Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 B5 1.8TQ erikoinen tehostinongelma.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 B5 1.8TQ erikoinen tehostinongelma.

    Elikkä autosta hajosi tehostajan pumppu, ensiksi tehostus heikkeni ja sitten loppui kokonaan.
    Vaihdoin uuden pumpun (vaihtolaite eli kunnostettu), öljyt hain merkkiliikkeestä eli nekin on juuri oikeanlaiset. Tyhjensin järjestelmän mahdollisimman hyvin vanhasta keltaisesta öljystä kääntelemällä rattia hiljalleen laidasta laitaan kun pumppu oli irti.

    Nyt auto käyttäytyy seuraavalla tavalla:
    Kun auton käynnistää niin tehostus toimii kuten kuuluukin mutta kun ajaa hetken ja pysähtyy esim risteykseen niin ei tehostakkaan tyhjäkäynnillä.
    Kaasua kun painaa siten, että kierrokset nousevat ~1200rpm tasolle niin tehostaa normaalisti, taas kun kierrokset laskevat tyhjäkäynnille, tehostus loppuu.
    Jos taas kääntelee rattia samalla kun kierrokset laskevat vaikkapa 1500rpm -> tyhjäkäynti niin tehostus toimii myös tyhjäkäynnillä, jos taas ei kääntele niin ei toimi :(
    Pitääkö tuo järjestelmä ilmata jotenkin sen jälkeen kun se on ollut tyhjänä?
    Kun asensin uuden pumpun paikoilleen, kaadoin säiliön täyteen öljyä ja pyörittelin pumppua käsin niin kauan kuin järjestelmään meni öljyä em. menettelyllä joten pumppu ei ainakaan ole kuivana pyörähtänyt yhtään kierrosta.
    Kun keulan nostaa ilmaan niin ratti on kevyt käännellä eli mitään jumittamista ei hammastangossa tunnu.

    Auttakaa viisaammat, oma ymäärrys alkaa olla tämän asian suhteen aikalailla loppu!

    #2
    Ilmaa siellä on. Keula ylös ja moottori käynnissä 10-20 kertaa laidasta laitaan rattia suht rivakasti pyörittämällä.

    Comment


    • #3
      Pitää kokeilla vielä huomenna, tosin olen kyllä jo useamman kerran pyöritellyt rattia laidasta laitaan mainitsemallasi tavalla.
      Pumppu pitää suhteellisen kovaa ääntä kun ohjaus "toppaa", mutta en ole koskaan antanut olla ääriasennossa sekuntia pidempään ettei uusi pumppu ota kipeää. Muissa asennoissa ei äännä ollenkaan!

      Comment


      • #4
        Ilmata on kokeiltu, kuplia ei öljyn sekaan tule!
        Huonommaksi tais mennä kun kokeilin ilmata keula ilmassa, korkki auki rattia tapista tappiin noin 50kertaa...

        Comment


        • #5
          Uppia vanhalle ketjulle.

          Auto on ujeltanut osto hetkestä lähtien, nyt reilun puoli vuotta.
          -Ujellus seuraa täysin kierroksia.
          -Kone kaikilta osin kuiva.
          Autoon vaihdoin hätäpäissään moniurahihnan kiristinrullan ja ohjaustehostinöljyt.
          -Ei vaikutusta ujellukseen.

          Huomasin tuossa eilissä päivänä ympyrää ajaessa että tämä ujeltava ääni voimistuu huomattavasti. Ja suoraan ajaessa hiljenee hiukan, mutta kuuluu kabiiniin kokoajan.

          Voisiko tästä vetää johtopäätöksen että ohjaustehostimenpumppu olisi syyllinen ujellukseen, kun ympyrää ajaessa tehostin ns. "kuormittuu" ja tästä seuraisi ujellus?

          Sen verran hintava osa ettei tuosta vaan kehtais ostella. Mutta tuosta hermoja raastavasta ujelluksesta olisi päästävä eroon.

          Comment


            #6
            Miten ois pyöränlaakeri?

            Comment


            • #7
              Kuten mainitsin ääni muuttuu kierrosten, ei nopeuden mukaan.

              Nyt vielä huomasin että eilisen nelipyöräsuuntauksen jälkeen hammastangolta kuuluu vaimea rahina rattia pyörittäessä. Ottiko ihteensä kun auto sammuksissa pyörittivät etusia suuntaus hommissa..

              Comment


              • #8
                Alkuperäinen kirjoittaja HydraulicJACK Näytä viesti
                Kuten mainitsin ääni muuttuu kierrosten, ei nopeuden mukaan.

