Tuli hommattua B7 A4 2.0tfsi.Autoa on huollettu huolto-ohjelman mukaan eli long-life öljyillä.Ajatuksena on siirtyä n.10tkm öljynvaihtoväliin.Mitä öljyä suosittelette koneeseen? Auto toistaiseksi vakio...
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Mihin öljyyn long-lifestä luopuessa?
Collapse
X
-
Huonolla huollolla (LL) olleen koneen elvytyksen aikana suosittelisin katsomaan tikusta oikean öljynvaihtovälin. Todennäköisesti öljyt on melko likaisia jo 5000km ajon jälkeen.
Mobil RF1 pitää koneen hyvin puhtaana. Mutta puhdistuu se muunkin merkkisillä öljyillä. Kunhan on vain tunnetun valmistajan ja suositukset täyttävää öljyä, niin se on pääasia.
Alkuperäinen kirjoittaja Petri1 Näytä viestiKäytä vaihtovälinä 15 tkm.
Comment
-
Tässäpä oiva aihe.
- Mikä LongLife öljyistä tekee niin "hyviä" ? Ei mitään markkinamiesten paskaa, vaan faktaa peliin !
. Miksei Opelin LL öljyä voisi käyttää Audissa 10tkm váihtovälillä jos Opelissa samalla litkulla voi "muka" ajaa 60tkm ? Mikä on se FAKTA joka estää tuon ? Ei taaskaan mitään markkinapaskaa , kiitos !
. Miksei kaikki nykyiset merkkiöljyt sopisi esim. tollaseen Audin "perusmoottoriin"
- Onko Audi , Opel, Toyota ym. keksinyt joitain niin omaa että se vaatisi ihan omat öljynsä ?
IMHO: Mitä tahansa ölyä koneeseen, kunhan jättää ne tarjoustalon lirut väliin !
Comment
-
Sori, että tungen tähän väliin, mutta samat ajatukset täälläkin päin...Ajatellut siis luopua tuosta long-life huolto-ohjelmasta ja siirtyä kiinteään 15tkm vaihtoväliin...Kyseessä 2.0Tdi moottori...Perusajatuksena on, että pysyttäydytään VAG:eille erityisesti suunitelluissa long-life öljyissä, mutta vaihdetaan ne 15tkm välein...Tämä juuri siksi, kun autossa hiukkassuodatin ja pumppusuutinmoottori, jotka vaativat juurikin tietynlaista öljyä toimiakseen oikein...Mitäs öljyä suosittelette...? Tällä hetkellä käytössä Valvolinen SynPower XL-III 5W-30 (http://www.valvoline.fi/tuotteet/voi.../synPower.html) ja mietiskellyt josko samalla jatkettaisiin...
Comment
-
Kaikki merkin logolla leimatut öljyt on vain markkinointikikkailua. Eivät ne itse niitä öljyjä valmista.
Mielestäni merkistä riippumatta moottoriin laitetaan sellaista öljyä, mikä täyttää ne speksit, joita moottori vaatii. Pumpparisuuttimet esim. vaativat erilaista lisäaineistusta öljyissä (kitka, paineensieto yms.). Samoin hiukkassuodatin vaatii oman öljynsä, ettei tukkeudu noesta heti. Kaikki nuo on speksattu erilailla.
Öljyjen yms. myynti on iso bisnes, joten jokainen valmistaja on tehnyt omat speksinsä, joiden vertaileminen on välillä aika hankalaa. Tarkoittaa sitä, että välillä on vaikea olla varma täyttääkö tämä VW-speksi nyt samat kuin Opelin speksit. Jos öljypurkissa on luvattu vain toinen, on vaikea olla varma onko tässä nyt riittävät lisäaineistukset. Siksi välillä helpompi suositella merkkikohtaista. Muuta syytä ei ole.
LL-öljyjä voidaan pitää minusta hyvinä, koska ne täyttävät melkein kaikki mahdolliset speksit ts. lisäaineistettu monipuolisesti. Lisäaineistus ~= öljyn laatu. Toinen laadusta viittaava on öljyjen suunniteltu vaihtoväli, joka vaatii jo sinänsä aika laadukkaat lisäaineistukset, ettei öljy menetä ominaisuuksiaan.
Mikä tahansa öljy ei siis käy kaikkeen, mutta kaikki speksit täyttävä hyvä merkin x öljy käy. Jos ei täytä kaikkia speksejä, niin eiköhän sellaisellakin aja, mutta tiettyjen moottorin osien eliniän odote varmasti alenee. Esim. VAG:n ohjaustehostinöljyn sijaan voi laittaa ATF:ää, mutta tiivisteet porsii kyllä hetken päästä. Voitelee kyllä, mutta tiivisteiden elinikä laskee.
