Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 2.6 V6 Quattro -95, 5 v. manuaali. Öljy, ym teknisiä kysymyksiä...

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 2.6 V6 Quattro -95, 5 v. manuaali. Öljy, ym teknisiä kysymyksiä...

    Terve.

    Aikaisemmin ei ole kokemusta Audista. Mutta nyt sitten myin edellisen kulkineeni, ja vaihdossa tuli otsikon mukainen Quattro. Auton vaihtokauppaan olen tyytyväinen, vaikka viestissäni selviää, että autossa muutama "pikku" vikakin jo alkanut ilmenemään.

    JUU KYLLÄ, hakuakin jo käytin, mutta jotenkin vain en löytänyt kysymyksiini vastauksia. Ajattelin, että jos teen kokonaan oman ketjun, johon yritän laittaa selkeästi mieltäni askarruttavia asioita.
    Ja toivoisin saavani asiallisesti apua...

    Auto tuotu joskus saksasta, eli käyttöohje/huolto kirja tuli mukana, josta minä en kielimuurin takia ymmärrä juuri mitään.

    ACF:n memberi tarra ikkunassa, eli tälläkin foorumilla varmaan joskus ollu. Ja edelliselläkin omistajalla useamman vuoden ollut.

    Aloitetaan vaikkapa huolto valosta (tekstistä). Saksan kirjasta epämääräisesti yritin sanakirja apuna suomennella ja ymmärsin että:
    -OEL, olisi perus öljyn vaihto
    -IN 1, öljyn vaihto + erillaisia tarkistuksia
    -IN 2, isompi huolto.

    Kirjassa mainittiin huolto välit 30 tkm, 60 tkm ja 90 tkm. Kuitenkin öljyn vaihto minun mielestäni olisi syytä tehdä jossain 10 tkm kohdalla?? Jossain netin syövereissä törmäsin 15 tkm vaihtoväliin.

    KYSYMYS 1:
    -minkälaisilla kilometri määrillä tulee mikäkin öljyn vaihto.
    Kuinka monta tuhatta kilometriä "uskaltaa" moottori öljyillä ajaa.
    Mites perä ja vaihteisto öljyt, missä kohti vaihto.
    Jakohihna ja tulpat on vielä yksi tärkeä, joita kannattaa vaihtaa...milloin??


    Autossa nyt mittarissa 208 tkm. Kuittien mukaan jakohihna (ja tarpeelliset kilkkeet, ja vesipumppu) vaihdettu 186 tkm kohdalla. Eli siitä ei nyt ihan heti pitäisi olla hätää.

    Öljyjen vaihdoista en ole ihan sata varma milloin viimeksi, ei "luotettavaa" dokumenttia ole. Muutenkin minulla on käytettyjen autojen suhteen ollut tapana, ostamisen jälkeen melko pian vaihtaa kaikki öljyt, jotta itse tietää mistä kilometri määrästä rupeaa vahtoja seuraamaan...

    --------------

    Mittaristossa vilkkuu IN 1 huolto teksti.

    Haualla löytyi sen verta, että -97 ja uudemmat pystyy "nollaamaan" mittariston nappuloita painelemalla.
    Vanhempiin tarvii tietokoneella nollata. Ja ei riitä ilmais versio, koska ei ole "tallennus" ominaisuutta.
    Eli vaatii täyden version. JA toiset firmat saattaa kuulemma ihan 5-10 euron hintaan nollata, vaikka ei heillä huoltoa teettäisi...

    KYSYMYS 2
    -pitääkö huolto tekstin nollaaminen paikkaansa, eli täytyy käyttää huolto liikkeessä. Vai onko tieto väärä? Jos pytyy mittaristosta nollaamaan, niin miten se tapahtuu.

    -------------------

    Sitten näihin öljyihin.
    Castrollin sivuilla oli melko hyvä taulukko. Oli perämurikasta maininta että hypoidi LS-tyypin öljyä, mutta sitten vaihto ehtoisena ihan perus hypoidi öljy.