                Nyt vielä huomasin että eilisen nelipyöräsuuntauksen jälkeen hammastangolta kuuluu vaimea rahina rattia pyörittäessä. Ottiko ihteensä kun auto sammuksissa pyörittivät etusia suuntaus hommissa..
                Siellähän on suuntauksen aikana semmoset kääntölevyt pyörien alla, ei pitäs tosta ihteesä ottaa. Hammastangon suojakumit voi olla rikki, eikä sitä välttämättä kovin helposti huomaa.

                Comment


                  #9
                  Alkuperäinen kirjoittaja HydraulicJACK Näytä viesti
                  Kuten mainitsin ääni muuttuu kierrosten, ei nopeuden mukaan.
                  En osaa lukea. Meen ens syksynä ekalle :)

                  Joo luin tosiaan että nopeuden mukaan.

                  Comment


                  • #10
                    Nyt näppäsin keulan huoltoasentoon ja otin kaikki apulaitehihnat irti. Kaikki tuntuu olevan kädellä pyörittäessä kunnossa, ei suurempia rahinoita.

                    Tehostinpumppua tarkemmin nyplätessä huomasin että pumpussa tuntuu aavistuksen verran päittäis välystä!
                    Osaisiko joku uutta-, tai ainakin toimivaa pumppua enempi tutkinut sanoa, onko päittäis välys normaalia vai sökön merkki?

                    Comment


                    • #11
                      kyllä siinä aavistuksen välystä tuntuu vaikka ihan ehjä pumppu olisi.
                      koitappas ensalkuun laittaa käyntiin ilman sitä apulaitehihnaa ja jos se vikinä kuuluu edelleen on itse koneessa jotain vikaa ja jos ei kuulu, sen aiheuttaa jokin apulaitetteista. Niitä siis 3 mahdollista (ilmastointi,laturi,ohjaustehostin) + rullat ja kiristimet. Loppu onkin sitten vaan kuuntelijan korvassa. Itsellä ei muita ideoita enshätään nyt tuu mieleen...

                      ilmota ihmees kun vika paikallistettu!

                      p.s. oot uppinu ilmeisesti jotain vanhaa tehostinongelma-ketjua mutta en ihan suoraan tehostinongelmaksi?

                      Comment


                      • #12
                        Ilman hihnoja kokeilin, ulina loppui. Ilmastoinnin hihnan poistaminen ei vaikuta ulinaan.

                        Eli se syyllinen on joko laturi tai se tehostinpumppu. Laturi ja ohjainrullat tuntui käsin pyörittäessä ehjiltä. Ja ulina voimistuu kurviin ajaessa, joten merkit viittaisivat maalaisjärjellä ajateltuna tuohon pumppuun. Pitää ensiviikonloppuna ottaa tämä vaihdon alle. Saa nähdä onko miten laadukas tuo motonetin malli..

                        Raportoin kuinka tässä hommassa käy.

                        Comment


                        • #13
                          Tuli vaan mieleen, että ei kai sinun tehostinpummpu vaan kavitoi? (kavitaatio ilmiö)
                          Jos esim. tehostimen letku jouduttu vaihtamaan?

                          Comment


                          • #14
                            Tuli vaan mieleen, että ei kai sinun tehostinpummpu vaan kavitoi? (kavitaatio ilmiö)
                            Jos esim. tehostimen letku jouduttu vaihtamaan?
                            Mitenkäs tämmösen kavitoinnin voi ilmentää/todeta? Ohjaustehostin öljyt vaihdoin alkuvuodesta, ettei ainakaan huonosta öljystä pitäis olla kiinni.

                            Tuli juuri mieleen, että ulisia voisi periaatteessa olla myös vesipumppu, kun tämä nysä tehostimelta lähtevä kiilahihnahan pyörittää vesipumppua.

                            Ei varmaan kovin pitkällä ajelulla uskalla käydä jos ottaa tuon vesipumpun hihnan pois..

                            Comment


                            • #15
                              Hämärästi muistelen, että alkuperäisessä tehostinletkussa olis jonkunlainen "kuristaja".
                              Jos letku on teetetty jossain hyd.liikkeessä, jossa sitä ei ole voi jonkinlaista epävakautta pumpun pyöriessä alkaa ilmenemään. (ääntelee kovastikin)

                              No viisammat ja tietävämmät paikkailkoot ja korjailkoon.

                              Enpä paljon ajelisi ilman vesipumppua.

