97 ja uudemmat pystyy "nollaamaan" mittariston nappuloita painelemalla.
Vanhempiin tarvii tietokoneella nollata. Ja ei riitä ilmais versio, koska ei ole "tallennus" ominaisuutta.
Eli vaatii täyden version. JA toiset firmat saattaa kuulemma ihan 5-10 euron hintaan nollata, vaikka ei heillä huoltoa teettäisi...
KYSYMYS 2
-pitääkö huolto tekstin nollaaminen paikkaansa, eli täytyy käyttää huolto liikkeessä. Vai onko tieto väärä? Jos pytyy mittaristosta nollaamaan, niin miten se tapahtuu.
-------------------
Sitten näihin öljyihin.
Castrollin sivuilla oli melko hyvä taulukko. Oli perämurikasta maininta että hypoidi LS-tyypin öljyä, mutta sitten vaihto ehtoisena ihan perus hypoidi öljy.
KYSYMYS 3:
-perissä/keskellä ei ole mitään kitkalukon tyyppistä, tai mitään muutakaan joka vaatisi LS-tyypin öljyn??? Eli saa käyttää ILMAN LS-merkintääkin olevaa?
------------------
5 vaihteinen manuaali laatikko. Laatikkoon ilmoitetaan Castrollin mukaan 2.3 litraa. (jokin TAF-X öljy) Perä murikkan 1.9 litraa. (hypodi) Mutta sitten tässä Castrollin listassa on jotenkin "oudosti" mainittu noista keskitasaus pyörästöistä.
KYSYMYS 4:
-Onko keskitasauspyörästössä kokonaan oma öljy, vai onko samaa tilaa kuin perus vaihteisto?
KYSYMYS 5:
-Ja käykö vaihteistoonkin ihan perus hypodi (castrollin sivuilta varmaan löytyis selvitys siitä mitä tuo TAF-X todellisuudessa on). Jotkut manuaali laatikot vaativat automaatti vaihteisto öljyn toimiakseen (esim. mersu), mitenkä Audissa käytännössä. Onko kokemuksia?
---------------------
Sitten vielä teknisiin kysymyskiin.
Ajaessa kiinnitin nyt huomiota pieneen sivuääneen. Pyörivä kahina, edestä tai keskeltä. (tai oikeastaan olen nyt enempi sitä mieltä että keskeltä/vaihteistosta).
Auto kun on parkissa vaihteisto vapaalla, tyhjä käynnillä tai kierroksilla, ääntä ei kuulu, vaikka kytkin poljinta painaisi/ei painaisi.
Yli 80 km/h ääni on kovempi kuin hiljaa ajaessa. Ja varsinkin moottori jarrutuksessa ääni tulee hyvin esiin. Kytkimen painaa pohjaan, niin ääni katoaa.
Kytkimen painelaakeri? Ei oikeastaan, kun ei kuulu auto parkissa ollessa.
Eli viittaisi vaihteiston ulostulevaan akseliin, tai keskitasaus pyörästöön, koska ajaessa ääni kuuluu. Paikallaan ollessahan nämä ko osat ei pyöri. Ja kuitenkin jos kytkimellä veto vapautetaan niin hiljenee, eli vaativat kuormituksen antaakseen ääntä. Joku laakerihan se.
Tuli minulla vielä mieleen että äänen antaisi etuperä tai etupyörän laakerit tai vetoakselit. (Etu vetoakseleissa käsin heilutellen murroksissa tuntui ihan pienet nytkähtelyt, alkavaa väljää)
Takaa päin se ei minusta kuulu. Voin olla väärässäkin. (taka murrokset tuntui jämäköiltä)
Ensiapuna tuli mieleen, että tarkistaa öljy tasot, onko laatikossa/perässä edes öljyä. Ja missä kunnossa öljyt on, milloin vaihdettu. Uusi öljy voi auttaa, ainakin hetkellisesti.
KYSYMYS 6:
-voimansiirrosta kuuluvaan sivu ääneen. Olisiko kenelläkään villiäkään arvausta/tietoa, mikä on äänen aiheuttaja?? (joka tapauksessa remonttia tiedossa, mutta kun tietäisi, mistä aloittaa, ettei "turhan" takia tee isoja remontteja, ja ääni ei katoakkaan, jos vika ei ollut siinnä mitä remontoi)
--------------------
Tänä aamuna oli vähän kylmempää, ja auton käyntiin laittaessa kuului pienen hetken pieni kolkatus, joka nopeasti tasaantui. Ja tyhjäkäynnillä pyöriessä, lasit putsattuani, käynti ääni oli ihan "normaali" kun lähdin liikenteeseen, samanlainen kuin lämpimänä, erittäin tasainen. Ei ole oikein aijempaa kokemusta kylmästä käyntii, joten ääni oli uusi minulle.
Jokseenkin tuli mieleen, että olisko hydraulinen venttiilin nostin? Kylmä ja jäykkä öljy.