    KYSYMYS 3:
    -perissä/keskellä ei ole mitään kitkalukon tyyppistä, tai mitään muutakaan joka vaatisi LS-tyypin öljyn??? Eli saa käyttää ILMAN LS-merkintääkin olevaa?

    ------------------

    5 vaihteinen manuaali laatikko. Laatikkoon ilmoitetaan Castrollin mukaan 2.3 litraa. (jokin TAF-X öljy) Perä murikkan 1.9 litraa. (hypodi) Mutta sitten tässä Castrollin listassa on jotenkin "oudosti" mainittu noista keskitasaus pyörästöistä.

    KYSYMYS 4:
    -Onko keskitasauspyörästössä kokonaan oma öljy, vai onko samaa tilaa kuin perus vaihteisto?

    KYSYMYS 5:
    -Ja käykö vaihteistoonkin ihan perus hypodi (castrollin sivuilta varmaan löytyis selvitys siitä mitä tuo TAF-X todellisuudessa on). Jotkut manuaali laatikot vaativat automaatti vaihteisto öljyn toimiakseen (esim. mersu), mitenkä Audissa käytännössä. Onko kokemuksia?

    ---------------------

    Sitten vielä teknisiin kysymyskiin.

    Ajaessa kiinnitin nyt huomiota pieneen sivuääneen. Pyörivä kahina, edestä tai keskeltä. (tai oikeastaan olen nyt enempi sitä mieltä että keskeltä/vaihteistosta).

    Auto kun on parkissa vaihteisto vapaalla, tyhjä käynnillä tai kierroksilla, ääntä ei kuulu, vaikka kytkin poljinta painaisi/ei painaisi.

    Yli 80 km/h ääni on kovempi kuin hiljaa ajaessa. Ja varsinkin moottori jarrutuksessa ääni tulee hyvin esiin. Kytkimen painaa pohjaan, niin ääni katoaa.

    Kytkimen painelaakeri? Ei oikeastaan, kun ei kuulu auto parkissa ollessa.

    Eli viittaisi vaihteiston ulostulevaan akseliin, tai keskitasaus pyörästöön, koska ajaessa ääni kuuluu. Paikallaan ollessahan nämä ko osat ei pyöri. Ja kuitenkin jos kytkimellä veto vapautetaan niin hiljenee, eli vaativat kuormituksen antaakseen ääntä. Joku laakerihan se.

    Tuli minulla vielä mieleen että äänen antaisi etuperä tai etupyörän laakerit tai vetoakselit. (Etu vetoakseleissa käsin heilutellen murroksissa tuntui ihan pienet nytkähtelyt, alkavaa väljää)

    Takaa päin se ei minusta kuulu. Voin olla väärässäkin. (taka murrokset tuntui jämäköiltä)

    Ensiapuna tuli mieleen, että tarkistaa öljy tasot, onko laatikossa/perässä edes öljyä. Ja missä kunnossa öljyt on, milloin vaihdettu. Uusi öljy voi auttaa, ainakin hetkellisesti.

    KYSYMYS 6:
    -voimansiirrosta kuuluvaan sivu ääneen. Olisiko kenelläkään villiäkään arvausta/tietoa, mikä on äänen aiheuttaja?? (joka tapauksessa remonttia tiedossa, mutta kun tietäisi, mistä aloittaa, ettei "turhan" takia tee isoja remontteja, ja ääni ei katoakkaan, jos vika ei ollut siinnä mitä remontoi)

    --------------------

    Tänä aamuna oli vähän kylmempää, ja auton käyntiin laittaessa kuului pienen hetken pieni kolkatus, joka nopeasti tasaantui. Ja tyhjäkäynnillä pyöriessä, lasit putsattuani, käynti ääni oli ihan "normaali" kun lähdin liikenteeseen, samanlainen kuin lämpimänä, erittäin tasainen. Ei ole oikein aijempaa kokemusta kylmästä käyntii, joten ääni oli uusi minulle.

