Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Monellako pyörällä quattro vetää?

Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    Niin siis tämä Quattro-merkinnällä toimiva on aina Torsen-jakovaihteistoon perustuva neliveto.
    Torque Sensing = Torsen eli jakovaihteisto antaa vääntöä sinne minne sitä voi laittaa noin yksinkertaistetusti selvitettynä. Torsenissa ei ole mitään sähköistä toimintaa eikä siinä ole myöskään mitään lukittuvia tai luistavia kitka-kytkinlevyjä vaan toiminta perustuu puhtaasti ratasvälitykseen, jonka sisäisten pienten kitkojen avulla tuo vääntömomentin ohjaus pitävälle pyörälle menee.

    Joku voisi tähän tietty etsiä perusteellisempaakin selvitystä, mutta tässä aluksi pari linkkiä:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Torsen
    http://www.torsen.com/general/general_faq.htm

    Comment


      #32
      Nytnyt... Ei ole quattro AINA torsen keskitasurilla. A/S3 ja R8 ainakin ovat poikkeukset. Samoin RS5. Lisäksi alkupään quattrot 80-luvulta ovat avoimella lukittavissa olevalla keskitasurilla.

      Comment


        #33
        Niin siis tämä Quattro-merkinnällä toimiva on aina Torsen-jakovaihteistoon perustuva neliveto.
        Yhtälailla haldex-Audi on quattro.

        Comment


          #34
          Ohhoijaa :). Nykyaudeissa quattro on pitkittäiskoneisissa Torsen, pois lukien A7, A8 ja RS5 joissa on crown gear tyyppinen osittain lukittuva keskitasauspyörästö (täysin mekaaninen kuten Torsen). R8 etuvetoa käytellään viskolla. Poikittaiskoneisissa (A/S3, TT) on Haldex.

          Edessä ja takana on lähtökohtaisesti tavallinen avoin tasuri, paitsi jos on ruksittu taakse sport diff (vain tietyissä malleissa). R8 on takana 25%/45% asti lukittuva tasauspyörästö.

          Uskon vahvasti että (korjatkaa jos olen väärässä) RS5/A7/A8 eivät joutuisi edes ilman EDS:ää hypoteettisessa yhden pyörän nollapitotilanteessa vaikeuksiin osittaisen keskitasurin lukittumisen ansiosta. Sport diffin vaikutusta vastaavassa tilanteessa en tiedä - luulisi että osaisi ohjata pitoa paremmin pitävälle.

          Comment


          • #35
            Tekniikkaan en ole juurikaan perehtynyt, mutta ainakin tuolla omalla -95 A6:lla lakkasi kesäkeilissäkin eteneminen pariin otteeseen, kun kivirekialustasta johtuen vastakkaisten kulmien pyörät kevenivät liiaksi. Mäessä kun oltiin, niin eikun peruutus ja uusi yritys uudella vauhdilla.

            Olen ollut uskossa että noin iäkkäässä autossa voimanjako perustuu mekaniikkaan ja/tai hydrauliikkaan. Ilmeisesti siis kuitenkin myös elektroniikka (ABS) on mukana? Se selittääkin "ABS-rutinan" kun joku pyörä on menettämässä otettaan. Saman ikäisessä A8:ssa ko. rutinaa ei kuulunut, onko tekniikka eri vai onko se muuten vain hiljaisempi?

            Comment


              #36
              Olen kuitenkin kuullut juttuja joistakin japanilaisvalmisteisista ns. city-maastureista missä tuo kytkentäviive on selvästi havaittavan pitkä.
              Tästä esimerkkinä duunikamun faijan CRV jumitti talvella paikkaan josta itse olin hetkeä aikaisemmin ongelmitta ajanut ylimadalletulla typ85 quattrolla, kaikki lukot auki....

              Comment


                #37
                Mulla kyllä A8:ssa kuulu selkeää rutinaa kun reippaasti liukkaalla kiihdytti ja se tuli juuri EDL/EDS:stä.

