Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ilmamäärämittari?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Ilmamäärämittari?

    ilmamäärämittari, elikkäs mikä on toi tollanen palikka, mistä kaikki puhuu tääl forumeilla?
    mistä löydän sen? Oireet joita olen lukenut ovat kaikki samoja kuin minulla.
    Olen vähän alottelija ja tuo ilmamäärämittari ei sano itelle mitään.

    Kiitoksia jos joku jaksaa selvittää mulle ton jutun.!

    #2
    AAR moottorisi on K-jet moottorinohjauksella eikä siinä ole ilmamäärämittaria. K-jetin ongelman ratkaisu alkaa aina alipaine vuotojen ehkäisystä.

    Comment


    • #3
      Jos kerrot vähän tarkemmin niistä oireista niin on vähän helpompi lähteä asiaa mietiskelemään.

      Comment


      • #4
        okei, oireita on lähinnä ollut se kun ensin ajaa autolla kylmällä koneella se toimii kuin "unelma"
        sitten kun esim pysähtyy kauppaan, on siellä jonkin aikaa, (kone on vielä hiukan lämmin)
        niin sitten kun yrittää lähteä liikkeelle niin kärry ei taho ottaa kaasua vastaan. Kierrokset on jossain 500 kierroksen tuntumilla, koko auto tärisee paljon. Sitten kun runttaa kaasun pohjaan ja pitää sitä siellä hetken niin konehuoneesta "jostain" kuuluu semmoinen "poks" ääni ja sitten taas toimii hetken oikein. sitten kun on jonkun aikaa jaksanut "poksautella" niin sitten taas toimii hyvin.
        Siis lähinnä tuo että tyhjäkäynti välillä menee noinkin alas ja sitten ei ota kaasua vastaan.
        Aina ei kuitenkaan toimi noin vaan välillä myös moitteetta kokoajan.
        Autoon on vaihdettu tulpat. Johdot näyttää olevan ihan hyvässä kunnossa.

        Semmosta...

        Comment


          #5
          Nooh, kyllä siellä k-jetissäkin on ilmamäärämittari, eihän se muuten tietäisi tuon taivaallista tarvittavan polttoainemäärän ruiskuttelusta. Se vaan ei ole niin hienostunut mittari, kuin uudemmissa sähköruiskuttimissa, mutta ilmamäärämittari kuitenkin.

          Comment


            #6
            K-jetissä on ilmamäärämittari (mekaaninen läppä, joka liikkuu ilmavirtauksen voimasta), uudemmissa on ilmamassamittari. Mittaustapa on ihan erilainen, mutta samaa asiaa siellä mitataan.

            Tuo vika kuulostaisi siltä että bensa höyrystyy ruiskun putkissa koneen ollessa kuuma (parkissa). Kun se aikansa käy, höyryt poistuu ja kone käy normaalisti. Jos bensanpaineet pääsee katoamaan heti kun koneen sammuttaa niin tuollaista voi tapahtua. Siellä pitäisi olla takaiskuventtiili joka estää bensanvirtauksen takaisinpäin kun pumppu ei ole käynnissä.

            Itsellä on yhdessä K-jet autossa ollut tuollainen vika, mutta korjasin sen tekemällä kylmästarttiruiskusuuttimelle kytkimen jolla bensaa sai syötettyä sen aikaa että kone kävi hyvin ;)

            Comment


            • #7
              Onkohan varaosanumerolla 4A0 133 471 olevalle ilmamassamittarille jotain vaihtoehtoa tai mahdollisia tekohengitysvinkkejä , on meinaan melko arvokas osa... yli 900 ? ?! Kysymys on asetettu työkaverin puolesta jolla -92 100 Avant, 2.5 diesel.

              Comment


                #8
                Vika kuulostaa juurikin tuolta kuten Mikko tuossa sanoi eli järjestelmäpaine pääsee karkaamaan ja suutinputkiin muodostuu ilmakuplia. Syynä voi olla määräjakajan päässä oleva paluulinjan sulkuventtiili (järjestelmäpaineen säätöventtiili) tai itse bensapumpun takaiskuventtiili. Itsellä oli kanssa moista ongelmaa, mutta korjasin sen siten, että laitoin magn.venan paluulinjaston väliin joka oli auki aina, kun sytkävirta oli päällä ja päin vastoin. Sun tapauksessa lienee kuitenkin tehdä homma kikkailematta ja puhdistaa nuo takaiskut :)

                Comment


                • #9
                  Onkohan varaosanumerolla 4A0 133 471 olevalle ilmamassamittarille jotain vaihtoehtoa tai mahdollisia tekohengitysvinkkejä , on meinaan melko arvokas osa... yli 900 ? ?!
                  Kyllä on. Vaihto-osana Bosch kauppiaalta, -reilu parisatkua kustantaa ja entisen hylsyn joutuu luovuttamaan kierrätykseen

                  Comment


                  • #10
                    Ilmassamittari löytyy tarvikkeena VAG malleihin hintaan n. 60?. (AD VaraosaMaailma, Puijon Varaosa Kuopio). Töitä joutuu tekemään hieman enemmän eli kaksi ruuvia auki. Itsekin kerkesin ostaa merkkiliikkeestä hintaan 108,40? ennenkuin asia selvisi.

                    Comment


                    • #11
                      Joensuun Bosch -varaosaliike ilmoitti vaihto-osan hinnaksi UrS4:n mittarille 272?.
                      Varaosamaailma Joensuussa ei tuntenut koko tapausta, vaikka annoin sekä VAG:n että Boschin numerot 0 280 213 007 ja 034 133 471 K.
                      Oliko, Vesa, omasi VAG -numerolla 06C 133 471 A, näyttäisi olevan etkan hinta 235?. Liekö tuollainen miten yhteensopiva UrS4:ään?