    Jokseenkin tuli mieleen, että olisko hydraulinen venttiilin nostin? Kylmä ja jäykkä öljy.

    Suodattimen ja moottori öljyä kävinkin juuri tänään ostaan, jos ne vaihtais heti alkuun. Ei oikein ole luotettavaa tietoa, että milloin ne on viimeksi vaihdettu.

    KYSYMYS 7:
    -Mitä kaikkea heikkoa ko tyypin moottorissa on? kuulostaako vian kuvaus "normaalilta".

    -----------------

    KYSYMYS 8:
    -kertokaa vähäsen tyyppi vikoja, jotta osaa etukäteen kiinnittää asioihin huomiota ja näin ehkä välttää isommat vauriot.

    (moottorin jakopää kuulemma heikko paikka, mutta koska remontti vasta tehty, niin uskoisin pelaavan) (yhdeltä puoli tutulta oli vastaavanlaisesta autosta juuri sunnuntaina särkynyt vaihdelaatikko, manuaali. Vikaa en tiedä, enkä ole kaveria päässyt jututtaan, kuulin asian muiden kavereitten kautta)

    ---------------------

    Kiitoksia, etukäteen.
    Viimeksi muokannut okkim; 10.11.2010, 10:13. Perustelu: Poistettu turhat rivitykset ym pientä.

  • #2
    Perä ja vaihteistoöljyjä ei näissä valmistajan mukaan vaihdeta, mutta kannattaa ne vaihtaa sen 200tkm jälkeen. Omassa juuri vaihdettiin, kilometrejä oli 230tkm ja olisi ne nyt voinut jo aikasemmin vaihtaa. Proput oli aika tiukassa, vaihteistossa piti hisata pultti kiinni täyttöproppuun.. Vaihteet menee nyt paremmin päälle ja tuntuu rullaavan vähän sujuvammin.

    Moottoriöljyt 10 - 15 tkm. Ei se nyt niin kilometrilleen. Castrolin öljyt joka rööriin on nyt mennyt. Hypoy LS90 perään ja TAF-X manuaalivaihteistoon. Kumpaakin tuli ostettua 3 litraa ja riitti ok. Hypoy jäi 1 litran purkki yli. Ei noi kalliita ole, joten turha ruveta arpomaan muita.

    Jakohinassa (+moniurahihna, +termostaatti, +vesipumppu +kiristin) taisi olla 120tkm tai 6v valmistajan suositus. Kannattaa vaihtaa 90tkm näin Suomen oloissa. Tarkista, että se kiristin on vaihdettu kanssa niin ei kilahda sen takia.

    Liity clubiin niin joku clubilainen nollaa sulle huoltovälin, jos et halua ohjelmaa ostaa nyt. Vaatii tosiaan ohjelman tuossa vanhemmassa mittaristossa.

    Tuosta aamuisesta kalkatuksesta sen verran, että se on normaalia kylmässä koneessa. Saattaa kuulua pienenä kalkatuksena lämpimässäkin koneessa, jos siitä haluaa eroon vaatii nostimien vaihtoa ja se vaatii imusarjan ja jakopään irroituksia (isompi homma mikä kannattanee tehdä seuraavassa jakorempassa).

    Tyyppivikoina imusarjan muovipohjan hajoaminen. Se koostuu kahdesta yhteen juotetusta osasta ja saattaa mennä rikki. Epämäärästä rohinaa ja/tai tyhjäkäynnin seilausta. Siihen on korjaussarja olemassa (merkkitiskiltä tai Tepolta), asiasta kyllä oma ketju jossain... Jotkut valittanut huohotusputkien hajoamista, kun ne on sellaista kovempaa muovia.

    Yleisesti A4 B5 mallin vikoina on mm. etutukivarret ja raidetangonpäät. Kulutustavaraa ovat.

