Kyseessä -07 2.0Tdi quattro Audi, joka kävi eilen perä- ja vaihtiestoöljyjen vaihdossa...Öljyt hain itse marmorilta (alkuperäiset), mutta työt teetin muualla...Illalla kun hain auton huollosta, ihmettelin kun eivät olleet saaneet menemään vaihdelaatikkoon kuin 2,7 liträä öljyä...?Audi centterillä myyjä katsoi koneelta täyttömäärän olevan 3,2 litraa ja myi myös öljyt sen mukaan...Huollot tehneellä yrityksellä kone näytti täyttömääräksi 3,0 litraa...Olivat kulemma täyttäneet vaihdelaatikon kyljessä olevan täyttöropun pintaan asti, pyöritelleet vähän aikaa laatikkoa ja lisänneet vielä pintaan asti...Vanhojen öljyjen poisto oli tapahtunut pohjapropun kautta...Työmenetelmä taitaa kuitenkin olla ihan oikea, mutta tuo määrä vähän ihmetyttää...Onko tuossa sen mallinen öljypohja vaihdelaatikossa, että sinne jää väkisinkin se puolilitraa öljyä johonkin nurkkin lojumaan...?Onko joku tehnyt kyseistä operaatiota, paljonko olette saaneet öljyä sinne menemään...?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
6-vaihteisen laatikon öljyn täyttömäärä...?
Collapse
X
-
En nyt juuri b7 öljy määriä tiedä, mutta yhdessä b6 tapauksessa meni myös lukemat hieman uusiksi. Eli marmorilla taisivat väittää että öljyä menee 2L mutta todellisuudessa sinne meni hieman vajaa 3L, onneksi sitä öljyä oli se 3 litraa eikä 2 kuten merkkarin tiskillä yritettiin kaupata.
-
Jossain konsernin laatikoissa laitetaan alle reiän tason (01E) ja joissain yli reiän tason (020), että aika hataralla pohjalla IMHO mennään jos laatikkoja täytellään mustatuntuu-menetelmällä täyttöreiän alareunaan tai litramäärien perusteella. Tehtaan ohjeissakin teroitetaan että öljyä pitäisi olla oikea määrä, auto öljyn määrää tarkistettessa vaakatasossa, jne.
Comment
-
^Tuon täyttörajan ajattelin vielä tarkistaa kun käväisen huomenna Audi centteriltä hakemassa uudet suodattimet...Yritys, jossa huollon teetätin on virallinen Bosch- huoltopiste...Auto on kuitenkin vielä ensi viikon aikana menossa moottoriöljyjen vaihtoon, joten pitää huollossa sanoa, että tarkistavat vielä öljymäärän tason...
Onkos tuossa 6-lovisessa laatikossa sitten useampi "proppu" laatikon kyljessä, jolloin huollossa olisivat voineet sekoittaa ne keskenään...?Tai olisiko jonnekkin voinut jäädä ilmaa...?
Onko tuossa laatikossa lisänä myös jäähdytin?
Comment
-
Sen verran kuitenkin otin etukäteen selvää, että paljonko sinne sitä öljyä merkkihuollon mukaan menee ja uskoin kuitenkin huollon tehneellä hieman isommalla monimerkkikorjaamolla olevan kokemusta/tietotaitoa asiasta...Onhan niillä kuitenkin Autodatat, Boschin esitronicit sun muut käytettävissä...Hintaero remontin/huollon työn osuudella oli kuitenkin 150€, joten sillä sain melkein öljyt ostettua huoltoa varten...Samanlainen takuuhan tuossa työssä on kuin marmorillakin...
Comment
-
Hyvä esimerkki pään vaivaamisesta ylihuoltamisella. Audin huolto-ohjelmassa ei ole koskaan ollut manuaalivaihteiston öljynvaihtoa. Niimpä omaan kokemuksen mm. 470tkm ajetusta vaihteistosta 13 vuotta vanhoin tehdasöljyin - ei havaittu ongelmia. Se ei ole tarkoituksen mukaista, mutta ääriesimerkki toimintavarmuudesta.
