Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 1,8 tq AEB -98 käyntiongelmaa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 1,8 tq AEB -98 käyntiongelmaa

    Tuli hommattua kyseinen auto ulkomailta. Pitäisi saada rekisteröintikatsastettua, mutta käynnin kanssa ongelmaa.
    Oireet:
    - Lähtee huonosti kylmänä käyntiin
    - Kylmänä kaasua painettaessa meinaa sammua
    - Lämpimä käy ihan hyvin ja toimii ajossa, ainostaan nopeasti kaasua lisättäessä meinaa puutua
    - Pakokaasut mitattu, laihalle menee erityisesti tyhjäkäynnillä

    Tehty:
    - Tutkiskeltu alipaineputket, mutta ei äkkiseltään löydy vuotoja
    - Moottorista ei kuulu mitään ylimääräistä ja turbokin tuntuisi toimivan

    Onko muilla ollut vastaavia ongelmia? ja mistä on johtunut.?

    Ajatuksena vaihtaa tulpat, suodattimet, lambdat ja se bleeder valve alkuun.
    Vähän kyllä tuntuu että voisi olla myös polttoaineen saanti ongelma.

  • #2
    MAF? Voidaan vaikka logittaa VAG-COMilla jos tulet tässä Lahdessa käymään...

    Comment


    • #3
      Ihmetelty päivä ongelmaa, mutta ei ratkaisua
      - Testattu ulkopuolisella tankilla, PA-pumpulla ja paineensäätimellä, ei vaikutusta ongelmaan
      - Mitattu puristuspaineet Biltema mittarilla 13-14 bar välillä
      - Kokeiltu ilman lambdoja ja ilmamäärämittaria, ei vaikutusta
      Pitää hakea huomenna lambdat, tulpat ja suodattimet ja jatkaa kokeilua
      Mafia ja bleeder valvea vois kanssa yrittää hommailla

      Kiitos Alpi kutsusta VAG-COM testaukseen. Auton kanssa ajelu on tällä hetkellä vähän nihkeetä, yritän saada ensin paremmin toimimaan. Testerijuttu kyllä kiinnostaisi joka tapauksessa nähdä, oon ajatellut hommata itselle samanlaisen.

      Comment


      • #4
        Monta anturia löytyy koneen päädystä takaa?

        Comment


        • #5
          yksi anturi koneen takana, vedenlämpö
          toisellekin paikka, mutta se on tulpattuna
          Mitä tällä haetaan?

          Comment


          • #6
            mulla oli entisessä b5 AEBissa 2 anturia(vm-96), toinen oli 2-napanen. Se 2-napanen oli kerran sökönä ja oli vaikka minkänäkösiä käyntivaikeuksia, kylmänä nimenomaan. Näissä uudemmissa kaikki tarvittava tieto ilmeisesti otetaan siitä yhestä anturista, tiedä sitten..

            Comment


            • #7
              Hyvä vinkki, ton lämpötila-anturin vois myös kokeilla vaihtaa

              Comment


                #8
                MAF ainakin voi olla hajalla jos ei kerta muutu miksikään repimällä se irti ja toiseks jos käy laihalla.

                Comment


                • #9
                  No niin, ilta taas ihmetelty ilman ratkaisua
                  Vaihdettu:
                  - lämpötila-anturi, ei vaikutusta
                  - tulpat ja suodattimet, ei vaikutusta
                  - etummainen lambda, ei vaikutusta
                  - Irroitettu puskuri ja etsitty ilmavuotaja tuloksetta

                  Putsailtu MAFia crc puhdistusaineella, ihan kuin olis pikkuisen vaikuttanut.
                  MAF kauppaan mentävä huomenna, olisin jo tänään ostanut, mutta kaksi eri versiota ja valmistenumerolla eivät tienneet kumpi. Toinen maksaa noin 150€ ja toinen 300€.
                  Valmistenumeron mukaan pitäisi olla tuo halvempi, mutta eivät olleet varmoja.

                  Comment


                  • #10
                    Minulla oli samanvuotisessa AEB:ssa tuo halvempi MAF. Oireet tosiaan vastaavat sitä, miten ainakin oma kone kävi MAFin ollessa irrotettuna.

                    Vikakoodit kannattaisi aina lukea/luetuttaa, ennen kuin lähtee tuohon varaosarulettiin.

