Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kevyt ja tehokas moottori rojektiin

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Kevyt ja tehokas moottori rojektiin

    En ole tässä vieläkään saanut uutta omaa kulkinetta (3kk vielä!) ja rahapussikin huutaa tyhjyyttään, mutta silti himottaisi alkaa suunnittelemaan seuraavaa isompaa projektia. Talo on jo rakennettu, niin tällä kertaa kohteena olisi rata-auto (4-pyöräinen lelu), jonka ei tarvitse olla kilvissä tms. Suurella todennäköisyydella koko roska tulisi rakennettua putkesta ellei sopivan kevyttä aihiota löydy (saa ehdottaa).

    Sitten voimalinjaan. Tavoitteita pitää aina olla niin ajatuksena olisi tehdä laitoksesta keskimoottorinen ja torsen pitäisi huolen ettei mikään kulma jarruta matkaa. Moottorin pitää olla 'riittävän' tehokas, jotta nelipyöräluisussa pääsee halutessaan. Tähän vaikuttaa tietenkin kokonaisuuden paino oleellisesti. Mikäli V-moottorit jättäisi suosiolla kauppaan hinnan takia, niin seuraavaksi tuli mieleen 1.8t. Edellisessä autossa se palveli hyvin ja melko ripeästi. Kevyesti vahvistettuna siitä pitäisi saada oikein nätisti tehoa ulos halutessaan. Kaveri ehdotti Hayabusan konetta, joita saa uutenakin kohtuu hintaan kuulemma vaihteistoineen. Kuitenkin ahdettu olisi jotenkin houkuttelevampi. Kuka nyt haluaa autonsa kuulostavan moottoripyörältä :)

    Mitä muita kohtuullisen helposti saatavissa olevia (ja kohtuu hintaisia) koneita olisi VAG perheessä tarjolla? Kriteerit olisivat woima!, kevyt paino, käytettyjen koneiden ja varaosien saatavuus sekä hinta. Moottoriohjauksen pitäisi olla myös kohtuullisen helppo toteuttaa jollain ostettavalla boxilla. Ahtaminen voisi tapahtua ihan turbolla tai sitten mekaanisesti.

    #2
    Ahdat sen busan koneen ;)

    Keskimoottori+nelikko onkin sitten haasteellisempi suorite toteuttaa, ei oikein tahdo audilta palikoita tuollaiseen löytyä, vaan joudut soveltamaan todennäköisesti jonkun ihan muun voimalinjaston.

    Comment


    • #3
      Kuka ei haluisi että auto kuullostaa kisakireältä mopon nelikolta :D mutta busa ahdettuna ja vaihteistollaan niin sujuis vaihtaminenkin aika kivasti. Mutta miten mahtaa kestää kuljettamaan 800-1000kg?? vehettä kun on suunniteltu tonne 300kg ajopainossa olevan vehkeeseen.

      Comment


        #4
        Jos putkirunkoauto tulee, niin ei kai sitä nyt tonnin painoiseksi tehdä? Voimalinja on vähän haastava toteuttaa VAG-osilla jos moottorin tulee tosiaan olla akseleiden välissä. Kyllähän ne keveimmät koneet taitaa mopopuolelta löytyä. Jarruiksi vois laittaa mopon jarrut kans, ei tulis turhan painava.

        Comment


        • #5
          Smart Roadster + turbo hayabusa? :P

          Comment


          • #6
            Tosiaan jos putkirungon tekee niin keveäksi olisi se tarkoitus tehdä. Mitä järkeviä vaihtoehtoja olisi keskimoottorin sijaan sitten? Moottori penkkien taakse taka-akselin kohdalle jos haluaa VAG osia käyttää? Kenelläkään tietoa mitä 1.8t kone painaa sellaisenaan nesteillä tai ilman? Ainoa tieto jonka nopeasti löysin oli että uusi 3.0 tdi painaa jonkun 200kg.

            Smart roadster näyttää kyllä ihan räyhältä, mutta painaakin melkein 800kg lelumoottorilla. 5-syl rälläkällä sovittaen niin ehkä se menisi :). Samaten hinta taitaa pompsahtaa aika korkeaksi itse rungon osalta.

            Comment


              #7
              Kai Bakke (tjsp) eli KRB Norjasta teki S1:n kaltaisen ratalelun jossa putkirunko ja vitonen etuakselin takapuolella. Voimansiirto nähtävästi Sellholm:n kamoilla.

              Tuskin aivan ilmainen projekti mutta varmasti hauska.

              Comment


                #8
                KTM X-Bow on vissiin aika lähellä sitä mitä lopputuloksen olisi tarkoitus olla, se tosin on vajaavetoinen mutta patana on 2.0TFSI. Se ei varmaankaan ole 1.8T:tä painavampi, tai ainakaan teho-paino -suhde ei jää huonommaksi.

                Comment

                Working...
                X