Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kampiakseli 2.2 20vt AAN

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Kampiakseli 2.2 20vt AAN

    Oisko kellään tietoa onko jossain muussa moottorissa samanlainen kampiakseli mitä voisi käyttää otsikon moottorissa?

    Onko näitä kampuroita missään käytettynä vai ovatko kaikki harrastajien lihalaatikoissa tallin hyllyssä odottamassa tulevaa takaiskua? Uuden hintaa en välttämättä halua edes tietää.

    Kuinka paljon vaurioitunutta kaulaa voi hioa ettei kestävyys heikkene oleennaisesti?

    Pakko varmistaa myös tämä eli mitä tarkoittaa:
    For -0,25mm diameter rod journal

    Eli ymmärränkö oikein että jos hion kampurasta 0.25mm poies niin tuo laakeri on sillon oikea ylikokolaakeri?
    Viimeksi muokannut -Tontsa-; 12.10.2010, 14:41.

    #2
    Laakeri on 0,25mm paksumpi kuin vakio, eli alikokoinen.

    Comment


    • #3
      Aivan joo, nyt käsitän =). Kun laakerin paksuus kasvaa niin silmäkoko pienenee eli on silloin alikoko...ajattelin vähän väärinpäin. Ja useimmiten tässä yhteydessä ihmiset puhuu ylikokolaakerista.

      Osaako noihin muihin kysymyksiin kukaan neuvoja antaa?

      Comment


        #4
        81mm/2.2L ja 82,5mm/2.3L porauksella olevissa 5-syl vapareissa ja 5-syl 20vt turboissa sama kampura
        Viimeksi muokannut kessu74; 12.10.2010, 18:12.

        Comment


        • #5
          Nyrkkisääntönä voi sanoa että, kampiakselia voi hioa niin paljon mitä valmistaja(t) tekevät alikokoja. Jos / kun hionnan tekee oikein ei se heikennä akselia. Vag-laitteissa on yleensä sisäänvedetyt reunapyöristykset, jolloin hionnan epäonnistuminen on epätodennäköisempää.
          Toinen asia on sitten, kuinka paljon akseli on vääntynyt? Jos sitä joutuu oikomaan, niin se yleensä rasittaa akselia.
          Jos / kun akseli on vaurioitunut tai kulunut, on todennäköistä että myös laakeripesäkkeet on saaneet "kipeää". Ne pitää kunnostaa ennen kuin asentaa toisen tai hiotun akselin.

          Comment


          • #6
            Kiitokset vastauksista. Eikö 10vt koneessa ole sama kampura?

            Mitä tulee hiontaan niin koneistamossa se teetetään niin kuin pitää ellen vaihda koko kampuraa. Enpä nyt jaksa usko mihinkään kampuran venymiseen tai vääntymiseen kun veivin laakerit on mennyt. Kahden tonnin kierrosten jälkeen alkoi kalkattaa, tyhjäkäynnilla ei mitään ylimääräsiä ääniä. Että ei ole napannut piukkaan missään vaiheessa. Ja melko nopeasti äänen muutumisen jälkeen auto ajettiin hallille ja öljypohja pois ja remonttia tiedossa et ei ole jatkettu ajoa muuta kun sen että hallille pääsi.

            Teppo, mikä on suurin alikokoliuska?

            Comment


              #7
              Alkuperäinen kirjoittaja -Tontsa- Näytä viesti
              Kiitokset vastauksista. Eikö 10vt koneessa ole sama kampura?
              ei,pienemmät kk kaulat.

              Comment


                #8
                Jari tietänee paremmin alikokotarjonnan. Audin tiskiltä ei saa tuohon ensimmäistäkään alikokoa.

                Comment


                • #9
                  OK. Itellä ei oo vielä tullu vastaan kun tuo -025mm.

                  Comment


                  • #10
                    Glyco ei valmista noita "sputter"laakereita alikokoina, tavallisia kyllä -0,75 asti. Myös runkolaakereita saa -0,75 asti.
                    KS tekee myös "sputter"laakereita ja heidän kirjassaan on alikokoja -0,50 asti.
                    Suomessa noita tuskin on missään varastoissa?? Mutta koneistamosi pystyy tilaamaan niitä tehdastilauksena muutamassa päivässä. KS:ää saa ainakin Atoylta ja ehkä Koivuselta. Glycoja Koivuselta ja Arwdsonilta.
                    Nelisylinteristen sarjoja saattaa olla Suomessakin, mutta onko riittävästi?