                              Comment


                              • #16
                                Aivan. Tuossa noita letkuja tarkemmin katseltua, näyttäisivät hyvinkin alkuperäis letkuilta.
                                Kokeilin vielä ilman tuota öljysäiliön sihtiäkin, ettei siinä ole tukosta tekevä kakka, mutta ei vaikuttanut.

                                Perjantaina ollaan viisaampia kun uuden pumpum saa paikalleen.

                                Comment


                                  #17
                                  Kyllä sillä voi niin kauan ajaa ilman vesipumpun hihnaa kunnes lämmöt nousee liian suureksi. Ei ne heti sinne tappiin nouse.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Arvotaan ja virvotaan vielä vähän lisää.

                                    Konehuoneen likaisuuden takia ei kaikkea voi nähdä. Rätin kanssa heiluessa huomaa kaikenlaista! Pumpulta hammastangolle menevä letku on normi hydrauliletkun näköistä ja päissä yleismallin prässipäät.
                                    Ei liene tehtaan letku? Tästä päästäänkin mielenkiintoiseen kysymykseen:

                                    Oletetaan että pumppu nyt sittenkin kavitoi. Mutta kuinka tähtitieteellisen hintainen on tuo letkunpätkä? Jos se on jo piheyttään joskus teetetty hyrd.liikkeessä rahan säästön toivossa.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Mulla on kans edellisen omistajan toimesta vaihdettu tehostajalle yleismallin letkut ja kovasti jurisee rattia kääntäessä. Kylmällä koneella ei jurinaa kuulu mutta kun kone lämpenee on ääni jo aika hirveän kuuloinen.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Täältä löytyi vastaus jurinaan.
                                        http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...53539&langid=1
                                        Eli eihän sinne mitä sattuun letkuja voi laittaa. Minkähänlainen tuo kuristaja oikeen on? Oisko joku katsonut mitä se alkuperäinen letku on syönyt?

                                        Comment


                                          #21
                                          Mää ajoin nelos golfilla reilu satatonnia niin että oli teetetty hytikkaletku ohjaustehostimessa ilman kuristinta eikä ollut mitään kavitointi tai muitakaan ongelmia.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Kyllä sillä voi niin kauan ajaa ilman vesipumpun hihnaa kunnes lämmöt nousee liian suureksi. Ei ne heti sinne tappiin nouse.
                                            Niin aattelin vaan jos vesi ei kierrä, niin voisko lämpötila jossainpäin moottoria nousta jo liian kuumaksi, vaikka lämpömittari näyttäs ihan jotain muuta.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Tänään on hyvä päivä!

                                              Merkkiliike pyyti eto letkunpätkällä tähtitieteellisiä euro määriä, soitin karjalan purkupojille ja kysäsin löytyykö. Vastaus oli, - tuolla on pihan perillä pari raatoo, käy ite kato.

                                              Ja miehän kävin tonkimassa ja kappas, ihan irrotettuna auton sisällä kyseinen letku. Tiskille marssimaan että mitä maksaa? - 20€ irtos kyseinen letku!! :))
                                              Piti ihan rivakin askelin painella liikkeestä pihalle, kun niin halvalla sai!

                                              Ja kyllä, ulina on poissa. Samalla vaihdoin ohjausöljyt kun asian äärellä oltiin. Ei voi kuin ihmetellä kuinka hiljainen audi onkaan ilman kyseistä vikaa. :)

                                              Comment


                                              • #24
                                                Elippä siis, hyvä että vika löyty. Toivotaan, että ei palaudu. Joskus aika ihmeelisen pienen asian takana nuo viat tuntuu olevan.

                                                Lainaus:"Mää ajoin nelos golfilla reilu satatonnia niin että oli teetetty hytikkaletku ohjaustehostimessa ilman kuristinta eikä ollut mitään kavitointi tai muitakaan ongelmia"

                                                Oisko nämä sitten niin tapauskohtaisia, tai sitten pirkka-audit ei oo niin ronkeleita ruoan suhteen;))
                                                Viimeksi muokannut kapaz; 30.4.2011, 06:12. Perustelu: lisäsin samaaan tämän pirkkajutskan

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Vanhemmat volvot ja saabit, myöskin ooppelit sietävät tavallisen hydrauliletkun käytön ohjauksessa ilman ulinoita. Taitaa tämä audi olla niin hieno**rse auto, että ei käy kuin paras. Vähän sama jos kissalle syöttää liian hienoa ruokaa, niin siitä tulee nirso.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Mitä merkkiliike pyysi tuosta letkun pätkästä?
                                                    Taidan kans maanantaina käydä kysäseeen mitä se täällä toisella puolen palloa maksaa...

                                                    Comment

                                                    Working...
                                                    X