Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

80 vm 1992 2 l tyhjäkäyntiongelma

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 80 vm 1992 2 l tyhjäkäyntiongelma

    Olis tällainen ongelma, siinä imusarjan päällä on sellainen osa jonka numerosarja on VDO 037906457D siihen tulee kaksinapainen liitin se kun on kiinni niin lähtee hyvin kylmänä käyntiin mutta lämpimänä kierrokset vaeltaa missä sattuu. Onkohan kyseinen osa kallis ja voiko sen ohittaa vaikka katkaisialla siten että kylmänä se olis päällä ja lämpimänä pois päältä? Vai haittaako se moottorin toimintaa yleisesti jos sen ohittaa kyseisellä tavalla?

    #2
    Kyseinen VDO:n valmistama osa on tyhjäkäyntiventtiili joka annostelee moottorille ilmaa kaasuläpän ohi jotta tyhjäkäyntikierrokset pysyisivät haluttuna. Osa maksaa viittä vaille vitusti, tarvikkeenakin uutena kolmatta sataa euroa.

    Moinen kytkentä on kyllä melkoinen paukkulankaviritys.

    Kokeile ensin putsailla ventiiliä crc:llä. Tarkista myös että kaikki imuputket kaasuläpän ja ilmamäärämittarin välillä ovat ehjiä. Koskee myös pieniä alipaineletkuja.

    Koska kyseessä lie legendaarisen surkealla moottoriohjauksella varustettu ABK niin lambda-anturin virkeä toiminta on erittäin oleellista. Jos lambda näyttää vanhalta ja/tai sen vaihdosta ei ole mitään tietoa niin suosittelen hankkimaan uuden laadukkaan anturin. Moisten hintaluokka satasen kahta puolta.

    Comment


    • #3
      Kuuluko sen luistin heilua sielä vapaasti.

      Luisti liikku kun tönää ruuvarilla, kuinka herkästi sen pitäis liikkua?

      Comment


        #4
        Aika herkästi pitäisi liikkua, ruuvarilla toiseen suuntaan ja jousivoimalla takaisin jos oikein muistan. Kyseinen tyhjäkäyntiventtiili tunnetaan akronyymillä ISV - foorumin hakutoiminto valottaa asiaa laajalti.

        Mutta kuten Kalske tuossa edellä totesi, potentiaalisia vikapaikkoja on lukuisia. Havaituista ABK:n (?) tyhjäkäyntihäiriöistä tulisi aika paksu kirja, sen sijaan selkeistä diagnooseista ja ratkaisuista tulisi huomattavasti ohuempi läpyskä.

        Comment


          #5
          Aika herkästi pitäisi liikkua, ruuvarilla toiseen suuntaan ja jousivoimalla
          Älkää hyvät ihmiset naarmuttako sitä luistia!

          Comment


          • #6
            Sänkkä kiittää!

            Sänkkä kiittää kaikkia vastauksista. Näitä keinoja kokeillaan.

            Comment


            • #7
              No niin isäntä sai lioteltua luistimen herkäksi ja kun pistää virran päälle niin kuuluu naksaus, tyhjäkäynti hyvä mutta kun painaa kaasua niin kierrokset jää vähäksi aikaa päälle ja pomppavat ylöspäin ennen kuin putoavat takaisin tyhjäkäynnille. Mutta kun liittimen ottaa irti niin kaasu toimii normaalisti. Taitaa olla kohta katkasimen paikka johtojen väliin.

              Comment


                #8
                Älkää hyvät ihmiset naarmuttako sitä luistia!
                Juu aivan, hyvä pointti. Nyt kun muistelen taisin itsekin käyttää puutikkua herkistelyyn.

                - Tuolla on lisää juttua vastaavilla oireilla, ketjun viimeisessä viestissä on linkkejä ulkomaisille sivustoille joista kirjoittaja oli avun löytänyt pulmaan. Eli perussäätöjen teko VAG-COMilla (jaa, nykyään se on nimeltään VCDS).

                Comment

                Working...
                X