Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

S2/CGR öljytilavuus?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • S2/CGR öljytilavuus?

    Kuinka paljon vaihteistoöljyä pitäisi varata CGR-laatikon öljynvaihtoa varten? Sen verran arvokaita nuo syntiset vaihteistoliemet, ettei viitsisi hankkia öljyä yli oman tarpeen. 44q:n laatikkoöljyn vaihtoon riitti 3 litraa, mutta varmaan tuohon 6-loviseen askiin menee öljyä enempi.

    Samaten peräöljytilavuus kiinnostaisi, riittääkö 2 litraa siihen?

    Sitten vielä nuo öljyt. Laatikkoon ajattelin laittaa Castrol TAF-X (GL4/GL5) ja perään Castrolin SAF-XJ:tä (GL5). Onko moittimista noissa öljyissä, samat liemet oli edellisessä q:ssa ja olin öljyihin erittäin tyytyväinen, se oli kylläkin pre-torsen.

    Niin ja jos jollain on tiedossa vaihteiston öljyropun kiristysmomentti, niin siitäkin tiedosta olisin kiitollinen.

  • #2
    Omista muistiinpanoistani: 2,7-2,9 litraa laatikkoon. 1,3 litraa perään.

    TAF-X oikea valinta laatikkoon (vaihtoehtoisesti Mobil VS200). Perään Castrolin mukaan SAF-XO:ta. Speksi sanoo GL5 SAE 90, eli ehkä tuo SAF-XJ:kin on ok. LMS:llä taas laittoivat oman ässäni perään TAF-X:ää.

    Vaihteiston täyttö- ja tyhjennysproput 40 Nm. Öljypinta tulee olla 7 mm täyttöpropun alareunan alapuolella. Muistaakseni tyhjennysproppuja oli kaksin kappalein.

    Comment


    • #3
      Kiitos tiedoista.

      Pre-torsenissa öljyroput meni näin: Yksi laatikolle, yksi keskilukolle/tasauspyörästölle ja kolmas oli se täyttö/öljytason tarkastusroppu. Ässässä varmaan samoin, mutta Torsenille oma tyhjennysroppunsa.

      Varmistetaanpa tuo öljyn täyttöproseduuri vielä, kun en ole aikaisemmin Torseniin öljyjä vaihtanut. Eli kun avaan nuo kaksi öljyroppua laatikon/Torsenin pohjasta, niin öljyt tulevat pois. Öljyn lisäys tapahtuu siis VAIN siitä laatikon kyljessä olevasta reiästä ja siitä siis menee öljy vaihteiston lisäksi MYÖS torsenille?

      Comment


      • #4
        mulla hämärä muistikuva, että ETKA:ssa oli erityinen vaihteistolisäaine noille 6 Gangeille ? Kannattaa tarkistaa etkasta..

        Comment


        • #5
          Mikäs olisi tämänpäivän suositukset profiilin mukaiseen s2:sen vaihteistoon ja perään? Määrät aikatarkkaan samat kuin noissa uudemmissakin? Ne onkin sitten viimeiset vanhat nesteet, eilen vaihdoin KAIKKI muut samalla kuin termarin ja laturin uusisin. Muuttui tehostin hieman kun sai imettyä sieltä sen vanhan melkein mustan nesteen pois ja uudet febit tilalle.

          Comment


          • #6
            Askiin Castrol TAF-X tai Mobil VS200, jotkut käyttäneet myös redline:n öljyjä
            Perään Castrol SAF-XJ tai SAF-XO

            Comment


            • #7
              Selvä homma. Kiitoksia tiedoista!

              Comment


              • #8
                Ne onkin sitten viimeiset vanhat nesteet, eilen vaihdoin KAIKKI muut samalla kuin termarin ja laturin uusisin.
                Vaihdoitko myös kytkinnesteet? Se jää monelta tekemättä ja on erittäin suositeltava operaation tämän ikäisiin autoihin. Nesteet vaihtamalla saattaa kytkin herkistyä kummasti - erityisesti tälläisillä pakkasilla.

                Comment


                • #9
                  Kytkinnesteethän on tuossa samassa jarrunesteiden kanssa. Ne tuli vaihdettua keväällä jo aiemmin ja kun nuo uudet jarrulevyt tulee eteen taidan vaihtaa taas :) (jep, turhaa ehkä, mutta sittenpähän on kaikki uutta). Paha sanoa kangistuisiko kytkin kun on auto aina tallissa yöt :D

                  Comment


                  • #10
                    Vaikka kytkin- sekä jarrunesteillä on sama säiliö, niin kytkinnesteet ei vaihdu normaalin jarrunesteiden vaihdon yhteydessä. Kytkinnesteiden - siis järjestelmän sisällä olevien nesteiden vaihtamiseksi pitää kytkinpiiri myös tyhjentää/täyttää. Se jää usein tekemättä jarrujärjestelmän nesteiden vaihdon yhteydessä, joko ihan epähuomiossa tai siksi, kun kytkimen työsylkyn ilmausruuvi on vähän kettumaisessa paikassa.

                    Comment


                    • #11
                      Entäs perän proput? Missäpäin suunnilleen sijaitsee?

                      Comment


                      • #12
                        Perän tyhjennysroppuja on kaksi. Toinen perässä ja toinen lukossa. Ei voi olla huomaamatta, kun kurkkaa auton alle. Täyttöroppuja on vain yksi ja se sijaitsee apukuskinpuoleisen vetoakselin laipan tuntumassa.

                        Comment


                        • #13
                          Kuinkas herkkä tuo perä on liian vähille öljylle? Entäs ylitäytölle?

                          Lisäsin noin 3,5 desiä kunnes tuli täyttöreikään asti, auto oli pukeilla perä ilmassa niin imaisin vähän takaisinpäin. Tota 7mm on hieman vaikea arvioda etusormella kastamalla

                          Comment


                          • #14
                            En usko tuon öljytason olevan ihan millintarkka. Onhan siellä perässä huohotin, jonka kautta turhat paineet poístuu mahdollisessa ylitäyttötapauksessa j atuskinpa millin parin liian alhaalla oleva öljytaso mitään rikkoo. Roiskiihan ne rattaa kuitenkin sitä öljyä ympäri perämurikan sisäosia.

                            Comment

                            Working...
                            X