                    Comment


                    • #11
                      "Sputter"? Aivan uusia sanoja minulle =). Mitä tuo niinkun meinaa? Joo, saa koneistamo sitten katsoa liuskatilanteen samalla kun hio jos hiotaan. Eikä oo niin parin päivän päälle enää tämä homma. Nyt kun noita tonneja menee tähän koneeseen vähän useampi sitten ku tehdään kunnolla uusiksi niin hiljalleen valmistuu varojen mukaan. Nelisylinterisen sarjoista en tiiä mitään mutta mä pärjään yhdellä 5-syl sarjalla =).

                      Comment


                        #12
                        Jos se kaula on lämpöä saanut laakerin petettyä niin voi mennä oikomiseksi. Ja särötarkastelu kannattaa tehdä ensimmäiseksi ennen kuin lähtee mitään muuta tekemään. Näiden kampurat tuntuu aika herkästi säröilevän ylimääräistä lämpöä saatuaan.

                        Laakerin pettäminen näissä koneissa yleensä tarkoittaa reilua nakutusta tai liika ennakoita ilman varsinaista nakutusta mutta joka tapauksessa ylimääräistä rasitusta laakerille ja kaulalle joten vahinko on todennäkoisesti tapahtunut isommilla kierroksilla ja kunnon kuormalla jo ennen ylimääräisen äänen huomaamista. Oliko kone terveissä säädöissä?

                        Comment


                          #13
                          Laakeri asiaa:
                          Kyseiset varaosanumerot Arwidsonilta ja koivuselta AAN (3b adu aby ng jne) kampuraan...?

                          Arwidsonilta:
                          Kiertokangen laakeri osanumero 063566G-000 sarja sisältää 4 laakeri paria
                          Runkolaakerit 07981G6-000
                          Välilevyt 08124/4-000
                          Koivuselta -> GOETZE 81mm Männänrengas sarja 034-40850-000

                          Sitten kampuran kiertokangen kaulan halkaisia 47,756mm ja veivin alasilmä 50,6mm vakio mittoja siis..

                          Niin ja G tarkoittaa Glycoa ja -000 koko onko vakiokoossa tai -025 -050 alikoossa

                          Eli näitä on käytetty esim. 1.6 ja 1.8i Golffiin moottoreissa ja varmasti muuallakin=)

                          Sputter
                          Taitaa pojat tarkoittaa Dieselin laakeria tuolla eli jotain pintapaineen sieto kyky on parempi tms?

                          Esim. Kiertokangille diesel-sarja käy myöskin. 063442G

                          Laita YV:tä, jos haluat tietää mistä itse tilasin osat?
                          Viimeksi muokannut GTI 2.0; 13.10.2010, 21:14.

                          Comment


                            #14
                            Ei nyt välttämättä dieselin laakeria. Sputter kun on vain eräs "pintakäsittelytapa" noin yksinkertaistaen. Kestää kyllä tosiaan paremmin painetta jne.

                            Comment


                            • #15
                              Nelosen laakeri oli ainut mikä oli kyllä lämmennyt reilusti. Laakerin pinta sellanen kuparin värinen eli siis pinta pois kokonaan. Murua öljypohjassa. Kolmonen ei lämmennyt mutta naarmuilla. Kakkonen lievästi naarmuilla, ykkönen ja vitonen ok kunnossa. Laitilassa Säleellä meinasin koneistukset teettää. Eli saavat toki ensin tutkia ton kampuran että kannattaako lähteä hiomaan lainkaan.

                              Vahinko tapahtui juurikin noin mitä kuvasit. Hiukan reilumpi veto maantiellä ja se oli siinä. Ekan kerran näin tässä kohtaa että öljyn lämpökin kävi sadan asteen paikkeilla. Muutoin makaa siellä melko alhaalla se viisari. Koneen säädöistä en tiedä mitään. Kerkesin olla kaks viikkoa vanha tämän auton omistaja ja ylipäätään eka audi tai turbo auto mulla. Sitten tuli tämä. Käyttöautosta tuli kertaheitolla harrasteauto.

                              Kone kävi ihan normaalisti tyhjäkäynnillä myös vaurion jälkeen. Nakutus alkoi kuulua kun kierroksia yli 2000

                              Comment


                                #16
                                Jos kampura osoittautuu romuraudaksi, niin ota yhteyttä. Mulla on "lihalaatikossa" ainakin yksi lievästi kulunut kampura, minkä voin luovuttaa edullisesti. Saattaa vaatia hionnan alikokoon, mutta nähdäkseni ei ainakaan ole lämmennyt .