Ja sitten lopuksi vielä, että mitä nopeammin öljy tummenee, sen parempaa. Jos öljy pysyy kirkkaana pitkään, se ei sido epäpuhtauksia ja nokea, joita hyvä öljy tekee.
Tai näin minä olen nämä käsittänyt. Ei ole esittää sen enempää dataa tueksi.Viimeksi muokannut jasso; 31.10.2010, 11:48.
Comment
-
Vieras
Jos minä siirtyisin LL;stä kiinteälle välille, laittaisin 15tkm/1v väliksi, öljynä edelleen sama LL-öljy.
Saapa autonkin toimimaan tuolla välillä parilla näppäyksellä. 15tkm ei ole liian pitkä väli öljynvaihdolle nyky öljyillä.
Comment
-
Mikä LongLife öljyistä tekee niin "hyviä" ?LL-öljyjä voidaan pitää minusta hyvinä, koska ne täyttävät melkein kaikki mahdolliset speksit ts. lisäaineistettu monipuolisesti. Lisäaineistus ~= öljyn laatu. Toinen laadusta viittaava on öljyjen suunniteltu vaihtoväli, joka vaatii jo sinänsä aika laadukkaat lisäaineistukset, ettei öljy menetä ominaisuuksiaan.
Hiukkasuodattimien kannalta on tärkeää öljyn sulfaattituhkan määrä. LL-öljystä pyritään tekemänä mahdollisimman vähätuhkaista, jotta käytössä muodostuva tuhka ei tuota liian suurta kuormaa hiukkassuodattimelle. Normaalilla 10-15tkm vaihtovälillä tällä ei ole merkittävää vaikutusta.
Comment
-
Itse luovuin heti auton ostettuani tuosta long life ohjelmasta ja pidän öljynvaihtovälinä noin 10 tkm koska ajan lyhyttä kaupunkiajoa. Öljynä oli ekalla kiekalla Castrol 5w 40 öljyt jota söi litran tuolla 10 tkm vaihtovälillä. Nyt on Mobil:n 5w 40 ölpät sisällä ja vei noin 0,5 litraa 10 tkm:lle. Aion pitäytyä Mobil:ssa.
Tottakai kannattaa miettiä millaista ajoa ajelee ja kuinka paljon kilsoja tulee vuodessa. Mielestäni minun ajoilla tuo 10 tonnia per vaihto on sopiva. Tällöin vaihdan öljyt syksyllä ja keväällä eikä tuo ole mikään niin iso sijoitus... Jos kilsoja tulisi rivakammin ja enemmän matka-ajoa niin kasvattaisin hiukan vaihtoväliä.
Comment
-
Öljyn laatua vaihtaessa saattaa esiintyä korostunutta öljynkulutusta. Kannattaa katsoa aina vähintään kaksi vaihtoväliä ennen kuin antaa lopullisen tuomion.
Comment
-
Olen havainnut joskus samaa, öljyä vaihtaessa sitä kuluu hetken aikaa enemmän...Voi olla että laitan Castrolin 5w40 magnatecit, hyviä kokemuksia ainakin Gti golffissa ja cupra-R:ssä.
Ei nykyinen autokaan hirveästi öljyä kuluta, tosin vaihdon jälkeen ajettu 3000km, mutta vielä ei tikusta havaitse öljyn vähenemistä.Joka tapauksessa siirryn siihen 10tkm vaihtoväliin.
Comment
-
Kyllähän konetyyppi taitaa myös olla merkittävällä sijalla siinä uskaltaako käyttää LL vaihtoväliä. Audilla nyt tuntuu olevan jo perinteenä ongelmat öljyjen kanssa. Vai miten voi selittää 1L/1000km kulutusta uudessa nykyaikaisessa koneessa, eikä tämmöset tapaukset ilmeisesti ole edes kovin harvinaisia. Mistä syystä LL öljyt kokkaroituvat/vaahtoutuvat Audin koneissa LL vaihtovälillä mutta esim. Bemarin koneissa ei ongelmia esiinny? Toki öljytilavuus on usein bemarilla tuplasti suurempi joten olisko tässä sitten syy? Vai kondensoituuko kosteus ja sekoittuu öljyyn eri lailla Audin moottoreissa? Vai onko ohivuotoa niin paljon että se karstoittaa öljyt pilalle nopeammin?