    Comment


    • #3
      Itse kun on aikaisemmin tullut pelailtua maastopuolen nelivetojen kanssa. Niin se on vain ollut sellainen periaattellinen juttu, että perä ja jakolaatikko öljyt vaihdetaan säännöllisesti. (reilusti alle 200 tkm).

      Juu, ei ne tilavuudet isoja ole, vaikka ihan Castrollin suosituksien mukaan menis öljy laaduissa, ja tosiaan, kun ei kovin usein tarvia vaihtaa. Jos vertaa maastovehkeiden isompiin tilavuuksiin.

      Moottori öljyksi ostinkin nyt Castrollia.
      -------

      Kuittien mukaan oli juurikin vaihdettu kaikki, Jakohihna, rullat, vesipumppu, termari ja moniurahihna.

      ------

      Tuo imusarjan muovipohja. Täytyykin etsiä keskusteluketju siitä. Kaupungilla ajellessa tänään huomasin, että välillä tuntui että vaikka kaasun löysäsi, niin kierrokset jäi hetkeksi korkealle, ennen kuin laskeutui. Mutta minun mielestäni eivät muuten seilaa. Täytyy vähän tutukia, kun nyt tietää tuonkin asian...

      ----

      Clubiin liittymistä. en tiedä vielä. en ole moneen muuhunkaan clubiin littynyt...vaikka hyvän asian puolesta niissä jäseniä ollaan, foorumeiden ylläpito, jne. Mutta sitten taas kun ei lopulta tiedä, tuleeko tätä pidettyä pisempäänkin, vai lähteekö eteenpäin.
      Viimeksi muokannut okkim; 10.11.2010, 10:14. Perustelu: Älä rivitä itse, vaan anna forumisoftan hoitaa se.

      Comment


      • #4
        Kahiseva ääni voisi hyvinkin johtua kardaanin kannatinlaakerista? Tai kuten omassa, kivi kannattimen ja lämpösuojan välissä.
        Kardaanin etunivel saattaa olla myös "kuiva". Ilmeisesti kattien läheisyydestä johtuen, nivelen vaseliini muuttuu kovaksi kitiksi.

        Comment


        • #5
          Täytyykin tuo kannatin laakerikin tutkia.

          Se vois olla hyvinkin, kun selkeästi sellainen kuivan laakerin pyörintä ääni.

          ---

          Sitä tuossa pähkäiltiin, että kun ajaessa kytkimen painaa pohjaan, niin ääni häviää.

          Mutta toisaalta, se varmasti johtuu siitä, että kun moottorin suunnasta veto loppuu, niin tottakai laakerille kohdistuva voimakin loppuu, jolloin keskittää välykset sillai että ei kahnaa kiinni. Ja sitten kun on vetoa, niin välykset menee jollain kohtaa minimiin, (varsinkin laatikon sisällä, rattaathan yrittää paeta erilleen toisistaan, jolloin vaihteiston akseleiden laakerit kuormittuu säteis suuntaisesti toisistaan pois päin)...

          ---

          Jos viikonlopun aikaa saisi auton ilmaan, ja pääsisi alle tutkimaan. Öljy tasot joka tapauksessa tarkistaa, ja vaihtaakkin ne täytyy. Niin pirun matala vehje :( :( Täytyis olla kunnon autonosturi, niin olis homma helpompaa.

          -----

          Yks tuttu sanoi, että VAG konsernin vehkeissä on yleistä, että kardaanin juuresta vaihteiston akselin stefat kovettuu ja vuotaa öljyt. Sitten laatikko pyörii kuivana ja tulee näitä pikku sivuääniä. Ja siihenkin ensiapuna uusi öljy auttaa (ja tottkai uusi stefa), mutta tottakai alkavaa vikaahan se on laakereihin aiheuttanut.
          Viimeksi muokannut okkim; 10.11.2010, 10:15. Perustelu: Älä rivitä itse, vaan anna forumisoftan hoitaa se.