                                E: Btw. haku "sputter bearing" antaa googlesta ensimmäisenä vaihtoehtona tällaista:

                                http://www.mahle.com/C12570B3006C0D4...MAE7Q320STULEN

                                Comment


                                • #17
                                  Jaa sulta löytys...no hyvä homma. Alikokoon hionta ei oo ongelma tässä vaiheessa kuhan muuten olis suora ja kunnossa oleva akseli...laitan tarkemmin yv...

                                  Joo tollaset sputterit sinne sitten kannattaa laittaakkin ennen ku tavalliset.

                                  Sellanen tuli vielä mieleen että saako noita alikokolaakereita aina neljännesmillin välein eli -0.25mm, -0.50mm, -0.75mm jne.? Vai onko noilta väleiltä myös alikokoja?
                                  Viimeksi muokannut porkkis; 14.10.2010, 18:52. Perustelu: yhdistetty

                                  Comment


                                    #18
                                    Joo tollaset sputterit sinne sitten kannattaa laittaakkin ennen ku tavalliset.

                                    Sellanen tuli vielä mieleen että saako noita alikokolaakereita aina neljännesmillin välein eli -0.25mm, -0.50mm, -0.75mm jne.? Vai onko noilta väleiltä myös alikokoja
                                    No jokainen tavallaan itse laitoin "tavalliset" Glycot ja voimaa saatiin hieman ehkä vakiota enemmän?
                                    Jos lähdet viimeisen päälle tekememään toki kampura + hilppeet pitäisi tasapainottaa(+400e), mutta elä anna mopon karata käsistä, jos ei ole pakko=)
                                    Jos teet kuunnolla koneen siihen menee oikeasti rahaa.
                                    Suosittelen, kun kone on levällään laittamaan sinne samalla vaikka kiinan veivit n.400e

                                    Varmasti saa mittatilauksella eri kokoisia, taitaa hinta tulla kovin nopeasti vastaan?

                                    Comment


                                    • #19
                                      No jokainen tavallaan itse laitoin "tavalliset" Glycot ja voimaa saatiin hieman ehkä vakiota enemmän?
                                      Jos lähdet viimeisen päälle tekememään toki kampura + hilppeet pitäisi tasapainottaa(+400e), mutta elä anna mopon karata käsistä, jos ei ole pakko=)
                                      Jos teet kuunnolla koneen siihen menee oikeasti rahaa.
                                      Suosittelen, kun kone on levällään laittamaan sinne samalla vaikka kiinan veivit n.400e

                                      Varmasti saa mittatilauksella eri kokoisia, taitaa hinta tulla kovin nopeasti vastaan?
                                      Olet kyllä oikeassa että mopo karkaa liian herkästi ja siihen ei kyl nyt olis varaa. Jos nuo sputterit on pirun kalliit verrattuna glycoihin niin taitaa jäädä laittamatta kyllä. Tuli vaan niin nopeesti ja pienestä tää vaurio että tulee epäluuloiseksi että kestääkö jos ei laita parasta. Mutta pitäshän tuon kestää ilman sputtereitakin. Olen ajatellut jotain 350hv-400hv tehoja havitella. Ei kai tuolla teholla vielä tarvi kaikki olla ihan viimistä huutoa tällä moottorilla. Joo, meinasin noita rostenin veivejä laitella samalla.

                                      Comment


                                        #20
                                        Vertailuksi voidaan todeta että ahdetuissa vitosissa on veivien yläpuoliset laakeriliuskat sputtereita jo tehtaalta.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Alkuperäinen kirjoittaja -Tontsa-
                                          Joo, meinasin noita rostenin veivejä laitella samalla.
                                          Jos haluaa säästää ni ei kyllä kannata Rostenilta veivejä tilata, halvemmalla taitaa saada Eaglet Suomesta.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Jos haluaa säästää ni ei kyllä kannata Rostenilta veivejä tilata, halvemmalla taitaa saada Eaglet Suomesta.
                                            Aika samanhintaiset rostenit tai eaglet. Futurezin sivuilla sanotaan eagleista että 500-550e sarja. Rostenit saa 550e sarja. Siitä en tiedä mitään kummat on laadukkaammat. Rosteneista luvataan +-1g painoheittoa. Miten mahtaa olla eaglella...