                Tuossa A6:ssa ei nähtävästi moista hienoutta ole, koska ei ole rutissut vielä kertaakaan.

                Comment


                  #38
                  Omas pitäs sellanen olla, huoltokirjan tarran mukaan mut en itekkää oo saanu sitä koskaa rutisemaan.

                  Comment


                    #39
                    Itse asiassa tuosta dieselistä haluaisin EDL:n pois käytöstä. Kun on tottunut ajamaan ilman sitä niin jalka tekee osin samaa työtä- eli vähemmän kaasua jos sutii. Tämä johtaa liikkeillelähdöissä (esim etuvetoja ojasta nykiessä) koneen sammumiseen turhan helposti. Tuntuu aika karkeatoimiselta ja hitaalta tuon toiminta. Myöskin jossain nelipyöräsladeissa/sudittelussa aiheuttaa jonnin verran epäloogisuutta. Muistuu ihan mieleen faijan kommentit kun opettelin ajamaan "liikaa ja liian myöhään"

                    Comment


                      #40
                      Ettete ny sekoita EDL:n toimintaa ESP:hen? ESP just aiheuttaa tota rutinaa... Ja namiskasta ainakin mun TT:ssä toi rasitusvamma saadaan disabloitua, jos lapsettaa :)

                      Comment


                        #41
                        Nytnyt... Ei ole quattro AINA torsen
                        Jaa niin, enpäs tullut ajatelleeksi noita R8 yms tyyppisiä erikoismalleja tuon Quattron suhteen.

                        ESP/EDL tms näissä on usein kaksivaiheinen poisto. Kannattaa kokeilla, se toimii joko niin, että painaa kaksi kertaa ja kolmannella palautuu alkutilaan TAI sitten pitkään painamalla se toinenkin osuus ESP/EDL kytkeytyy pois. Riippuu mallista ja vuodesta jne.

                        Comment


                          #42
                          enpäs tullut ajatelleeksi noita R8 yms tyyppisiä erikoismalleja tuon Quattron suhteen.
                          Puhumattakaan Quattro:n omista variaatioista (huom. kirjoitin Q:n isolla)....

                          Comment


                            #43
                            Alkuperäinen kirjoittaja Jukuri Näytä viesti
                            Jaa niin, enpäs tullut ajatelleeksi noita R8 yms tyyppisiä erikoismalleja tuon Quattron suhteen.
                            Ja erikoismalleja kuten A3, TT, A7, A8 ;). Jos unohdetaan erikoisvariaatiot (S/RS), Audilla on nykymallistossaan 10 malliperhettä joihin saa quattro-nelivedon. Näistä 2 on Haldexilla, 2 Crown Gearilla, 1 viskolla ja 5 Torsenilla. Jos nyt rohkeasti veikataan, Torsen on väistymässä, ja korvautuu Crown Gearilla. Seuraavaksi tämä tapahtunee uudessa A6 mallissa.

                            Comment


                              #44
                              Jos torsen olis osottautunu huonoksi vaihtoehdoski niin sitä tuskin olis käytetty yli 20 vuotta. Parhaimpana ominausuutena ite nään toimivuuden täysin ilman sähköä. Kukaa ei varmasti päivittäin joudu tilanteeseen jossa joku rengas jää ilmaan roikkumaan. Ja sekään ei kumminkaa torsenia pysäytä jos antaa itte vähän kitkaa jarrulla.