Suodattimen ja moottori öljyä kävinkin juuri tänään ostaan, jos ne vaihtais heti alkuun. Ei oikein ole luotettavaa tietoa, että milloin ne on viimeksi vaihdettu.
KYSYMYS 7:
-Mitä kaikkea heikkoa ko tyypin moottorissa on? kuulostaako vian kuvaus "normaalilta".
-----------------
KYSYMYS 8:
-kertokaa vähäsen tyyppi vikoja, jotta osaa etukäteen kiinnittää asioihin huomiota ja näin ehkä välttää isommat vauriot.
(moottorin jakopää kuulemma heikko paikka, mutta koska remontti vasta tehty, niin uskoisin pelaavan) (yhdeltä puoli tutulta oli vastaavanlaisesta autosta juuri sunnuntaina särkynyt vaihdelaatikko, manuaali. Vikaa en tiedä, enkä ole kaveria päässyt jututtaan, kuulin asian muiden kavereitten kautta)
---------------------
Kiitoksia, etukäteen.
Aikaisemmin ei ole kokemusta Audista. Mutta nyt sitten myin edellisen kulkineeni, ja vaihdossa tuli otsikon mukainen Quattro. Auton vaihtokauppaan olen tyytyväinen, vaikka viestissäni selviää, että autossa muutama "pikku" vikakin jo alkanut ilmenemään.
JUU KYLLÄ, hakuakin jo käytin, mutta jotenkin vain en löytänyt kysymyksiini vastauksia. Ajattelin, että jos teen kokonaan oman ketjun, johon yritän laittaa selkeästi mieltäni askarruttavia asioita.
Ja toivoisin saavani asiallisesti apua...
Auto tuotu joskus saksasta, eli käyttöohje/huolto kirja tuli mukana, josta minä en kielimuurin takia ymmärrä juuri mitään.
ACF:n memberi tarra ikkunassa, eli tälläkin foorumilla varmaan joskus ollu. Ja edelliselläkin omistajalla useamman vuoden ollut.
Aloitetaan vaikkapa huolto valosta (tekstistä). Saksan kirjasta epämääräisesti yritin sanakirja apuna suomennella ja ymmärsin että:
-OEL, olisi perus öljyn vaihto
-IN 1, öljyn vaihto + erillaisia tarkistuksia
-IN 2, isompi huolto.
Kirjassa mainittiin huolto välit 30 tkm, 60 tkm ja 90 tkm. Kuitenkin öljyn vaihto minun mielestäni olisi syytä tehdä jossain 10 tkm kohdalla?? Jossain netin syövereissä törmäsin 15 tkm vaihtoväliin.
KYSYMYS 1:
-minkälaisilla kilometri määrillä tulee mikäkin öljyn vaihto.
Kuinka monta tuhatta kilometriä "uskaltaa" moottori öljyillä ajaa.
Mites perä ja vaihteisto öljyt, missä kohti vaihto.
Jakohihna ja tulpat on vielä yksi tärkeä, joita kannattaa vaihtaa...milloin??
Autossa nyt mittarissa 208 tkm. Kuittien mukaan jakohihna (ja tarpeelliset kilkkeet, ja vesipumppu) vaihdettu 186 tkm kohdalla. Eli siitä ei nyt ihan heti pitäisi olla hätää.
Öljyjen vaihdoista en ole ihan sata varma milloin viimeksi, ei "luotettavaa" dokumenttia ole. Muutenkin minulla on käytettyjen autojen suhteen ollut tapana, ostamisen jälkeen melko pian vaihtaa kaikki öljyt, jotta itse tietää mistä kilometri määrästä rupeaa vahtoja seuraamaan...
--------------
Mittaristossa vilkkuu IN 1 huolto teksti.
Haualla löytyi sen verta, että -97 ja uudemmat pystyy "nollaamaan" mittariston nappuloita painelemalla.
Vanhempiin tarvii tietokoneella nollata. Ja ei riitä ilmais versio, koska ei ole "tallennus" ominaisuutta.
Eli vaatii täyden version. JA toiset firmat saattaa kuulemma ihan 5-10 euron hintaan nollata, vaikka ei heillä huoltoa teettäisi...
KYSYMYS 2
-pitääkö huolto tekstin nollaaminen paikkaansa, eli täytyy käyttää huolto liikkeessä. Vai onko tieto väärä? Jos pytyy mittaristosta nollaamaan, niin miten se tapahtuu.
-------------------
Sitten näihin öljyihin.
Castrollin sivuilla oli melko hyvä taulukko. Oli perämurikasta maininta että hypoidi LS-tyypin öljyä, mutta sitten vaihto ehtoisena ihan perus hypoidi öljy.
KYSYMYS 3:
-perissä/keskellä ei ole mitään kitkalukon tyyppistä, tai mitään muutakaan joka vaatisi LS-tyypin öljyn??? Eli saa käyttää ILMAN LS-merkintääkin olevaa?