Ite käytän vaihtovälinä sigun dieselissä n. 25000km eikä ikinä mitään ongelmaa ole ollut, öljyt on kauniin tummanruskeat pois päästettäeäessä eikä sitä oo tuolla vaihtovälillä kulunut niin että sitä vois mittatikusta huomata. Öljynä käytän Castrolin Edge Sport 0w40 LL-ölppää.
Comment
-
Itte luovuin tossa just kesällä longlife huolto-ohjelmasta ja koodaututin autoni 15tkm:n vaihtovälille ja samaa longlife öljyä meinaan käyttää.
En kylläkään ihan tota 15 tonnia meinaa aina ajaa, vaan heti kun on reilut 10tkm ajettu, niin vaihdatan uudet liemet. Onhan öljy tietenki vähä kalliimpaa kun tavan mobil1 ja öljymääräkin on aikas reilu: eli tässä 2.4:ssa padassa täyttömäärä taitaa olla muistaakseni 8.1l mutten jaksa moisella päätäni vaivata. On tässä matkan varrella tehty isompiakin konkursseja autojen kanssa:)
Comment
-
Itte luovuin tossa just kesällä longlife huolto-ohjelmasta ja koodaututin autoni 15tkm:n vaihtovälille ja samaa longlife öljyä meinaan käyttää.
Paljonkohan tuo vaihtovälin koodaus voisi maksaa? Tai tarvitseeko sitä edes tehdä jos kuitenkin vaihtaa ne öljyt kerran vuodessa? Onkos sillä mitään merkitystä?
Ja kuinka paljon enemmän tuo longlife-öljy maksaa? Vai vienkö suosiolla omat öljyt mukana sinne huoltoon?
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja bankku Näytä viestiItsellä on auto menossa huoltoon viikon päästä ja taidan tehdä juuri saman tempun. Kilometrejä tulee vain joku 5-8tkm vuodessa, joten perushuolto kerran vuodessa voisi olla ihan hyvä.
Paljonkohan tuo vaihtovälin koodaus voisi maksaa? Tai tarvitseeko sitä edes tehdä jos kuitenkin vaihtaa ne öljyt kerran vuodessa? Onkos sillä mitään merkitystä?
Ja kuinka paljon enemmän tuo longlife-öljy maksaa? Vai vienkö suosiolla omat öljyt mukana sinne huoltoon?
Longlife öljyt ovat merkkiliikkeissä sekä autotarvikeliikkeissä Suomessa riistohintaisia, Tuo Castrol 5W30 LL3 Powerflow maksaa marmorilla n. 23 euroa/l ja motonetissäkin 20-21 euroa/l luokkaa kun taas samaa öljyä saa Ebayn kautta Saksasta rahteineen n. 8 euroa/litra (Itse tilasin juuri pienen kimppatilauksen kolmeen autoon (15l) ja hinnaksi tuli rahteineen 8.05 euroa/l).
Comment
-
Meillä Caddy on sellasta vuosimallia, että sille on tarjolla vain kiinteä 15tkm huoltoväli merkkiliikkeen mukaan.
No joka tapauksessa tuonne kuitenkin huollossa laittavat LL öljyt.
Onpahan kerran tehty jopa LL-huoltokin sinne vahingossa.
Ei kai muuta syytä vaihtaa LL öljystä ns perusöljyihin ole kuin raha. Hieman halvempaa tuollanen peruskama.
Comment
-
Mitenkäs tuota Porkkiksen taulukkoa tulkitaan? Onko tuo 50*** VW numero yleinen standardi vai ainoastaan VW:n sisäinen? Jos siis haluan vaihtaa öljymerkkiä, enkä halua maksaa siitä "marmoritiskin" hintoja, niin mistä tiedän oikean öljyn koneeseen? Löydänkö oikean standardin esim ohjekirjasta, jota voin sitten etsiä öljypurkista? Auto on tuo Audi A4 1,8T Avant 2005.
Kysymyksen syy on tuo keskustelu noista LL-öljyistä ja halauan myös siirtyä lyhyempään öljynvaihtoväliin, mutta en välttämättä halua ostaa öljyä VAG-tiskiltä.
Comment
-
Ohjekirjaa katsomallahan se helposti selviää, onko siellä VW-numero kerrottu.
VAG-moottoriöljy ? AutoWiki.
Tuo linkki sopii mielestäni tähän keskusteluun. Toki kannattaa varmistaa vielä purkin kyljestä, että oikea numero varmasti löytyy.
Comment
-
Ite oon käyttäny melkein kaikkii autoihin mitä on ollu, niin halvinta täyssynteettistä.
Biltema, AD jne, alle 10tkm ne kuitenkin vaihtuu filsun kanssa ja rallia en aja(satunnainen kaasuttelu), hyvin on pelannut.
Comment
Comment