Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Mihin öljyyn long-lifestä luopuessa?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Nostellaas vähän.
    Onko kukaan laittanut BFB koneeseen esim liqui moly 5w40 halpaa täyssynteettistä? Siinä on aikasemmin ajeltu longlifellä, jonka seurauksena öljypohja on käytetty pois, jolloin vaihdettu sihti ja pumppu. Ideana olis nyt siis se että sais halvoilla öljyillä "pestä" koneen sisältä, vaihtamalla pari kertaa tiuhaan öljyä. Jos vaikka ajelis tonnin ja pistäs öljyt vaihtoon ja sama homma taas tonnin päästä? Halvempaa se on vielä verrattuna longlifeen. Sit kun alkais pysyä öljyt puhtaampana niin vaihtais paremmat öljyt ja vaihtoväli olis 10000? Koskaan en oo öljyillä ajanu 10000 ja vanhassa rt koneessa öljyt oli kirkkaita vielä vaihdon aikaan?!
    Eli kestääkö molyt sisällä ja voiteleeko riittävän hyvin?

    Comment


      #32
      Alkuperäinen kirjoittaja pasi_orava Näytä viesti
      Nostellaas vähän.
      Onko kukaan laittanut BFB koneeseen esim liqui moly 5w40 halpaa täyssynteettistä? Siinä on aikasemmin ajeltu longlifellä, jonka seurauksena öljypohja on käytetty pois, jolloin vaihdettu sihti ja pumppu. Ideana olis nyt siis se että sais halvoilla öljyillä "pestä" koneen sisältä, vaihtamalla pari kertaa tiuhaan öljyä. Jos vaikka ajelis tonnin ja pistäs öljyt vaihtoon ja sama homma taas tonnin päästä? Halvempaa se on vielä verrattuna longlifeen. Sit kun alkais pysyä öljyt puhtaampana niin vaihtais paremmat öljyt ja vaihtoväli olis 10000? Koskaan en oo öljyillä ajanu 10000 ja vanhassa rt koneessa öljyt oli kirkkaita vielä vaihdon aikaan?!
      Eli kestääkö molyt sisällä ja voiteleeko riittävän hyvin?
      Laita mitä tahansa öljyä, hinnalla ei väliä, kunhan VW-normit on oikein.
      Ei niissä hinnoissa kuitenkaan niin paljoa eroa ole.

      Comment


      • #33
        Alkuperäinen kirjoittaja jasso Näytä viesti
        Kaikki merkin logolla leimatut öljyt on vain markkinointikikkailua. Eivät ne itse niitä öljyjä valmista.

        Mielestäni merkistä riippumatta moottoriin laitetaan sellaista öljyä, mikä täyttää ne speksit, joita moottori vaatii. Pumpparisuuttimet esim. vaativat erilaista lisäaineistusta öljyissä (kitka, paineensieto yms.). Samoin hiukkassuodatin vaatii oman öljynsä, ettei tukkeudu noesta heti. Kaikki nuo on speksattu erilailla.

        Öljyjen yms. myynti on iso bisnes, joten jokainen valmistaja on tehnyt omat speksinsä, joiden vertaileminen on välillä aika hankalaa. Tarkoittaa sitä, että välillä on vaikea olla varma täyttääkö tämä VW-speksi nyt samat kuin Opelin speksit. Jos öljypurkissa on luvattu vain toinen, on vaikea olla varma onko tässä nyt riittävät lisäaineistukset. Siksi välillä helpompi suositella merkkikohtaista. Muuta syytä ei ole.

        LL-öljyjä voidaan pitää minusta hyvinä, koska ne täyttävät melkein kaikki mahdolliset speksit ts. lisäaineistettu monipuolisesti. Lisäaineistus ~= öljyn laatu. Toinen laadusta viittaava on öljyjen suunniteltu vaihtoväli, joka vaatii jo sinänsä aika laadukkaat lisäaineistukset, ettei öljy menetä ominaisuuksiaan.

        Mikä tahansa öljy ei siis käy kaikkeen, mutta kaikki speksit täyttävä hyvä merkin x öljy käy. Jos ei täytä kaikkia speksejä, niin eiköhän sellaisellakin aja, mutta tiettyjen moottorin osien eliniän odote varmasti alenee. Esim. VAG:n ohjaustehostinöljyn sijaan voi laittaa ATF:ää, mutta tiivisteet porsii kyllä hetken päästä. Voitelee kyllä, mutta tiivisteiden elinikä laskee.

        Ja sitten lopuksi vielä, että mitä nopeammin öljy tummenee, sen parempaa. Jos öljy pysyy kirkkaana pitkään, se ei sido epäpuhtauksia ja nokea, joita hyvä öljy tekee.

        Tai näin minä olen nämä käsittänyt. Ei ole esittää sen enempää dataa tueksi.

        Näinhän se juurikin menee. Eli ei syytä huoleen jos öljy tummenee liian nopeasti, kannattaa ennemmin silloin huolestua jos öljy pysyy kirkkaana.

        Comment


        • #34
          Joo näin arvelin. Sillä rt koneella on nyt ajettu miun jälkeen 300tuhatta, en tiiä onko öljyt enää kirkkaat;) Ajossa se on vieläkin vaikka mittari on pysähtyny reiluun puoleen miljoonaan.

          Comment

          Working...
          X