Kun syyttä suotta vaihdetaan alle 200tkm ajettuja 3 vuotta vanhoja öljyjä, on vaihteistossa öljyä arvelluttava määrä ja mahdollisesti vielä aivan väärää tyyppiä. Ymmärrän, että autoista pidetään huolta ja huolletaan, mutta eihän nyt vetoniveltenkään rasvoja vaihdeta huoltomielessä.
Comment
-
Vetonivelien rasvat ois syytä kyllä vaihtaa ehkä 10 vuoden välein. Kovettuu rasvat aika lailla vuosien saatossa. Ainakin 16 vuoden jälkeen... ;) Saattaa jopa siirtyä vetonivelien "vaihtohuolto" etiäpäin. Mutta etupään akseleissa tämä homma tuleekin jo aiemmin monesti eteen, varsinkin uloimmissa nivelissä.
Comment
-
Vahvasti epäilen, että Suomen olosuhteissa on kyllä tarpeen vaihtaa voimansiirron öljyt tietyin väliajoin...Lämpötilavaihtelut on kuitenkin sen verran suuria +-keleistä aina yli 30 asteen paukkupakkasiin, että väkisinhän sinne kertyy kosteutta...Jos tämänkin kyseisen auton öljyillä on jo yli 200tkm takana, niin en aio ottaa sitä riskiä, että jokin voimansiirrosta porsii huonojen öljyjen takia...Kummasti olivat tätä mieltä Audin omassa huollossakin, markkinakikkako sitten vai mikä...Öljynvaihtohuolto on siinä vaiheessa melko halpaa hommaa kun alat uutta perää tai vaihdelaatikkoa hommamaan...Kirkkaat öljyt tosin oli huoltomies tästä yksilöstä valuttanut pois...
Mutta sitten asiaan:Käväsin tänään Audin huollosta kyselemässä tuosta täyttömäärästä ja täyttötavasta...Aivan oikein olivat huoltoliikkeessä tehneet, eli täyttöropun alarajaan asti kuulemma täytetään, välillä pyöritetään laatikkoa ja lisätään jos tarvitaan...Tuo 2,7 litraa on kuulemma aikalailla oikea määrää, sillä tehtaan ilmoittama 3,2 litraa on ensiasennusöljyjen määrä...Pitää vielä tarkistaa öljymäärä ensi viikolla kun autoon vaihdetaan myös uudet moottoriöljyt...
Comment
-
Kannattaa ne öljyt nyt ehkä hitusen useammin vaihtaa, kun 10 vuoden välein. Ainakin suomen sääolosuhteissa, esimerkkina Gekkosen viittaamaan kosteuden kertymiseen:
Työpirssia Vw LT:n laatikko tuuppasi jäätymään viime talvena, ei toiminu 4. ja 5. vaihde. Piti ajaa 20km, että rupesi toimimaan. Edellinen omistaja vaihtanut 3 vuotta sitten lootan öljyt (ainakin väitti nii).
Nyt keväällä otettiin laatikko pois kokonaan, kun vaihteet ei meihnannu mennä/pysyä päällä, oli näky komea. Kuolleelle haisevaa vesi/öljy sekoitusta sisällä.
Kumma kun jääty vaihteet :) Vettä ei kuitenkaan niin paljoa ollut, että sisälle päin olisi jostain "vuotanut", muuten kuin kondensoitumalla. Laatikko oli rattaistaan ja siirtäjistään mennyt todella väljäksi.
En sano, että kaikkiin kertyisi vastaavalla tavalla, mutta tämä huolto ns. avarsi omaa näkemystä asiasta.
Tosin luki velipojan e39 bemarin perämurikassa "Lifetime oil". Totta koko lause ;)
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja terroristiristoTosin luki velipojan e39 bemarin perämurikassa "Lifetime oil". Totta koko lause ;)Viimeksi muokannut Thuppu; 28.10.2010, 13:30.
Comment
-
Manuaalilaatikko on voitelultaan kokolailla yksinkertainen kapistus. Muutaman desin heitolla sinne tänne en jaksa uskoa olevan suurtakaan merkitystä, tärkeintä lie, että sitä ylipäänsä on siellä sen verran, että riittää rattaille roiskittavaksi. Laakeritkaan eivät tapaa olla painevoideltuja.