          Comment


          • #6
            Oma "hovihoitaja" tuossa mainitsi vaihteistoöljyjä vaihtaessa, että sieltä vaihteiston stefasta tosiaan tihkuu, mutta näyttää pahemmalta kuin on. Stefa isotöinen vaihtaa ja vaihteiston aiheuttaman paineen vuoksi todennäköisesti vuotaa vaikka stefan vaihtaisi. Tuollainen pieni öljyn tihkuttelu enemmänkin ominaisuus...

            Toki kannattaa vaihtaa samalla, jos vetoakselin joutuu joskus irroittamaan..

            Comment


            • #7
              Tuossa ei ole lohkolämppäriä.

              Tänään selvisi, että ko moottorin kyljessä ei ole pakkasproppuja?????
              Kysyin sitten, että mites jos vesiletkuun johonkin. Ei kuulemma ole hyvää paikkaa. Ongelmaks kai tulee veden kierto, tarvisi sitten jonkinlaisen vesipumpun kierrättään nestettä...

              Kuulemma ainut vaihto ehto olisi öljy pohjaan, se lätkä jonka pitäisi lämmittää öljyjä.
              Sillähän nyt ei tee mitään.

              Kävi sitten jo mielessä, että entä jos Eberin asentelis...

              KYSYMYS 9:
              -Mitenkä olette lämmityksen kanssa toimineet.
              Oisko siellä mahdollisuuksi laittaa letkulämppäri johokin väliin, sillai että toimii.
              Vai onko ainut ratkaisu laittaa polttoaine käyttöinen lisä lämppäri.
              Vai onko se vaan raakasti, -30 asteessakin lyötävä käyntiin ilman lämmityksiä :(

              Comment


              • #8
                Olen oikeastaan aika varma että on pakkasproput. Itse asensin lämppärin lohkon vasempaan kylkeen (siihen öljysuodattimen viereen) pari vuotta sitten. Vai muistanko väärin? Ainakin tuossa v6:ssa lämmitin on.

                Edit. Defan lämmittimen numero DA411107 ja Calixin RE203 Ja kyllä siinä proput on johonka tuo tulee
                Viimeksi muokannut joteam1; 11.11.2010, 07:07. Perustelu: edittiä

                Comment


                • #9
                  Juu. Pakkasproppuihin en osaa ite sanoo mitään, ku en tosiaan oo muutenkaan kerennyt mitään tekeen/tutkimaan.

                  Kaupungilla varaosa liikkeen kaveri niin väitti.

                  Comment


                  • #10
                    Ihan normi defa omassa ABC:ssa, en ole kyllä tarkemmin kahtonu missä, mutta kyllä se siellä vettä lämmittää ja ei se kyllä letkussa ole. Ongelmana tuossa koneessa tosin on se, että lämmittää liian läheltä lämpötila-anturia, joten alle 30min ei kannata lämmitellä.

                    Comment


                    • #11
                      OK, täytyy lohkon kyljet tutkia.

                      Isä-ukko kerran puhuikin, että äiteen Fiatin Puntossa on se vika, että lähtee kylmänä helpommin käyntiin kuin "lyhyen" lämmityksen jälkeen, vaatii kovemmilla pakkasilla yli tunti...
                      Just varmasti lämpö antureiden takia, luulee että on lämmin, vaikka todellisuudessa on vielä ihan kylmä.

                      Comment


                      • #12
                        Omaan ABC:hen laitettiin lohkolämmitin pari viikko sitten. Koska autossani on ilmastointi, niin kompura (ja apulaitehihna) piti irrottaa, että lohkolämmittimen sai paikalleen. Emme uskaltaneet irroittaa ilmastoinin letkuja, jotka olivat tiellä. Myös öljynsuodattimen jalka purettiin. Kolmisen tuntia meni korjaamolla.

                        Comment


                          #13
                          On siellä tosiaan aivan varmasti pakkasproppu. Se proppu on sitten vain hyvin tiukasti moottorin "jalan" vieressä. Ja jos tosiaan ilmastoinnilla, niin kompura on tiellä näkyvyyden estäen.