                    Comment


                    • #11
                      MAFfi vaihdettu. Oli onneksi toi halvempi versio.
                      Nyt lähtee hyvin kylmänäkin käyntiin ja käy hyvin tyhjäkäyntiä.
                      Sen sijaan lämpimänä ajossa ei toimi kierroksilla ollenkaan, pätkii vaan.
                      Nyt on ideat vikapaikannuksesta vähissä.

                      Alpin kanssa samaa mieltä vikakoodin luvusta, että pitäisi kyllä lukea.
                      Ei taida muuten päästä enään eteenpäin. Autolla vaan ei tällä hetkellä viitsi lähteä liikenteen sekaan.
                      Pitänee odottaa VAG-COMin saapumista ja yrittää sitten lukea vikakoodeja.

                      Comment


                      • #12
                        Kokeilepa ottaa akku irti joksikin aikaa, jotta ECU:n opitut arvot nollautuu. Nyt kun on lambdaa, MAFia yms. vaihdettu, voi sopeutukset olla aika pielessä.

                        Comment


                          #13
                          Ja jos edellinen omistaja on auton lastuttanut esim. rikkinäisillä osilla niin ei tule nyt toimimaan uusilla toimivilla.

                          Comment


                          • #14
                            Tehty vielä imupuolen paineistus. Hukkaportin letkun liitos turbon kyljessä oli löysällä.
                            Muita suhinoita ei kuulunut.

                            Nyt toi ei käy enää kunnolla kylmänä, lämpimänä, ei tyhjäkäynnillä eikä kierroksilla.Kulkee kolmea kymppiä.
                            Alkaa pikkuhiljaa jo...

                            Nyt pitää pitää pieni hermojen lepuutustauko ja odottaa VAC-COMin saapumista. Sillä välin vois vaikka tehdä jakohihnan vaihdon.

                            Comment


                            • #15
                              No niin, homma jatkuu taas pienen odottelun jälkeen.
                              Jakohihna remppa tehty välillä ja odoteltu VAG-COMin saapumista.
                              Vikakoodit saatu luettua Alpin avustuksella. Ei löytynyt vikakoodeja moottorista.
                              Päädyin irrottamaan Katin. Kenno tiessään, sisällä jotain ihme metalliverkkoa!
                              Katti joskus hitsausjäljistä päätellen avattu. Onkohan tuo verkko kennon ympäriltä vai sinne laitettu, en tiedä. Nyt kyllä vaikuttaisi että putki on ollut niin tukossa ettei moottori toimi. Siltä se kyllä tuntuikin.
                              Nyt täytyy etsiä uusi katti ja tarkistaa vielä äänen vaimentimet tukosten varalta.
                              Toivottavasti näillä korjaantuu.

                              Ihmettelen kyllä päästömittausten tulosta. Kierroksillahan tuo olisi mennyt läpi ilman kattia.
                              Tekisi vähän mieli laittaa saman tien kunnollinen putki ja katti, mutta taitaa olla turhan arvokkaita tuohon autoon.

                              Comment


                              • #16
                                Nyt alkaa kääntymään vihdoin voiton puolelle!
                                Katti vaihdettu ja suuttimien O-renkaat.
                                Nyt toimii pienen koeajon perusteella ja ainut vikakoodi tulee imuilman lämpötila-anturista.
                                Näyttää 10 astetta kylmempää kuin ulkoilma. Pitänee se vielä vaihtaa.
                                VAG-COMilla loggaamalla ei näytä enää sytyskatkoksia.

                                Katsastaa pitäisi vielä tällä viikolla, kun on tuo autoveron eräpäiväkin.
                                Katsotaan minkälainen vikalista sieltä tulee...

                                Comment


                                • #17
                                  Käyntiongelma selvitetty lopullisesti!
                                  Käyty katsastuksessa, pakokaasut mitattu ja hyvät arvot. Toimii myös ajossa.
                                  Pääsyylinen tuohon taisi olla tukkeutunut katti. Tulihan tuohon kaikkea muutakin vaihdettu/huollettua.
                                  Imuilman lämpötila-anturin vaihto vei loputkin käyntiongelmat.
                                  Jäi vielä ihmetyttämään VAG-COMin lämpötila-arvo, joka näyttää uudellakin anturilla yli kymmenastetta kylmempää ilmaa, kuin todellisuudessa.
                                  Joku lastuhan tuossa näyttää olevan, voiskohan se huijata arvoa?
                                  No, niin tai näin, pääasia että toimii!

                                  Comment

                                  Working...
                                  X