Vaihtaminen on kyllä perusteltua Suomen lämpötilanvaihteluissa, jollei muuten, niin edes auton hankkimisen jälkeen kertaalleen. Onpa sitten ainakin tieto, että ovat oikeat ja tuoreet.
Comment
-
Vaihtaminen on kyllä perusteltua Suomen lämpötilanvaihteluissa, jollei muuten, niin edes auton hankkimisen jälkeen kertaalleen. Onpa sitten ainakin tieto, että ovat oikeat ja tuoreet.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Jarkko Kalsi Näytä viestiHyvä esimerkki pään vaivaamisesta ylihuoltamisella. Audin huolto-ohjelmassa ei ole koskaan ollut manuaalivaihteiston öljynvaihtoa. Niimpä omaan kokemuksen mm. 470tkm ajetusta vaihteistosta 13 vuotta vanhoin tehdasöljyin - ei havaittu ongelmia. Se ei ole tarkoituksen mukaista, mutta ääriesimerkki toimintavarmuudesta.
Kun syyttä suotta vaihdetaan alle 200tkm ajettuja 3 vuotta vanhoja öljyjä, on vaihteistossa öljyä arvelluttava määrä ja mahdollisesti vielä aivan väärää tyyppiä. Ymmärrän, että autoista pidetään huolta ja huolletaan, mutta eihän nyt vetoniveltenkään rasvoja vaihdeta huoltomielessä.
Comment
-
Jos on 6-lovinen 01E-loota ja nelikko niin oikea öljymäärä on 1 mm alle tarkistus/täyttöaukon, ainakin A6/A4 normimallit. Ja se on 7 mm alle tarkistus/täyttöaukon jos on ainoastaan etuveto & 6-pykälää. Näin väittää sakemannien korjausopas.
Oli vielä erikseen maininta tuosta 6-lov & Q tapauksesta että oikea öljytaso on erityisen tärkeä.
Itse vasta vaihdoin kun edellisestä vaihdosta oli jo 100 tkmia, edellinen vaihto tehty merkkiliikkessä. Olivat näköjään saanet keploteltua sinne öljyä hieman liikaa kun korkin aukaisin. "Remontin" jälkeen vaihteet menevät huomattavasti nätimmin päälle, en tiedä johtuiko jo kilometreistä, hieman liiallisesta öljystä vai siitä että vaihdoin VAGinen öljyt Castorolin liemiin.
Comment
-
Kuten tuossa jo aiemmin totesinkin, Audicenterin huoltopuolen työnjohtaja tuumasi, että tasalle asti täytetään ja niin teimme tämän auton kohdalla...Ja kyseessä siis 6-lovinen ja nelikko, onkos tämä nyt sitten se 01E...?Tuskimpa siitä pienestä ekstra määrästä suurempaa haittaa on, ei mahda kerätä sellaisia paineita sinne että stefan tms. pullauttaisi ulos...Paljon ylihän tuota ei voi täyttääkkään jos ei käytössä ole ylipaineella toimivaa pumppua tms...
Comment
-
Joo kyllä se ylimääräiset huohottaa pihalle sieltä. Polttoaineenkulutukseen saattaa marginaalisesti vaikuttaa jos öljyä on liikaa.
Comment
-
Joensuussa Öljypisteellä oli 6v. laatikon öjyjen vaihto Castrolin TAF-X:llä 70eur pintaan moottoriöljynvaihdon yhteydessä.
Comment
-
Noissa eri laatikoissa (vaikka ovat samaa 01E-sarjaa) on Audin korjausoppaan mukaan jonkinverran eroa öljytilavuuksien osalta.
Esim CGR 2,6 litraa öljyä + 0,1 l lisäainetta, eli 2,7 litraa
CMG 3,45 l + 0,15 lisäainetta + 0,3 l letkuihin ja jäähyyn= 3,9 litraa.
Samaten perien osalta eroa: S2 sen peristä poimin seuraavat:
AZE 1,3 l
AYV 0,75 l
Ja S4:sen osalta
AAT 1,5 l
Nämä erot selittänee miksi aina välillä netissäkin on ristiriitaista tietoa määristä- öljyt itse vaihtavaa kiinnostaa tietenkin tietää pitääkö hankkia kolme vaiko neljä litran pulloa vaihteistoon ja 1 vaiko 2 pulloa perään.
Comment
Comment