Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Jäähdytinjärjestelmässä ei kierrä vesi

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Jäähdytinjärjestelmässä ei kierrä vesi

    Tälläiseen vikaan törmäsin. Vesipumppu toimii. Termostaatti oletettavasti toimii koska term.kopan jälkeinen ylävesiletku on kuuma ajon jälkeen. Syyläri on 50km ajonkin jälkeen täysin kylmä. Samoin paisarissa oleva neste täysin kylmää. Lämpömittari nousee ~55 asteeseen muttei koskaan korkeammalle (mistä kohdasta anturi mittaa nesteen lämpötilaa? anturi sökönä vai onko mittauskohta sellainen missä neste ei koskaan lämpeä enempää. Anturi on kerran vaihdettu uuteen noin 3 vuotta sitten). Järjestelmä on myös hukannut nestettä jonkin aikaa (todennäköisesti term.kopan tiiviste vuotojäljistä päätellen). Vuoto kuitenkin loppunut nyt samalla.
    Voisiko syyläri olla tukossa? Syyläri ei siis lämpeä kuin ihan nimeksi 5x5cm kokoiselta alueelta ylävesiletkun kohdalta. Pari vuotta /20tkm sitten kansipahvi vaihdettu jota ennen olen kokeillut vuotojen tukkimiseen siihen tarkoitettua tököttiä. Olisiko tämä voinut tukkia syylärin mutta miksi vasta tässä vaiheessa? Autoon tulee sisälle täysin normaalisti lämmintä ilmaa. Auton käydessä ja ollessaan täysin lämmenneenä paikallaan ollessa alkaa sisään tulla hieman kumin käryä. Liikkeelle lähtiessä loppuu kun konetila tuulettuu

  • #2
    Minä lähtisin termarin vaihdolla ja jäähdytysjärjestelmän huuhtelulla liikkeelle.

    Comment


    • #3
      Tai termostaatti irti ja testaten. Termostaattikin voi jumittua.
      Ilman termostaattia näkee kulkeeko vesi ollenkaan syylärille.

      Jos sisälle tulee lämminta vois olettaa, että pumppu pelaa.

      Comment


      • #4
        Mä en oikein usko termostaattiin. Hyvä konsti on kumminki just tuo et kokeilee ilman termostaattia. Itellä vain on paha epäilys et se paikkaustökötti on nyt jääny johki jumiin ja tehny padon. Ikinä en oo moisia mömmöjä käyttäny enkä tuu käyttäänkää.

        Comment


        • #5
          Periaatteessa noi korjaustökötit ei voi aiheuttaa moista, koska ne reagoi vasta ilman kanssa ilmeisesti.
          Joillain merkeillä se on ihan merkkihuollon ensimmäisiä korjausmetodeja, jos nesteitä katoaa.

          Comment


          • #6
            Itsekään en oikein usko termostaattiin koska se päästää kuuman nesteen läpi syylärille asti.
            Onko noista "cooling system flush" aineista mihinkään? Jos koittaisi sitä syyläriä nyt ensi alkuun tutkia paremmin. Eikös sen pystyisi tarkistamaan niin että syylärin ylä ja alapään letkut irrottaa ja kokeilee vaikka vettä päästää läpi letkulla?

            Comment


            • #7
              Miten vesipumpun toiminta on todettu? Jos sattuisi olemaan muovisiipinen pumppu niin olisi sellainen mahdollisuus että akseli pyörii siivikon sisällä. Kylmänä pumppua kädessä pyöritellessä ei näy eikä tunnu mitään erikoista, kuumana kun siivikon muovi hieman pehmenee ja laajenee niin "irtoaa" akselista ja pyörii vain sellaista vauhtia kuin nesteen vapaa kierto vähäisellä vastuksella antaa myöden.

              Comment


              • #8
                On myös mahdollista et valusiipinen on antanu periks. Itellä vaihdettiin pumppu takuuseen ku valusiipi murtu. Tämä nyt on varmasti paljo harvinaisempaa kuin muovisiipisen "sutiminen".

                Comment


                • #9
                  Mikäs tässä nyt on ongelma?

                  Jonnekihan se moottorin hukkalämpö menee. Jos ei vesi kierrä koneessa, niin eiköhän se olisi jo keittänyt.

                  Comment


                  • #10
                    Jussi on kyllä asian ytimessä. Ois se keittäny jos syyläri ois tukossa. Ei taida olla kuin kaksi vaihtoehtoa, joko termari täysin auki ja siksi lämmöt haaleat, tai sitten anturi huijaa. Syylärin hiplailu ei ole hirveen tarkka tapa todeta lämpötilaa:) Mulla tommoset mömmöt tukki lämppärin kennon osittain, että periaatteessa syylärikin vois mennä tukkeeseen, mut sit kait tahtois lämmöt nousta korkeaksi. Puhaltaako sisälle tulista? eli polttaako sormia?

                    Comment

                    Working...
                    X