Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi S3 jakopäänhihnan vaihto

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi S3 jakopäänhihnan vaihto

    Terve!

    Alkaa lähenteleen jakopäänremppa. Kuinka vaikea homma on tehdä itse? Muutamaan japsiin joskus vaihtanut. Vesipumppu ja kiristimet kannatanee vaihtaa samalla. Löytyisikö jotain ohjetta kuvineen netistä ? Niin ja tarvitseeko mitään erikoistyökaluja?

  • #2
    Kiinnostaisi myös, vaikka ei ihan vielä ole ajankohtaista.

    Comment


    • #3
      S3 2000-2003 AMK moottori
      (Tosin sanoo vissiin samaa 1999-2003 APY moottorille.)

      Näin heitti autodata..

      Erikoistyökalut: 1x M5 x 55 mm stud, nut and washer.





      Comment


      • #4
        Tuossa on linkki APX:n hihnan vaihtoon.

        Ja jos tilaat tepolta osat, niin tuota "erikoistyökalua" et tarvitse, koska tuo Belt Tensioning Damper kuuluu hintaan uutena osana.

        Comment


        • #5
          Kiitoksia!

          Moottori on mallia BAM, mutta kuvista päätellen samoilla ohjeilla menee. Vai onko jotain eroa noissa ?

          Comment


            #6
            Ihan tehtävissä tuo on TSI-mieheltä, mutta ahdasta on. Koneenkannake pyörii tiellä, koska sitä ei saa pois. Se kuuluu vain löysätä.
            Kiristinpyörän takaisinasennus oli aika mulkeroa niin että hihna pysyy oikealla hampaalla ja saa kiristimen ja syl.kannen väliin vielä sinne kuuluvan aluslevynkin.

            Comment


              #7
              Bamissa ja Apx/Apy:ssä on jonkin verran eroa jakopään osalta, ainakin varaosapakettien hintaero on aika suuri...

              Ite en kyllä lähtisi säheltää tonne, nimittäin korjaamoilta saa yhden kivan asian mitä TSI-mies ei saa, eli takuu, joka on myös voimassa jos joku osa päättää laueta, esim vesipummpu tms...

              Comment


              • #8
                Rohkeasti ropaamaan

                Kannakkeen saa työnnettyä sivulta koneen taakse tai nostettua poiskin oikeassa kulmassa. Helpottaa näppäilyä.

                Kiristäjän voi ottaa irti kokonaan ja painaa varovasti kasaan esim ruuvipenkissä. Kun kiristäjän tanko sisällä laitat ohuen tapin/poranterän lukitukseksi jonka otat pois kun jakopää kasassa.

                Jos optikko pystyy tuon tekemään moneen kertaan pystyy varmaan joku muukin:).

                Comment


                  #9
                  Tuurilla ne laivatkin seilaa, vaikka puikois olis vaikka kuinka ammattitaitoinen kapu ;)

                  Eli oman onnen tietäen, niin mukavasti rauhoittaa mieltä, että ei tarvi ite maksella, jos sattuu männät kohdata venttiilit tai muuta laueta tuolta.

                  Comment


                  • #10
                    Annan aina takuun tekemilleni töille

                    Juu ymmärrän tuonkin puolen, ei siinä mitään.

                    Vaimolle juuri laittelin jakopään ja pakkohan sille takuu oli antaa. Eli jos joku hänen autosta hajoaa korjaan veloituksetta:).

                    Sen verran vielä, että kun moottoria nostaa niin öljypohjan alle kannattaa loveta puusta sopiva alunen/välikappale. Tasapintainen josta esim. hallitunkilla on pitävä nostella.

                    Comment


                    • #11
                      Itellä on kans seatissa BAM, käytin pamexilla vaihdossa että saa kunnolla kaikki laitettua.
                      Mieli kyllä tekis ite joskus vaihtaa, mut jos siitä rahalla selviää niin säästää hermoja.

                      Comment


                      • #12
                        Oon omaan S3 tehnyt jo jakopään edelliskesänä. Mutta nyt oli moottoripaloina ja pitäis laittaa takas kasaan.

                        En vaan millään ilveellä löydä kampiakselin päästä yhtään mitään merkkiä, ainoa mitä näkyy, on viime kerralla tehdyt tussimerkinnät. Sillon oli kerran sama ongelma että mitään merkkiä ei löytynyt.

                        Eli, säädin viimeksi nokka-akselin merkit kohdalleen jonka jälkeen tein myös alas kampiakselin päähän merkin. Voinko nyt luottaa tuohon alapään merkkiin, 1 ja 4sylinterin männät oli YKK kun merkki kohdalla. Ja puhetta aiheuttanut kysymys: Voiko jako mennä pieleen 180 astetta? EI?

                        (EDIT: Ahaaa, näyttää muuten siltä että tämä lovi ainakin kuvan mukaan on tuossa apulaitehihnan pyörässä)

                        Ja yrityksenä on siis saada jakopää kasaan, ja vielä niin että moottorikannake on paikallaan. Ahdasta siinä on, jonka takia joutui vihdoin hommaan räikällisiä lenkkejä.

                        Comment


                        • #13
                          Ei muuten onnistu jakopään kasaus, niin että moottorikannake on paikallaan. Tai kiristimen tappia ei saa tuon pultin avulla alas, koska kannake on tiellä. Pultti pohjaa jo 10 mm jälkeen. Koitettu myös tehdä työkalu, jolla tapin sais painettua vipuvoimalla alas, mutta tuloksetta.

                          Comment

                          Working...
                          X