Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Monellako pyörällä quattro vetää?

Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Monellako pyörällä quattro vetää?

    Yritin hakea voorumilta mutta en löytänyt kun eipäs juupas haldex vai torsen keskusteluja...
    Eli onko taka-akselilla lukko a4-quattrossa? Entäs etuakselilla??
    Eli onkoos tää nyt sitten oikeasti dubbel, trippel vai quadrupel?
    Tä?

  • #2
    Ei oo mitään mekaanisia lukkoja, EDL on molemmilla akseleilla lukkoa jäljittelemässä.

    Comment


    • #3
      Mikä on edl?

      Comment


        #4
        kai se on joku electronic differential lock :)

        Comment


        • #5
          EDL on sähköinen tasauspyörästön lukko, joka käyttää ABS ja ESP järjestelmiä jarruttamaan sutivaa pyörää.

          edit: linkki poistettu
          Viimeksi muokannut turbokiisseli; 7.11.2010, 15:27.

          Comment


          • #6
            EDL = Electronic Differential Lock = sähköinen tasauspyörästön lukko

            e. hidas, ei sais googlettaa niin kauaa

            e2. turbokiisselin linkki ei toimi

            Comment


            • #7
              Eli rehellisesti sanottuna tämä on samaa roskaa kun muutkin awd "nelivedot"?
              Jos ajan esp poiskytkettynä, niin onko auto silloin kaksivetoinen vai toimiiko tämä edl silti?

              Comment


              • #8
                Vastaan itselleni mutu tiedolla:
                EDL vissiin toimii vaikka espi on pois...
                Ei tämä kai ihan samaa roskaa ole sittenkään kun kerran voimaa välitetään sekä edessä että takana paremminpitävälle pyörälle...
                Mentiinhän tämmösellä mäkihyppytorniinkin... no joo.

                Comment


                  #9
                  Oma quattro vetää neljällä pyörällä. Ei ehkä kaikki yhtäaikaa mutta aina kun tarvii. Olis aika kauhee ajaa varmaan jos joka pyörä vetäis yhtäpaljon kokoajan. Ralliautot on erikseen...

                  Comment


                  • #10
                    Niin... kemppilukko eteen ja taakse...

                    Comment


                    • #11
                      Alkuperäinen kirjoittaja SpedeX Näytä viesti
                      Niin... kemppilukko eteen ja taakse...
                      ... ja keskelle

                      Comment


                        #12
                        Niin, montako henkilöautoa on markkinoilla joissa olisi oikeat, kytkettävät lukot edessä, takana ja keskellä? Ja kuka sellaista tarvitsisi - maastoon mennessä pohja kuitenkin nappaisi saman tien kiinni.

                        Siinä mielessä näissä kuitenkin on oikea neliveto, että normaalitilanteessa vetoa välitetään kaikille pyörille, tosin jossain määrin eri määrä tietysti. Paikalla sudittaessa voisi ilman EDS:ää (toimii myös ESP poiskytkettynä siis) tietysti olla tilanteita joissa 2 pyörää sutii. Ristiriipunta, täysin pitämätön alusta toisella akselilla jne. ovat sitten ongelmallisempia, mutta niissä voi sitten taas hypätä kemppilukkomaasturin rattiin. Systeemi siis ei ole täydellinen - siitähän kertoo jo se että joudutaan käyttelemään jarruja apuna, mutta hakkaa monet muut ja varsinkin vajaavedon.

                        RS5:n "crown gear" tyyppinen, Torsenin korvaava keskitasauspyörästö osaa osittaisen lukituksen keskellä. Sport diff taas on avointa tasuria parempi takana. Nämäkin toki suunniteltu kadulle.