------------------
5 vaihteinen manuaali laatikko. Laatikkoon ilmoitetaan Castrollin mukaan 2.3 litraa. (jokin TAF-X öljy) Perä murikkan 1.9 litraa. (hypodi) Mutta sitten tässä Castrollin listassa on jotenkin "oudosti" mainittu noista keskitasaus pyörästöistä.
KYSYMYS 4:
-Onko keskitasauspyörästössä kokonaan oma öljy, vai onko samaa tilaa kuin perus vaihteisto?
KYSYMYS 5:
-Ja käykö vaihteistoonkin ihan perus hypodi (castrollin sivuilta varmaan löytyis selvitys siitä mitä tuo TAF-X todellisuudessa on). Jotkut manuaali laatikot vaativat automaatti vaihteisto öljyn toimiakseen (esim. mersu), mitenkä Audissa käytännössä. Onko kokemuksia?
---------------------
Sitten vielä teknisiin kysymyskiin.
Ajaessa kiinnitin nyt huomiota pieneen sivuääneen. Pyörivä kahina, edestä tai keskeltä. (tai oikeastaan olen nyt enempi sitä mieltä että keskeltä/vaihteistosta).
Auto kun on parkissa vaihteisto vapaalla, tyhjä käynnillä tai kierroksilla, ääntä ei kuulu, vaikka kytkin poljinta painaisi/ei painaisi.
Yli 80 km/h ääni on kovempi kuin hiljaa ajaessa. Ja varsinkin moottori jarrutuksessa ääni tulee hyvin esiin. Kytkimen painaa pohjaan, niin ääni katoaa.
Kytkimen painelaakeri? Ei oikeastaan, kun ei kuulu auto parkissa ollessa.
Eli viittaisi vaihteiston ulostulevaan akseliin, tai keskitasaus pyörästöön, koska ajaessa ääni kuuluu. Paikallaan ollessahan nämä ko osat ei pyöri. Ja kuitenkin jos kytkimellä veto vapautetaan niin hiljenee, eli vaativat kuormituksen antaakseen ääntä. Joku laakerihan se.
Tuli minulla vielä mieleen että äänen antaisi etuperä tai etupyörän laakerit tai vetoakselit. (Etu vetoakseleissa käsin heilutellen murroksissa tuntui ihan pienet nytkähtelyt, alkavaa väljää)
Takaa päin se ei minusta kuulu. Voin olla väärässäkin. (taka murrokset tuntui jämäköiltä)
Ensiapuna tuli mieleen, että tarkistaa öljy tasot, onko laatikossa/perässä edes öljyä. Ja missä kunnossa öljyt on, milloin vaihdettu. Uusi öljy voi auttaa, ainakin hetkellisesti.
KYSYMYS 6:
-voimansiirrosta kuuluvaan sivu ääneen. Olisiko kenelläkään villiäkään arvausta/tietoa, mikä on äänen aiheuttaja?? (joka tapauksessa remonttia tiedossa, mutta kun tietäisi, mistä aloittaa, ettei "turhan" takia tee isoja remontteja, ja ääni ei katoakkaan, jos vika ei ollut siinnä mitä remontoi)
--------------------
Tänä aamuna oli vähän kylmempää, ja auton käyntiin laittaessa kuului pienen hetken pieni kolkatus, joka nopeasti tasaantui. Ja tyhjäkäynnillä pyöriessä, lasit putsattuani, käynti ääni oli ihan "normaali" kun lähdin liikenteeseen, samanlainen kuin lämpimänä, erittäin tasainen. Ei ole oikein aijempaa kokemusta kylmästä käyntii, joten ääni oli uusi minulle.
Jokseenkin tuli mieleen, että olisko hydraulinen venttiilin nostin? Kylmä ja jäykkä öljy.
Suodattimen ja moottori öljyä kävinkin juuri tänään ostaan, jos ne vaihtais heti alkuun. Ei oikein ole luotettavaa tietoa, että milloin ne on viimeksi vaihdettu.
KYSYMYS 7:
-Mitä kaikkea heikkoa ko tyypin moottorissa on? kuulostaako vian kuvaus "normaalilta".
-----------------
KYSYMYS 8:
-kertokaa vähäsen tyyppi vikoja, jotta osaa etukäteen kiinnittää asioihin huomiota ja näin ehkä välttää isommat vauriot.
(moottorin jakopää kuulemma heikko paikka, mutta koska remontti vasta tehty, niin uskoisin pelaavan) (yhdeltä puoli tutulta oli vastaavanlaisesta autosta juuri sunnuntaina särkynyt vaihdelaatikko, manuaali. Vikaa en tiedä, enkä ole kaveria päässyt jututtaan, kuulin asian muiden kavereitten kautta)
---------------------
Kiitoksia, etukäteen.
Comment