                              Comment


                              • #45
                                Parhaimpana ominausuutena ite nään toimivuuden täysin ilman sähköä
                                Saisikohan ruiskunkin korvattua kaasareilla, sytytyksen ohjauselektroniikan keskipakolimpuilla ja alipaine kellolla virranjakajassa jne... tuostahan ei ole enää pitkä matka takaisin kultaiselle kuuskytluvulle jolloin kaikki oli mekaanista :D

                                Comment


                                  #46
                                  Torsen sellaisena kuin Audilla taitaa olla 2 ongelmaa: ei mitään helppoa keinoa saada perus voimavälityssuhdetta takapainotteiseksi ja sitten kone roikkuu periaatteessa etuakselin edessä jolloin painonjakauma on haasteellinen. Tuolla uudella crown gear ratkaisullahan näihin on puututtu- eli etuperä saatu koneen etupuolelle ja 60:40 voimanjako vakioksi. Nämähän oli tosin jo ratkaistu bemarin ekoissa kokeiluissa E30 325IX:ssä jota en kyllä siltikään voimansiirtonsa puolesta ottaisi torsenin korvaajaksi
                                  Kyllä torsen on osoittanut luotettavuutensa pitkällä aikavälillä - on siinä tekemistä ihan millä vaan muulla tekniikalla

                                  Comment


                                    #47
                                    Öö, ei se etuperä kyllä koneen etupuolella ole uusissakaan. Eteenpäin sitä on kyllä siirretty vaihdelaatikossa, eli vetoakselit lähtee nyt likipitäen askin ja koneen saumakohdasta sivullepäin pitkittäiskoneellisissa.

                                    Torsenin paras ominaisuus on sen huoltovapaus. Se että se ei tarvi sähköä johtaa osaltaan tuohon huoltovapauteen. Suorituskyky on riittävä 99,99% käyttäjistä, eikä vaadi erillisiä ulkoisia komponentteja kokoonpanossa.

                                    E: Allaolevan linkin videossa näkyy havainnollisesti sekä moderniin quattro-audin perus-layout koneen ja voimalinjan osalta, sekä havainnollisesti tuon crown-gear tyyppisen keskitasauspyörästön toiminta:

                                    http://www.youtube.com/watch?v=xZ9x9jHkTrg
                                    Viimeksi muokannut Mr.Crossfire; 8.11.2010, 19:16.

                                    Comment


                                    • #48
                                      http://www.youtube.com/watch?v=Oo9GV...eature=related
                                      ?

                                      Comment


                                      • #49
                                        http://www.youtube.com/watch?v=5r0ESU2g4u8&NR=1
                                        ?

                                        Comment


                                        • #50
                                          Meinasin jo aiemmin mainita siitä bemari vs. audi rullilla -videosta, mutten viitsinyt. Tulihan se kuitenkin sieltä. Tänään oli joillain pikkuteillä ns. luistinratakeli, mutta silti liikuttiin hyvin eteenpäin, ja vähän sivulle.

                                          Comment


                                          • #51
                                            Eikös tuokin olisi käsijarrulla noussut rullilta helpommin...

                                            Comment


                                              #52
                                              Mitä nuos videois ny on ihmeellistä?

                                              Comment


                                                #53
                                                Tai, jos olis ollu se ESP:n sulake edes paikalla testissä...

                                                Comment


                                                  #54
                                                  Toi nyt on vähän hölmöä ajaa katurenkailla varustettu henkilöauto johonkin liejuun kiinni. Jäähän ne maasturitkin lukoilla ja alennusvaihteilla kiinni jos on kuvio täynnä muusia.

                                                  Comment


                                                    #55
                                                    Nyt kun tätä on riittävästi taas väännetty ja käännetty niin voidaan jälleen kerran todeta että torsen ei ole se paras tahi muutenkaan kaunein tapa jakaa voimaa. Siitä olemme varmasti yhtä mieltä että se pesee kuitenkin 6-0 kaikki ne paketit joissa voimaa jaetaan vain yhden akselin pyörille, niistäkin varsin usein vain toiselle.

                                                    Näin ollen, turhan mihinkään johtamattoman vänkäämisen päättämiseksi, tämä saa riittää.

                                                    Olkaamme yhdessä onnellisia ja nelivetouskossamme vahvoja, sen teknisestä toteutuksesta riippumatta.

                                                    Comment

                                                    Working...
                                                    X