                        Comment


                          #13
                          Kokeililin viime talvena kotitiellä tuota torsenin toimintaa. Pinta oli kovaksi pakkaantunutta ja kiillottunutta lunta. Paikaltaan lähtö, 4000 kierrosta koneessa, kytkin ylös ja kaasu pohjaan. Sen verran suti toinen etupyörä että nousi kierrokset 6000:een- sitten tuo vaan kaivoi pitoa sen verran että kaasu pohjassa ykkösellä suurimman tehon kierrosluvulla kyykytti koneen eli lähti kierrokset laskuun. Sitten aika äkäisesti nousi kierrokset 5000-> 7000 ja vauhtia olikin jo 50 km/h. Minusta aivan ilmiömäisen hyvä toiminta ilman minkäänlaisia lukkoja (mulla ei ollut taka-akselin nappilukko kiinni, eikä tuossa 93 mallissa ole EDL:ää)
                          Eli käytännössä hyvin toimiva nelivetojärjestelmä joka vielä kestää- ei kyllä hirveästi haikaile haldexia tai xdrivea tms elektroniikkahärpäkettä. Masturit sitten lukkoineen ihan oma lajinsa- ei nekään sitten taas maantieajossa niin kovin mukavia ole.

                          Comment


                            #14
                            Kokeileppa silleen et 3 rengasta on liukkaalla ja yksi pitävällä.
                            Mitä tapahtuu?

                            Comment


                              #15
                              Ihan realistisesti, milloin on kadulla sellainen tilanne että yksi pyörä on pitävällä ja kolme nollakitkalla?

                              Comment


                              • #16
                                No entäs tommonen typ 85 quattro jossa on nappi hytissä? keskilukko ja takaperänlukko?

                                Comment


                                  #17
                                  Ja edelleen, ihan turha jauhaa mistään yksi- tai kaksipyörävedoista. Lukottomassakin quattrossa jokaiselle pyörälle tulee yhtä suuri momentti koko ajan. Se, että joku pyörä ei sudi, tarkoittaa ainoastaan sitä, että sen alla on parempi pito, mutta momenttia sille tulee edelleen saman verran kuin sutivillekin.

                                  Comment


                                    #18
                                    No testaa toisinpäin että yksi on liukkaalla ja muut pitävällä.
                                    Jos se vaikka joskus ehkä realistisesti voisi maailmassa tapahtuakkin.

                                    Ja 0-kitkalla sulla ei ole koskaan auto missään realistisessa maailmassa.

                                    Comment


                                      #19
                                      Joo, threadin aloittajan kysymys ei minustakaan ole relevantti autoissa millä ei ajeta metsässä. Ei ole ainakaan itselle vielä sellaista tilannetta tullut että olisin jäänyt johonkin jumiin siitä syystä ettei oo junttilukkoja kaikille pyörille. Vastauksena kysymykseen silti että torsen-q on kaksivetoinen paitsi jos joku tunkkaa yhden nurkan ilmaan niin sitten se on 0-vetoinen. Vanhoissa missä on junttilukko takana niin lukkopäällä kolmivetoinen. Wisan kommenttia sen verran tarkentaisin että momentti ei ole sama, vaan torsenin ollessa näissä 2:1 kertoimella varustettu niin momentti on pitävälle akselille 2 x se mitä sutivan akselin sudittamiseen menee.

                                      Comment


                                      • #20
                                        väliäkö sillä pidolla, nelipyöräluisuissahan nämä härvelit on parhaimmillaan <3

                                        Comment


                                          #21
                                          Eikait näillä kukaan suoraan aja :D

                                          Tosiaan joku nurkka 0-kitkalla niin auto ei mee mihinkään. Se että milloin se kiinni jää on itsellä täysi arvoitus. Ei ole tullut kokeiltua, ja toivottavasti ei tuu :D

                                          Comment


                                          • #22
                                            Coupequattrolla junttilukot päällä jäätiin siinä vaiheessa kiinni kun lunta oli niin paljon että pyörät ei tavannu enää pitävää pintaa, muuten eteni kyllä umpisellakin.

                                            Sopivan suurta ja tuttua "valtiontietä" lukot päällä oli lumikelillä ilo laskea menemään, ei haldex tai torsen mahdollista samalla lailla ajoa.

                                            Comment


                                              #23
                                              Alkuperäinen kirjoittaja Mr.Crossfire Näytä viesti
                                              Vastauksena kysymykseen silti että torsen-q on kaksivetoinen paitsi jos joku tunkkaa yhden nurkan ilmaan niin sitten se on 0-vetoinen.
                                              Tähän kaksivetoisuus-juttuun kaipaisin nyt perusteluita. Kyllä q on ihan aito nelikko jo ennenkuin ollaan missään sutimistilanteessa.