                          Comment


                          • #14
                            Dementtia näköjään vaivaa pahemman kerran, kun en muista että olisi tarvinnut paljoa muuta irroittaa edestä, kuin pohjalevy? No onhan siitä jo vajaa pari vuotta kun tuon defan laitoin;) Kyseessä siis A4 B5 2,6 quattro (ilmastoinnilla) -95
                            Viimeksi muokannut joteam1; 11.11.2010, 21:16. Perustelu: lisäys

                            Comment


                            • #15
                              Tervehdys taas.

                              Viikonloppuna kerkesin kotteroo nostaa ilmaan sen verta että alle pääsin vilkaseen.

                              Etuperän, keskitasauspyörästön ja vaihteiston öljy on yhtä kokonaisuutta.
                              Tyhjennys proppu oli se 12 kanttinen jossa tappi keskellä pystyssä (turva torxin tyyppinen, mutta ei torx).
                              http://kuvablogi.com/nayta/2860860/
                              Täyttö proppu normaali kuusiokolo.
                              Takaperässä normaalit kuusiokolot molemmissa.

                              Öljyn vaihto jäi sitten tekemättä, kun ei sopivaa avainta ollut tuohon tyhjäämiseen. Täytyy hommata.
                              Tai täytyy yrittää jollain konstia (esim. poralla) poistaa se turva tappi, jolloin saa normaali kuusiokoloavaimella auki.
                              Tai normi kuusiokoloon yrittää porata reikä.
                              Tai sitten hitsaa sopivan mutterin tulppaan, josta pääsee sitten aukaseen.

                              Ei vain nyt mielenkiinto/aika antanut periksi alkaa isommin tussaroimaan.

                              --------------------

                              Moottorin kyljessä pakkaproput näkyy olevan.
                              Juurikin kuskin puolella, moottorin korvakon etupuolella.
                              Ilmastointi kompura on ehkä tiellä, ehkä ei.
                              http://kuvablogi.com/nayta/2860863/
                              Kunnolla kun nosturille saisi auton ilmaan, niin saattaisi onnistua ilman kompuran irroitustakin. Oikein pitkällä lyönti tuurnalla tuosta välistä, niin vois propun saada pois ja lämppäri paikoilleen, eikä tarviis purkaa oikeastaan mitään.

                              Moottorin korvakko ei pitäisi olla tiellä (huom. vastaava moottori A6:ssa, Defa asennus ohjeen mukaan moottorin korvasta hiottava tarpeen vaatiessa n. 4mm pois)

                              Toisellakin puolen on proppu, mutta strattimoottorin takana piilossa, ei mahdollisuuksia asentaa sinne.

                              Ja muillekin tiedoksi, mikäli tarvetta on, sopiva lämmitin
                              Defa numero DA411107 (+asennus sarja DA460785)
                              Viimeksi muokannut Jeep-Ukko; 16.11.2010, 17:29.

                              Comment


                              • #16
                                Nostetaan tässä yksi tekninen kysymys, kun olen A4 B5 quattron laatikkoa (DJR) irroittamassa. Irroitusohje pyytää irroittamaan alkuvaiheessa laatikon ylemmät kiinnityspultit ja laitoin varalaatikkoon niille kohdille pultit mitkä tähän mennessä irroitettu. Näyttääkö nuo semmoisilta, miltä oikeasti pitäisikin?
                                Itseä vähän arveluttaa tuon ensimmäisen kuvan oikeanpuoleisen pultin pituus. Ei taida olla ihan oikean mittainen? Kovin hintsusti jää kierrettä yli.
                                Entä kuuluuko tuon vasemman ympyröidyn pultin olla noin pitkä?
                                Noissa ylimmissä ympyröidyissä reiissä ei ollut ollenkaan pultteja, onkohan se ihan ok? On muuten kohtuu hankalassa paikassa, joten en yhtään ihmettele, jos joku tuota laatikkoa on joskus hiplannut, niin on jättänyt nuo pois.