                      Comment


                        #12
                        4A0 133 471 jota Ari kyselee on dieselin läppämallinen ilmamäärämittari, ei siis ilmamassamittari. Tätä kyseistä määräanturia ei minun tietääkseni bosch-osana ole saatavissa. Saksasta moisen saa kyllä orig. osana melkoisesti halvemmalla kuin tuo reilu 900?.

                        Comment


                        • #13
                          Kyllä on aika monta termiä käytetty tuon nimenomaisen osan kanssa: etkasta löytyy sekä bensalle että dieselille termi air volume meter, jolle on saksankielinen käännös Luftmassenmesser. Britti puhuu siis volyymistä ja nahkahousu massasta.
                          Muut käyttävätkin sitten termejä ilmamäärämittari, ilmamassamittari, air flow meter, mass air flow sensor jne.
                          "Asia vaikuttaa yksinkertaiselta, mutta odottakaas, kunhan selitän sen"

                          Comment


                          • #14
                            Asia ok. Joka tapauksessa muille tiedoksi ilmamasamittari löytyy ko. hintaan. Omassa Bosch nro 0280 218 039

                            Comment


                              #15
                              Sijaitsee missä?

                              Mistähän kohtaa audissa löytyy tuo ilma määrämittari???
                              Mulla 80 e 2.0

                              Comment


                                #16
                                Ilmanputsarin kotelosta.

                                Comment


                                  #17
                                  voiskohan käynnin humpaaminen ja huono käyntiin lähtö lämpimänä johtua viallisesta
                                  ilmamäärä mittarista????

                                  Comment


                                  • #18
                                    Se ilmamäärämittari tuskin on syyllinen tuossa sun 2.0E koneessa. Mites toimiiko ISV?

                                    Comment


                                      #19
                                      isv?

                                      Anteex maalaisuuteni mikä on isv oisko se se joutokäynninvakain?
                                      Jos ei niin mikä missä se isv sijaitsee???

                                      Comment


                                        #20
                                        isv

                                        Niin ja mites sen tarkistaa toimiiko se? isv!!!

                                        Comment


                                          #21
                                          Nappaa johdon irti ja jos ei enää humppaa, vika oli ISV:ssä tai ISV:n ohjauksessa.

                                          Comment


                                            #22
                                            isv

                                            Hitsi missä tämä isv sijaitsee moottorissa

                                            Comment


                                              #23
                                              Se yhdistää kanavan joka kiertää kaasuläpän eli seuraa ~20mm letkuja.

                                              Comment


                                                #24
                                                isv

                                                Kuis ranttu kampe isv on kestääkö jättää esim yöksi likoamaan täysin uppiin?
                                                Johonkin puhdistus aineeseen? Ja mikä aine ois hyvää???

                                                Comment


                                                • #25
                                                  - irroita mekaanisesti säädin autosta
                                                  - kytke töpselijohto takaisin säätimeen
                                                  - laita vagcom naksuttamaan testiohjelmaa sensorille ja pesuaine säätimeen sisään.
                                                  - Raksutusta maun mukaan 5-30min ja sitten moskat pois sensorista, huuhtelu + "crc-voitelu"
                                                  - edellyttää, että ko-autoon on vagcom tuki ja voi ajaa tärkeimpien sensorien / komponenttien testin
                                                  - kannattaa kokeilla; tämä on nopeampi tapa irroittaa moskaa kuin uppoliottaminen

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Tässä tapauksessa vag-comin voi korvata vaikka akkulaturilla, jolla napsuttelee venttiilille virtaa.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Ja väliin kytkee vielä vilkkureleen :)

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        ja samaan "lankaan" vielä polttoainesuutin syöttämään liuotinpesuainetta oikeisiin paikkoihin. =)

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Viikonloppuna taas tutustuin Audin ISV:n toimintaan ja yritin saada selvää sen elintoiminnoista. Totesin, että eri kaasuläpän ja koneen lämmön vaiheilla ISV:lle tulee max 5V jännite, joka alimmillaan laskee jonekin kahden voltin tienoille.
                                                          Kun ISV:n johto on irti, jousikuormitteinen venttiili on auki ilma kulkee estotta läpi (sen kuulee) ja kun läppäakselin kytkin antaa läpän ollessa kiinni +5V venttiilille, sen pitäisi sulkea ilman kulku, näin päättelin.
                                                          Digitaalisella mittarilla en kuitenkaan saanut mitään selkeyttä eculta tulevaan jännitteeseen, se pitäisi mitata analogisella mittarilla tai oskilloskoopilla.
                                                          Sitten testasin ISV:n toimintaa säädettävällä virtalähteellä ja totesin saman asian: maksimijännite, jonka ISV tarvitsee on 5V ja sulkeutumisalue on pari volttia siitä alaspäin.
                                                          Huomasin myös, että ISV ei ole täysin tiivis, kun läppä on kiinni, vaan pieni määrä ilmaa virtaa ohi. Onkohan se normaalia?
                                                          Joku nettisivu varoitteli myös suoran akkujännitteen syöttämistä venttiilille, saattaa polttaa solenoidin käämin.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Minulla syttyy moottorin hälyytysvalo palamaan ja ilmoittaa vääriä seos suhteita tai jotain.
                                                            Ovat vaihtaneet jo lämpömittarin sekä lambda anturin. Mutta vika ilmeni taas ja ilmoittaa
                                                            samaa vikaa. Voisiko vika olla ilmamassamittarissa? Kone on 2.0 -01

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X