                                              Comment


                                                #24
                                                Tuskin parempaa orkkis nelivetoa on missään kuin torsen näissä. Tosin onhan ne Quaife lukot olemassa lisämausteeksi. Tekeekö oikeessa käyttiksessä mitä, niin en tiedä. Ehkä jääradalla..?
                                                Niin monellako vetää? Quattro vetää neljällä. Johan itse nimi quattrokin sen kertoo. ;)

                                                Comment


                                                  #25
                                                  JOS autossa ei ole tasauspyörästössä lukkoja, niin eikös tuossa juurikin käy niin että jos toinen takapyörä on "tyhjän päällä", niin taka-akselille menevä voima vuotaa 0 -kitkalla olevasta pyörästä ulos. Ja kun torsen siirtää, kuten Terho mainitsi, voimaa luistavalta akselilta tietyssä suhteessa toiselle, niin kun luistavalta ei enää ole momenttia mitä siirtää, niin 0x0=0? Käytännössä tämä kuitenkin lienee aika harvinainen tilanne.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Onneksi on takana vielä vanhan koulukunnan nappilukko. Edessä tilanne toinen...

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Luistavalla nollakitka -> EDL jarruttaa tyhjää lyövää jolloin kitkaa löytyy. Vanhemmissa voi varmaan itse venyä painamaan hiukan jarrua.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Viime talvena puhkesi nastakumi ja tilalla oli oikeassa takanurkassa kesägummi. Ei millään meinannut lähteä valoista liikkeelle. Vasen eturengas ja oikea takarengas sutivat "ristiin". Uusi käytetty nastarengas kesäkumin paikalle ja auto tuntui taas raketilta, vetopidon suhteen.

                                                        Tuli muuten eilen testailtua autoa pukeilla, kun tuli vaihdeltua öljyt lootaan ja perään. Kalskeen Teppo jossain topicissa kehoitti käyttämään autoa ns. nollakuormalla öljyjen vaihdon jälkeen ja ajattelin tehdä niin, kun kerta auto jo pukeilla oli.

                                                        Siinä ohimennen tarkkailin pyörien pyörintää. Takalukko kytkettynä pyöri takapyörät ja oikea etupyörä (isäntä oli tämän todistamassa). Ilman lukkoa pyrkivät etupyörät pyörimään ja ehkä oikea takapyörä (en itse ratin takaa nähnyt). Kaasua antaessa alkoi ainakin vasen takapyöräkin pyörimään samaa vauhtia eturenkaiden kanssa, aina siihen asti kunnes helläsi kaasun.

                                                        Ihan mielenkiintoista testailua :)

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Viime talvena puhkesi nastakumi ja tilalla oli oikeassa takanurkassa kesägummi. Ei millään meinannut lähteä valoista liikkeelle. Vasen eturengas ja oikea takarengas sutivat "ristiin"
                                                          Tätä tarkoitin tuolla kaksivetoisuudella. Meille normaaleille ihmisille tällä ei ole mitään väliä, mutta offimiehet kun keskustelee niin sellainen auto on kaksivetoinen missä ei ole akseleilla lukkoja. Em. ilmiön johdosta.

                                                          Oleellista quattro-järjestelmien toiminnassa on tuo jatkuvatoimisuus. Haldexin tekniikalla toteutettu ei tietenkään ole 100% jatkuvatoiminen, mutta kytkeytymisviive on sikäli olematon että sillä ei ole käytännössä mitään merkitystä. Olen kuitenkin kuullut juttuja joistakin japanilaisvalmisteisista ns. city-maastureista missä tuo kytkentäviive on selvästi havaittavan pitkä. Tästä voi aiheutua ikäviä tilanteita jos toinen akseli ehtii menettää pidon kokonaan ennenkuin toinen akseli kytketään vetämään.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Eiks tuosta vetämättömyydestä pääse eroon kun lyö eteen ja taakse quaifen murikat kiinni?

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X