                                Noissa kahdessa seuraavassa on näytetty kolme alinta kiinnityspistettä. Onko ne ihan oikean näköisiä? Kolmannessa kuvassa ympyröity kohta näyttää repsikan puolen alakiinnitystä. Vaikuttaisi olen kuusiokoloruuvi, ja vielä mielenkiintoisessa paikassa apurungon välissä. Kuuluisiko se olla niin? Ohje ei pyydä apurunkoa laskemaan tms, joten kai se oikeasti pitäisi sieltä ihan normaalisti irrota...
                                Attached Files

                                Comment


                                • #17
                                  Typ 44:een laatikon vaihtaneena voin sanoo et ne laatikon alimmat pultit on vähä omituisesti siellä, mutta on irrotettavissa ilman apurungon tiputtamista. Ja vaikka autoilla onkin ikäeroa, niin laatikon kiinnitys moottoriin on kovin samanlainen ku laatikot itessään on kovin samanlaisia kötöstyksiä.

                                  Toi pisin pultti menee startille ja mun mielestä noi startille menevät pultti/pultit on aika pitkiä. Ja ei niissä kaikissa kytkinkopan rei´issä välttämät pultteja oo. Oliko se niin, että startille menee yksi lyhyempi pultti, mille on kierteet startissa itsessään ja sitten pidempi pultti, missä on lisänä mutteri.
                                  Viimeksi muokannut Villee; 15.12.2013, 21:17. Perustelu: selvennys

                                  Comment


                                  • #18
                                    Siinä startin alemmassa kiinnityspultissa on tosiaan mutteri toisessa päässä. Pitää koittaa ne alimmat pultit sieltä jotenkin saada aukastua ja sitten takaisin asentaessa hommata oikeanlaiset pultit niiden tilalle, mitkä on jotenkin vääränlaiset tms.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Kylläpä siinä kestikin, että sai nuo alimmaiset kiinnityspultit auki. Ainakin tuo oikeanpuoleinen ei varmasti ole oikeanlainen, oli meinaan 6mm kuusiokolo, ja niin hankala, että joku tainnut vaan ensimmäisen sopivalla kierteellä olevan pultin siihen laittaa, mikä jostain miljoonalaatikosta on löytynyt. Tuo keskimmäisen pituus myös vähän arveluttaa, koska sitä ei saa pois paikaltaan ilman että laskee vähän apurunkoa. Muutaman uuden pultin siis joutuu ostamaan.
                                      Apurunkoa ei onneksi tarvinnut alkaa laskemaan, että pääsi pultin kantoihin kiinni, vaan pari senttiä vaihteistoa nostamalla sai juuri tarpeeksi lenkkiavaimelle tilaa.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Kysynpä tähän samaan topicciin kun on kerran sama kone kyseessä, tosin A6 korissa. Eli vuotaa öljyä suht paljon jostain, öljypohja pienelläkin ajolla jo märkä. Ja ei ole märkä keskeltä vaan lähinnä reunoista pelkästään. olen yrittänyt selvitellä mistä vuotaa, jakopään hihnakaan ei ollut kostea/öljyinen kun muoveja purin. Mistäs mahtaa johtua?? Ja ei siis vuoda ilman että ajaa.
                                        Kuvia öljypohjasta jolla ajettu n. 20km:

                                        http://aijaa.com/l4rvcf
                                        http://aijaa.com/ijy8ts
                                        http://aijaa.com/bHZxHN
                                        http://aijaa.com/lqZbMW
                                        Viimeksi muokannut kalleppi3; 6.1.2014, 17:54. Perustelu: kuvia.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Jos ei vielä ole, niin noita kiinnitysruuveja voisi ehkä vähän koittaa kiristää noista päädyistä. Toinen, v-mäisempi vuotokohta vois olla ylempi öljypohja, minkä tiivistys onkin sitten hankalampi.