                                            Comment


                                              #23
                                              Tuli vaan niin nopeesti ja pienestä tää vaurio että tulee epäluuloiseksi että kestääkö jos ei laita parasta
                                              Itsellä oli sentään 2 päivää ja 3 kanki tuli pihalle ---> ainut minkä sai pelastettua oli kansi ihme kyllä, että näin=)

                                              http://www.virtalaracing.com Risto myy "nimettömän" (lue eagle) 5Kpl veivejä hinta ei varmasti heitä hirveästi yli 400 euron=)

                                              Sitten tullaan taas tähän, että kun tulee painavammat hilut, niin isot pojat (itsekkin) tasapainotin hilut. Toisekseen 500Nm "kipuraja" veiveille johon ei kannata hirveästi "luottaa"?

                                              Mieti mitä oikeasti haluat konesta ottaa irti?

                                              Myydään osiossahan on "voimaa" kestävä alakerta ja ei hintakaan pistä pahemmin vastaan? jos mietit veivit 400e + laakerit 300e + tasapainoitus 400e jne

                                              Comment


                                              • #24
                                                Samaa kamaa näyttäs olevan Rostenit, Eaglet, ym. kiinakanget ja kotkillekkin luvataan se sama +-1g.
                                                Itsekkin kesällä Rostenit ostin ja ei ne kyllä balanssissa ollu, tais heittää pituudetki jonku verran. Tasapainotettiin kylläkin alakerrasta sit kaikki.

                                                Virtalalta kun männät ostin niin taisi Risto sanoakin että kanget ois häneltä saanut n.400 euroon mutta olin jo Rostenit tilannu.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Sitten tullaan taas tähän, että kun tulee painavammat hilut, niin isot pojat (itsekkin) tasapainotin hilut. Toisekseen 500Nm "kipuraja" veiveille johon ei kannata hirveästi "luottaa"?
                                                  Meinasin kyllä tasapainottaa hilut tottakai. Tarkoitatko 500nm kipurajaa vakioveiveillä vai rosten/eagleillä? Jotenkin olen käsittänyt että vakioveiveillä kipuraja olis tossa 500nm paikkeilla.

                                                  Mieti mitä oikeasti haluat konesta ottaa irti?
                                                  Mitä tuolla tarkoitat? Meinaatko että oikeasti haluan enemmän vai että tuo 350-400hv on jo liikaa sekin? Ei kyllä lukemani mukaan tuo tehomäärä kovin kummonen ole ottaa tästä koneesta. Tietysti joku tonni siinäkin menee ennen ku on tarvittavat palikat kasassa.

                                                  Myydään osiossahan on "voimaa" kestävä alakerta ja ei hintakaan pistä pahemmin vastaan? jos mietit veivit 400e + laakerit 300e + tasapainoitus 400e jne
                                                  Juu, olen pongannut myös tuon alakerran. Ei ole kallis.

                                                  Samaa kamaa näyttäs olevan Rostenit, Eaglet, ym. kiinakanget ja kotkillekkin luvataan se sama +-1g.
                                                  Itsekkin kesällä Rostenit ostin ja ei ne kyllä balanssissa ollu, tais heittää pituudetki jonku verran. Tasapainotettiin kylläkin alakerrasta sit kaikki.

                                                  Virtalalta kun männät ostin niin taisi Risto sanoakin että kanget ois häneltä saanut n.400 euroon mutta olin jo Rostenit tilannu.
                                                  Jos todella on näin että samaa kamaa ovat nuo veivit niin pitääpä olla yhteydessä virtalaan.

                                                  Missä tapauksessa männät pitää vaihtaa? Itse ajattelin että uudet renkaat ja hoonaus riittäisi. Tosiaan kun en ole mitään kisakireetä ratahirmua rakentamassa perhefarmarista.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Meinasin kyllä tasapainottaa hilut tottakai. Tarkoitatko 500nm kipurajaa vakioveiveillä vai rosten/eagleillä? Jotenkin olen käsittänyt että vakioveiveillä kipuraja olis tossa 500nm paikkeilla.
                                                    500Nm turvallinen kipuraja vakioveiveillä,mutta joillakin on kestänyt lähemmäs 600Nm. Mitään tarkkaa rajaa täten hankala vetää. Jos vaan ei nakuta ja softa muuuten kunnossa, niin kestäähän ne.