                                          Comment


                                          • #22
                                            On koitettu kiristää, suht tiukalta vaikuttavat. Onko öljypohjan tiivisteen vaihto simppeli homma? Ja entä sen ylemmän öljypohjan tiivisteen vaihto?

                                            Comment


                                            • #23
                                              Tuli oletusvirhe, jotenkin ajattelin että öljypohja on vaihdettu, kun on niin kiiltävä :) mutta tiivisteen, tai silikoniliiman, vaihto on "helppo". Pohja irti, tiivistepintojen puhdistus, uusi tiiviste/silikoni ja kiristys. Kovin tarkkaan ei tuosta ylemmän pohjan irroituksesta ole tietoa, mutta enempi purkamista siinä on, ja osa kiinnitysruuveista taitaa olla vähän hankalissa paikoissa.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Selvä homma. Jooh ei tosiaan ole uusi pohja, olen vain puhdistanut sen rätillä että näkee paremmin mistä päin vuotaisi. Joku tiiviste siellä vuotaa, kunhan vaan ei ole se ylempi tiivistepinta tai kampuran tiiviste. Jooh kattelin purkukuvistakin että jonnin verran enempi hommaa on irroittaa se ylempi öljypohja.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Tuli huomattua että öljynpaineanturin allakin oli joku pieni öljyläikkä. Eli koneen etuosan oikealla puolella (edestä katsoen) Oli siis läikkä siinä anturin alla mistä lähtee johto. Mahtaakohan siitä falskata toiselle puolelle? Vai mistä lie mahtaa vuotaa kun ei siitä luulis leviävän molemmille puolille, jättäen keskikohdan öljypohjasta melkein kuivaksi.

                                                  E: Ajelin nyt joku 50km ja kastuu siis juuri siitä (tai johtui sateesta, mielestäni olisi öljyä) anturin alta ja muutenkin hihnan alta. Täytyy varmaan viedä korjaamolle tutkittavaks tai amiksen autopuolelle että kattovat mistä vuotaa.
                                                  Viimeksi muokannut kalleppi3; 9.1.2014, 21:11.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Auto käväsi nostimella autopuolella ja tutkisivat hetken sitä vuotoa. Sanos että tulis ylempää mitä kampuran tiiviste,mutta silti toki etuosasta. Mitä siine ylempänä enää voi olla? Eihän öljypumppu siellä ole? Pitää varmaan viedä ihan korjaamolle kun oli autopuolen opettaja vierastelee kaikkia V6 koneita ja ylipäätään audeja, eikä mielellään ottanut sitä edes sisälle että katsotaan mistä vuotaa.
                                                    E: nii ja venakopat ei vuoda.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Nokka-akseleiden stefat on ainakin semmoset, mistä vois edestä vuotaa. Niiden vuotoa voi koittaa katsoa hihnakotelon sisäpuolelta tai käsikopelolla noiden koteloiden ja kansien alapinnasta. Ittellä oli nuo kanssa vuotanut ja noissa paikoissa oli kiitettävästi semmosta öljymössöä.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Jooh, ilmeseisesti paljon paikkoja mistä nää veekutoset on öljyjään kusseet alle. Eivät stefatkaan paljoa maksa mutta työ niiden käsiksi pääsyyn vaatii tunteja... Noh eiköhän se selviä kun tarpeeks purkavat autosta. Takaatakin aika öljyinen, mutta varmaan johtunee siitä että heittää ajoviiman takia öljyä taakse.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Oman kokemuksen perusteella tarkistaisin ohjaustehostimen pumpun, sotkee koko koneen vuotaessaan.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Omassa autossa oli öljynpaineanturi joka vuoti juurikin liittimen juuresta. Tiputteli tyhjäkäynnillä hieman ja kierroksilla öljyä tuli jo sumuna. Tämä tietenkin ajossa levisi tasaisesti koneen kylkeen yms. ja paikkaa oli hankala löytää.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X