                                                    Missä tapauksessa männät pitää vaihtaa? Itse ajattelin että uudet renkaat ja hoonaus riittäisi. Tosiaan kun en ole mitään kisakireetä ratahirmua rakentamassa perhefarmarista.
                                                    Vakio männillä ajettu +600hv:n tehojakin, joten ei ihan heti vaihtolistalla.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      500Nm turvallinen kipuraja vakioveiveillä,mutta joillakin on kestänyt lähemmäs 600Nm. Mitään tarkkaa rajaa täten hankala vetää. Jos vaan ei nakuta ja softa muuuten kunnossa, niin kestäähän ne.
                                                      No sitähän minäkin...Kai noi eaglet/rostenit sitten edes tuon saman kestää vääntöjä mitä vakiotkin..pitäis kai kestää enemmänkin...toivon mukaan ainakin näin =).

                                                      Vakio männillä ajettu +600hv:n tehojakin, joten ei ihan heti vaihtolistalla.
                                                      Juuri näin, eli ei tarvi tässä tapauksessa ruveta vaihtamaan.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Mitä tuolla tarkoitat? Meinaatko että oikeasti haluan enemmän vai että tuo 350-400hv on jo liikaa sekin? Ei kyllä lukemani mukaan tuo tehomäärä kovin kummonen ole ottaa tästä koneesta. Tietysti joku tonni siinäkin menee ennen ku on tarvittavat palikat kasassa
                                                        Tai sitten RS2 (320Hp) pakettia tai vastaavaa ja kasaat vakio hiluilla?

                                                        Veiveistä muuten, että joku kertoi joskus 3B veivien olevan kestävämpiä kuin AAN?

                                                        Yli 450Hp on sellainen 3 asteen viritys mielestäni jonka jälkeen kaivellaan taas jostain 2000e ja homma jatkuu=)

                                                        Tuohon 350-450Hp kanttureille mielestäni seuraavat osat?
                                                        - Pakosarja 200e-700e
                                                        - Sopiva hiustenkuivaaja (turbo) 300e-1200e
                                                        - Suuttimet 150e-350e
                                                        - Laadukas softa ei mikään ebay viritys (Esim. Porkkis)
                                                        - Pa pumppu kintaalla? 200e
                                                        - Kytkin (kiinteä lippu ja joku racen asetelma + massalevy 550Nm) xxxe?
                                                        - Laajakaista lambda ei ainakaan haitaksi 150-300e?
                                                        - Pikku nippelit päälle
                                                        - Jotain varmasti unohtui

                                                        Hinnat riippuu ostatko uutta vai käytettyä

                                                        ei kyllä lukemani mukaan tuo tehomäärä kovin kummonen ole ottaa tästä koneesta
                                                        Hyvän viritys potenttiaalin 2.2 20Vt koneet omaavat kyllä.
                                                        Eikä tämä mitään ilmaista puuhaa loppujen lopuksi ole=)

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Kytkin (kiinteä lippu ja joku racen asetelma + massalevy 550Nm) xxxe?
                                                          Kyllä AAN:n kaksoismassaankin saa ihan pitävää kytkintä, ei tarvitse sen takia kiinteään limppuun vaihtaa.

                                                          Veiveistä muuten, että joku kertoi joskus 3B veivien olevan kestävämpiä kuin AAN?
                                                          Veiveistä en tiedä, mutta minulle annettu ymmärtää, että useasti menee pultti, ennen kuin veivi (tuho tosin sama, btdt).
                                                          Viimeksi muokannut jta; 17.10.2010, 20:08. Perustelu: veivit, veivit, ne kilvan kalkkaa....

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Tuohon 350-450Hp kanttureille mielestäni seuraavat osat?
                                                            - Pakosarja 200e-700e
                                                            - Sopiva hiustenkuivaaja (turbo) 300e-1200e
                                                            - Suuttimet 150e-350e
                                                            - Laadukas softa ei mikään ebay viritys (Esim. Porkkis)
                                                            - Pa pumppu kintaalla? 200e
                                                            - Kytkin (kiinteä lippu ja joku racen asetelma + massalevy 550Nm) xxxe?
                                                            - Laajakaista lambda ei ainakaan haitaksi 150-300e?
                                                            - Pikku nippelit päälle
                                                            - Jotain varmasti unohtui
                                                            Jotakuinkin näin olin ajatellut itsekin.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X